Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gaidin

Batteriskiljare Argofet - hur koppla in?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Gaidin:

Många kloka tankar och idéer. Jag tackar ödmjukast!

 

Det får nog bli en dc-dc trots allt. Detr dumt att snåla. Jag jobbar ju inte längre så jag försöker hålla utgifterna nere men det är nog dumt att snåla på detta.

 

Så, jag försöker reda ut vad som skiljer de båda laddarna.  Xs eller Tr. Xs verkar bara finnas i 50A och Tr upp till 30. Priset skiljer rejält också. 3500 vs 6000.

 

Vad skiljer dem åt förutom storleken?

Jag har kompisar som har 30A-versionen. Den har som @IngemarE skriver sämre verkningsgrad. Energiförlusten med det "kan man nog leva med" men bieffekten är att den blir väldigt varm. 50A-modellen är rätt ny, den har bättre verkningsgrad och blir inte lika varm (lite värme blir det, effektförlusten ska ju ta vägen någonstans...). Jag har bara testkört min XS hemma men det verkar enkelt att ställa in spänning och strömstyrka via mobilappen och blåtand. Du kan ställa på tiondelen vilken spänning du vill ha till batteriet vilket tryggar för att slippa bortkoppling från batteriet p.g.a. laddspänningen. Jag hittade min enhet för 5.300:- (är också pensionär o letar priser...)

 

En liten varning. Gör en ordentlig leveranskontroll när du får enheten i din hand. Det finns en liten kontakt som sitter instoppad i enheten. Stiften är byglade vid leverans men kan lossas för inkoppling av diverse laddstyrningsalternativ. Min kontakt var dåligt lödad och limmad. Den släppte från kretskortet när jag skulle dra ut kontakten (måste ju undersöka nyinköpta prylar..). När jag skrev om det här på forumet så var det ett par till nyinköpta enheter som hade samma tillverkningsfel. Det vore ju tråkigt om du upptäcker felet när du installerar den.

 

499017821_Lskontakt1.thumb.jpg.51dff90a11f92a05d1480adfcf7ad761.jpg

 

1771341627_Ls_kontakt_2.thumb.jpg.36adcf350697a2feafe0cdf641ae417e.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag har kompisar som har 30A-versionen. Den har som @IngemarE skriver sämre verkningsgrad. Energiförlusten med det "kan man nog leva med" men bieffekten är att den blir väldigt varm. 50A-modellen är rätt ny, den har bättre verkningsgrad och blir inte lika varm (lite värme blir det, effektförlusten ska ju ta vägen någonstans...). Jag har bara testkört min XS hemma men det verkar enkelt att ställa in spänning och strömstyrka via mobilappen och blåtand. Du kan ställa på tiondelen vilken spänning du vill ha till batteriet vilket tryggar för att slippa bortkoppling från batteriet p.g.a. laddspänningen. Jag hittade min enhet för 5.300:- (är också pensionär o letar priser...)

 

En liten varning. Gör en ordentlig leveranskontroll när du får enheten i din hand. Det finns en liten kontakt som sitter instoppad i enheten. Stiften är byglade vid leverans men kan lossas för inkoppling av diverse laddstyrningsalternativ. Min kontakt var dåligt lödad och limmad. Den släppte från kretskortet när jag skulle dra ut kontakten (måste ju undersöka nyinköpta prylar..). När jag skrev om det här på forumet så var det ett par till nyinköpta enheter som hade samma tillverkningsfel. Det vore ju tråkigt om du upptäcker felet när du installerar den.

 

499017821_Lskontakt1.thumb.jpg.51dff90a11f92a05d1480adfcf7ad761.jpg

 

1771341627_Ls_kontakt_2.thumb.jpg.36adcf350697a2feafe0cdf641ae417e.jpg

Som jag förstår det så har TR samma möjligheter att bryta laddningen när spänningen går under en viss nivå, som är konfigurerbar på samma sätt som i XS.

 

Min tanke är att all laddning av LFP sker direkt från startbatteriet, som i sin tur får laddning från generator och solpaneler.

Jag vill ha laddning kontinuerligt på startbatteriet då det även används till invertern. Laddningen får stoppas vid lämplig spänning, kanske 12.8 eller 13.0 volt är lämpligt. Då borde ju laddningen sluta långt innan batteriet blir tomt men ladda när solen lyser eller generatorn är igång.

 

Startbatteriet kommer bara att användas till tunga förbrukare, såsom inverter, bogpropeller o s v. Resten går från LFP. 

 

Om skillnaden bara är 30 eller 50A, storlek och temp så är prisskillnaden för stor för mig. (Jag har ingen pension, jag har bara slutat jobba 😁)

Jag kommer bara ladda mer än 30A när motorn är igång och det är ju inte så ofta eller långa perioder. Normalt klarar jag allt med solpanelerna. Här skiner ju alltid solen i princip.

 

Å andra sidan är det en lpngtidsinvestering och 2000 spänn i skillnad...

 

Nu känner jag mig lite dumsnål...  Det får nog bli XS ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Gaidin:

Min tanke är att all laddning av LFP sker direkt från startbatteriet, som i sin tur får laddning från generator och solpaneler.

Jag vill ha laddning kontinuerligt på startbatteriet då det även används till invertern. Laddningen får stoppas vid lämplig spänning, kanske 12.8 eller 13.0 volt är lämpligt. Då borde ju laddningen sluta långt innan batteriet blir tomt men ladda när solen lyser eller generatorn är igång.

Det kan nog funka vid motorgång/generatorladdning, men blir troligen inte som tänkt vid solpanelsladdning. DC/DC:n bör inte vara på mer ström än vad som normalt finns tillgängligt, och den strömmen lär du inte ha från panelerna ens om solen gassar på ordentligt.

 

För när solen skiner på och tröskelspänningen för att gå igång passerats (om du t ex ställer in 13,0-13,2V), kommer ju Li-batterierna - via DC/DC:n - att dra mycket mer än solpanelerna orkar ge, och spänningen från dessa säckar därför, spänningen på motorbatteriet sjunker och DC/DC:n stänger av igen. Tills efter ett par tre sekunder kanske när solpanelerna åter dragit upp spänningen på motorbatteriet och DC/DC:n kickar in igen. Och allt upprepar sig Du har m a o ett bautablinkrelä....🥴

 

Bättre är nog att bara låta DC/DC:n vara aktiv om spänningen är tillräckligt hög och motorn går (och generatorn laddar) om du vill ha kvar solpanelsladdningen på motorbatteriet. Det kan man fixa genom en styrning in på den plinten som @Lintott nämner.

Finns lite specialare man kan göra/bygga om på regulatorn för att få till laddning av båda bankerna från samma solpaneler, men det är nog överkurs i den här tråden. Alternativet för dig skulle ju kunna vara att sätta en omkopplare för att kunna lägga utgången från solpanelsregulatorn till antingen Li eller motorbatteriet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev IngemarE:

Det kan nog funka vid motorgång/generatorladdning, men blir troligen inte som tänkt vid solpanelsladdning. DC/DC:n bör inte vara på mer ström än vad som normalt finns tillgängligt, och den strömmen lär du inte ha från panelerna ens om solen gassar på ordentligt.

 

För när solen skiner på och tröskelspänningen för att gå igång passerats (om du t ex ställer in 13,0-13,2V), kommer ju Li-batterierna - via DC/DC:n - att dra mycket mer än solpanelerna orkar ge, och spänningen från dessa säckar därför, spänningen på motorbatteriet sjunker och DC/DC:n stänger av igen. Tills efter ett par tre sekunder kanske när solpanelerna åter dragit upp spänningen på motorbatteriet och DC/DC:n kickar in igen. Och allt upprepar sig Du har m a o ett bautablinkrelä....🥴

 

Bättre är nog att bara låta DC/DC:n vara aktiv om spänningen är tillräckligt hög och motorn går (och generatorn laddar) om du vill ha kvar solpanelsladdningen på motorbatteriet. Det kan man fixa genom en styrning in på den plinten som @Lintott nämner.

Finns lite specialare man kan göra/bygga om på regulatorn för att få till laddning av båda bankerna från samma solpaneler, men det är nog överkurs i den här tråden. Alternativet för dig skulle ju kunna vara att sätta en omkopplare för att kunna lägga utgången från solpanelsregulatorn till antingen Li eller motorbatteriet.

Bra synpunkt. Tack!

 

Grejen med solpanelera är väl snarare att jag behöver ställa regulatorn till Lithium i stället för bly-syra så att koppla om då och då blir ju lite bökigt.

 

Kanske en regulator till? Vad skulle hända om man paralellkopplar två regulatorer till samma paneler och sedan laddar var sitt batteri från varsin regulator? 

Jag har en extra regulator, ingen mppt eller programmerbar men den kan ju få gå direkt till startbatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Gaidin:

Grejen med solpanelera är väl snarare att jag behöver ställa regulatorn till Lithium i stället för bly-syra så att koppla om då och då blir ju lite bökigt

Egentligen inte.

Om du stänger av alla "smarta" moder och kör den så den alltid strävar efter att ge t ex 14,1V ut så fungerar det rätt bra på både Li och bly/syra. Visst skulle du teoretiskt kunna få en snabbare laddning genom att köra högre spänning, men på just solpaneler spelar det faktiskt i praktiken rätt liten roll. Varför ?  Jo, de kan sällan ge så mycket som batterierna vill ha i alla fall, och då sjunker spänningen tills jämvikt uppnås. Och när de kan ge en så hög spänning/effekt så det blir kanske 14,4V efter regulatorn är ju antagligen batterierna ganska fulladdade.....

 

56 minuter sedan skrev Gaidin:

Kanske en regulator till? Vad skulle hända om man paralellkopplar två regulatorer till samma paneler och sedan laddar var sitt batteri från varsin regulator? 

Nej, det brukar inte fungera bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

Som jag förstår det så har TR samma möjligheter att bryta laddningen när spänningen går under en viss nivå, som är konfigurerbar på samma sätt som i XS.

 

Min tanke är att all laddning av LFP sker direkt från startbatteriet, som i sin tur får laddning från generator och solpaneler.

Jag vill ha laddning kontinuerligt på startbatteriet då det även används till invertern. Laddningen får stoppas vid lämplig spänning, kanske 12.8 eller 13.0 volt är lämpligt. Då borde ju laddningen sluta långt innan batteriet blir tomt men ladda när solen lyser eller generatorn är igång.

- - -

LFP-batterier och BMS har lite egenheter för sig som du måste känna till så att inställningarna inte "förstör batteriet". Du har säkert sett i något datablad hur flat laddningskurvan är för LFP-batterier. Spänningsskillnaden mellan tomt och fullt LFP-batteri är väldigt liten jämfört med blybatterier vars laddningskurva ser helt annorlunda ut. De här små spänningsskillnaderna gör att BMS "intelligens" har svårt att avgöra eventuell obalans mellan cellerna förrän laddningskurvan börjar stiga uppåt. BMS ställs av detta skäl in för att inte börja utjämna spänningsskillnaderna mellan cellerna förrän kurvan börjar stiga. Om laddningsspänningen aldrig når upp till den spänning balanseringen aktiveras vid så blir det ingen balansering. Jag hittade inga data i det produktblad för ditt LFP-batteri som jag hittade på nätet. Jag vet inte om du kan läsa BMS-inställningarna i Victronappen. Annars skulle jag rekommendera att kontakta Victron och få svar av dem hur BMS är inställd. Med den kunskapen ska du sedan ställa in laddningen så att spänningen på batteriet når över det inställda värdet för när BMS börjar genomföra balanseringen. Med 13V laddningsspänning så får du 3,25V/cell, det är definitivt för låg laddspänning. Jag gissar (o nu killgissar jag för jag kan inte din BMS...) att du bör komma upp i en spänning av ca 3,5V/cell dvs ca14V spänning över batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt batteri (min BMS) ska enligt tillverkaren ha14.6 Volts absorptionsspänning för att cellerna ska balanseras korrekt. Dvs. jag ska hålla den spänningen till dess laddströmmen sjunker under ett par Ampere. Nu kommer ju spänningen att vara där bara en kort stund, strömmen sjunker snabbt neråt när man kommer dit, men den ligger på den spänningen i kanske 10 minuter.

 

Den spänningen gör också att BMSen nollställer den interna AH-mätaren som man kan avläsa med Bluetooth. Kommer man inte dit kommer antalet förbrukade AH inte att stämma med verkligheten efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt grundproblem just nu är väl egentligen att jag vill kunna använda min inverter som är kopplat till startbatteriet. Normalt sett använder jag den bara för småsaker som att ladda dator, telefoner o s v men emellanåt går det en vinkelslip, stavmixer och kanske en elektrisk spis.

 

Vid små strömmar kan jag ju ta strömmen från LFP men inte när jag pressar den, vilket jag i princip bara gör när motorn är igång.

 

Kanske det är där jag skall sätta en manuell switch? Stor strömmar från startbatteriet men de vanliga små laddningar från LFP. Det är ju ytterst sällan jag tar ut met än 200w från invertern.

Då kommer aldrig startbatteriet att bli urladdat och jag kan ansluta solpanelerna till LFP i stället.

 

Alternativt två helt separata solsystem men det känns lite överdrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Gaidin:

Mitt grundproblem just nu är väl egentligen att jag vill kunna använda min inverter som är kopplat till startbatteriet. Normalt sett använder jag den bara för småsaker som att ladda dator, telefoner o s v men emellanåt går det en vinkelslip, stavmixer och kanske en elektrisk spis.

- - -

Det är ju ytterst sällan jag tar ut mer än 200w från invertern.

- - -

Hur många watt är invertern på?

 

200W är inga problem för LFP-batteriet. Dessutom återfylls LFP betydligt snabbare från solcellerna än vad ett blybatteri skulle göra (snabb återladdning är en av de stora fördelarna med LFP).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1 timme sedan skrev ABC:

Mitt batteri (min BMS) ska enligt tillverkaren ha14.6 Volts absorptionsspänning för att cellerna ska balanseras korrekt. Dvs. jag ska hålla den spänningen till dess laddströmmen sjunker under ett par Ampere. Nu kommer ju spänningen att vara där bara en kort stund, strömmen sjunker snabbt neråt när man kommer dit, men den ligger på den spänningen i kanske 10 minuter.

 

Den spänningen gör också att BMSen nollställer den interna AH-mätaren som man kan avläsa med Bluetooth. Kommer man inte dit kommer antalet förbrukade AH inte att stämma med verkligheten efter ett tag.

Du har gjort din läxa, läst specifikationerna för dina komponenter och ställt in systemet efter tillverkarnas anvisningar.

 

Men jag vill varna TS för att kopiera din inställning. Kemin varierar mellan olika batterier och därmed hur inställningarna ska vara och tillverkarna anger sina inställningsvärden därefter. Är man väl påläst och förstår vad man gör så kan man justera inställningarna och frångå tillverkarens rekommendation.

 

Kurva.jpg.e36f0a9514169e61142344f4787e24ba.jpg

Som exempel har mina celler en laddningskurva som börjar stiga före 3,50V. Vid 3,65V har kurvan börjat stiga ordentligt. Jag kommer att börja med laddningsspänning på 3,55V (14,4V för hela batteriet) och starta balanseringen vid 3,50V. Sen kommer jag inledningsvis att hålla rätt bra koll på hur denna inställning fungerar. Om skillnaden i cellspänningen håller sig på låg nivå så kommer den laddspänningen att vara tillräcklig, annars höjer jag till 3,60V/cell. Cellerna kommer att klara fler laddcykler om jag kan hålla mig till denna inställning. Men förutsättningen är att de bibehåller balanseringen. Det är lite speciellt att ett par tiondels skillnad i laddningsspänningen kan göra skillnad men LFP är rätt annorlunda jämfört med blybatterier som har större marginaler.

 

Jag har även testat skillnaden i lagrad energi vid 3,50V, 3,55V, 3,60V och 3,65V/cell. Det är marginell skillnad i antal Wh som lagras i batteriet vid dessa olika slutspänningar. Totala antalet Wh som kan utnyttjas ur LFP är så många gånger större än i ett blybatteri som är klassat med motsvarande antal Ah, så det finns ingen anledning att pressa marginalerna enligt min uppfattning.

 

Men kopiera inte mina inställningar utan att ha koll på egna batteri- och BMS-specar. Jag har bra uppföljning i BMS-appen och kunskap om att justera värdena om de blivit för snåla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lintott:

Hur många watt är invertern på?

 

200W är inga problem för LFP-batteriet. Dessutom återfylls LFP betydligt snabbare från solcellerna än vad ett blybatteri skulle göra (snabb återladdning är en av de stora fördelarna med LFP).

Den är på 1600W tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ju mycket riktigt inget för ditt LiFePO4-batteri (1600W/12V=133A medan max kontinuerligt ju är 70A på din batterimodell).

 

Victrons prylar är i allmänhet mycket bra, men just denna batteriserie har - i jämförelse - tyvärr ganska låg maxström för att vara ett batteri på 200Ah. Det var styrande för mitt val, då jag ville fortsätta köra inverter m.m. på förbrukarbanken och i synnerhet efter byte till LiFePO4. Inte minst för att de orkar hålla spänningen uppe vid stor last på ett helt annat sätt än AGM även när de bara är halvladdade.

Där kommer du märka stor skillnad redan med mindre förbrukare tror jag.

 

Nu förbrukar jag ju mycket mer än du via inverter (kaffebryggare, mikro, AC ibland, borrmaskin, vinkelslip o.s.v.), så jämförelsen haltar kanske. Men det har hänt en del på BMS-sidan också, och mina "billiga" 100Ah LiFePO4 klarar t ex 150A kontinuerligt per styck. Så tre i parallell ger teoretisk möjlighet att dra ur 450A (600A peak).

 

Låter som sagt ändå som att du skall fortsätta ha det kopplat som du har (dvs de "tunga" på motorbatteriet), men möjligen se till att solpanelen får möjlighet att ladda förbrukarbanken också via direktkoppling av regulatorutgången dit.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Gaidin:

Den är på 1600W tror jag.

 

57 minuter sedan skrev IngemarE:

Då är det ju mycket riktigt inget för ditt LiFePO4-batteri (1600W/12V=133A medan max kontinuerligt ju är 70A på din batterimodell).

- - -

Det är inte vad invertern kan producera utan vad du ansluter den till för effektuttag som avgör om batteriet klarar belastningen.

 

800W är max som LFP-batteriet klarar. Om "normalförbrukningen" av 240V AC är lägre än det så fungerar det med LFP-anslutningen. Om högre förbrukning är sällan förekommande så kan du ju fundera på om du ska göra invertern omkopplingsbar mellan LFP/bly.

 

Som @IngemarE skriver så håller LFP spänningen uppe på ett bättre sätt än blybatterier.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är ju att ha en enkel installation som inte kräver mer manuella åtgärderna nödvändigt men att slå om en brytare när jag kör en tyngre belastning på invertern är helt ok, men då vill jag ju få startbatteriet laddat utan att dra igång motorn.

När jag kör bogproppen eller ankarspelet har jag ju alltid motorn igång men inte när jag behöver köra svinkelslip eller induktionshäll.

 

Därför ville jag ju köra laddning via startbatteriet.

 

Jäkla strul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat in batteriet och kört drygt ett dygn.

Startbatteriet är helt bortkopplad från resten av systemet, bara till bogpropeller, ankarspel och inverter och motor förstås.

LFP är kopplat till allt annat, tror jag.

 

Det knepigare har varit att reda ut hela starkströmskopplet i båten. Det är många avvecklade prylar som sitter kvar och lösa sladdar. Det känns rätt bra att reda ut allt detta och avveckla det som inte behövs.

 

Jag laddar just nu startbatteriet med motorn och LFP med solpaneler. Jag har möjlighet att koppla ihop bankerna manuellt men det har jag inte gjort.

I går efter inkoppling så körde jag motorn ett tag och kollade så det inte fanns någon bortglömd kabel som kopplade ihop båda bankerna men det var ok. Laddatröm 14.2 på start och lite lägre på LFP. Spänningen från generatorn verkade ok att ladda LFP med men det testade jag inte.

 

Efter att startbatteriet inte tog emot några större mängder ström stände jag av motorn, efter ett tag var spänningen på startbatteriet 13.2v, efter ett dygn i vila 12.95. Det verkar inte ligga något och smygdra el därifrån.

 

LFP tog emot full solladdnning hela dagen. 15a under större delen av dagen till solen började närma sig horisonten. Bättre laddning än startbatteriet som brukar sakta in tidigare.

 

Det är absolut högre spänning i lfp nu efter ett dygn än i startbatteriet. Jag har iofs i princip inga förbrukare. Max 2a med lite lyse, laddning av mobil och diverse konstanta småförbrukare. 

 

Drt ser ut som att jag lyckats separera systemen helt nu. Det känns bra.

 

Inkopplingen är lite temporär då jag inte fått min dc-dc ännu men nu kan jag se hur batterierna beter sig separat.

 

Det är massor med frågetecken i elinstallationern och jobbet framöver blir att reda ut allt och troligen ta bort minst tio kilo kopparkabel med diverse plintar och annat men det går framåt. 

Att ha 200ah tillgängligt nu känns ganska fett. Innan jag bytte batterierna kunde jag inte ens starta motorn innan solen lyst ett par timmar och jag låg för ankare. Man behöver ju eventuellt starta motorn om man börjar dragna.

 

Sista gången motorn startades med de gamla batterierna så hade ankarkättingen gått av och båten båste iväg i 20 knops vind när jag inte var ombord. Det känns tryggare nu. Efter den resan lyckades aldrig batterierna starta motorn igen så jag har hur man än vänder på det lyckats få tillbaka lite funktion.

 

När dc-dc kommer kan jag ladda LFP med generatorn också så det kommer nog bli riktigt bra.

Tänkte köra en fulladdning i morgon genom att starta motorn och sedan koppla ihop bankerna. Generatorn verkar ju ge rätt spänning och LFP har gått en dag under solen så det är nog inte mycket mer som behövs så en halvtimme eller en hel för att toppa upp och se hur de beter sig kan vara bra.

 

Jag har ställt om regulatorn för sompanelerna till lithium och även sänkt defaulvärdet för laddning till rätt spänning.

 

Jag tror jag har gjort rätt hittills. 😁

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom tillbaka i kväll efter att ha låtit båten sköta sig själv under dagen

LFP slog av laddningen vid 12-tiden idag, fulladdat och en klar brytning av laddningen enligt kurvan från solpanelerna.

 

Startbatteriet låg på 12.7v efter två dygn i vila. Jag hade nog hellre sett att det låg på 12.8, kanske är det något som ligger och drar ändå, skulle vilja se lite längre tid men imorgon behöver jag köra ankarspelet och se över min kätting och varför den gick av och då kommer ju startbatteriet att användas igen. Jag fick upp ankaret idag och tänkte montera det på resten av kättingen så jag kan lämna marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...