Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Baltic_coastal

Havsfidrans segelegenskaper

Rekommendera Poster

Är helt betagen av Havsfidrans skönhet. När jag läser om den så är det mesta negativt.

- kryssar den verkligen så dåligt, vad kan man göra för att förbättra det?

- är den svår att lägga till med?

- är den omöjlig att backa med?

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baltic_coastal:

Är helt betagen av Havsfidrans skönhet. När jag läser om den så är det mesta negativt.

- kryssar den verkligen så dåligt, vad kan man göra för att förbättra det?

- är den svår att lägga till med?

- är den omöjlig att backa med?

/H

- kryssar den verkligen så dåligt, vad kan man göra för att förbättra det?

Skrovformen går dessvärre inte att göra så mycket åt. Båten är kort, bred och långkölad, det ger låg fart och vid kryss stor avdrift. Sen har den ett rätt litet segelplan som bidrar till den låga farten. För att öka segelplanet så behöver mycket annat på båten ändras (t.ex. kölen) så det kommer bara att bli dåligt, dyrt och krångligt.

 

- är den svår att lägga till med?

Körning framåt fungerar som för de flesta långkölade båtar - lite trög att svänga med

 

- är den omöjlig att backa med?

Alla kölbåtar är "krångliga" att backa med. Långkölade båtar är värre än kortkölade/fenkölade. Med en propeller som sitter bakom kölen o framför rodret blir det mycket dålig styrförmånga vid backning (inget vattensprut på rodret). Dessutom vill propellerns rotation vrida båten i sida vid backning. Genom att lära dig hur båten beter sig när du börjar backa så kan du kompensera en del för ostyrbarheten men räkna inte med att det är som att backa med en snurrebåt. När farten bakåt ökat så får du mer vattentryck på rodret och styrbarheten ökar men det kräver att det finns lite manöverutrymme.

 

Sen har Havsfidran förtjänster i sjöduglighet på grund av just skrovform, segelplan och litenhet.

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu har blivit kär i en båt så kanske man kan stå ut med lite negativa egenskaper. Allt är inte perfekt i vår båt heller.

 

Håller med @Lintott i hans resonemang. Vi hade en gång en 28 fots plastsnipa med "köl" hela båtens längd och ett roder stort som ett a4-papper (lite överdrivet). Att styra när man backade var bara att glömma.

 

Men som Lintott skriver, med träning lär man sig. I början var det nervöst och jobbigt varje gång man skulle in i en hamn även om det var spegelblankt. På slutet tvekade jag inte att kasta mig in i vilken trång hamn som helst oavsett vind. Jag hade lärt mig hur båten reagerar och kan styras.

 

Är man kär så är man. När man sedan inser vilka negativa sidor man inte vill leva med så ser man sig om efter nästa båt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 80-talet hade vi en kille med en Havsfidra i klubben och han deltog ofta i våra klubbkappseglingar.

Och han vann också ofta. Inte på grund av båtens snabbhet men LYS-talet var så lågt så även fast han alltsom oftast var sist i mål så blev det seger då man räknat om.

Men nu är det säkert ingen kappseglare du är ute efter. Hur som helst så kan båten ändå vara härlig att segla med och man kan trivas väldigt bra i den. Ska man ha bråttom på sjön kanske man inte ska ha någon segelbåt utan då istället satsa på en snabb motorbåt.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo man lär sig hur båten vill ha det. Det ska gå utmärkt att manövrera in och ut ur hamnar då man vet båtens nycker samt egenskaper. Nu har jag liten erfarenhet av Havsfidra och är mer kunnig om Allegro 27 som är ordentligt drögig och svår i början. Den är likt H-fidran stort långkölad. Då jag seglade kryss på öppet vatten, så slog vågorna bort kraften som seglena med vinden gav och jag tror att H-fidran har samma problem om inte värre med sin trubbiga nos. Jag har läst att Havsfidran fick en ordentlig inombordare då hon har så dåliga kryssningsegenskaper. Men det är en fin och charmig båt och har man pension eller gott om tid att ligga ute så behöver man ju inte kryssa. Man kan vänta på förligare vindar eller vid brådrask ta inombordaren till hjälp. Hör och häpna så tyckte jag till slut att allegro 27:an var en smidig båt! (?). Så kanske det blir med en Havsfidra också.

Redigerad av zurdu
Missade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...