jan00andersson 0 Postad 9 Mars Har fått tagit över en äldre VHF. TP MRX 6600 Är det värt att försöka få liv i den? Håller den för dagens standard? Finns det någon som har erfarenhet av en sån o ev har en instruktionsbok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 357 Postad 9 Mars Jag får exakt noll sökträffar på det produkt/modellnamnet, men det kan ju bero på Googles kraftigt försämrade sökfunktion de senaste åren. Men ändå, det kan inte vara nån vanlig grej. Hur gammal är den, skulle du tro? En äldre radio har säkert goda radioegenskaper, men saknar sannolikt vädertätning (den jag har är helt vattentät och klarar alltså att sitta ute i sittbrunnen, där en VHF-radio ska vara - den gör noll nytta djupt nere i en salong!), och högst troligt saknar den DSC, som jag tycker är viktigt att ha. En modern, osofistikerad VHF-radio med DSC kostar från runt 2500 och upp till ca 4000 kr i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 595 Postad 9 Mars Jag får några träffar, men inte mycket.... Om den fungerar radiomässigt (dvs har hyfsad känslighet och uteffekt) så är den ju användbar. Möjligen att den kan sakna L1/L2 och moderna funktioner såsom DSC, men som kommunikationsmedel kan den vara precis lika ok som en modern radio. De har ju inte blivit känsligare eller sänder med högre uteffekt bara för att de är nyare. Har den överlevt till nu är den sannolikt tillräckligt vädertålig också. Men en modern VHF är som sagt annars inte dyr, de finns t.o.m. från tusenlappen och uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 9 Mars Gissar att Du vill öka säkerheten när Du är på sjön. Släng gammal elektronik och köp nytt! Vad kan det skilja i peng? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 70 Postad 9 Mars Testa! Eller lägg ut den på tradera. Finns en del radio-tokar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser