Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
brascho

Diesel eller Bensinmotor ???

Rekommendera Poster

Köpa en Flipper 717C 1990 2500kg

Alt 1 aq205a v6:a bensin eller

Alt 2 ad31L 130 hk diesel

Alt 3 aq 271 v8 bensin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alt 3 aq 271 v8 bensin tror jag mest på.
Forbina 8000 med ungefär samma vikt och AD31 känns undermotoriserad, V6 i en 717 kanske funkar men jag har kört en Flipper 666 med V6 och den känns rapp och fin men har bara halva vikten så en semesterlastad 717 kan nog kännas trött.
Sen funkar väl alla motoralternativen men det är så tråkigt när det går trögt upp i planing och man får logga nära toppvarv för att ens göra 20 knop men 717C är kanske ganska lättdriven och förlåtande där. Fråga ägarna vad båten toppar med full last och fulla tankar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diesel alla dagar i veckan!

Men 130 dieselhästkrafter är väl för litet för den båten.

Möjligen hade en KAD43 varit bra om den hade fått plats, det är en rak sexa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bensinare men skulle verkligen gasa på med diesel. Inget kul att sitta på en 400 liters molotovcocktail.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-03-27 vid 14:33 skrev brascho:

Köpa en Flipper 717C 1990 2500kg

Alt 1 aq205a v6:a bensin eller

Alt 2 ad31L 130 hk diesel

Alt 3 aq 271 v8 bensin

Om vi utgår från att alla båtar och motorer är lika frächa så håller jag med föregående talare om att 130hk nog är lite klent i den båten.

MEN!

Om båten mest skall användas för lugn semesteråkning (läs full last), dvs mestadels framfart i låga farter 5-12 kn så är nog diesel bästa alternativet.

Du kan montera en propeller på dieselbåten som optimerar för just dessa farter samt ha rejäla trimplan som hjälper dig plana enklare.

Kör du mest krypfart så kommer dieseln gå mkt snålare, dessutom slipper du bensinångor i båten. 

Har själv haft ett antal bensin inombordare men har nu utombordare. Blir det inombordare igen blir det helt klart en diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...