Georg_Ohm 4 837 Postad 1 April , 2024 För några år sedan reparerade jag ett 290 dp-drev. Det blev bra, och det har inte funnits något vatten i oljan när jag tömt drevet på hösten. I plastbacken där jag förvarar drevverktyg och diverse drevgrejer fann jag idag denna O-ringen, se bild. Jag är rädd att jag glömt att montera den, om den nu hör till drevet?? Det kan ju även vara så att jag köpt en ny och av outgrundlig anledning sparat den gamla… suck. Så om nu denna O-ring tillhör ett 290-drev, var skall den isåfall sitta? Drevet finns nu i verkstaden, så det är ju inga problem att demontera överhuset och mellanhuset, om nu ringen skall vara där någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 1 April , 2024 Om drevet funkat i flera år så har du ju varit smartare än konstruktören, om nu O-ringen hör till drevet. Släng skiten och koppla av😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 810 Postad 1 April , 2024 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: För några år sedan reparerade jag ett 290 dp-drev. Det blev bra, och det har inte funnits något vatten i oljan när jag tömt drevet på hösten. I plastbacken där jag förvarar drevverktyg och diverse drevgrejer fann jag idag denna O-ringen, se bild. Jag är rädd att jag glömt att montera den, om den nu hör till drevet?? Det kan ju även vara så att jag köpt en ny och av outgrundlig anledning sparat den gamla… suck. Så om nu denna O-ring tillhör ett 290-drev, var skall den isåfall sitta? Drevet finns nu i verkstaden, så det är ju inga problem att demontera överhuset och mellanhuset, om nu ringen skall vara där någonstans? Vad renoverade du? Gick in lite snabbt och kikade vilka oringar som finns till ett 290 hos drevdelar.se. Hoppa in där och jämföra, då vet du vart den ska/skulle vara. Men samtidigt så kan det medfölja extra i ett kit och passar övriga modeller, har märkt att många oringar blir över när man beställer kit som passar flera modeller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 April , 2024 23 minuter sedan skrev patrikflink: Vad renoverade du? Gick in lite snabbt och kikade vilka oringar som finns till ett 290 hos drevdelar.se. Hoppa in där och jämföra, då vet du vart den ska/skulle vara. Men samtidigt så kan det medfölja extra i ett kit och passar övriga modeller, har märkt att många oringar blir över när man beställer kit som passar flera modeller. Ja, det var därför jag började undra, jag köpte litet andra förbrukningsdelar av Drevdelar, jag kollade sprängskisser men det var svårt att se hur det skall vara. Det jag bytte ut var ju den där hylsan som förbinder övre med den nedre drivaxeln, det är ju meningen att den hylsan skall skjuvas av om propellern fastnar, för att rädda kugghjulen. Och den hade ju gått av då växelkabeln havererade, alltså växeln gick i vid litet för högt varvtal, men sannolikt var hylsan skadad innan detta hände. Förutom hylsan köpte jag packningssats, eller satser, så det kan ju tänkas att, som du skriver, att det skulle bli en O-ring över. Men jag funderar ändå på att inspektera den där hylsan, och då ta isär grejerna, men klart om jag inte behöver det… Grejerna är nu ihoplimmade med någon slags packningsklister som någon här rekommenderade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 1 April , 2024 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja, det var därför jag började undra, jag köpte litet andra förbrukningsdelar av Drevdelar, jag kollade sprängskisser men det var svårt att se hur det skall vara. Det jag bytte ut var ju den där hylsan som förbinder övre med den nedre drivaxeln, det är ju meningen att den hylsan skall skjuvas av om propellern fastnar, för att rädda kugghjulen. Och den hade ju gått av då växelkabeln havererade, alltså växeln gick i vid litet för högt varvtal, men sannolikt var hylsan skadad innan detta hände. Förutom hylsan köpte jag packningssats, eller satser, så det kan ju tänkas att, som du skriver, att det skulle bli en O-ring över. Men jag funderar ändå på att inspektera den där hylsan, och då ta isär grejerna, men klart om jag inte behöver det… Grejerna är nu ihoplimmade med någon slags packningsklister som någon här rekommenderade. If it aint broken, don´t fix it 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 810 Postad 1 April , 2024 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja, det var därför jag började undra, jag köpte litet andra förbrukningsdelar av Drevdelar, jag kollade sprängskisser men det var svårt att se hur det skall vara. Det jag bytte ut var ju den där hylsan som förbinder övre med den nedre drivaxeln, det är ju meningen att den hylsan skall skjuvas av om propellern fastnar, för att rädda kugghjulen. Och den hade ju gått av då växelkabeln havererade, alltså växeln gick i vid litet för högt varvtal, men sannolikt var hylsan skadad innan detta hände. Förutom hylsan köpte jag packningssats, eller satser, så det kan ju tänkas att, som du skriver, att det skulle bli en O-ring över. Men jag funderar ändå på att inspektera den där hylsan, och då ta isär grejerna, men klart om jag inte behöver det… Grejerna är nu ihoplimmade med någon slags packningsklister som någon här rekommenderade. Rör inget som fungerar. Om du missade något så bör detta märkts. Polera eller bottenmåla istället, snart ska hon ju i😉. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser