Pezlin 28 Postad 31 Mars Jag har en jolle i trä/plyfa(?) som används för att ro till/från båt som ligger vid svajboj. Jollen är hemmabygd av svärfar och fungerar väldigt bra för ändamålet. Dock används den i ganska liten utsträckning vilket innebär att träet torkar ut mellan tillfällena och den därmed läcker. För att få till ett tätt skrov och kanske också reducera underhållet något funderar vi på om det går att plasta skrovet? Jag skickar med några bilder så ni får en uppfattning om ungefär hur jollen ser ut. Den är ca 2,5*1 meter i storlek. Några förslag på vad som är lämpligt att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 April Ingen som har tankar om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 3 April Att plasta en träbåt är lite som ”sista dansen”. Desperat. Brukar inte bli bra i längden då fukten stannar i träet så det börjar ruttna. Kan gå ganska fort. Visst, det finns gamla fiskebåtar som plastats och sen fungerat som fritidsbåtar i flera år men i ditt fall vore det nog enklare och billigare att köpa en beggad plastjolle istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 April 2 minutes ago, ChristerN said: Att plasta en träbåt är lite som ”sista dansen”. Desperat. Brukar inte bli bra i längden då fukten stannar i träet så det börjar ruttna. Kan gå ganska fort. Visst, det finns gamla fiskebåtar som plastats och sen fungerat som fritidsbåtar i flera år men i ditt fall vore det nog enklare och billigare att köpa en beggad plastjolle istället. Vill gärna behålla denna då hjulen baktill underlättar väldigt när den släpas upp och ner för stranden. Om den bara plastas på utsidan bör väl fukten krypa ut på insidan istället? Plyfan är ju väldigt tunn och båten ligger ju väldigt kort tid i vatten varje sommar. Mest tid ligger den på land. Om man istället väljer att försöka täta den där läckor finns, vad föreslås att användas då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 714 Postad 3 April Vilken praktisk liten jolle! Ryktet om träbåtars snara död efter att de fått en glasfiberyta är starkt överdrivet. Det viktigaste att komma ihåg när man lägger glasfiber på träbåten är att det fortfarande är en träbåt och skall skötas som en sådan. Många tror att det nu är en glasfiberbåt slutar sköta sina båtar. En så liten båt är rätt enkel att lägga glasfiber på. Det viktigaste är att få bort all färg från ytan. Finns det färg eller fett kvar kommer glasfibern att släppa. Runda av alla hörn och kanter så det är lättare att få mattan att böja sig runt dem. Eftersom båten är så liten skulle jag kosta på mig att använda epoxy snarare än polyester. Epoxy fäster så mycket bättre i plywooden. Vill man jobba lite mer så gjuter man av den gamla träbåten, man använder den helt enkelt som mall. Då slipar man och polerar båten, lägger gelcoat och några lager glasfiber och kläcker en ny båt som håller i decennier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 April Tack för uttömligt svar. En mycket praktisk jolle helt klart. Att få bort färgen borde ju gå ganska bra att få till även om det hade varit skönt att slippa 😁. Även epoxi fäster bara på trärent eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 47 Postad 4 April Om jollen är byggd i plywood så är det inte själva plywooden som behöver åtgärdas, såvida den inte är rutten. Plywood är genom att det är tunna träskikt som är ihoplimmade helt dött och sväller/krymper inte med fuktighet. En frisk båt byggd i plywood ska inte läcka en droppe när man sjösätter den på våren. Så, dina läckage sitter antagligen i skarvarna mellan plywoodskivorna. Svårt att se hur de är utförda på dina bilder, men jag tänker att det kanske inte är mer jobb att se över/limma om dem än att plasta jollen. Säkert billigare i alla fall, plast/epoxi är inte gratis även om det inte går åt några stora mängder till din lilla båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 4 April 17 minutes ago, Tristan_301 said: Om jollen är byggd i plywood så är det inte själva plywooden som behöver åtgärdas, såvida den inte är rutten. Plywood är genom att det är tunna träskikt som är ihoplimmade helt dött och sväller/krymper inte med fuktighet. En frisk båt byggd i plywood ska inte läcka en droppe när man sjösätter den på våren. Så, dina läckage sitter antagligen i skarvarna mellan plywoodskivorna. Svårt att se hur de är utförda på dina bilder, men jag tänker att det kanske inte är mer jobb att se över/limma om dem än att plasta jollen. Säkert billigare i alla fall, plast/epoxi är inte gratis även om det inte går åt några stora mängder till din lilla båt. Korrekt, själva plywooden läcker inte utan det är i skarvar. Aktern består inte av plywood utan av brädor så där kan det nog finnas möjlighet att göra bättre tätning. Några förslag på lämpligt förfarande? Kanske bara ska plasta skarvar, akter och utsatta delar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 714 Postad 4 April 18 timmar sedan skrev Pezlin: Tack för uttömligt svar. En mycket praktisk jolle helt klart. Att få bort färgen borde ju gå ganska bra att få till även om det hade varit skönt att slippa 😁. Även epoxi fäster bara på trärent eller? Epoxy fäster på många material. Men finns det färgrester kvar vet man aldrig om de är kompatibla med epoxy, har man otur börjar den gamla färgen reagera och man får bubblor och elände och får börja om från början 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 14 Maj On 4/4/2024 at 1:59 PM, Pezlin said: Korrekt, själva plywooden läcker inte utan det är i skarvar. Aktern består inte av plywood utan av brädor så där kan det nog finnas möjlighet att göra bättre tätning. Några förslag på lämpligt förfarande? Kanske bara ska plasta skarvar, akter och utsatta delar? Har du några tankar kring hur jag kan täta skarvarna @Tristan_301? Eller någon annan för den delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser