M__G 320 Postad 23 Mars , 2024 Är det någon som försökt att polera glas någon gång eller någon som vet hur man gör? Har några repor på vindrutan jag skulle vilja försöka få bort. Inte så stora med rätt irriterande. Finns glaspolish att köpa men funkar det? Tandkräm har jag också läst skulle kunna fungera. Också läst att det finns företag som polerar glas. Tips på sådant runt Göteborg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 24 Mars , 2024 Glasputs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 24 Mars , 2024 11 timmar sedan skrev excel319: Glasputs Intressant, tack för klippet. Gäller få tag på medlet. Får googla, eller var köper man sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 24 Mars , 2024 53 minuter sedan skrev M__G: Intressant, tack för klippet. Gäller få tag på medlet. Får googla, eller var köper man sådant? Der är ju Grufman i Järfälla som gör videon, säljer USA Bildelar (köper själv av dom). Ring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesRVS 2 Postad 31 Maj , 2024 har riwax glas skador rep sats funkar utmärkt men du utför med riktigt flex polermaskin och hårdssvamp 150 tvätta med polymer medel innan där efter använd waxoil 100 blir som ny lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
72__Peera 2 Postad 17 Oktober , 2024 Beroende på vad det är för typ av ruta (plan eller välvd) så kan det vara en god idé att byta ut "glaset" (plasten) mot Polykarbonat med extra reptålighet och UV-skydd, blir riktigt bra och inte alls dyrt utifall det rör sig om plana sektioner. Är rutan formad däremot (lite beroende på hur mycket och vart) så kan det fortfarande funka, men man får då använda sig av värmepistol eller hårfön. Annars är ju självklart glaspolering det bästa, om vindrutan har en särskild form. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 27 December , 2024 (redigerade) Lite återkoppling. Fick tag i medel, ceriumocid för polering av glas och lämplig trissa till borrmaskin. Pulvret blandas med vatten till en pasta. Man får ha en sprayflaska med vatten också. Lägga på en klick pasta och sen polera.väldiht tidsödande dock. Först började repans kanter bli rundade och ett brytningsfel uppstod och jag tänkte att jag försämrat det hela men tänkte pröva vidare när båten var upptagen. Nu har jag polerat vidare. Nu får jag verkligen anstränga mig för att se var repan är. Kanske tillräckligt bra men en vända till så syns det inte alls. Repan var intill en del av rutan som är välvd och där uppstår en del skrattspegeleffekter ändå så svårt säga om det blir brytningsfel som skulle störa. Troligen inte då ytan jag polerat på var större än repan just för att få mindre brytningsfel. Lärdom var också att hålla yan fuktig under poleringen. Vid ett tillfälle blev det tort och då blev rutan repig och matt men löste sig med att fortsätta polera med fuktig yta. Rutan blir också varm och om det kan skada vet jag ej men valde polera en stund, låta kallna och höll på så. Hade man polerat så länge på själva båten hade man nog polerat hål i båten flera gånger känns det som. Så ni som vill försöka behöver inte vara rädda för att försöka, men krävs tålamod och ständigt fuktig yta. Redigerad 27 December , 2024 av M__G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser