Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Pezlin

Ta bort gammal teaklaminat och ersätta med Permateek

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,
 

Vi skulle vilja ta bort gammal teaklaminat på vår Askeladden 565 Wasper och ersätta med Permateek. Någon som har Permateek och kan recensera hur det är?
 

Undrar också hur jag får bort den gamla teaklaminaten? Sitter med korta skruv men är också limmad med något. Se bild på hur en liten panel ser ut som exempel. Finns ju dessutom några paneler som är betydligt större.

IMG_0037.jpeg

Redigerad av Pezlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen erfarenhet av Permateek, mer än att deras hemsida signalerat lite "ofärdigt" och maskinöversatt:

bild.png.78a897aa69d0214298c80798239681b6.png

 

"Få plats" med något annat ?  Och en kortlek i Permateek.....?

 

Däremot har jag mycket och lång erfarenhet av Flexiteek. Inte det billigaste men bra support och fantastisk hållbarhet. Nu senast härom året (till den nya båten) letade de själva fram en fil med logga i rätt grafikformat/upplösning från varvet och fällde in den i en panel på badbryggan.

 

(Sedan skall man väl i rättvisans namn säga att Flexiteek också hade lite problem med sin hemsida, kontaktformuläret, för en tid sedan. Men inga kortlekar i alla fall).

 

Här är länkar till några trådar där ämnet diskuterats:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/93688-flexiteek-permateek/

https://www.maringuiden.se/forum/topic/105996-lägga-flexiteek/

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, deras hemsida kör någon form av automatisk översättning som lämnar en del att önska.

 

Har du möjligen själv plockat bort gammalt laminat e dyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Pezlin:

Har du möjligen själv plockat bort gammalt laminat e dyl?

Nej, det är lagt på ren glasfiber på båda båtarna. Jo förresten - jag tog bort gammalt från en akterbänk. Skruva bort skruvarna och sedan hacka med stämjärn och hammare för den tätning som var itryckt under och som limmade fast bra. Plus milt våld 😆. Eftersom syntetteaken limmas så var de gamla skruvhålen inget problem på den bänken eftersom de "plomberades" med lim.

 

Här är aktern på den "nya" båten (Flexiteek):

bild.png.bc19a8dc4e6614361fea079b642078ba.png

 

....och Peket:

bild.png.d5391a28fdd99a665c0f8be22f8d2ae7.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det var det jag misstänkte. Hade hoppats att det fanns nåt enklare sätt 😁

 

Detta är ju inte enskilda bitar utan verkar vara hela stycken men man får nog försöka bryta loss dom försiktigt i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en bit Permateek från Permateek.se. Det blev hur bra som helst. Jag mallade av en yta med byggplast och tuschpenna. Sedan byggde han ihop en en sammansatt bit som jag limmade fast. 
Eftersom den består av fogade bitar som är ihopslipade ser mycket ut som trä. 
Jag valde plastteak på toan för att golvet böjer sig. På övriga båten har jag vanlig teak. 
IMG_7102.thumb.jpeg.d62d5e796fae8137c12522c24dbb8de8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Permateek.se är firma man ringer upp och pratar med. Mail och digital hjälpmedel funkar inte så bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kontakt med Permateek (på mail faktiskt 😁). Ville bara få lite allmänna råd härifrån också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Pezlin:

Jag har kontakt med Permateek (på mail faktiskt 😁). Ville bara få lite allmänna råd härifrån också.

Jag har bara monterat en typ av plastteak. Jag gillar dock iden att bygga ihop biterna som man bygger vanliga teakbitar så att sedan kunden kan montera det själv. 
Orsaken till att det Permateek var att jag hittade en tråd på FB där någon hade monterarat Flexiteek i en samma typ av båt som jag har. När jag kontaktade firman hade han bytt till Permateek. 
Det nog ingen större skillnad mellan fabrikaten. 
https://www.facebook.com/Flexideck/posts/båt-366-jeanneau-805-leader-årsmodell-2002-nu-har-vi-levererat-flexiteek-till-bå/1079071398822635/?locale=sv_SE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rolf Skånberg vill jag minnas jag också hade kontakt med när det gällde min förra båt och all Flexiteek jag lade på den. Men firman Flexideck verkar som sagt inte längre finnas kvar, utan personen ifråga jobbar nog på Permateek.

 

För den nya båten häromåret gick jag via Flexiteeks hemsida, https://www.flexiteek.se/

Det trevliga med Flexiteek "gen 2" är att den inte alls blir så varm som "den vanliga (och Permateek ?) när solen gassar på. Annars enda nackdelen med syntetisk teak - enligt6 mig 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en mejselhammare, gick förvånansvärt lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Janne1 said:

Jag körde med en mejselhammare, gick förvånansvärt lätt.

Lätt att skada gelcoaten under?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Pezlin:

Lätt att skada gelcoaten under?

Nix, du kör in mejseln under befintlig teak typ som en barkspade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/31/2024 at 10:24 AM, Janne1 said:

Jag körde med en mejselhammare, gick förvånansvärt lätt.

La du Permateek eller Flexiteek? Svårt att lägga själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Pezlin:

La du Permateek eller Flexiteek? Svårt att lägga själv?

 

IMG_2780.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Janne1:

 

IMG_2780.jpeg

Det ser snyggt ut. Vilka typer av vikter använde du? När jag har limmat solpanel har jag labbat med gatsten och sandsäckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, anuba said:

Det ser snyggt ut. Vilka typer av vikter använde du? När jag har limmat solpanel har jag labbat med gatsten och sandsäckar.

Utifrån filmer jag sett så räcker det att rulla med en matt-roller såsom denna: https://amzn.eu/d/hr0NUw7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, vikter skall man absolut ha. Materialen är tjocka och även om man låtit dem "ligga ut sig" (kommer ofta ihoprullade) måste de hållas på plats under limningen. Allt annat är en chansning.

 

Själv använder jag dunkar med vatten, trädgårdsstenar m.m. ofta stående på bitar av träreglar för att sprida vikten över en större yta.

Men nästan viktigare är att tejpa ner kanterna med silvertejp, det är ju där det brukar vilja börja "resa sig" och givetvis just efter att man lämnat uppsikten på båten och precis när limmet skall börja härda (Murphy's lag).

bild.png.5ea5d322b9c19121552af75975203fb1.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minutes ago, IngemarE said:

Nja, vikter skall man absolut ha. Materialen är tjocka och även om man låtit dem "ligga ut sig" (kommer ofta ihoprullade) måste de hållas på plats under limningen. Allt annat är en chansning.

 

Själv använder jag dunkar med vatten, trädgårdsstenar m.m. ofta stående på bitar av träreglar för att sprida vikten över en större yta.

Men nästan viktigare är att tejpa ner kanterna med silvertejp, det är ju där det brukar vilja börja "resa sig" och givetvis just efter att man lämnat uppsikten på båten och precis när limmet skall börja härda (Murphy's lag).

bild.png.5ea5d322b9c19121552af75975203fb1.png

Använde du roller liknande den jag länkade till också eller hur tryckte du ut ev luftbubblor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne1:

 

IMG_2780.jpeg

Jag beställde färdiga bitar men limmade fast dom själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev anuba:

Det ser snyggt ut. Vilka typer av vikter använde du? När jag har limmat solpanel har jag labbat med gatsten och sandsäckar.

Jag sågade till en skiva som var i samma storlek och sedan ställde jag fulla 25 liters dunkar uppe på.

Redigerad av Janne1
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Janne1 said:

Jag beställde färdiga bitar men limmade fast dom själv

Det var just vid själva limmandet jag tänkte på. Men dessa bitar kanske var så pass små att det var enkelt att pressa ut ändå. De paneler jag ska limma kommer vara större så tror att jag får investera i en roller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pezlin:

Använde du roller liknande den jag länkade till också eller hur tryckte du ut ev luftbubblor?

Nej, ingen roller. Bara lade panelen från ena änden till den andra och pressade allteftersom.

Panelerna är så styva och tjocka att det inte blir luftbubblor så lätt om man bara lägger på panelen förnuftigt. Men man behöver hålla kvar visst tryck så den inte reser sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Janne1:

Jag sågade till en skiva som var i samma storlek och sedan ställde jag fulla 25 liters dunkar uppe på.

Det låter som en bra ide. De gånger jag har limmat solpaneler och teak har jag alltid underskattat antalet vikter och att trycka på kanten av skivan. Det uppstår alltid en mindre paniksituation när man skall springa runt i hamnen för att leta upp fler vikter och träbitar. 
Att såga till en "adapter" som trycker jämnt är nog rätt. 

Vid min nästa montering av solpanel skall chansa på att använda medföljande 3M VHB-tejp. Då kommer jag slippa vikter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Det låter som en bra ide. De gånger jag har limmat solpaneler och teak har jag alltid underskattat antalet vikter och att trycka på kanten av skivan. Det uppstår alltid en mindre paniksituation när man skall springa runt i hamnen för att leta upp fler vikter och träbitar. 
Att såga till en "adapter" som trycker jämnt är nog rätt. 
- - -

Det brukar finnas en hög med skrotbatterier i miljöboden. Dessa är utmärkta tyngder för att limma skivor. Använde själv den metoden när jag limmade solceller på ett krokigt rufftak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Lintott:

Det brukar finnas en hög med skrotbatterier i miljöboden. Dessa är utmärkta tyngder för att limma skivor. Använde själv den metoden när jag limmade solceller på ett krokigt rufftak.

Där har jag missat att leta. 😉

Man får vara lite försiktig med alltför tunga vikter om underlaget inte är så stabilt. 
När limmade om två teakbitar på badbryggan använde jag stora betongmurstenar med hög vikt. 
Det ledde till att ytan blev lätt konkav efteråt för att badbryggan buktade ner lite. Jag får göra om det någon gång. 
IMG_5722.thumb.jpeg.5c8a97d2191f2a93eb7ce8a6514e09b3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det när solen lyser på din badbrygga @IngemarE, blir den väldigt varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Pezlin:

Hur blir det när solen lyser på din badbrygga @IngemarE, blir den väldigt varm?

Nej, inte på den nya båten där jag lagt "gen 2". En avsevärd skillnad på Flexiteek "gen 2" och den tidigare som kunde bli ganska varm i solgasset. Trodde mest det var försäljningssnack, men det är faktiskt skillnad.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/4/2024 at 7:20 PM, Janne1 said:

Jag beställde färdiga bitar men limmade fast dom själv

Är det Permateek eller Flexiteek du lagt @Janne1?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Pezlin:

Är det Permateek eller Flexiteek du lagt @Janne1?

Flexiteek 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...