Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Portland

Dragbil till trailerbåt

Rekommendera Poster

Kikade lite trådar här men tyvärr blandas regler och trådarna överöses med felaktiga benämningar, så jag starter en egen tråd.

Bruttovikt, totalvikt, körkortsregler mm har jag bra koll på, frågan är vad bilen klarar och håller för.

 

Båt och vagn väger 1700 kilo och skall gå som trailerbåt, dvs sjösättas varje gång den används och på olika ställen utmed kusten.
Alltid via hårdbelagda ramper.

Att det blir BÄST med automat, lågväxel, 4WD och tung bil förstår jag men vi vill slippa köpa bil separat för detta.

Sådana bilar är dyra i bränsleförbrukning, skatt och inköp och komfort mm är ofta sämre.

 

Numera är många automatiskt växlade bilar av DSG-typ... dvs med dubbelkoppling och misstänker att dessa är klenare än en vanlig manuell...

Så, ni med erfarenheter från verkligheten, kom gärna med tips och tankar!
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Portland:

Att det blir BÄST med automat, lågväxel, 4WD och tung bil förstår jag men vi vill slippa köpa bil separat för detta.

Sådana bilar är dyra i bränsleförbrukning, skatt och inköp och komfort mm är ofta sämre.

Om du vill ha tips på en bil som ÄVEN fungerar som vardagsbil för dig, måste du ju åtminstone beskriva hur din vardag med bilen ser ut.  Det är ju just för att folks bilvardag/användning till vardags ser olika ut som gör att det finns så hiskeligt många olika modeller att välja på.....

 

Tolkar det som att du till vardags INTE vill ha en bil med 4WD (varför inte ?) och automat. Skall den dessutom vara bränslesnål, billig skatt, lågt inköpspris och bra komfort så har du ju begränsat utbudet till det nästan omöjliga.

 

Eftersom du har bra koll på vikter och alla regler så börja med att titta på en vardagsbil du skulle kunna trivas till just vardags med. En som uppfyller alla regler och krav på papperet.

Fråga sedan vad panelen har för erfarenhet av den eller de, så tror jag du får mycket mer konstruktiva svar, än om vi skall börja med att gissa dina bilmässiga vardagsvanor och behov 😉

 

(Nej, inte alls sur eller sarkastisk, bara rent krasst realistisk)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DD, så kallad "daily driver" är en bil som man kan mata mil med, åka och handla med, där barnen får plats osv..
Dvs en vanlig svenssonbil.
Driftsäker och förhållandevis ekonomisk.
Vi är två vuxna och har två barn under 10.
Bilen körs knappa 2000 mil per år.

Dvs en "vanlig" bil... 

Exempel på bilar som KANSKE klarar uppgiften med båt och som garanterat klarar det vanliga... är ju Volvo V70, VW Passat, BMW 5-serie.. Mercedes E-klass... osv.
En Hilux eller en G-wagen, en Defender eller en Silverado vet jag klarar båten... men detta anser inte jag vara svenssonbilar eller familjebilar.
Subaru hade lågväxel förr... Audi Allroad likaså... Grand Vitara är rätt små och drar en hel del med soppa... VW Touareg ökar på driftskostnaden rätt hårt och är väl utan lågväxel numer och har väl DSG...?
Eller klarar DSG uppgiften?
Volvo V90, XC60 osv... dyrare bilar men kanske nån av dessa klarar..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dottern har en VW Torurag med diesel, den har DSG, och är väldigt trevlig att köra, den är rymlig och känns väldigt gedigen. Den jobbar hårt i Härjedalen där den emellanåt drar tungt släp utan problem på hala och slingriga vägar. Man påverkar ju växellådan och diffarna med en liten ratt, det finns olika program för olika körförhållanden, men det är väl det som är DSG(?), nej ingen regelrätt lågväxel, men lådan är sexväxlad och ettan är rätt lågt utväxlad, det är inte alltid som bilen ens startar på ettan, iallafall om något vanligt landsvägsprogram är valt. Det går även bra att växla manuellt, utan att elektronik och växellådan tar över. Växellåda och diffar är nog en vidareutveckling från Puch Setyr, VW Iltis och Audi Quattro.

 

Men syvende och sist är det väl kanske ändå inköpspriset och bränsleförbrukningen som är avgörande?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Skoda Superb kombi 4WD diesel som är en av de snålaste bilarna jag ägt (0,6 l/mil blandat - på riktigt) men får ändå dra 2200kg och har ett rejält bagageutrymme och helt otroligt baksätesutrymme. Att det sitter ZF:s nivåreglering (tillval) gör den ju inte sämre som dragbil direkt.

 

Om den klarar uppgiften som du har med båt beror ju på rampens lutning o.s.v. Men jag har inte blivit besviken de gånger jag använt den på båtramp, dock har det varit ett något lättare ekipage.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Audi A6 Allroad -14 i 5 år.

Den bästa bil jag haft. Drog båten ca 2,5 ton upp och ner i spat. Släpade boggihusvagn runt i Europa, var i Alperna och åkte skidor, nån weekend i norska fjällen. Alltid med kraft i överflöd och ändå bra mycket billigare i diesel än motsv Volvo.

Det var en helt standard 204 hk med 450 Nm i vrid. Magisk bil. Bytte pga tj-bil....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade föregångaren... A6 Allroad  från 2008... när den var fyra år gammal.
Underbar bil... och hade Buster Magnum då och drog den upp och ner lite grann och det funkade ju.
Men verkstadsbesöken var täta och dyra, tyvärr.
...så är lite avvaktande till VAG generellt sen dess...
(köpte Landcruiser därefter... rambyggd bil med traktorkänsla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en Subaru Outback 4WD före 2016 eller 2017 kommer inte ihåg vilket år de bytte växellåda och tog bort hög och lågväxel. Kör en Outback 2,5 l från 2005 med manuell hög & lågväxel visserligen så väger mitt ekipage bara drygt 1000 Kg men aldrig varit några problem. Har aldrig heller haft problem när jag dragit med min  2005 Cheva Trans Sporter 3,4 l V6 AWD automat den är suverän i ramper. Jag föredrar ju hellre en riktig 4WD med hög & låg än AWD, saknar en manuell diffspärr som det är på LandCruisern.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du väl har rull på ekipaget funkar i stort sett vad som helst som får dra lasten.

Det är när du ska upp ur vattnet eller starta i brantare backar som man gärna vill ha en bil som funkar för ändamålet. Om den bara väger 1700kg funkar sannolikt det mesta med fyrhjulsdrift.

Med vår förra båt, ca 3500-4000kg med trailer kände vi behov av att skaffa bil som inte skjuter sönder lådan i ramper eller brantare grusiga backar i krypfart och köpte en Jeep Grand Cherokee, de har lågväxel.

För oss rätt beslut och en perfekt bil i vardagen och med diesel drar den 0.8 på landsväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om budgeten tillåter hade jag föreslagit en elbil. Men mer traditionellt satsar jag på en Bmw 5:a, av flera anledningar:

 

-Traditionell automatlåda

-Bakhjuldrift

-Luftfjädring bak (kombin)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-02 vid 00:38 skrev Elegancej:

Jag skulle satsa på en Subaru Outback 4WD före 2016 eller 2017 kommer inte ihåg vilket år de bytte växellåda och tog bort hög och lågväxel. Kör en Outback 2,5 l från 2005 med manuell hög & lågväxel

Jo, har ju naturligtvis kollat en del på Subaru, men tycker de har rätt dåligt rykte... just 2,5-motorerna skall man tydligen passa sig för extra.
Men Outback före 2015 kan ha låg alltså?
Låter intressant... detta är ju en mer "normal" bil än Grand Cherokee osv... 

Sen nämns BMW 5-serie här i tråden och ja, där är "riktig" automat va?
Tänker att sånt bör funka...

Eller är det någon här med erfarenhet av DSG-lådor?
...eller allt vad de där dubbelkopplingslådorna nu heter... 
(och ja, det är bara upp från rampen det möjligen är problem, på plan mark kan alla bilar dra)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade posta detta inlägg i en annan tråd…

Det tillför väl inte speciellt mycket till diskussionen egentligen…

 

Om man på Donsö kan torrsätta med trailer på en ramp med flakmoped eller golfbil torde väl de flesta moderna personbilar klara det…  Nu är rampen på Donsö ganska flack och det var bara en större styrpulpetbåt av aluminium som man drog upp med golfbilen… det gick väl åt några KAh. Ja det var ju några gubbar från bänken som aktiverades att skjuta på samt vara barlast på golfbilens flak.

Och flakmopeden, även den elektrisk, slirade en del när man trailade en liten ribb… På den ön går allt med Guds försyn, man börjar med att bedja, sedan fungerar allting. Men vid den rampen finns det en vinsch som kan användas om dragfordonet inte orkar, det är ju i princip bilförbud på den och närliggande öar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-03 vid 18:58 skrev Portland:

Jo, har ju naturligtvis kollat en del på Subaru, men tycker de har rätt dåligt rykte... just 2,5-motorerna skall man tydligen passa sig för extra.
Men Outback före 2015 kan ha låg alltså?
Låter intressant... detta är ju en mer "normal" bil än Grand Cherokee osv... 

Sen nämns BMW 5-serie här i tråden och ja, där är "riktig" automat va?
Tänker att sånt bör funka...

Eller är det någon här med erfarenhet av DSG-lådor?
...eller allt vad de där dubbelkopplingslådorna nu heter... 
(och ja, det är bara upp från rampen det möjligen är problem, på plan mark kan alla bilar dra)

Jag har jobbat som bärgare i x antal år och bara bärgat 2 Subaru under dem åren. En borttappade nycklar och en olycka. Sen att jag själv köpte en 2,5:a med motor ras och bytte motor i är det bästa jag gjort. Tester säger ju att Subaru ägare är de nöjdaste bilägare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi vänder lite på steken, och jag istället föreslår bilar... tror ni då dessa klarar vikten upp för rampen..?

Volvo XC70 med automat?

Mercedes E-klass med automat, årsmodell 2009-2013 typ...?

Dvs vanliga bilar, utan lågväxel och utan dubbelkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

XC70 varför ta en kopia när du tittat på originalet. Komplettera med en vinsch som fästes på dragkroken så kan man ställa bilen ovanför rampen när man ska upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Portland:

Om vi vänder lite på steken, och jag istället föreslår bilar... tror ni då dessa klarar vikten upp för rampen..?

Volvo XC70 med automat?

Mercedes E-klass med automat, årsmodell 2009-2013 typ...?

Dvs vanliga bilar, utan lågväxel och utan dubbelkoppling.

Har rätt bra erfarenhet av XC70 AWD. Har kört olika årsmodeller i 15 års tid. Aldrig varit besviken över dess förmåga att hålla greppet och driva. Har iofs inte dragit upp tyngre båtar än ca 800 kg men då ofta på en mycket slirig och brant ramp. Bäst är årsmodellerna fram tom 2012. Efter det gjordes Haldex-kopplingen om lite så den tar någon tiondels sekund längre tid att koppla in och lite andra försämringar. Inte mycket som märks när man ska dra upp en båt men kanske i vardagslag. Tänk på att det även finns framhjulsdrivna XC70 vilka naturligtvis inte ger samma grepp när man ska ta upp en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Elegancej:

XC70 varför ta en kopia när du tittat på originalet. Komplettera med en vinsch som fästes på dragkroken så kan man ställa bilen ovanför rampen när man ska upp.

Vad räknar du som kopia?
Att fippla med vinsch mm är inte aktuellt... ibland är det kö vid ramper och då skall man upp med grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Har rätt bra erfarenhet av XC70 AWD. Har kört olika årsmodeller i 15 års tid. Aldrig varit besviken över dess förmåga att hålla greppet och driva. Har iofs inte dragit upp tyngre båtar än ca 800 kg men då ofta på en mycket slirig och brant ramp. Bäst är årsmodellerna fram tom 2012. Efter det gjordes Haldex-kopplingen om lite så den tar någon tiondels sekund längre tid att koppla in och lite andra försämringar. Inte mycket som märks när man ska dra upp en båt men kanske i vardagslag. Tänk på att det även finns framhjulsdrivna XC70 vilka naturligtvis inte ger samma grepp när man ska ta upp en båt.

Greppet här är inget problem.
FWD är ju naturligtvis uteslutet men RWD funkar garanterat... frågan är om bilen orkar men du tror alltså det?
(min båt ligger ju på det dubbla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Portland:

frågan är om bilen orkar men du tror alltså det?

Gissar ju men tror det. Ingen granne/kompis som har som du kan få prova? Är ju trots allt en ganska vanlig bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Portland:

Greppet här är inget problem.
FWD är ju naturligtvis uteslutet men RWD funkar garanterat... frågan är om bilen orkar men du tror alltså det?
(min båt ligger ju på det dubbla)

Är bilen godkänd för belastningen så orkar den. Vid ramper är det oftast greppet som är problemet. Se bara hur många stora husvagnar som finns i trafiken och det är inte tyngre att dra en båt än en husvagn. Ett ställe som sätter ekipaget på prov är där utfartsvägen från Gränna camping ansluter till huvudgatan. Där är det brantare än vid de flesta ramper jag sett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Portland:

Vad räknar du som kopia?
Att fippla med vinsch mm är inte aktuellt... ibland är det kö vid ramper och då skall man upp med grejerna.

XC70 tillverkades efter Subaru Outlander, 1996 när den första Outlandern kom till Sverige från USA köpte Volvo den för en okänd summa och plockade ner den i molekyler en tid senare så dök XC70 upp på den svenska marknaden. Självklart så ställer man sig inte och vinschar om det är trafik i rampen, men det är ett bra alternativ. Själv så drar jag på båten så pass mycket på trailern så den hänger med upp om det är mycket folk i i kö och sedan gör man färdigt när man är ur vägen.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Elegancej:

XC70 tillverkades efter Subaru Outlander, 1996 när den första Outlandern kom till Sverige från USA köpte Volvo den för en okänd summa och plockade ner den i molekyler en tid senare så dök XC70 upp på den svenska marknaden. Självklart så ställer man sig inte och vinschar om det är trafik i rampen, men det är ett bra alternativ. Själv så drar jag på båten så pass mycket på trailern så den hänger med upp om det är mycket folk i i kö och sedan gör man färdigt när man är ur vägen.

Aha... ingen Subba har dock ens i närheten av samma volym invändigt som en V70... främst därför jag kikar lite åt Volvos håll.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Är bilen godkänd för belastningen så orkar den. Vid ramper är det oftast greppet som är problemet. Se bara hur många stora husvagnar som finns i trafiken och det är inte tyngre att dra en båt än en husvagn. Ett ställe som sätter ekipaget på prov är där utfartsvägen från Gränna camping ansluter till huvudgatan. Där är det brantare än vid de flesta ramper jag sett.

Att dra grejer på plan mark eller uppför en backe om man innan kunnat ta sats... är en annan sak än att dra upp brant från stillastående.
En ramp har ofta en lutning på 10 grader vilket motsvarar 18%.
Dvs, om bilen är fem meter lång är nosen en meter högre upp än baken... 
I Sverige har jag aldrig sett nån allmän väg luta mer än 10%, vilket alltså är hälften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Elegancej:

XC70 tillverkades efter Subaru Outlander

Outback?

Har aldrig hört talas om deras Outlander men Outback är en uppskattad bil.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Outback?

Har aldrig hört talas om deras Outlander men Outback är en uppskattad bil.

Mitsubishi har ju en Outlander... (liksom Can-Am) men jag som inte har så bra koll fattade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Portland:

Att dra grejer på plan mark eller uppför en backe om man innan kunnat ta sats... är en annan sak än att dra upp brant från stillastående.
En ramp har ofta en lutning på 10 grader vilket motsvarar 18%.
Dvs, om bilen är fem meter lång är nosen en meter högre upp än baken... 
I Sverige har jag aldrig sett nån allmän väg luta mer än 10%, vilket alltså är hälften.

Du har alltså inte varit i Gränna, om de nu inte har byggt om anslutningen och jag har fel. Där får man ingen sats för du är tvungen att lämna företräde till trafiken på huvudgatan, ståendes i den branta backen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Portland:

Aha... ingen Subba har dock ens i närheten av samma volym invändigt som en V70... främst därför jag kikar lite åt Volvos håll.
 

Nä det kan jag hålla med om att Hisingepackan är större invändigt absolut mest volym av vanliga personbilar hade Opel Omega kombi med 3,0 l sexa.

Givetvis så finns det ingen Outlander i Subaru sjävstavningen var snabbare än jag så jag såg inte tokigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Outback?

Har aldrig hört talas om deras Outlander men Outback är en uppskattad bil.

Telefonens egna stavning var snabbare än mina fingrar, så därför blev det en Japan hybrid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...