Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gaidin

Batteriskiljare Argofet - hur koppla in?

Rekommendera Poster

Jag har precis fått mitt nya lithiumbatteri och skall koppla ihop det med startbatteriet på min Penta D2-75

 

Min fråga gäller D+. 

Bilden visar att den skall kopplas efter en lampa och en switch. Jag antar startnyckeln och laddlampan men jag har varken eller. Ingen nyckel, bara mjuka knappar med on/off och start och stopp.

Panelen verkar sitta på en CAN-buss från motorn.

Hur kopplar jag in detta?

Jag har letat efter ett schema för motorn men blir inte klok på hur det skall kopplas.

 

 

9970-argofet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tolkning (gissning) är att Argofet behöver +12 V på "energize-stiftet" för att börja fungera och att tillverkaren föreslår laddlampskretsen som ett lämpligt ställe att tappa av denna styrspänning.

Jag tror att du kan använda i princip vilken anslutningspunkt som helst under förutsättning att den ger spänning när motorn är igång och är spänningslös när motorn är avstängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @speljakt.

 

Men det är lite missvisande att de ritar in laddlampa och D+, när det egentligen är den allmänna "KL15" (Klemme 15 enligt Boschbenämning) dvs "tändningsplus" som är spänningen som skall in på "Energizer". För plussidan av laddlampan är just ansluten till denna allmänna "tändning till"-spänning. Liksom det mesta av motorns instrumentering. Visst kan man kanske ana det eftersom det är en switch inritad, men att kalla den "run/stop" är ju ännu mer förvillande. I alla fall för oss med just en stoppknapp....

 

Om du inte ens har ett tändningslås har du i alla fall en knapp för att sätta på "tändningen", och det är alltså spänningen som denna slår på som skall in där. På vissa moderna motorer (din t ex) ger denna ofta bara en styrsignal till ECU:n och startar upp den, men då brukar det alltid finnas en separat (säkrad) utgång med denna klassiska "KL15"-spänning, just avsedd att hänga på olika extra tillbehör som bara skall vara aktiva när motorn är på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt victron är kabeln till för att ge startspänning till generatorn så att den börjar ladda, jag tror att den öppnas på annat sätt.

 

Jag har frågat lite på andra ställen och fått rådet att inte ansluta den alls om generatorn inte behöver det.

Skall testa den varianten först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Gaidin:

Jag har precis fått mitt nya lithiumbatteri och skall koppla ihop det med startbatteriet på min Penta D2-75

 

En liten annan fråga, hur har du löst laddregleringen av LFP-batteriet? Är det BMSen i batteriet som kommer bryta när den blir full?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gaidin:

Enligt victron är kabeln till för att ge startspänning till generatorn så att den börjar ladda, jag tror att den öppnas på annat sätt

Nu läste jag manualen själv, och då blev det lite klarare - tror jag.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Argofet-EN-NL-FR-DE-IT-ES-SE-TR.pdf

 

Man kopplar ju bort generatorn från batteriet, B+, och ansluter den istället till ArgoFET. Problemet med modernare generatorer kan dock vara att de, liksom moderna smarta batteriladdare, inte ens går igång om de inte har en spänning på B+. Energizer-ingången på ArgoFET är tydligen till för att lösa detta, då den sannolikt lägger ut spänning till generatorns B+ när denna ingång aktiveras.

 

Nu har du en "modern" generator. Din ursprungsfråga var hur du skulle koppla D+ och lampan - som du inte har. Men jag tror inte det är något problem (ArgoFET bryr sig nog inte om dem), utan snarare vad generatorn tycker om att bli bortkopplad från batteriet, dvs omkopplingen av dess B+ till ArgoFET.

 

Hoppas någon annan har gjort denna inkoppling på just en D2 och vet, för jag kan bara gissa....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev anuba:

En liten annan fråga, hur har du löst laddregleringen av LFP-batteriet? Är det BMSen i batteriet som kommer bryta när den blir full?

Tänkte samma sak.

Istället för ArgoFET så skulle ju en DC/DC göra samma jobb som den. Och dessutom vara justerbar så den kan anpassas till Li precis hur man vill ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev anuba:

En liten annan fråga, hur har du löst laddregleringen av LFP-batteriet? Är det BMSen i batteriet som kommer bryta när den blir full?

Ja, precis.

Det är ett victron superpack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Tänkte samma sak.

Istället för ArgoFET så skulle ju en DC/DC göra samma jobb som den. Och dessutom vara justerbar så den kan anpassas till Li precis hur man vill ha det.

Dom är så dyra...

 

Jag fick tipset på denna lösning av någon som själv hade fått tipset av Victron och kört så under flera säsonger så det borde ju funka med denna lösning tänker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag kunna koppla startbatteriets plus direkt på Input tillsammans med kabeln från generatorn? Då blir ju startplatsen som den är idag.

 

Sedan husbatteriet på output 1

 

Jag slipper hela D+frågan och jag slipper också separera startmotorn och generatorn som sitter på samma kabel till batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Gaidin:

Dom är så dyra...

 

Jag fick tipset på denna lösning av någon som själv hade fått tipset av Victron och kört så under flera säsonger så det borde ju funka med denna lösning tänker jag.

Nja, inte så stor prisskillnad, väl ?  Kanske 1500:- mot drygt 2000:-.

 

Sedan är ju inte alla elsystem lika bara för att det är en "båt". Gissar att denna "någon" som kört med en ArgoFET under flera säsonger inte har en D2:a, samma generator som du, exakt likadana batterier o.s.v., för då hade du nog inte ställt frågan här...😉

Vad jag vill säga är att det finns så många varianter på elsystem, motorelektronik o.s.v. (numera), och att tips man får må vara sagda i all välmening men inte alls är säkert att de är lämpliga (eller ens applicerbara) för just den egna båten.

 

Om jag förstått det rätt skall du byta ett eller två förbrukarbatterier AGM eller vanligt bly/syra mot ett LiFePO4 som du just fått hem (?). Även om många säljer dessa som "drop in" är det inte sällan både bättre för batteriet och den befintliga elanläggningen att ändå tänka till en gång extra och samtidigt bygga in möjlighet att justera parametrar i efterhand. I synnerhet som du har en "modern" generator, anpassad för att ladda blybatterier.

 

Men varför så låst vid ArgoFET ?

Med en laddfördelare a la ArgoFET får du inte de möjligheterna, med en DC/DC kommer du däremot ha väldigt många fler sätt att ställa in så det blir så bra som möjligt.

Victron Superpack är heller inget "Drop in"-batteri, och det står uttryckligen att det inte mår bra av att få max laddspänning (14,2-14,4V) för länge. Men visst, det kommer nog "fungera", även om det inte blir optimalt.

 

(Att det sedan i produktdatabladet talas om detta som ett Litium-jonbatteri (som har lite annorlunda egenskaper) när det är ett LiFePO4 är ju lite slarvigt av Victron, kan man ju tycka)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DC-DC låg runt 3-4å00kr om jag minns rätt, om man vill ha mer än några få ampere i laddström.

 

Victron säger ju själva att det är ett batteri som inte behöver några tillbehör, d v s ett dropin...  eller vad missar jag?

De rekommenderar att man inte kör laddning mer än 4 timmar. Det kommer ju inte att ladda längre än så, batteriet blir ju fullt.

 

Jag är nog met orolig för generatorn och att den kan bli överhettad om man laddar med för låga varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Gaidin:

DC-DC låg runt 3-4å00kr om jag minns rätt, om man vill ha mer än några få ampere i laddström.

Nja, t.o.m. en 30A ligger en bit under 3000:- även om du handlar i Båtbutiken: https://www.seasea.se/båtel/inverter-omvandlare/dc-dc-laddare-oisolerad-orion-tr-smart-12-12-30a

 

52 minuter sedan skrev Gaidin:

De rekommenderar att man inte kör laddning mer än 4 timmar. Det kommer ju inte att ladda längre än så, batteriet blir ju fullt.

Nu blandar du lite. Om batteriet inte tar emot laddning längre för det är fullt eller man har pålagt "full" laddspänning över det (14,2-14,4V) är två olika saker.

 

Ett LiFePO4 må vara tåligare än andra Li-batterityper, men det gillar inte att vara utsatt för denna höga spänning någon längre tid (max 4h). Så skriver Victron. Bara för att det är fulladdat och har skydd som stänger av om man gör något dumt är det alltså inte optimalt att ha denna höga spänning pålagd lång tid. Tvärtom skriver de att livslängden då kommer förkortas.

 

Det finns många trådar senaste året där det stötts och blötts mycket om just ombyggnad till LiFePO4 på förbrukarbanken. Sök upp dessa trådar, så finns mycket matnyttigt.

Man kan göra på många olika sätt och få det mer eller mindre optimalt. Men det är värt att läsa på innan och först sedan skaffa de prylar som man tror kommer passa ens egna behov och den egna båtens befintliga elsystem.

 

Tips av egen erfarenhet 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Gaidin:

DC-DC låg runt 3-4å00kr om jag minns rätt, om man vill ha mer än några få ampere i laddström.

 

Victron säger ju själva att det är ett batteri som inte behöver några tillbehör, d v s ett dropin...  eller vad missar jag?

De rekommenderar att man inte kör laddning mer än 4 timmar. Det kommer ju inte att ladda längre än så, batteriet blir ju fullt.

 

Jag är nog met orolig för generatorn och att den kan bli överhettad om man laddar med för låga varvtal.

Jag kollade lite snabbt på vilken spänning en generator på en D2:a kan ladda med. Den verkar lägga sig på 14.4V. Då blir det 3.6 V per cell. Med lite tur så bryter inte den interna BMSen då. Den brukar vara ställd på 3.65V för LiFePO4. Men innan batterieret kommer upp till 3.6V kommer ta så mycket ström som finns tillgängligt. Det är fullt möjligt att det kommer att fungerar om generatorn är byggd för det.
Fördelen med att inte använda DC/DC omvandlare att det går fort att ladda. Nackdelen är att men inte har rikigt koll på laddparametrarna.  Personligen är jag paranoid när det gäller laddning av båtbatterierna och kommer göra all-in när det gäller styrning av laddningen i mitt kommande projekt.

Om man inte är lika hängiven som jag skulle du kunna satsa på Victrons egen BMS som tydligen skall skydda generatorn och till och med kommunicera med Victrons egna batterier. Den skulle nog kunna ersätta Argofeten.

https://www.victronenergy.com/battery-management-systems/smart-bms-current-limiter

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev anuba:

Jag kollade lite snabbt på vilken spänning en generator på en D2:a kan ladda med. Den verkar lägga sig på 14.4V. Då blir det 3.6 V per cell. Med lite tur så bryter inte den interna BMSen då. Den brukar vara ställd på 3.65V för LiFePO4. Men innan batterieret kommer upp till 3.6V kommer ta så mycket ström som finns tillgängligt. Det är fullt möjligt att det kommer att fungerar om generatorn är byggd för det.
Fördelen med att inte använda DC/DC omvandlare att det går fort att ladda. Nackdelen är att men inte har rikigt koll på laddparametrarna.  Personligen är jag paranoid när det gäller laddning av båtbatterierna och kommer göra all-in när det gäller styrning av laddningen i mitt kommande projekt.

Om man inte är lika hängiven som jag skulle du kunna satsa på Victrons egen BMS som tydligen skall skydda generatorn och till och med kommunicera med Victrons egna batterier. Den skulle nog kunna ersätta Argofeten.

https://www.victronenergy.com/battery-management-systems/smart-bms-current-limiter

 

Det är ju victrons BMS i batteriet.

Den slår mycket riktigt av när det är fullt.

Startbatteriet är dock fortfarande inkopplat så inte generatorn får ett tvärt avbrott när den slår av.

Batteriet begränsar laddningen till 70A, generatorn är på 115A och kompenserar för spänningsfall så den borde ju kunna klara jobbet tänker jag.

Batteriet med den inbyggda BMSen skall klara att laddas av en vanlig generator, det var därför jag valde just det Batteriet, som ju är 50% dyrare än liknande batterier.

 

Min fråga handlade ju i grunden om var jag skall koppla in energizer-porten på min motor.

 

Nu är jag mer inne på att skippa den sladden och koppla startbatteriet på input i stället.

Det borde koppla isär batterierna när generatorn inte går och sedan koppla ihop dom när den laddar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna är lite annorlunda här, jag är i Kap Verde och transportkostnader är en stor del av priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Gaidin:

Det är ju victrons BMS i batteriet.

Den slår mycket riktigt av när det är fullt

Tror du missar @anubas poäng: Du kommer ligga väldigt nära gränsen då BMS riskerar att stänga av p.g.a. för hög cellspänning. Det är inte laddningen den slår av, den kopplar bort batteriet för att rädda det !

Li är synnerligen känsligt jämfört med t ex bly/syra och därför är denna övervakning nödvändig för att rädda batteriet.

Victron skriver ju också: "SuperPack-batterierna kommer att stänga av laddnings- eller urladdningsströmmen när de maximala kapaciteterna överskrids". Det skall tolkas som just detta. "Överskrids" är inte detsamma som "fulladdat".

 

14 minuter sedan skrev Gaidin:

Batteriet begränsar laddningen till 70A

Nej, så står det inte. Det står att maximal laddström är 70A, men det är inte som med bly/syra att det nödvändigtvis är batteriet som begränsar det. Det är istället laddarens uppgift när det gäller denna typ av batterier. Men som en räddning av batteriet kommer BMS att koppla bort det om man inte begränsat strömmen utan den överskrids (se citerade texten kurisivt ovan).

 

14 minuter sedan skrev Gaidin:

Batteriet med den inbyggda BMSen skall klara att laddas av en vanlig generator, det var därför jag valde just det Batteriet, som ju är 50% dyrare än liknande batterier.

Visst kan man kanske ladda LiFePO4 med "vanlig generator". Men vad är en "vanlig generator" ?  Återigen finns det inget "standard" som passar allt. Spelar ingen roll vad säljarna och företagen skriver, det är ändå man själv som måste kolla vad man har och vad som passar. För verkligheten ser helt enkelt ut så.

 

14 minuter sedan skrev Gaidin:

Min fråga handlade ju i grunden om var jag skall koppla in energizer-porten på min motor

Jo, så var det. Men även om svaren kanske inte blev vad du önskade så ta och läs de trådar som finns. Du har ju köpt ett dyrt batteri (som säkert blir jättebra), så varför inte backa ett steg eller två och ge det de bästa förutsättningarna också ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att jag gjorde min resesearch när jag köpte batteriet och detta är en rekommendation från Victron.

 

Jag får helt enkelt prova mig fram och mäta resultatet av inkopplingen. 

 

Du tänker att batteriet behöver en strömbegränsare, trots att victron skriver att inga andra tillbehör behövs? Batteriet är anpassat till att ta emot laddning från samma sätt som ett blybatteri via den inbyggda BMSen. 

I så fall har ju victron lurat mig att köpa ett dyrare batteri, jag valde ju detta batteri just för att slippa en massa andra extra små boxar för begränsning. Ett annat batteri för drygt halva priset och en extern begränsade hade ju faktiskt varit billigare.

 

Har jag blivit misledd att köpa ett batteri där jag fick intrycket av att BMSen sköter laddningen eller är det ni här som inte förstår hur batteriets BMS funkar? Detta är inte rena li-celler, det är elektronik kopplad till cellerna inne i batteriet. 

 

Jag är inte orolig för spänningen till batteriet. Enligt vad jag förstår skall det vara ok. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gaidin:

Du tänker att batteriet behöver en strömbegränsare, trots att victron skriver att inga andra tillbehör behövs?

Ja, Victron kan ju inte veta hur exakt din båt ser ut. Och förutom batteriet skulle jag vara orolig för generatorn. Den skall ju leverera ström till mer än 200Ah Li-batteri också....

 

Men allt detta är redan svarat på, och mycket om både påstådda "drop in" och annat har stötts och blötts i många trådar. Jag förstår dock av ditt inlägg att du inte har sökt och läst trådarna här på MG i din "research". Gör det, så får du svar på det mesta. Men även sådant som du kanske trodde du redan hade svaret på 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, Victron kan ju inte veta hur exakt din båt ser ut. Och förutom batteriet skulle jag vara orolig för generatorn. Den skall ju leverera ström till mer än 200Ah Li-batteri också....

 

Men allt detta är redan svarat på, och mycket om både påstådda "drop in" och annat har stötts och blötts i många trådar. Jag förstår dock av ditt inlägg att du inte har sökt och läst trådarna här på MG i din "research". Gör det, så får du svar på det mesta. Men även sådant som du kanske trodde du redan hade svaret på 😮

Nej, jag har inte läst mycket här på maringuuden.

Det mesta var mer internationella forum och victrons egna support.

 

Men då blir ju det hela mer intressant. Jag får prova mig fram, se vilka strömmar och spänningar som uppstår.

Det blir ju såklart svårt att mäta varje cell i batteriet men spänning och ström går ju att mäta och sedan dela med antalet celler.

 

Jag lovar att återkomma med vad jag gör och hur mätningarna ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl också säga att sökfunktionen här har en del att önska. Det är ju inte hit man kommer när man vill läsa på om hur BMS funkar. En snabb sökning på sajten ger ju inte heller någon träff på hur victrons batterier funkar. Mest hur råa lifepo4 funkar men det har ju ingen bäring på denna tråden.

 

Ni som hänvisar till trådar, kan ni kanske skicka en länk? Hur funkar Victrons BMS I deras batteri och är det verkligen sant att de de inte begränsar strömmen så som de beskriver?

Marknadsför de sig verkligen så fel så jag har missuppfattat hela deras grej och betalat 10.000kr mer för något jag inte har fått?

I så fall vill jag ju veta det så jag kan avbryta köpet med hänvisning till att de inte levererar utlovad tjänst?

 

Som sagt tidigare så verkar det ju som att vi här har väldigt olika intryck av vad det jag har köpt och jag är den enda som verkligen gjort research på produkten, ni andra bara killgissar på andra produkter och nakna lithiumbatterier.

 

Inget illa menat på något sätt men det verkar ju som att många här i tråden inte ens förstår vilka produkter jag har köpt och vilka egenskaper de har.

 

Ni får gärna motbevisa mig och berätta vad jag skall göra men snälla, försök förstå vad det är jag har köpt innan ni mästrar om saker ni inte ens vet vad det är. 

 

Jagvhar ett batteri med inbyggd bms och begränsning, det är tänkt att kunna ersätta ett blypatteri utan några tillbehör. Det är vad tillverkaren utlovar. Samma tillverkare som har många produkter för just detta men ni verkar tro att jag köpt ett batteri som är byggt av enstaka celler som är utvunna från några hundra återvinna e-cigg med lödda kontakter direkt till generatorn?

 

Vet ni ens vilket batteri jag snackar om och hur det funkar?

 

Jah har fått nog av killgisningar här, ni som vet vad ni pratar om får jättegärna fortsätta men det finns allt för många här som inte verkar ha koll på någonting alls och det vore artigt av er att sluta skriva så självsäkert som ni gör när ni inte ens har förstått vilket batteri jag har köpt.

 

Ledsen men...

Det blir för mycket brus.

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med att det svårt att hitta om inte följt forumet under en tid. Jag är lite mer optimistisk till din lösning och som du skriver har ofta Victron genomtänkta lösningar. Dock till ett mycket högt pris. 
Det är inte omöjligt att få direktladdning att fungera utan DC/DC omvandlare men då borde du följa Victron rekommendationer. Jag kan inte läsa att Argofet är lämplig för att kombinera bly och LFP-batterier.
Däremot står det att Smart BMS CL 12/100 är "är ett batterihanteringssystem för Victrons litiumjärnfosfat (LiFePO4) smarta batterier."

Den är enbart avsed för Victrons smarta batterier. Andra drop-in-batterier har inte möjlighet att komunicera med den. 

Om du sedan vill bredda dina LFP-kunskaper så ta dig att läsa den här artikeln.

Den är lång och men ger många tips om hur du skall tänka när du installerar LFP i båt. 

https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Gaidin:

....men ni verkar tro att jag köpt ett batteri som är byggt av enstaka celler som är utvunna från några hundra återvinna e-cigg med lödda kontakter direkt till generatorn?

 

Vet ni ens vilket batteri jag snackar om och hur det funkar?

 

Jah har fått nog av killgisningar här, ni som vet vad ni pratar om får jättegärna fortsätta men det finns allt för många här som inte verkar ha koll på någonting alls och det vore artigt av er att sluta skriva så självsäkert som ni gör när ni inte ens har förstått vilket batteri jag har köpt.

Tänkte först inte svara, för du vill nog inte ha fler svar. Inte från mig i alla fall.

 

Men du har ju skrivit att det är ett Victron Superpack-batteri, och det har nog de flesta fattat. Även om du inte skriver det rakt ut så framgår det att det dessutom bör vara 200Ah-modellen. Databladet finns på nätet, och är nog också läst av många. Jag har det dessutom utskrivet i en pärm 😉.

 

Att du sedan vill läsa in funktioner i batteriet som varken är vanliga för en BMS eller ens Victron faktiskt skriver, och dessutom tycker vi inte fattar något när vi vänligt försöker få dig att kanske se på saken på ett annat sätt, är tråkigt. Liknelsen vid återvunna e-cigg och annat är f.ö. bara tramsigt....

 

Önskar dig dock lycka till, och batteriet som sådant är ganska tåligt och förlåtande och kommer säkert att fungera - i alla fall någorlunda ett tag - oavsett hur du kopplar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Gaidin:

Ni som hänvisar till trådar, kan ni kanske skicka en länk? Hur funkar Victrons BMS I deras batteri och är det verkligen sant att de de inte begränsar strömmen så som de beskriver?

Jag intensivt studerat hur vanliga LiFePo4-batterier fungerar det senaste halvåret. Det vanliga sättet en inbyggd  BMS fungerar är mer som en smart säkring. Den kan bara vara på eller av. Den bryter om batteriets spänning är under, oftast, 2.5V/cell och över 3.65V/cell. Den kan också bryta för överström eller om temperaturen är för låg för att ladda.
Men om den inbyggda BMSen skulle reglera strömmen skulle den bli rätt varm då den inte är byggd med switchad teknik. Den består oftast av många parallellkopplade transistorer. 

 

Om man laddar med avsikt att aktivera BMSen får man tänka på hur systemet kring servicebatteriet fungerar när det inte längre ger någon ström. Det kan vara rätt komplext att förutse. Därför är det enklare att driva ditt system så att inte BMSen aktiveras annat än i nödfall.
Om man vill styra strömmen genom ett LFP-batteri får det sitta på utsidan batteriet. I typ generatorn, DC/DC-omvandlaren, laddaren och solpanelsregulatorn Om man läser många trådar inom området börjar det byggas upp en praxis att inte ladda till 3.65V/cell  och inte ladda ut ner till 2.5V/cell. Man kan få ut mer än 95% av kapaciteten om man bara laddar upp till 3.5V/cell och bara ner till 3V/cell.

För att kunna styra detta måste man komma åt parametrarna för de olika kringutrustningarna.

I det fallet man skall ladda direkt från en generator har man lite olika val.

DC/DC-omvandlare är dyrt men ger en bra och energieffektiv kontroll av laddströmmen mellan generator och LFP-batteriet.
Efter en snabb koll på Smart BMS CL 12/100 verkar den lösa denna reglering på ett enklare sätt genom att kommunicera med batteriet och shuntreglera strömmen till LFP-batteriet. Jag misstänker att den blir rätt varm. Men den är ett något mitt i mellan DC/DC-omvandlare och Argofet.

Redigerad av anuba
Saknades många ord
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag kanske använda regulatorn till solpanelerna i stället?

Det är väl en dc-dc typ...? Den klarar 50A. 

 

Fan, detta blir ju komplicerat och jag vill bara ha en enkel lösning. Ni utbildar mig för mycket och nu vet jag ingenting alls längre. 🤪

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-19 vid 15:54 skrev Gaidin:

Grejen är ju att jag gjorde min resesearch när jag köpte batteriet och detta är en rekommendation från Victron.

 

Jag får helt enkelt prova mig fram och mäta resultatet av inkopplingen. 

 

Du tänker att batteriet behöver en strömbegränsare, trots att victron skriver att inga andra tillbehör behövs? Batteriet är anpassat till att ta emot laddning från samma sätt som ett blybatteri via den inbyggda BMSen. 

I så fall har ju victron lurat mig att köpa ett dyrare batteri, jag valde ju detta batteri just för att slippa en massa andra extra små boxar för begränsning. Ett annat batteri för drygt halva priset och en extern begränsade hade ju faktiskt varit billigare.

 

Har jag blivit misledd att köpa ett batteri där jag fick intrycket av att BMSen sköter laddningen eller är det ni här som inte förstår hur batteriets BMS funkar? Detta är inte rena li-celler, det är elektronik kopplad till cellerna inne i batteriet. 

 

Jag är inte orolig för spänningen till batteriet. Enligt vad jag förstår skall det vara ok.

Även jag vill rekommendera dig att läsa Rons artikel på MarineHowTo om LFP-batterier och installation av dem. Han delar frikostigt med sig av problematiken och redovisar misstag som gjorts av både batteritillverkare och installatörer. Han hade tidigare ett företag som jobbade bl.a. med elinstallationer i fritidsbåtar så han har sett många både goda och dåliga exempel. För ett par år sedan drabbades han tyvärr av en allvarlig hjärnblödning och har avslutat både företaget och uppdatering av sidorna men de finns kvar att ta del av. Han varnar för felaktiga LFP-installationer som både kan vara farliga och bli dyrbara då komponenter kan haverera av diverse skäl.

 

När du läst Rons artikel så kommer du att få bättre förståelse för vad som är viktigt i din installation (som skrivits tidigare i tråden så måste den specifika installationen baseras på aktuell båts befintliga system och komponenter) och vad du ska leta efter för information i produktbladen för de komponenter du avser installera.

 

Har du läst och förstått produktbladet för ditt batteri? Det finns både möjligheter (det är dessa som tillverkare/försäljare pratar mest om) men även begränsningar som man ofta måste inse själv.

 

Du har angett att din maximala laddkapacitet med generatorn är 120A. Batteriet tål 70A laddström. Då är det inte bara att koppla in batteriet och tro att det ska fungera en längre tid. Du måste ha någon komponent som kan begränsa strömstyrkan från generatorn. Victron Orion DC/DC 50A kan vara ett bra val för att åstadkomma en strömbegränsning (jag har själv valt den till den LFP-installation jag håller på med men i mitt fall beror det på att jag är rädd för att elda upp min 80A generator om jag inte begränsar effektuttaget. Mitt LFP med lösa celler klarar 200A laddningsström och är kopplat med 50 kvadrats kabel, så batteriet behöver jag inte vara orolig för). Jag misstänker att solcellsladdning och 240V AC-laddare inte har så hög laddström att de kommer upp till 70A.

 

Nästa fråga är vilken maximal strömförbrukning du har. Har du bogpropeller, ankarspel eller elvinchar? Vilken är maxströmmen? Batteriet är specat för max 70A (100A under 10 sek). Begränsningen brukar baseras på anslutningarna mellan cellerna i batteriet. Tar du ut mera ström än vad specen tillåter så kommer du att bränna av kablarna inne i batteriet (det täcker garantin med största säkerhet inte och då blir det ett dyrköpt batteri...) eller så överbelastar du kraftelektroniken i BMSen med samma dystra resultat. (För min LFP-installation har jag letat upp en extern BMS som klarar 250A och i övrigt motsvarande över- o underspänningsskydd med kraftelektronik samt balansering som din BMS. Alla värden är inställbara med en app och blåtandskoppling. Mina elvinchar är avsäkrade med 200A så jag har marginal på effektuttaget.)

 

Den inbyggda BMSen kommer med stor säkerhet att stänga av laddningen när/om spänningen överstiger något värde som de inte berättar om i specen. Den kommer även att stänga av urladdning vid en lägre spänning som inte heller den är specificerad. Du får väl förutsätta att grundinställningen är "lagom" för att skydda batteriet. Om det finns blåtandsanslutning så går det nog att justera spänningsnivåerna men då du tillbaka på att du måste veta vilka värden du ska ställa in. Slutligen så sköter BMS om att balansera spänningen mellan de enskilda battericellerna så att du inte får strömrusning i någon del av batteriet så det havererar (den funktionen kan du nog känna dig väldigt trygg med). Du måste dock veta vid vilken spänning balanseringen aktiveras och komma över den spänningsnivån annars sker ingen balansering.

 

Slutligen så måste alla dina laddutrustninger ställas in på lämplig spänning. Generatorn lämpligen via en justerbar DC/DC-omvandlare (om du inte kan ställa in regulatorn på generatorn), solcellsregulatorn och AC/DC-laddaren ska också anpassas med rätt inställning för LFP. Avsulfateringsläget som finns för blybatterier måste t.ex. ställas i off (avsulfatering sker med en alltför hög spänning för att vara hälsosam för ett LFP-batteri...)

 

Argofet, generatorutformning o liknande för din båt har jag ingen aning om och tänker inte "killgissa" om hur den delen av installationen ska utföras.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Lintott:

....stänga av laddningen när/om spänningen överstiger något värde som de inte berättar om i specen. Den kommer även att stänga av urladdning vid en lägre spänning som inte heller den är specificerad

Vill bara förtydliga att "stänga av" här innebär att abrupt "koppla bort batteriet", alltså en nödfunktion för att rädda batteriet från haveri. Dvs båten blir alltså strömlös ett tag. Se även @anubas inlägg.

 

Det finns även en annan aspekt att tänka på, och nu gör jag kanske TS ännu mer orolig. Men det är enbart av omtanke:

Försäkringsbolagen verkar ha fått lite mer fokus på båtägarnas ombyggnad till Li-batterier, då det hänt några uppmärksammade totalhaverier/brand som kunnat härledas (åtminstone mer eller mindre) till att denna inte gjorts på ett säkert sätt.

Säkerligen är de osäkra/farliga installationerna bara en liten bråkdel av alla ombyggnader, men många FB har de senaste åren av någon anledning (kanske denna) justerat sina villkor när det gäller brand. Blev t ex varse att Svenska Sjö numera har en skrivning att man inte ersätter skador för brand som uppkommit p.g.a. "kortslutning i elsystemet". Flera andra bolag har numera liknande skrivningar.

 

Nu är ju TS utomlands och har sannolikt sin båt försäkrad i något mer globalt bolag, men det kan ändå vara värt att kolla upp så man inte åker på något tråkigt om det osannolika ändå skulle inträffa. Kanske är ett sätt att få installationen besiktigad efteråt ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Gaidin Om man kollar lite mer om Victrons Superpack så finns ett rekommenderat kretsschema på Victrons hemsida. Det innehåller förvisso allt Victron har i sin butik och ska nog inte ses som en minimal installation. Det ser mer ut om "Victron extra allt".
Där har de två Orion TR 30A. Då kan de garantera att laddströmmen inte överskrider 70A.

https://www.victronenergy.com/batteries/12,8v-lithium-superpack#system-schematic

Idag hade jag ersatt den med vad @Lintott skriver, en Orion XS 50A.

 

Här har också en video från Thermoprodukter som omnämner Superpacks enkelhet men de ett litet förbehåll i slutet att se till att alla laddare har ett "lithiumläge".
https://youtu.be/YDJ8_wd6KFU?si=7LvM1mYUXID2V6oE

 

 

Jag kan helt klart förstå din tanke att den är "bara att koppla in", baserat på vad som står i databladet. Där står,

image.png.b89b2898edcbccd3814d51e6c1e0cc86.png

 

Jag misstänker att den är inte enklare att koppla in än andra drop-in-lithium.
 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka tankar och idéer. Jag tackar ödmjukast!

 

Det får nog bli en dc-dc trots allt. Detr dumt att snåla. Jag jobbar ju inte längre så jag försöker hålla utgifterna nere men det är nog dumt att snåla på detta.

 

Så, jag försöker reda ut vad som skiljer de båda laddarna.  Xs eller Tr. Xs verkar bara finnas i 50A och Tr upp till 30. Priset skiljer rejält också. 3500 vs 6000.

 

Vad skiljer dem åt förutom storleken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klokt val att gå på en DC/DC.

 

Huvudsakliga skillnaden är väl att Xs är mer effektiv (mindre förlusteffekt) och att den har mer inställningsmöjligheter, t ex maxströmmen. Tr har istället en fast maxström men kan parallellkopplas, dvs du kan ha två 30A för att få 60A. Eller en 30A och en 18A för c:a 48A

 

En anledning att de inte finns i högre ström "per styck" är att det finns en fysisk begränsning i hur mycket förlusteffekt kylflänsstorleken kan ta hand om. Men glöm sedan inte att din generator skall hålla utan att överhettas. Den har ju - i alla fall periodvis - mer att ladda än bara förbrukarbatteriet. En tumregel som många använder (om man inte har temperaturövervakning eller tempstyrd begränsning inbyggt i generatorn) är att lägga sig på c:a halva generatorns maxström. I ditt fall får du ju inte köra i mer än max 70A i batteriet i alla fall, så max 50-60A är väl inte så tokigt.

 

Beakta också @Lintotts påpekande om max urladdning/belastning av förbrukarbatteriet, så du klarar dessa gränser. Tänk också på att startströmmarna på t ex en elmotor i ett ankarspel eller bogpropeller är ganska mycket högre än "körströmmen". Visst räddar BMS:en (oftast) batteriet så det inte skadas permanent, men det sker som sagt genom abrupt bortkoppling av batteriet. Inget man vill skall hända när man är ute med båten.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...