jollas 12 Postad 28 Mars , 2024 Hejsan! Tänkte kolla om det finns någon I detta forum som har bra tips inför ett vajerbyte. Ska byta växelvajern till en inombordare med ett vp 280 drev. Har googlat och sett en del men när det kommer till att få ur vajern från drevet efter att ha lossat på vajern från drevet blir det lite glest i infon som jag hittar. Som det ser ut så löper vajern ner i drevet via en gummislang( svart) och sedan ut i drevet. Sitter det o-ring som tätning? Behövs det någon form av styling för ny vajern? Andra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 28 Mars , 2024 Jag bytte på mitt 290-drev. Bara att dra ur den gamla, smörja slangen med lite WD40 och sen i med den nya. Tog inte många minuter att få dit den, förutom att få den till att fästa i reglaget 🥵. Akterut var det hur lugnt som helst. Ja, det är ju den däringa 11 mm bulten som håller plåten som spärrar kabeln in i drevet. Den är lite fepplig 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 28 Mars , 2024 Jag tryckte in vanligt fett i gummislangen innan jag petade in vajern. Iallafall min gummislang var rätt tajt mot reglagekabeln, grejen med gummislangen är att den mynnar över vattenytan, vattenlinjen, så att det inte blir någon vatteninträngning. Det besvärligaste är ju den lilla skruven som sitter i drevets framkant, den som håller en hake som håller fast reglagekablens hölje. Det är nog tum-mått på den, men 11mm ringnyckel med spärr brukar vara bra att ha då. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 28 Mars , 2024 Tackar för svaren! Bra tips! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 29 Mars , 2024 Har du drevet monterat är det trångt när reglagekabeln kommer ut. Förutsatt att den gamla reglagekabeln gått smärtfritt att dra ut. Tänk på att om du inte klipper av den så för in max slaglängd när den dras igenom vid skölden och skydda knutbälgen. På den nya reglagekabeln tryck in max slaglängd så att den styva delen blir så kort som möjligt inga gummiskydd på reglagekabeln. Tejpa ändens gängor som dubbelt skydd. För in kabeln inifrån i skyddsslangen. Det brukar stå lite kalk i botten på slangen närmast drevskölden så märk den nya kabeln vid skyddslangens ände så ser du att du genom att föra slangen fram och tillbaka kommer allt längre in annars är något fel. Tänk på att när reglagekabeln kommer igenom så åker änden in i knutbälgen varför man bör vara två vid detta moment eller ta det försiktigt. När reglagekabeln gått igenom kan man trä på en bit gummislang för att styra den mot hålet i drevet. Är drevet avmonterat kan men föra in kabeln i motsatt riktning utifrån och in. Betydligt enklare. Ett tips köp Volvos reglagekabel den är anpassad i den styva(ej flexibla) delen och inte svindyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 14 April , 2024 Jag tackar för svaret och infon! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser