Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Malmis

Ny motor till min Sweet. Hur bra är den??

Rekommendera Poster

Så har man fått erbjudandet att köpa en chrysler 73 hkp. Motorn är från mitten av 60-talet och känns därför riktigt intressant till min sweet från 61. Den är ngt defekt.....Den vill inte alltid starta. Verkar som att den inte alltid får fram soppan som den skall. När den väl startat går den enligt ägaren som en klocka. Nu undrar jag om någon vet vad felet kan vara. Vill även veta vad lämpligt pris kan tänkas vara. Finns det gott om reservdelar?. Om jag mäter komp på motorn.....vad skall värdet vara. Är det runt 11 som på en bil? Jaja.....Är hjärtligt tacksam för alla svar.

 

Ja.....Glömde det...... Är det någon som har 70 kusar på sin sweet sixteen? Är rysligt nyfiken på hur många knopp man kan tänkas göra med 70 hkp.

 

Ha det gött. / Fredrik

post-11015-1394234448,9491_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MAX ett par tusenlappar. en kanske två för en så gammal motor. Kolla bensinpumpen. Om jag inte missminner mig så är det en sådan som använder sig av motorns oljetryck för att pumpa bensinen. Den kan vara sliten och måste bytas. Kan vara svårt att hitta delar till en så gammal motor. Men annars kommer din båt förmodligen att gå som en klocka. Mvh Thure

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, man brukar säga att det som är värdefullt på en gammal motor är växelhuset, men som föregående inlägg nämnde, nån tusing kanske den kan vara värd.

 

Reservdelar vet jag ej var du köper om/när du behöver men du kan säkert skicka efter från USA om det tryter i Sverige.

 

Rent generellt, det man kan göra själv som är ganska enkelt, är att se till att förgasarna är rena, och ev carburator repair kit kan vara bra att installera om man ändå är i förgasarna och rotar. Flottören är central i förgasaren och den måste man ju kolla så den är hel om man är där och river i förgasaren samt att den sitter på rätt höjd i förgasaren om höjden kan ställas.

En verkstadshandbok eller gör det själv handbok (Seloc el Clymer) för din modell och år underlättar.

Proceduren för inställning av tomgång och luftskruv brukar stå i såna gör det själv böker som nämdes ovan.

 

Bränslepumpen med dess gummimembran är också en sak man får se upp med, men det går att enkelt byta gummimembran själv på de flesta 2-taktare.

 

Du blandar väl olja i bensintanken manuellt misstänker jag?

Kolla så du kör på rätt blandningsförhållande (vanligtvis 50:1, bensin:olja).

Om den inte har oil injection (vilket väl kom först på -70 och 80-talen) så har du en sak mindre att oroa dig för. Men glöm för allt i världen inte oljan i bensintanken annars är det adjöss med din veteranmotor. Glömmabortson kan visa sitt fula tryne, speciellt om det råkar bli bråttom med tankningen nån gång.

 

En annan sak att se upp med är packboxen i växelhuset så det är tätt runt propelleraxeln annars finns risk för vatteninträngning i växelhuset. Gräddvit olja avslöjar detta.

 

Vad en sån gamling skall ha för stift får du kolla upp, dels så du kör på rätt fabrikat dels rätt typ(värmetal) och har korrekt gap.

 

Ja impeller får man ju se till att byta var 2-3 år eller så också.

Allt som är i gummi får man se upp med på en såpass gammal motor.

 

Vill man städa i motorn kan man ev köra en Yamaha Ring Free behandling (ryker som f-n...).

 

I övrigt är det väl normal service som gäller, ny växelhusolja varje höst, konserveringsolja i motorn innan vinterförvaring, tömma förgasarna på bensin innan vinterförvaring så de inte geggar ihop under vintern, spruta 5-56 över hela motorn så den inte rostar innan man ställer undan båt/motor. Ta lös propellern och fetta in propelleraxeln varje säsong ny sprint.

Ev nya stift innan säsongen drar igång.

Det var ungefär vad jag gjorde när jag hade 2-takt.

Kör numera 4-takt.

Jo, jag körde på OKQ8 marinbio 2-taktsolja men det vet jag inte om det funkar på en så gammal motor, men det tror jag nog. Rök och lukta lite mindre med den oljan och så är den biologiskt nedbrytbar och det är ju bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...