Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
paulode

Bensin läckage i oljan

Rekommendera Poster

Hej.
År 2018 köpte jag en Suzuki 6 hk 4 takt. Motorn köptes ny och har servats enligt serviceboken med undantag för ett år då den inte användes. Motorn förvaras i ett uppvärmt utrymme.
Vid senaste service upptäcktes att det hade läckt ut bensin i oljan. Oljan var påtagligt tunnare och luktade bensin. Firman som utförde servicen är anlitad av bla sjöräddningssällskapet så jag tror att de är duktiga på båtmotorer. Han berättade att han inte stött på fenomenet med bensin läckage i olja tidigare och visste inte vad det berodde på. Oljan byttes naturligtvis och nu har jag använt motorn vid fem fiskepass och när jag drog upp oljestickan var oljan åter tunn och luktade bensin.
Har någon här inne någon aning om vad som kan orsaka problemet? Jag kör ofta korta sträckor och sällan på fullt varvtal,kan det vara problemet? Och till sist, vilken påverkan kan bensinen i oljan ha på motorn? Oljan borde såklart smörja sämre eller hur? Borde jag byta olja ett par gånger per säsong?
Vänligen
Paulo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en del motorer fungerar bensinpumpen med tryckvariationerna i vevhuset. Om det har gått hål på membranet i bensinpumpen kan bensin läcka in i vevhuset den vägen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Faderullan:

På en del motorer fungerar bensinpumpen med tryckvariationerna i vevhuset. Om det har gått hål på membranet i bensinpumpen kan bensin läcka in i vevhuset den vägen.

Tack för ditt svar. Verkstaden uppgav det du skriver som en möjlighet men de kollade membranet och det var ok.

Vänligen

Paulo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev paulode:

Tack för ditt svar. Verkstaden uppgav det du skriver som en möjlighet men de kollade membranet och det var ok.

Vänligen

Paulo

Kan vara en idé att kontrollera membranet igen.

Men, om nu membranet är dåligt så borde ju motorn gå dåligt, om än alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Kan vara en idé att kontrollera membranet igen.

Men, om nu membranet är dåligt så borde ju motorn gå dåligt, om än alls.

Precis så tänker jag med. Motorn går perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev paulode:

Precis så tänker jag med. Motorn går perfekt.

Det brukar emellertid vara ganska enkelt att själv kolla det där menbranet, membranen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...