hpar 0 Postad 1 April Hej på er, Jag köpte en begagnad Terhi 440 förra hösten och gjorde ett försök med att få bort missfärgningarna på skrovet med biltema fälgrengöring och högtryck. Dock satt det väldigt hårt och jag hade inte så mycket framgång (det släppte enbart lite längst fram på skrovet som ni ser på bilderna) Båten har enbart varit i sötvatten enligt ägaren men har nog inte tvättats så ofta (aldrig?). Jag är novis på detta området, är det någon som kan se på bilderna om det är smuts/påväxt eller om det är någon slags bottenfärg som sitter där? Förslag på hur jag kan få rent detta uppskattas väldigt mycket Allt gott! Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 April Fälgrengöring är väl mest avsedd att rengöra fälgar med 😀 Testa med båttvättmedel eller oxalsyra i stället. Kom ihåg att din båt är gjord i ABS-plast så lösningsmedel som aceton och dylikt är inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 1 April 2 timmar sedan skrev Faderullan: Fälgrengöring är väl mest avsedd att rengöra fälgar med 😀 Testa med båttvättmedel eller oxalsyra i stället. Biltemas fägrengöring innehåller oxalsyra 😊 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 1 April 3 timmar sedan skrev hpar: Hej på er, Jag köpte en begagnad Terhi 440 förra hösten och gjorde ett försök med att få bort missfärgningarna på skrovet med biltema fälgrengöring och högtryck. Dock satt det väldigt hårt och jag hade inte så mycket framgång (det släppte enbart lite längst fram på skrovet som ni ser på bilderna) Båten har enbart varit i sötvatten enligt ägaren men har nog inte tvättats så ofta (aldrig?). Jag är novis på detta området, är det någon som kan se på bilderna om det är smuts/påväxt eller om det är någon slags bottenfärg som sitter där? Förslag på hur jag kan få rent detta uppskattas väldigt mycket Allt gott! Pär Kanske en dum fråga, men för att undvika missförstånd...jag utgår från att du menar det ljusbeiga runt vattenlinjen och inte det svart/grå. Jag frågar för du undrar om det är färg eller smuts och på första bilden är det mest fokus på det svart/grå och det ser ut som det är det som försökte ta bort. Det svart/grå är väl bottenfärg och om det inte går bort med färgborttagning så är det säkerligen 2-komponentsfärg. Den brun/beiga beläggningen runt vattenlinjen är missfärgning (smuts) och där behövs nog något polerande. Kanske pröva med Autosol (ganska grovt) eller det mildare medlet Jif som du köper i närmsta matbutik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 1 April (redigerade) Är det det brunaktiga på den vita gelcoaten du vill ha bort eller det svarta ? Det svarta är gammal bottenfärg, och den får du knappast bort utan att slipa/polera/skrapa. Det bruna KAN som sagt gå bort med oxalsyralösning, som mycket riktigt finns i en praktisk färdig lösning med spraymunstycke i form av Fälgrengöring hos bl a Biltema. Det finns dock numera även extra snälla biosuperdupervänliga varianter som inte med säkerhet innehåller oxalsyra, så kolla det i så fall. Hjälper det inte med kemisk rengöring så kör en lätt polish som mekaniskt kommer ta bort det bruna. EDIT: @Boanjohan hann före.... Redigerad 1 April av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 1 April Tyvärr är det inte säkert att ens den med oxalsyra i hjälper. Jag skaffade sån för att ta bort gulaktiga missfärgningar på däcket på förra båten för 6-7 år sen. Sprejade på rikligt och lät verka länge, men det syntes ingen som helst skillnad efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 April 2 timmar sedan skrev raol: Tyvärr är det inte säkert att ens den med oxalsyra i hjälper. Jag skaffade sån för att ta bort gulaktiga missfärgningar på däcket på förra båten för 6-7 år sen. Sprejade på rikligt och lät verka länge, men det syntes ingen som helst skillnad efteråt. Man börjar nu med oxalsyra, hjälper inte det så blir det att lägga på någon slags rubbing, Autosol har nämnts, och det är bra, det luktar lätt amoniak och med det brukar man få bort olika missfärgningar. Jag har lagt på Autosol på polerskivan på polermaskinen och kört över värre missfärgningar än vad som trådskaparen visar på bild. Men får gnida och gno en hel del, men enträgen vinner. Det finns idag roterande borstar av olika slag och hårdhet, det är meningen att man skall sätta dessa i skruvdragaren, eller borrmaskinen. Jag kan tänka mig att sådana är till hjälp. Jag har ännu inte testat min sats som jag köpte på Biltema, men jag har en annan med hårda plastborst, den tar bort det mesta, men den skadar även plasten. Biltemas sats är inte hårda, inte heller mjuka… så jag kan tänka mig att dessa tillsammans med Autosol kan funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 1 April Tror det är nog med tips tills vi vet om det verkligen är det gulbruna som avses: 8 timmar sedan skrev hpar: det släppte enbart lite längst fram på skrovet som ni ser på bilderna Av TS beskrivning låter det ju misstänkt att det är den svarta bottenfärgen som h*n vill ha bort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 April 45 minuter sedan skrev IngemarE: Tror det är nog med tips tills vi vet om det verkligen är det gulbruna som avses: Av TS beskrivning låter det ju misstänkt att det är den svarta bottenfärgen som h*n vill ha bort. Då är tipset, låt den sitta kvar och komplettera med ny bottenfärg där den gamla har försvunnit. Vattnen i vilka du skall använda din båt bestämmer vilken typ av färg du skall ha. Om båten tas upp på land mellan tillfällen du använder den så klarar du dig med en bottenfärg som är ”ogiftig”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hpar 0 Postad 2 Maj Hej på er! Nu är TS tillbaka Tack för alla tips. Dock är det alltså den svarta färgen/smutsen som jag skulle vilja få bort. Tidigare ägare bedyrade att den aldrig varit bottenmålad, han köpte den ny och bara haft den i Vättern (sötvatten). Men på er låter det som att det utan tvivel ser ut som en bottenfärg och inte smuts Om det är bottenfärg så förstår jag att det inte kommer att gå att "tvätta bort" utan kräver skrapning, ny målning osv. Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 2 Maj Ta hjälp av några vänner. Lyft båten av kärran. Lägg den på några pallar upp och ned, så allt jobb så mycket lättare. Ang tidigare ägares påstående om att aldrig lagt på bottenfärg stämmer säkert. Det svarta är väl pålagt redan från tillverkningen av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 2 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev hpar: Dock är det alltså den svarta färgen/smutsen som jag skulle vilja få bort. Tidigare ägare bedyrade att den aldrig varit bottenmålad, han köpte den ny och bara haft den i Vättern (sötvatten). Men på er låter det som att det utan tvivel ser ut som en bottenfärg och inte smuts Vättern är mer eller mindre rent dricksvatten. Problemet är väl snarast att sjön är lite "för" ren så mängden näringsämnen för de lägre stående i näringskedjan är knapp. Kan omöjligen bli den svarta färgen av "smuts" om så båten legat kvar i sjön sedan den var ny. Det där är något påmålat, antingen bottenmålning av tidigare ägare eller (som @Hybro är inne på) målning sedan båten var ny. Redigerad 2 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser