Fanta23 0 Postad 28 Mars , 2024 Vid upptagningen av båten i höstas hände följande med min VP MD11C. Startade och den gick upp i varv. Fick inte den att gå ner till tomgång och det gick inte heller att stoppa den med att dra ut stoppen. Motorn bara gick av sig själv. Ströp bränslet, men troligen är det en del diesel som den kan gå på en stund. Hade det varit en traktor så hade man ju bara lagt i en hög växel, så hade den dött av orkeslöshet. Men överbelasta en båtmotor går ju knappast, den "skyfflar" ju bara vatten. Misstänker att det är något med varvtalsregulatorn. Skall ge mig på att fixa detta inför kommande sjösättning. Men jag finner ingen instruktion om hur hantera detta på nätet. Någon som har ett tips på instruktioner så mottas detta med stor tacksamhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 213 Postad 29 Mars , 2024 Ja det låter ju som den går på smörjolja eller något hänt med regulatorn eftersom den inte reagerar på stoppreglaget. Men nästa gång så har du något att täppa till insugen med så att du stryper luften, då kommer motorn att stanna. Jag antar att du har koll på att reglaget på pumpen återgår till tomgångsläge? Annars kanske du kan få något tips i denna tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 29 Mars , 2024 Det första uppenbara är väl att kolla stoppreglagets funktion, att reglage kabeln är hel eller att den sitter fast som den ska på motorn (insprutningspumpen?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser