Storebro34 14 Postad 1 April , 2024 (redigerade) Har två gamla VP TAMD60B i båten och skulle provtrycka spridarna då dom släppte igenom oförbränd diesel i avgaserna. Spridarna satt som berget och när jag inte hittade något lämpligt demonteringsverktyg på nätet så fick jag tillverka ett eget. Tänkte dela med mig hur jag gjorde till den/de som stött på patrull vid demontering. Spridare ser olika ut men det här fungerar iallafall på diverse gamla Volvo Penta. 1. Tog en stång och gjorde gängor motsvarande dom som sitter i toppen på spridaren, oh skruvade i stången. I andra änden har jag M10 gänga. 2.Tog en bit rör, kapade ur ett 20 mm spår så att inte flänsen till matarröret tar i när man trär på röret över spridaren. 3. Shimsade med muttrar och brickor, på med en M10 mutter och drog åt muttern. Då drar man spridaren rakt upp. Drog enkelt ut 12 st spridare som satt som berget innan. Dom såg f ö ut som om dom aldrig blivit inspekterade innan, det får bli helrenovering av samtliga. Förhoppningsvis så hjälper detta någon därute:).. /Ulf Redigerad 1 April , 2024 av Storebro34 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storebro34 14 Postad 9 April , 2024 Spridarna fixade av Bosch i Arvika och monterade i båten. Det räckte att rengöra och justera till 255 bar. Motorerna har slutat "vandra" i varvtal vid kallstart, mer eller mindre slutat ryka och går nu klockrent. 2500 spänn kostade kalaset, när man räknat med det mångdubbla i nya spridarspetsar etc. Tack Larsa på Arvika El & Motor.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser