Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

Rekommendera Poster

Hej

Har kollat på en begagnad Yamarin 50 SC där jag upptäckte att gelcoaten släppt på samma ställe på båda sidorna i akterspegeln.

Ska man dra sig ur eller gå vidare med köpet och spackla upp skadorna? Båten ser mkt. bra ut i övrigt.

790738901_BegYamarin50SC(5).jpg.b193ecba62f4fa8eb88263ee752f0f6d.jpg790738901_BegYamarin50SC(5).jpg.b193ecba62f4fa8eb88263ee752f0f6d.jpg

1862705413_BegYamarin50SC(8).jpg.62e8b536235510ae140958120bbb0e7b.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Tabbe1971:

Hej

Har kollat på en begagnad Yamarin 50 SC där jag upptäckte att gelcoaten släppt på samma ställe på båda sidorna i akterspegeln.

Ska man dra sig ur eller gå vidare med köpet och spackla upp skadorna? Båten ser mkt. bra ut i övrigt.

- - -

1862705413_BegYamarin50SC(8).jpg.62e8b536235510ae140958120bbb0e7b.jpg

Man kan ju fundera på om det beror på en dålig konstruktion, miss vid tillverkningen eller om det uppstått på grund av yttre skada. För att svara på dessa funderingar så krävs det en besiktning av skadan.

Om det är "standardfel" på Yamarin så borde tillverkaren ha hanterat det som garantiåtagande och/eller omkonstruktion.

Om det uppkommit av yttre skäl så är nästa fråga - varför?

Har båten varit med om någon grundstötning eller att motorn slagit i hårt så det blivit en vridning i motorfästet (det är lätt att byta en skadad utombordare men svårare att fixa en skrovskada).

Jag hade velat få en erfaren besiktingsman/plastreparatör att titta på detta före köp om jag inte haft kunskapen att kolla själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utifrån bilden förefaller det vara luftbubbla som är orsaken till att gelcoaten spruckit, dvs hörnet  dåligtfullt med polyester och fiber. Bara spackla igen. 

....bedömning utifrån bild alltså🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Boanjohan:

Utifrån bilden förefaller det vara luftbubbla som är orsaken till att gelcoaten spruckit, dvs hörnet  dåligtfullt med polyester och fiber. Bara spackla igen. 

....bedömning utifrån bild alltså🙂

Först var jag benägen att hålla med, men tittar man noga ser det ut som olika nyanser intill. Om det är ljuset som lurar eller om det är spacklat tidigare är svårt se på bild, så ts, kolla om det finns tecken på att det spacklats tidigare runt där. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara fått bilderna skickade.

Båten är drygt 20 mil hemmifrån och har inte möjligthet att kolla på den just nu. Tanken var att lägga handpenning då det är just denna modell jag söker och priset verkar rätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Tabbe1971:

Har bara fått bilderna skickade.

Båten är drygt 20 mil hemmifrån och har inte möjligthet att kolla på den just nu. Tanken var att lägga handpenning då det är just denna modell jag söker och priset verkar rätt. 

Ja säg det. Kanske kan få bättre bilder? En klausul om att köpet hävs och att du får tillbaks handpenningen om det inte är pga luftbubblor?

Styrbord ser ju ut som luftbubblor men ser också ut vara annan nyans nedanför men kan ju lika gärna vara bilden. Vad säger säljaren ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är på en till synes seriös firma där det är en tidigare anställd som ägt båten sedan ny.

Det enda som sades var att det inte är helt ovanligt.

Ska ringa imorgon igen. Då får jag försöka få en bättre förklaring och någon form av garanti.

De har erbjudit sig att spackla upp det före köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det ser tydligt spacklat ut enligt bägge bilderna. Ytan runt gelcoat-släppet ser inte likadan ut som resten av akterspegeln och har en lite annan färg.

En ren gissning är att underlaget (glasfibern) inte varit ordentligt rengjort när skadorna spacklades förra gången och att den därför har släppt. Sen ser det lite udda ut att det går ut en kant på akterspegeln runt hålet till motorbrunnen, men det kanske ska vara så? Någon annan med likadan båt får nog svara på det.

Min erfarenhet av Yamarin (har en 490 BR -99 dvs typ samma båt) är att det är noggrant gjorda båtar och skroven brukar vara topp. Min har dock inte samma kant som går ut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det verkar vara som Lintott är inne på att akterspegeln har varit utsatt för nåt eller så är det en försvagning. Jag tycker mig kunna se små sprickor vilket är typiskt för rörelse i glasfibern. 

De har uppenbarligen försökt fixa eller dölja det så knappast troligt att ägaren inte vet om det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det där ser ut som att man haft bråttom när första lagret matta lagts och laminatet har inte blivit tillräckligt väl pressat mot gelcoaten i formen. Slipa rent, spackla, måla med topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu... det där ser lurigt ut. Jag tror INTE att den där aluminiumprofilen är orginal - den är satt där för att stärka upp något (akterspegeln). Gått i botten/sten hårt och fått en vridning där plasten spruckit, tror jag med - sen har man försökt och laga. Dubbelkolla detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...