Hallsvik 0 Postad 11 Augusti , 2005 Skall köpa en ny styrpulpet ca 510cm. Har rekommenderats en Evinrude 90 e-tech direktinsprutad 2-taktare framför en 4-taktare. Alla argument verkar totalt överlägsna för denna modell. Ljud, service kostnad, bränsleförbrukning, krafft men något dyrare som betalar sig med 6-år service frihet. Är det sant? Var är haken? Hallsvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Augusti , 2005 Hej, En nackdel som jag ser det är att den inte har funnits på marknaden så länge så man kan inte riktigt utesluta barnsjukdomar än, speciellt med all elektronik som finns i den. En annan sak att tänka på är att den verkstad som skall serva den rimligen måste ha de vertyg för datorbaserad diagnostik så ev felaktigheter i elektroniken som styr insprutning osv kan felsökas och ställas in korrekt. Såna programvaror är dyra jag är inte helt övertygad att alla verkstäder har råd att investera i detta, i alla fall inte bland de mindre serviceverkstäderna. Själva den mekaniska biten i E-tech är om jag förstått det hela rätt till stora delar hämtat från Evinrudes tidigare motorer och det är beprövade saker. Kolla hur det är med den 6-åriga servicefriheten om den är överförbar till ny ägare (bra att veta). Personligen skulle jag inte ha minsta problem att köpa en Evinrude E-Tech även om jag själv just nu kör 4-takt med EFI. Den är nog rätt lagom både viktmässigt och effektmässigt på en 5,1 meters styrpulpet. Du kommer att få ett behagligt lågt marschvarv, som ju är där man håller till mest, och därmed ganska låg ljudnivå. Att den är CARB 3-Stars godkänd och minst lika snål om inte snålare än 4-takt med EFI är pricken över i. Den är väl ganska dyr men det är nog en av de få nackdelarna. Ja och så 2-taktsoljan som du måste hålla reda på att fylla på i behållaren under säsongen, den biten slipper du med 4-takt. Kolla om du bör el måste köra på Evinrudes 2-taktolja eller om det går bra med andra fabrikat. Ett annat alternativ vore Tohatsu 90 TLDI men den är bara CARB 2-Stars godkänd och har ganska hög ljudnivå på högre varv (om jag minns rätt från test jag löst av den motorn). Annars är de nog ganska likvärdiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 12 Augusti , 2005 Hej! 6 år? Är det inte 3 år? Den uppgiften fick i alla fall jag! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallsvik 0 Postad 12 Augusti , 2005 Tack för kloka råd. Ang om det är 3 eller 6 år så är jag nästan säker på att jag fick informationen 6-år. Men det måst jag kolla upp. Eftersom en låg ljudnivå är mycket viktigt för oss så vill jag försöka att finna en motor som är bland det tystaste i marschfart. Då verkar det som en e-tec uppfyller detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superteddan 0 Postad 16 Augusti , 2005 Tjena. Stod i samma val och kval som du för ett halvår sedan, och lutade också åt E-tech. Dock avskräcktes jag av att de äldre modellerna verkar käka insprutare (enl en del amerikanska forum jag var inne på) och reservdelspriserna på de var ju inget vidare, runt $500 stycket (i USA). Kanske inte gäller nuvarande modell.....för mig blev det en Yamaha 4-takt -04 som jag är mycket nöjd med (bytte från en Mercury 2-takt -01 som jag inte var särskilt nöjd med alls). Det som talar för E-techen är väl klippet/axet, det får du inte med fyrtaktaren, så åker du mycket skidor så.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 17 Augusti , 2005 Sedan finns det ju Mariner/Mercury Optimax och Tohatsu som har 2-takt direktinsprut. Konceptet är perfekt för dem som vill har lite 2 takt och lite 4-takt. Mycket nöjd med min Optimax 75:a! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 17 Augusti , 2005 Har kört e-tec 75 2 säsonger nu. Motorn har gått helt felfritt,inget verkstadsbesök för service, inför båtupptagning är det bara att fixa med fjärreglaget så vinterkonserverar den sig själv och efter det stannar motorn. Bara att lägga undan för vintern. Var tredje år ska den i på service För övrigt så går den väldigt snålt.inte lika tyst som 4-takt på tomgång men i fart är den väldigt tyst. Den största fördelen i mitt tycke är vikten och framför allt klippet i den den är så otroligt råstark i förhållande med mina vänners 4-taktare. En stor fördel mot övriga direkt insprutade (tohatsu mm) är att ljudet är mycket tajtare inget rasslande som tohatsun har Jag rakomenderar denna motor varmt mvh peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Svemppa Postad 15 November , 2005 Test av 4 st 90 hästare skrivet på norska... http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument Vet ej priser i Sverige men i finland som följer. Tohatsu 90TLDI 6600¤ / Yamaha 90 2T förgasar 6100¤ (utgående modell) / Mariner 90hk 2T förgasar 6800¤ / Suzuki 90hk 4T 9400¤ / Mercury 90 optimax 2T 7800¤ / Honda 90hk 4T förgasar 8000¤ / Johnson 90 2T förgasar 6700¤ / Välj själv efter du sett testen. I runda slängar kan du lägga till en nolla efteråt för att få kronor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Svemppa Postad 15 November , 2005 Länken är fel på slutet, TA BORT ^JA på slutet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 17 November , 2005 Har också mycket goda erfarenheter av E-tec motorerna. Visst, Evinrudes äldre modeller är inga höjdare men tror nog faktiskt de har lyckats nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 17 November , 2005 Hej Svemppa! Var har du hittat dessa priser? Tycker det verkar otroligt billigt. Endera måste dessa priser vara utan skatt eller också har du hittat en guldgruva någonstans. Alla dessa priser ligger ju ~20 % under listprisena. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser