Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Georg_Ohm

Mätteknik, med tångamperemeter, det läcker ström någonstans.

Rekommendera Poster

Nu skäms jag, egentligen borde jag kunna detta, men det är väl omkring 45 år sedan jag gick någon el-utbildning. Och det var på den helt analoga tiden.

Alla mätinstrument var i princip av typen vridspoleinstrument. Det fanns väl ett och annat digitalt instrument med nixierör eller modernare med displayer med flytande kristaller, men sådant fanns bara i laboratoriemiljö.

 

Nu till problemet:

Någonstans ombord har jag någonting som relativt snabbt drar ur ett 100Ah batteri, det är reservbatteriet som försörjer aut.länspump, larm, Zipwake, radions minneskrets och en solcellsregulator. Dessa saker har jag kopplat ur.

 

Så jag börjar att mäta på pluskabeln på reservbatteriet, och där är flyter det 0,75 A. Sedan upptäcker jag att tångamperemetern visar omkring 0,7 ampere när jag inte mäter på någonting, jag trycker på nollknappen (zero) nollas instrumentet, men visar omkring 0,7 A igen.

Skall jag trycka in nollknappen när jag omfamnat kabeln, innan mätning?

Instruktionsboken finns inte kvar…

 

Så tar jag fram en annan nyare tångamperemeter och resultatet blir ungefär detsamma.

Men till denna hittade jag instruktionerna, och dom var ju inte så himla bra. Där sägs det att man skall trycka på en knapp som heter ”REL” innan mätning, då nollställs instrumentet för en kort stund, denna knapp tänder även bakgrundsbelysningen i displayen…. 

Sedan skall man trycka på en knapp som heter ”Peak Inrush” (strömrusning?) och då visar displayen ———- alltså bara streck…

 
Att instrumentet visar knasiga värden utan att jag mäter på någonting förstår jag, det är väl diverse magnetfält som stör ”tången”.

Men om det nu är så att det läcker en ström på 0,7 A nånstans…. 
 

Nu skall jag mäta ström på vanligt sätt, med en gammalt multimeter. Jag klämmer fast flatsiftskabelskor på ett par mätsladdar, tar ut en säkring i taget och ansluter istället dessa mätsladdar och ser km det ger någonting.

 

Men tacksam om någon kan komplettera den maskinöversatta instruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så jag börjar att mäta på pluskabeln på reservbatteriet, och där är flyter det 0,75 A. Sedan upptäcker jag att tångamperemetern visar omkring 0,7 ampere när jag inte mäter på någonting, jag trycker på nollknappen (zero) nollas instrumentet, men visar omkring 0,7 A igen.

Skall jag trycka in nollknappen när jag omfamnat kabeln, innan mätning?

Instruktionsboken finns inte kvar…

 

Så tar jag fram en annan nyare tångamperemeter och resultatet blir ungefär detsamma.

Men till denna hittade jag instruktionerna, och dom var ju inte så himla bra. Där sägs det att man skall trycka på en knapp som heter ”REL” innan mätning, då nollställs instrumentet för en kort stund, denna knapp tänder även bakgrundsbelysningen i displayen…. 

Sedan skall man trycka på en knapp som heter ”Peak Inrush” (strömrusning?) och då visar displayen ———- alltså bara streck…

 
Att instrumentet visar knasiga värden utan att jag mäter på någonting förstår jag, det är väl diverse magnetfält som stör ”tången”.

Men om det nu är så att det läcker en ström på 0,7 A nånstans….

Jag köpte en tångamperemeter (borde väl kallas tångmultimeter snarare, men jaja) på Biltema för ett par år sen. Första gången jag använde den visade den väldigt höga värden (spänning i detta fallet) trots att jag inte hade mätpinnarna på nåt. Trodde jag. Den hade autojustering av enheterna, så den visade egentligen några millivolt, ren inducerad spänning i mätledningarna av att jag rörde mig i lägenheten. Jag hade inte sett den pyttelilla enhetssymbolen i kanten av skärmen, utan trodde att det bara var volt hela tiden.


Är du säker på att det inte bara är nåt sånt dumt? Nu har du ju för all del förbrukning nånstans, men ändå...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Jag köpte en tångamperemeter (borde väl kallas tångmultimeter snarare, men jaja) på Biltema för ett par år sen. Första gången jag använde den visade den väldigt höga värden (spänning i detta fallet) trots att jag inte hade mätpinnarna på nåt. Trodde jag. Den hade autojustering av enheterna, så den visade egentligen några millivolt, ren inducerad spänning i mätledningarna av att jag rörde mig i lägenheten. Jag hade inte sett den pyttelilla enhetssymbolen i kanten av skärmen, utan trodde att det bara var volt hela tiden.


Är du säker på att det inte bara är nåt sånt dumt? Nu har du ju för all del förbrukning nånstans, men ändå...

Glömde att skriva det, men när jag kröp runt i båten hade jag inte läst bruksanvisningen, än mindre testat knapptryckningar enligt ovan.

Sedan tycker jag att det är rätt irriterande med knappar som har olika funktioner beroende på hur lång tid man trycker på dom.

Men jag skall göra nya mätningar i morgon.

 

Ja det är konstigt, en 50W solcellspanel med mppt-regulator samt generatorn laddar det batteriet, men det kan vara så att ett skyllermarkrelä som finns i den kretsen inte gör det det skall göra. Jag har ju tidigare krupit runt och sanerat elsystemet, det kan ju tänkas att jag tagit bort en kabel för mycket någonstans.

I början av förra säsongen läckte det in en del vatten vid styraxeln, då gick länspumpen mycket, och om den nu drog mer ström än vad solcellspanelen laddar in är det ju obra.

(senare tryckte jag in massvis med fett vid styraxeln, och då slutade att läcka, trots det tömdes batteriet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hålla den nära men INTE om kabeln jag skall mäta på och framförallt i samma vinkel, och därefter trycka på REL, ZERO eller vad det nu kan heta.

Anledningen är att en tångamperemeter för DC är känslig för statiska magnetfält (till skillnad från en för AC som kan filtrera bort dessa), och med de låga strömmar vi talar om kan nog även jordmagnetiska fältet inverka. Därav att nolla den hållandes i samma vinkel och nära där man tänker mäta.

 

Tänk sedan på att om batteriet har varit ordentligt urladdat kan det bli behäftat med hög självurladdning. Dvs i värsta fall är det som laddat ur något av det som kopplats bort, men batteriet är nu så sulfaterat att det laddar ur sig själv ganska snabbt. Bara en tanke....

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

ett skyllermarkrelä

Hoppsan Kerstin, enligt detta forum torde nog problemet vara identifierat. Byt genast reläet, eller slipa i alla fall bort det varumärket från reläets hölje innan Anti-Skyllermark-trupperna tar sig ombord på Din skuta! 😄

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett nytt batteri, men jag  vill inte installera det fören jag har hittat källan till felet.

 

Sedan har jag köpt ett standardrelä som kan bryta 40 A, eller om det var 50 A….som då skall kopplas på D+. Jag sätter inledningsvis på en kontrollampa också så att jag ser när relät drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Hoppsan Kerstin, enligt detta forum torde nog problemet vara identifierat. Byt genast reläet, eller slipa i alla fall bort det varumärket från reläets hölje innan Anti-Skyllermark-trupperna tar sig ombord på Din skuta! 😄

Varvet som byggde båten en gång använde genomgående grejer från Sutars, som numera firman heter, så om jag tar bort allt sådant blir det väldigt mörkt ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog riva ur hela rasket, mörkt är det ändå. Vi som använder Skyllermarks/Sutars anses nämligen vara totalt oupplysta, dvs. vi lever i ett mörker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varvet som byggde båten en gång använde genomgående grejer från Sutars, som numera firman heter, så om jag tar bort allt sådant blir det väldigt mörkt ombord.

Var det inte så att relät från Skyllermarks var märkt Bosch? Länge sen jag använde ett…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du kan nog riva ur hela rasket, mörkt är det ändå. Vi som använder Skyllermarks/Sutars anses nämligen vara totalt oupplysta, dvs. vi lever i ett mörker...

Jag har också följt diskussionerna när det gäller båtel. Det går an att låta grejerna och kablarna sitta kvar så länge dom funkar. Men jag skulle nog aldrig köpa Skyllermark/$utars grejer om jag köpte nytt. Förtennt kanel kan man ju köpa annorstädes.Likaså kabelpressartång (krymptång), relän och kabelskor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Var det inte så att relät från Skyllermarks var märkt Bosch? Länge sen jag använde ett…

Kan tänkas. Men det sitter så illa till att man inte kan läsa texten.

Nej, jag tror inte alls egentligen att det är fel på Skyllermarks grejer… eller jo ett stort fel, och det är priset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Kaise och Fluke strömtångar i yrket. Har aldrig upplevt bekymmer kring påverkan av fält vid DCA mätning.

Däremot vill Kaisen inte visa exakta DCströmmar vid lägre värden än 0,5A, därav ställer den sig på det värdet tills man trycker ZERO.

Speciella läckströmstänger finns men kostar en del. Det handlar om mätkvalitet .

Mitt tips är att mäta läckström med finkänslig multimeter som t ex Fluke . Kopplas in mellan kabel o batteri. Koppla ur känslig elektronik om meggning behöver utföras på kabelstammar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev NW355:

Använder Kaise och Fluke strömtångar i yrket. Har aldrig upplevt bekymmer kring påverkan av fält vid DCA mätning.

Däremot vill Kaisen inte visa exakta DCströmmar vid lägre värden än 0,5A, därav ställer den sig på det värdet tills man trycker ZERO.

Speciella läckströmstänger finns men kostar en del. Det handlar om mätkvalitet .

Mitt tips är att mäta läckström med finkänslig multimeter som t ex Fluke . Kopplas in mellan kabel o batteri. Koppla ur känslig elektronik om meggning behöver utföras på kabelstammar.

Nu har jag diverse multimetrar och "tångar" av billigare sort, kan låna bättre i verkstaden, samt en riktig best till megger, men det är inte aktuellt.

Jag har inte fixat det ännu, men jag tänkte mig strömmätning med vanlig multimeter där jag mäter i säkringsdosan med uttagen säkring, med på- och avstängd förbrukare så får jag se om det funkar.

 

Men jag grejade litet igår, och det uppkom en misstanke att den aktuella solcellsregulatorn inte funkade, presenningen ligger ju på, men med en 500W byggstrålkastare riktad mot panelen borde ju generera en del... det gjorde det inte. Skall ge mig på skiljerelät och se hur det är kopplat, om det öht är kopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-11 vid 22:02 skrev Volvo_Penta:

Du kan nog riva ur hela rasket, mörkt är det ändå. Vi som använder Skyllermarks/Sutars anses nämligen vara totalt oupplysta, dvs. vi lever i ett mörker...

Jag som trodde det var Lucas som uppfann mörkret. :(

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du 0,7 A vid batteriet med en vanlig multimeter också?

Det är ju rätt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Mackey:

Jag som trodde det var Lucas som uppfann mörkret. :(

Det var vår Herre som uppfann mörkret, Lucas uppfann det plötsliga oförklarliga mörkret.🙏

Redigerad av Rascal
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Rascal:

Det var vår Herre som uppfann mörkret, Lucas uppfann det plötsliga oförklarliga mörkret.🙏

Helt riktigt.

Men han som uppfann glappkontakten, han jobbade definitivt på Fiat.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Mäter du 0,7 A vid batteriet med en vanlig multimeter också?

Det är ju rätt mycket.

Njae... det var det värdet jag fick, men jag fick samma värde vad jag än mätte på. När jag tröttnade klämde jag fast tångamperemetern på en vattenslang för att den inte skulle vara i vägen, och då visade den runt 0,7 A då också.

Så det var ju då sannolikt magnetiska strömmar i omgivningen som den reagerade på, jo jag kollade att den inte var låst på senaste mätvärdet. Vanlig multimeter har jag inte mätt med (ännu), då jag inte hade lust att lossa den grova batterikabeln.

 

Jag har nu en misstänkt grej till att kolla, det är en elektronisk nivågivare till länspumpen. Jag har ingen spec på den, men rent ovetenskapligt lyser det en lysdiod grön vid standby och röd vid drift, då den drar väl iallafall någon mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Jag som trodde det var Lucas som uppfann mörkret. :(

En av mina förfäder upplyste (haha) mig om att Lucas uppfann det konstgjorda mörkret. Men detta forum har fått mig att börja misstänka att han Lucas inte var ensam. Skyllermarks verkar vara medskyldiga, i alla fall när det gäller relä. Däremot, om vi ska kika på den ljusa sidan när vi går mot ljusare tider, verkar det vara Victron som uppfann det konstgjorda ljuset.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

En av mina förfäder upplyste (haha) mig om att Lucas uppfann det konstgjorda mörkret. Men detta forum har fått mig att börja misstänka att han Lucas inte var ensam. Skyllermarks verkar vara medskyldiga, i alla fall när det gäller relä.

Nej, Skyllermarks har aldrig - inte enligt mig i alla fall - varit medskyldiga till att uppfinna mörkret.

 

Däremot kanske mer till hur man kan få betalt för ljus fast det egentligen redan finns eller för mer ljus än användaren behöver 😆

 

Nä, nu är vi rejält OT....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lucas electrics tillverkar även kylskåp, det är därför man dricker ljummen öl på de brittiska öarna.

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-11 vid 21:36 skrev Georg_Ohm:

Sedan har jag köpt ett standardrelä som kan bryta 40 A, eller om det var 50 A….som då skall kopplas på D+. Jag sätter inledningsvis på en kontrollampa också så att jag ser när relät drar.

Jag vill också ha en kontrollampa på mitt relä (som är kopplat till generatorn)!! Är det enkelt? Om du orkar får du hemskt gärna berätta hur man gör. STORT tack på förhand!

 

2024-03-11 vid 22:09 skrev Georg_Ohm:

Förtennt kanel

Sådärja, nu har jag en komplett förtent strategi. Hade inte väntat mig att mina bakkunskaper skulle vara till nytta dock, så det är bara att tacka Hermods, men det känns logiskt jmf allt annat. Ska se om jag kan få ett intyg därifrån som certifierad förtentstrateg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dany_ms:

Jag vill också ha en kontrollampa på mitt relä (som är kopplat till generatorn)!! Är det enkelt? Om du orkar får du hemskt gärna berätta hur man gör. STORT tack på förhand!

 

Sådärja, nu har jag en komplett förtent strategi. Hade inte väntat mig att mina bakkunskaper skulle vara till nytta dock, så det är bara att tacka Hermods, men det känns logiskt jmf allt annat. Ska se om jag kan få ett intyg därifrån som certifierad förtentstrateg.

Jag använde Biltemas relä 52-134.

 

236576ED-4937-4706-B8D6-7E1F3FFFCA6F.jpeg.49c087f8221629844c8454dd6b146f5f.jpeg

30 kopplade jag med en 4mm2 kabel via en 60A säkring till startbatteriets pluspol.

87 kopplade jag till mitt reservbatteris pluspol med likadan kabel.

85 kopplade jag till generatorns D+.

och 86 till ett av batteriernas minuspol.

När generatorn laddar blir D+ positiv, relät drar och kopplar ihop batterierna.

Anledningen till att jag valde en 60A var bara därför att det redan fanns en sådan som maxisäkring tillgänglig. Generatorn kan ladda med omkring 30 A så en säkring på 40 A hade räckt, det hade gått bra utan säkring också, men jag tycker inte att några kablar skall vara osäkrade.

 

Anledningen till ett relä styrt av D+ är den att startbatteriet är ett AGM som har  litet högre utspänning varvid ett spänningsstyrt skiljerelä såsom Biltemas 25-219 inte funkar ihop med AGM då det drar hela tiden. Annars hade det varit en betydligt smidigare koppling med ett sådant.

 

En testlampa med kablar och krokodilklämmor fixades till, men Alois Alzheimer slarvade bort den för mig, det var meningen att den tillfälligt skulle anslutas på 85 och 86, då hade den lyst när relät drar, men jag kopplade istället multimetern dit för att kolla, dessutom är min hörsel inte sämre än att jag fortfarande hör klicket (värre är det med syrsornas sång).

 

Nu kopplades detta in igår, båten står på land, motorn startades och gick i någon minut medan jag mätte och så långt fungerade det, men jag vet ju inte hur detta relä fungerar i längden, men relät skall ju tåla en last på 40A. Biltemas relä 43-305 tål också 40A och har en inbyggd säkringshållare, men har å andra sidan klenare kontaktstift.

52-134 har däremot bredare flatsiftsanslutningar på 30, 87 och 87a. 87a används inte i denna applikation, då den ger spänning ut då relät är i viloläge. 
Isolera kontaktstift och kabelskor noga, det kan bli stora strömmar här (beroende på hur du säkrar upp).

 

 

Vidare kollade jag upp skyllermarks skiljerelä, som mycket riktigt är tillverkat av firma Robert Bosch.

Kabeln från dess 86 går till generatorns D+, 85 till minus, eller om det nu är tvärtom, det spelat ingen roll. Sedan kopplar 30 och 87 ihop förbrukarbanken och startbatteriet på respektive huvudbrytare/batterifrånskiljares utgångar. Relät fungerar som det skall. Reservbatteriets huvudbrytare/batterifrånskiljares utgång är i sin tur parallellkopplat med förbrukabanken på sin huvudbrytare/batterifrånskiljare.
Det betyder att reservbatteriet inte får någon laddning från generatorn när dess brytare är avstängd, vilket är normalläget. Om den är påslagen är ju förbrukarbanken och reserven alltid parallellkopplade, och då är det ju ingen reservfunktion längre.

Här var felet. Sannolikt hade förre ägaren rutinmässigt slagit på tre huvudbrytare innan start, den till motorn, den till förbrukarbatterierna och den till det jag kallar för ”reservbatteriet”.

Det har jag aldrig gjort, varvid ”reserven” aldrig laddats av generatorn.

 

Däremot hade jag för några år sedan kopplat en liten 50A solcellspanlel med en MPPT-regulator direkt på reservbatteriets poler, ja via en säkring förstås. Och det har i princip varit den enda laddningen det batteriet fått.

 

Igår mätte jag upp ungefär 0,25A på batterikabeln till reservbatteriet, då är det radions minneskrets, en nivåvakt till länspumpen och larmet (som då var avaktiverat) som drog den strömmen. Normalt sett är även Zipwaken ansluten hit, men inte när jag mätte. Men jag tycker att dessa inte borde tömt ett 100Ah batteri på några dygn, iallafall inte då det varit en del sol.

 

Men i fortsättningen kommer reservbatteriet att bli laddat av såväl generator som av solen oavsett om dess brytare/avskiljare är påslagen eller avstängd.


Jo, jag vet att man inte skall koppla en massa saker på batteriets poler, men jag har jättedyra och multifunktionella polskor från en nu inte nämnd tillverkare (som även tillverkar långfärdsskridskor) som medger att man kopplar kablar av olika dimensioner dit, dessutom adekvat avsäkrat.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag använde Biltemas relä 52-134.

 

236576ED-4937-4706-B8D6-7E1F3FFFCA6F.jpeg.49c087f8221629844c8454dd6b146f5f.jpeg

30 kopplade jag med en 4mm2 kabel via en 60A säkring till startbatteriets pluspol.

87 kopplade jag till mitt reservbatteris pluspol med likadan kabel.

85 kopplade jag till generatorns D+.

och 86 till ett av batteriernas minuspol.

När generatorn laddar blir D+ positiv, relät drar och kopplar ihop batterierna.

Anledningen till att jag valde en 60A var bara därför att det redan fanns en sådan som maxisäkring tillgänglig. Generatorn kan ladda med omkring 30 A så en säkring på 40 A hade räckt, det hade gått bra utan säkring också, men jag tycker inte att några kablar skall vara osäkrade.

 

Anledningen till ett relä styrt av D+ är den att startbatteriet är ett AGM som har  litet högre utspänning varvid ett spänningsstyrt skiljerelä såsom Biltemas 25-219 inte funkar ihop med AGM då det drar hela tiden. Annars hade det varit en betydligt smidigare koppling med ett sådant.

 

En testlampa med kablar och krokodilklämmor fixades till, men Alois Alzheimer slarvade bort den för mig, det var meningen att den tillfälligt skulle anslutas på 85 och 86, då hade den lyst när relät drar, men jag kopplade istället multimetern dit för att kolla, dessutom är min hörsel inte sämre än att jag fortfarande hör klicket (värre är det med syrsornas sång).

 

Nu kopplades detta in igår, båten står på land, motorn startades och gick i någon minut medan jag mätte och så långt fungerade det, men jag vet ju inte hur detta relä fungerar i längden, men relät skall ju tåla en last på 40A. Biltemas relä 43-305 tål också 40A och har en inbyggd säkringshållare, men har å andra sidan klenare kontaktstift.

52-134 har däremot bredare flatsiftsanslutningar på 30, 87 och 87a. 87a används inte i denna applikation, då den ger spänning ut då relät är i viloläge. 
Isolera kontaktstift och kabelskor noga, det kan bli stora strömmar här (beroende på hur du säkrar upp).

 

 

Vidare kollade jag upp skyllermarks skiljerelä, som mycket riktigt är tillverkat av firma Robert Bosch.

Kabeln från dess 86 går till generatorns D+, 85 till minus, eller om det nu är tvärtom, det spelat ingen roll. Sedan kopplar 30 och 87 ihop förbrukarbanken och startbatteriet på respektive huvudbrytare/batterifrånskiljares utgångar. Relät fungerar som det skall. Reservbatteriets huvudbrytare/batterifrånskiljares utgång är i sin tur parallellkopplat med förbrukabanken på sin huvudbrytare/batterifrånskiljare.
Det betyder att reservbatteriet inte får någon laddning från generatorn när dess brytare är avstängd, vilket är normalläget. Om den är påslagen är ju förbrukarbanken och reserven alltid parallellkopplade, och då är det ju ingen reservfunktion längre.

Här var felet. Sannolikt hade förre ägaren rutinmässigt slagit på tre huvudbrytare innan start, den till motorn, den till förbrukarbatterierna och den till det jag kallar för ”reservbatteriet”.

Det har jag aldrig gjort, varvid ”reserven” aldrig laddats av generatorn.

 

Däremot hade jag för några år sedan kopplat en liten 50A solcellspanlel med en MPPT-regulator direkt på reservbatteriets poler, ja via en säkring förstås. Och det har i princip varit den enda laddningen det batteriet fått.

 

Igår mätte jag upp ungefär 0,25A på batterikabeln till reservbatteriet, då är det radions minneskrets, en nivåvakt till länspumpen och larmet (som då var avaktiverat) som drog den strömmen. Normalt sett är även Zipwaken ansluten hit, men inte när jag mätte. Men jag tycker att dessa inte borde tömt ett 100Ah batteri på några dygn, iallafall inte då det varit en del sol.

 

Men i fortsättningen kommer reservbatteriet att bli laddat av såväl generator som av solen oavsett om dess brytare/avskiljare är påslagen eller avstängd.


Jo, jag vet att man inte skall koppla en massa saker på batteriets poler, men jag har jättedyra och multifunktionella polskor från en nu inte nämnd tillverkare (som även tillverkar långfärdsskridskor) som medger att man kopplar kablar av olika dimensioner dit, dessutom adekvat avsäkrat.

 

 

Är inte 60A väldigt mycket säkring till en 4 mm2 kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Kane:

Är inte 60A väldigt mycket säkring till en 4 mm2 kabel?

Jo, egentligen.

Men är kabeln kort så funkar även 60A som kortslutningsskydd på 4mm², och säkringen hinner gå långt innan kabeln blir så varm att den tar stryk. Annars är det nog helt riktigt att kabeln bör ökas till antingen 6mm² eller säkringen minskas till 40A för att det skall vara helt bra.

 

Fast oavsett är det ju bättre med en 60A än ingen alls, och det var väl det valet @Georg_Ohm hade.

 

(Vill man f.ö. ha ett riktigt kraftigt relä men inte betala Båtbutikens pris så kan jag rekommendera detta, 70A kontinuerligt: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113 )

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men @Georg_Ohm, jag frågade om hur du kopplade in lampan. Jag har fått ut en hel del av ditt svar på min kommentar, men inget om lampan. Eller så är jag helt slut i pallet nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

1 timme sedan skrev Kane:

Är inte 60A väldigt mycket säkring till en 4 mm2 kabel?

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Jo, egentligen.

Men är kabeln kort så funkar även 60A som kortslutningsskydd på 4mm², och säkringen hinner gå långt innan kabeln blir så varm att den tar stryk. Annars är det nog helt riktigt att kabeln bör ökas till antingen 6mm² eller säkringen minskas till 40A för att det skall vara helt bra.

 

Fast oavsett är det ju bättre med en 60A än ingen alls, och det var väl det valet @Georg_Ohm hade.

 

(Vill man f.ö. ha ett riktigt kraftigt relä men inte betala Båtbutikens pris så kan jag rekommendera detta, 70A kontinuerligt: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113 )

Jag tror jag skrev fel, jag använde gula kabelskor, och det var med nöd och näppe jag kunde få in kabeln i dessa, så det måste vara 6mm2 och sammanlagda längden är max 2x 30 cm, kanske litet kortare, i princip lika långt som ett 100A batteri + 10cm…. Det var väl en bra måttangivelse..?🙂

Jag gjorde nämligen en ”fuling” hela installationen ryms i en av de båda batteriboxarna som start, resp. reservbatterierna står i. (Förbrukarbanken finns på ett annat ställe i båten).

Dom maxisäkringarna som jag använder finns på 20, 30, 40 och 50A. 30 är för lite och 50 för mycket.

 

All kabeldragning vid förbrukarbatterierna gjorde jag om i två etapper, förrförra och förra året. Laddning från generator och skiljerelät från Bosch, via 6mm2 kabel. Dessa laddas även av 2x100W solcellspanel. Detta har alltid fungerat väldigt bra. Batterierna är två seriekopplade sexvolts golfbilsbatterier på 280Ah. Invid dessa finns det en automatsäkring, på 50 eller om det var på 60A och  därifrån till en Bluesea säkringsdosa med inbyggd minusplint. Vid förbrukarbanken sitter även ett Biltemas skiljerelä, med en strömbrytare på minsuskabeln, detta kan då förbinda förbrukarbanken med reservbatteriet om strömbrytaren är påslagen, jag hoppas nu inte att den kopplingen behövs längre, men den får sitta kvar tills vidare. Förbrukarbanken är ansluten på minissidan till BM-1s shunt.

BM-1s extra voltmeter, som är avsedd att mäta på startbatteriet med är nu kopplad till reserven, men kan lätt kopplas om till startbatteriet, givetvis finns det en säkring på den mätkabeln, 5A.

 

Det är litet konstigt, eller inte… det jag kallar för reservbatteriet är anslutet direkt till en annan Blusesea dosa. Härifrån försörjs ju då saker som inte skall brytas av någon batterifrånskiljare; larm, värmare, aut.länspump, minneskretsen till radion och Zipwake… ja även radarn och sb-bb lanternorna är kopplade hit, konstigt. Men lanternorna kan ändå inte tändas om inte förbrukarbanken är inkopplad. Någonstans finns det ett relä som styrs av spänning från förbrukarbanken, som då tänder navigationslanternorna. Jag tror, även tutan är kopplad på det viset. Topp och akterlanternorna är kanske kopplade till förbrukarbanken, men jag vet inte, eftersom dom lyser trots att jag tagit ur dess säkringar, det är nästa mysterium att lösa.

Och radarn kan man ju ändå inte starta om inte plottern (som försörjs av förbrukarbanken) inte är igång.

 

Om huvudbrytaren/batterifrånskiljaren till reservbatteriet är påslagen, kopplar den ihop reserven med förbrukarbanken, och fick bara då laddning från generatorn, innan jag igår utförde plågsamma koppleriövningar.

 

Det finns även en tredje Blueseadosa, spänningen till den kommer från startbatteriet…. Det är mest det elektroniska reglaget som försörjs härifrån, tidigare var det även trimplanspumpen, men eftersom den har ersatts av Zipwake som alltid skall ha spänning är den anslutningen tom idag.

En regnig dag i Smögen förra säsongen lyckades jag koppla belysningen i ”källaren”, utrymmet under durk hit, men den är lätt att flytta till förbrukarbankens säkringsdosa.

 

Så nu har jag utrönt vad denna tredje batterikrets är till för förbrukare, jag vet inte om det var förre ägaren som hade döpt den till reservbatteriet, eller om jag själv gjort det. Så en reserv i form av ett helt outnyttjat batteri är det inte. Det är ett batteri som försörjer sådant som inte skall brytas av någon batterifrånskiljare. Egentligen skulle jag kunna skippa detta batteri(?) och koppla in förbrukarbanken istället, men klart om det blir en större läcka i hamn så kan ju länspumpen dra ur hela förbrukarbanken… om nu det har någon betydelse ens då.

 

Ja om det nu är någon som lyckats lista ut hur de tidigare två ägarna, som båda var/är elektriker, har tänkt så kom gärna med idéer.

 

Jag har dock en teori, efter att ha läst hur båten utrustades på varvet inför leverans.

Båten utrustades då med två 100Ah batterier. Punkt slut. Ett start och ett till förbrukning. Båda med varsin batterifrånskiljare. Diverse Skyllermarksgrejer med skiljerelä och så.

 

Sedan har någon av de tidigare ägarna tyckt att 100Ah var för lite att ha som förbrukarbank, så ”diverse” olika batterier placerades i regelrätta boxar strax akter om midskepps under durk, dessa kopplades till en ny, nästan likadan batterifrånskiljare som innan, men det borrades ett något för stort hål med hålsåg, så att den installationen skriker ”hemmagjord koppling”.

Samtidigt har då avskiljaren till det gamla förbrukarbatteriet (det jag nu kallar för reservbatteriet) kopplats ihop på sina utgångar, och där blev det nog fel?
 

Redan första säsongen när jag köpte båten, upptäckte jag att dessa ”diverse” batterier som tillkommit i efterhand var i det närmaste helt slut. Då bytte jag mot batterier jag tidigare hade god erfarenhet av, golfbilsbatterierna. Totalt gammalmodiga men bra om man sköter om dem ordentligt.

 

Men som sagts, om någon kan gissa hur man har tänkt en gång, eller om jag tänkt fel så kom igen.

Jag kanske måste rita en skiss, ett enkelt kopplingsshema?

 

Sedan finns det fler säkringar, i instrumentpanelen, en panel från Roca med förfärliga glasrörssäkringar, dessa är till ruffbelysning och diverse navigationselektronik.

 

Under durk har jag satt upp en säkringsdosa till, den är till för vindrutetorkarna och dess hemgjorda automatik, det fanns bara en torkare på en vindruta från början, nu är dom tre.

 

Sedan satte jag upp en säkringsdosa inne på toan, härifrån försörjs den elektriska toaletten, däckspolningspumpen och nödtömningspumpen.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dany_ms:

Men @Georg_Ohm, jag frågade om hur du kopplade in lampan. Jag har fått ut en hel del av ditt svar på min kommentar, men inget om lampan. Eller så är jag helt slut i pallet nu.

Jaha… den kopplade jag ju aldrig in, jag hittade den inte. Kollade med en multimeter (voltmeter) istället.

Men om du gör en likadan, eller liknande koppling så koppa då lampan över reläts manöverspole, alltså anslutningarna 85 och 86.

Lampan indikerar då bara att relät drar, dvs sluter kretsen. Men man vet ju inte om det blir någon laddning eller ej.

Reläts 87a har spänning när relät är i viloläge om du kopplar en lampa dit och till minus, så lyser den när relät inte drar, när det inte laddas något den vägen. Men den kommer alltid att lysa, när motorn är avstängd, ingen bra idé.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...