Tore33 7 Postad 18 Mars Hej! Jag köpte en gammal (säkert 35-40 år) 2-taktare för någon månad sen och ska nu börja rusta den lite. Har haft igång den någon minut men nu senast startade den inte. Tänkte börja med att göra rent förgasaren och har kollat tändstiften. Skulle ni byta tändstift som ser ut som på bilden? Något bra och hyfsat säkert sätt att kolla gnistan? Lite förgasarfrågor: Vad gör justerskruv 1 resp 2? Någon som har erfarenhet av att plocka isär en sån här förgasare, något att vara speciellt uppmärksam på? Jag tycker även att bränslefiltret ser lite skumt ut. Men glömde att ta en bild på det. Återkommer i frågan. Mvh/ Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 18 Mars ...en till fundering. Packningen som sitter mellan förgasaren och motorn är jag orolig för att den kommer gå sönder. Att hitta en originalreservdel blir ju med tanke på ålder omöjligt. Finns det nya packningar som eventuellt skulle kunna passa, eller hur gör man om den är kass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 18 Mars Mina tankar kring din renovering. 1. Tändstiftet skulle jag inte byta om det har rätt gnistgap (finns nog i någon gammal manual, direkt på motorn eller kanske på nätet) 2. Ett enkelt sätt att kolla gnistan är att sätta det urskruvade stiftet mot godset och sedan dra i startsnöret. Då ska det komma gnista. 3. Vet inte vad de olika skruvarna är men inte ovanligt att det finns ett högfartmunstycke och lågfartsmunstycke på förgasare. Sen kan det finna en tomgångsjusteringsskruv men ingen av skruvarna ser ut att vara det tycker jag. Var dock väldigt försiktig med att ändra skruvarna och skruvar du ut dem så kolla först hur många varv du har ner till botten (försiktigt!) så att du kan ställa dem i utgångsläget efter renoveringen. 4. Packningar finns att köpa i ark som man sedan kan klippa till för att få rätt storlek. Se till att använda en packning som tål bensin. Lycka till! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 18 Mars 37 minuter sedan skrev ChristerN: Mina tankar kring din renovering. 1. Tändstiftet skulle jag inte byta om det har rätt gnistgap (finns nog i någon gammal manual, direkt på motorn eller kanske på nätet) 2. Ett enkelt sätt att kolla gnistan är att sätta det urskruvade stiftet mot godset och sedan dra i startsnöret. Då ska det komma gnista. 3. Vet inte vad de olika skruvarna är men inte ovanligt att det finns ett högfartmunstycke och lågfartsmunstycke på förgasare. Sen kan det finna en tomgångsjusteringsskruv men ingen av skruvarna ser ut att vara det tycker jag. Var dock väldigt försiktig med att ändra skruvarna och skruvar du ut dem så kolla först hur många varv du har ner till botten (försiktigt!) så att du kan ställa dem i utgångsläget efter renoveringen. 4. Packningar finns att köpa i ark som man sedan kan klippa till för att få rätt storlek. Se till att använda en packning som tål bensin. Lycka till! Stort tack för dina svar! Jag uppdaterar när jag kommer längre i processen. Någon annan med erfarenhet av just denna eller liknande äldre förgasare får gärna delge sin kunskap och peka på vad jag ska vara särskilt uppmärksam på vid rengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 18 Mars Skrämde igång det gamla åbäket IMG_4717.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 18 Mars (redigerade) 15 minuter sedan skrev Tore33: Skrämde igång det gamla åbäket IMG_4717.mov Jag har inte tillräckligt med erfarenhet av 2-taktare för att höra om det låter dåligt eller mycket dåligt? En annan fråga är om det ska komma vatten från två håll, både från "motorbenet" och från motorn? Den dör fort på tomgång så jag antar att det är något problem med förgasare eller bränslefilter, vad tror ni? Redigerad 18 Mars av Tore33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 18 Mars Fortsätter mitt svammel. Här är en bild på bränslefiltret. Vet inte alls hur det ska se ut men tycker inte att jag kan se något filter genom glaset? Jag får ta och skruva loss det när jag får tid. För info så använder jag Biltemas alkylatbensin för 2-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 48 Postad 18 Mars 20 minuter sedan skrev Tore33: Fortsätter mitt svammel. Här är en bild på bränslefiltret. Vet inte alls hur det ska se ut men tycker inte att jag kan se något filter genom glaset? Jag får ta och skruva loss det när jag får tid. För info så använder jag Biltemas alkylatbensin för 2-takt. För info provade jag alkylatbensin för första gången på min mariner 6hk i sommar efter att den alltid gått på vanlig bensin. Den har intern tank och först toppade jag bara upp med alky eftersom tanken ändå var hyfsat full. Några dagar senare när ungarna lekt med båten tankade jag den full igen när de skulle ut. Motorn gick då i 5 minuter och tvärdog sedan. Efter 100 ryck startade den någon sekund och dog igen, samma sak igen. Packade ihop och tänkte att något havererat. Tog hem och testade i tunna, samma visa. Kollade allt som tänkas kunde vara fel men hittade inget. Tankade ur alkylaten och slog i riktig soppa igen. 10 drag och lite spottande sedan går den åter som den klockan den alltid startat och gått som. Riktig sopp i fortsättningen! Röjsågen går fint på samma alkylat som snurran vägrar gå på. Ingen aning om varför… Har du funderat på soppan? Hälsningar Mikael 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 18 Mars 17 minuter sedan skrev Triobatar: För info provade jag alkylatbensin för första gången på min mariner 6hk i sommar efter att den alltid gått på vanlig bensin. Den har intern tank och först toppade jag bara upp med alky eftersom tanken ändå var hyfsat full. Några dagar senare när ungarna lekt med båten tankade jag den full igen när de skulle ut. Motorn gick då i 5 minuter och tvärdog sedan. Efter 100 ryck startade den någon sekund och dog igen, samma sak igen. Packade ihop och tänkte att något havererat. Tog hem och testade i tunna, samma visa. Kollade allt som tänkas kunde vara fel men hittade inget. Tankade ur alkylaten och slog i riktig soppa igen. 10 drag och lite spottande sedan går den åter som den klockan den alltid startat och gått som. Riktig sopp i fortsättningen! Röjsågen går fint på samma alkylat som snurran vägrar gå på. Ingen aning om varför… Har du funderat på soppan? Hälsningar Mikael Tack för tipset! De fyrtaktsmotorer jag haft har alltid gått bra på alkylat. Det här är min första tvåtakt och jag har bara testat denna med alkylat. Kör du nu med färdigblandad tvåtaktsbensin eller blandar du i olja själv? Undrar vad det fenomenet kan bero på. Kan man behöva justera luft och bränsle förhållandet kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 18 Mars Min gamla 2-taktare jollemotor med få gångtimmar tankas sedan rätt många år med oljeblandad alkylatbensin och har inte tjurat för det. Om motorn inte vill gå på alkylatbensinen så är det nog något annat fel som uppstått. Jag brukar köra tomt i förgasaren genom att stänga bränslekranen men i övrigt inget hokus-pokus. Om motorn inte vill gå rent på tomgång så hade jag provat att skruva lite på bränsleskruvarna du fotograferat för att utröna deras funktion och få bättre gång. Bränslefiltret behöver väl inte diskuteras. Om du är osäker så skruva loss och gör rent, så är den osäkerheten och eventuella driftstörningsfrågan ur världen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 19 Mars 14 timmar sedan skrev Tore33: Stort tack för dina svar! Jag uppdaterar när jag kommer längre i processen. Någon annan med erfarenhet av just denna eller liknande äldre förgasare får gärna delge sin kunskap och peka på vad jag ska vara särskilt uppmärksam på vid rengöring. Du har ju fått bra tips om att vara noggrann med att kolla hur blandskruvarna står innan du börjar justera, i övrigt brukar det vara bra att kolla flottörens nålventil så att den tätar, annars kan motorn flöda, få för mycket bensin på låga varv. Annars är det ju inte mycket mer än att se till att alla kanaler och munstycken är rena. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 19 Mars Skruv 1är blandnings skruv nr 2 är tomgångsskruv 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 19 Mars 3 timmar sedan skrev tutte: Skruv 1är blandnings skruv nr 2 är tomgångsskruv Perfekt , tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 19 Mars Förgasaren isärplockad. Inga större missöden så här långt. Flottörnålen ramlade ut, har jag satt in den åt rätt håll? De två munstyckena inringade i grönt är väl låg- och högfartmunstycke? Dessa kan jag väl skruva bort och rengöra kanalerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 19 Mars (redigerade) Jag har liknande erfarenheter som @Triobatar så går den inte bra efter förgasarmontage och alkylatbensin hade jag provat med mackbensin 98 oktan. Lycka till! /Mathias Redigerad 19 Mars av Strosselhuset 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 19 Mars 19 minuter sedan skrev Strosselhuset: Jag har liknande erfarenheter som @Triobatar så går den inte bra efter förgasarmontage och alkylatbensin hade jag provat med mackbensin 98 oktan. Lycka till! /Mathias Som du sen blandar med olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 19 Mars 44 minuter sedan skrev Tore33: Som du sen blandar med olja? Ja absolut! Och jag var ju lite otydlig kanske... Bensinen ska vara oljeblandad om du inte har separat oljetank/inblandning. Men om motorn är så gammal som du tror är jag tveksam till att den har det. Hur mycket olja? 2% brukar vara typiskt bra val om du inte har tillgång till manual som säger något annat. Det skall vara 2T-olja för vattenkylda motorer, inte luftkylda. Lycka till. /Mathias 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 19 Mars Har förgasaren någon tillverkare såsom t ex Mikuni eller Keihin? Beteckning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 20 Mars Nålen sitter rätt skruva ur alla munstycken o gör rent allt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 20 Mars (redigerade) Förgasaren är grundligt rengjord. Men problemet med att motorn dör efter några minuter kvarstår. Största problemet är dock att den är väldigt svårtstartad. Just nu får jag inte igång den alls. Har köpt nya tändstift - hjälpte inte alls. Skruvade bort bränslefiltret och gjorde rent, såg bra ut. Nu till vad jag tror är problemet - bränslepumpen Packningen ser ju minst sagt risig ut. När jag provar att pumpa fram bensinen med blåsan så funkar det. Men när jag sen drog flera gånger i startsnöret så kom ingen bensin. Borde det inte komma lite bensin varje gång jag drar i startsnöret? När jag gjort detta hör jag ett högfrekvent vinande ljud från bränslepumpen, vilket tyder på att trycket gör att den antingen suger luft eller trycker ut luft. Redigerad 20 Mars av Tore33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 20 Mars Jag tror att när motorn funkat är det för att jag pumpat med blåsan så pass mycket bensin så att förgasaren fyllts till viss del och sen när motorn varit igång ett tag har den förbrukat den bensin som fanns där och då dör den. Vad tror ni om den teorin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Mars Det kommer ingen bensin när du drar i snöret det kan inte göra det pga pumpens konstruktion. Det är därför man måste ha pumpblåsan. I pumpen sitter ett membran som påverkas av vevhusets pulser, dessa pulser blir bara tillräckligt starka när motorn går. Membranet brukar tacka för kaffet när åren går. Då funkar inte motorn, ett av symtomen är att man måste handpumpa hela tiden ett annat är att motorn dränker sig pga soppa kommer in i vevhuset via pumpen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 20 Mars 36 minuter sedan skrev Gelis: Det kommer ingen bensin när du drar i snöret det kan inte göra det pga pumpens konstruktion. Det är därför man måste ha pumpblåsan. I pumpen sitter ett membran som påverkas av vevhusets pulser, dessa pulser blir bara tillräckligt starka när motorn går. Membranet brukar tacka för kaffet när åren går. Då funkar inte motorn, ett av symtomen är att man måste handpumpa hela tiden ett annat är att motorn dränker sig pga soppa kommer in i vevhuset via pumpen. aaa okej! Då kanske det förklarar det vinande ljudet. Får man skruva isär hela bränslepumpen för att komma åt membranet? Att hitta ett originalmembran är väl snudd på uteslutet, hur löser man det istället? Möjliga andra felkällor, dålig kompression? Gnistan på tändstiftet är iaf bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 20 Mars 26 minuter sedan skrev Tore33: aaa okej! Då kanske det förklarar det vinande ljudet. Får man skruva isär hela bränslepumpen för att komma åt membranet? Att hitta ett originalmembran är väl snudd på uteslutet, hur löser man det istället? Möjliga andra felkällor, dålig kompression? Gnistan på tändstiftet är iaf bra. Marinshopen AB har en hel del reservdelar till diverse motorer, kolla med dom. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 21 Mars 14 timmar sedan skrev Tore33: aaa okej! Då kanske det förklarar det vinande ljudet. Får man skruva isär hela bränslepumpen för att komma åt membranet? Att hitta ett originalmembran är väl snudd på uteslutet, hur löser man det istället? Möjliga andra felkällor, dålig kompression? Gnistan på tändstiftet är iaf bra. Du har fått många bra svar här. Tvåtaktare i allmänhet tycker jag är rätt så individuella, då även identiska motorer kan bete sig olika. Men bränslepumpens membran är ju en väldigt vanlig felkälla, då membranen har torkat söndeer. Det kan ju även vara så att det gamla membranet inte tål nutida bensin, som innehåller etanol. Tohatsu har ju funnits i väldigt många år, är ett väletablerat märke. Men om du trots det inte hittar något membran kan du kolla hos Mercury och Evinrude, då Tohatsu under olika perioder har ett visst släktskap med dessa. 13 timmar sedan skrev Rascal: Marinshopen AB har en hel del reservdelar till diverse motorer, kolla med dom. Ett bra ställe att börja med. Du kan ju kolla olika membransatser här. Det kan ju vara bra att veta motorns tillverkningsår, det kan framgå av typskylten som brukar sitta på riggen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 21 Mars 16 timmar sedan skrev Gelis: Det kommer ingen bensin när du drar i snöret det kan inte göra det pga pumpens konstruktion. Det är därför man måste ha pumpblåsan. I pumpen sitter ett membran som påverkas av vevhusets pulser, dessa pulser blir bara tillräckligt starka när motorn går. Membranet brukar tacka för kaffet när åren går. Då funkar inte motorn, ett av symtomen är att man måste handpumpa hela tiden ett annat är att motorn dränker sig pga soppa kommer in i vevhuset via pumpen. Tack för tips! Jag ska kolla upp nytt membran. Så det dåliga membranet även vara orsaken till att motorn är svårstartad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 21 Mars (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Du har fått många bra svar här. Tvåtaktare i allmänhet tycker jag är rätt så individuella, då även identiska motorer kan bete sig olika. Men bränslepumpens membran är ju en väldigt vanlig felkälla, då membranen har torkat söndeer. Det kan ju även vara så att det gamla membranet inte tål nutida bensin, som innehåller etanol. Tohatsu har ju funnits i väldigt många år, är ett väletablerat märke. Men om du trots det inte hittar något membran kan du kolla hos Mercury och Evinrude, då Tohatsu under olika perioder har ett visst släktskap med dessa. Ett bra ställe att börja med. Du kan ju kolla olika membransatser här. Det kan ju vara bra att veta motorns tillverkningsår, det kan framgå av typskylten som brukar sitta på riggen. Jag fick just svar av Bergshamra varv som hade både passande inre och yttre membran. Tydligen samma som till Mercury, precis som du antydde. Men innan jag spenderar en del pengar på detta, hur kan kan vara hyfsat säker på att detta löser problemen? Dvs det finns ingen troligare felkälla? Hur krångligt/svårt är det att byta dessa membran? Jag borde väl också byta den dåliga packningen. Redigerad 21 Mars av Tore33 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 7 Postad 21 Mars (redigerade) Falskt alarm... De förslagna packningarna var till Tohatsu 9,8b. De passar inte till min äldre modell. Marinshopen föreslog ny bränslepump, men med tillägget att denna ska passa i skruvhålen, vilket inte går att garantera utan att mäta. Får ta en funderare på om det är värt att byta bränslepump för 900:- utan att vara säker på att det löser problemet... Redigerad 21 Mars av Tore33 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 21 Mars 42 minuter sedan skrev Tore33: Falskt alarm... De förslagna packningarna var till Tohatsu 9,8b. De passar inte till min äldre modell. Marinshopen föreslog ny bränslepump, men med tillägget att denna ska passa i skruvhålen, vilket inte går att garantera utan att mäta. Får ta en funderare på om det är värt att byta bränslepump för 900:- utan att vara säker på att det löser problemet... Det där är ju väldigt svårt att veta, det är en svår ekonomisk ekvation. Men kolla på andra ställen där man kan köpa reservdelar, googla, både inom och utanför vårt rikes gränser, tänk på att frakten kan kosta en del. Det var ju för längesedan någon lag, eller snarare ett lagförslag där motorbåtar med en motorstyrka understigande 10 hk skulle vara undantagna från registrering (och kanske skatt) varvid flera motortillverkare trimmade ned sina 15hk motorer till 9,9 eller "typ" 9,8 Hk, dessa såldes då bara (?) på den svenska marknaden, men jag kan ju tycka att ett membran till någon annan tvåcylindrig Tohatsu av samma årgång borde passa. jag menar att ett sådant tillverkades ju sannolikt inte bara till en enda motormodell, det hade ju varit tillverkningsekonomist en nackdel. Just de nedtrimmade motorerna kunde man ju många gånger återställa genom att byta förgasare, eller ta bort en strypning på insugsröret, alla som trimmat japanska mopeder känner till den metoden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 21 Mars 2 timmar sedan skrev Tore33: Falskt alarm... De förslagna packningarna var till Tohatsu 9,8b. De passar inte till min äldre modell. Marinshopen föreslog ny bränslepump, men med tillägget att denna ska passa i skruvhålen, vilket inte går att garantera utan att mäta. Får ta en funderare på om det är värt att byta bränslepump för 900:- utan att vara säker på att det löser problemet... Men det är ett väldigt välkänt bränsleproblem på utombordare med extern tank. Att motorn bara går när man pumpar lagom mycket på blåsan. Motorn får inte tillräckligt med bränsle, det mest sannolika då är att bränslefitret är igensatt och/eller att pumpens membran är trasigt. MEN du skall först kolla en annan sak innan du köper dyra reservdelar. Hur ser det ut i tanken? bränsletanken alltså. "Sugröret" röret där bränslet sugs upp har en finmaskig sil i närmast tankens botten. Om det varit kondens i tanken så rostar det, rostflagor och annat skräp kan då fastna i denna sil, det kan vara så att litet bränsle kan passera, tillräckligt för att hålla motorn igång på låga varv, men sedan hostar den till och stannar när man ökar på gasen. Även vid detta tillstånd funkar det med ett pumpa på blåsan. Om har en plasttank så finns det ju inga rostflagor, men det kan ju finnas annat skräp som samlats längst ned i tanken, så det är absolut en bra idé att kontrollera tank och "sugrör" innan du går vidare i felsökningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser