Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Georg_Ohm

Nästan som att navigera på öppet hav

Rekommendera Poster

Det är ju så hälsosamt och stärkande i fjällen….

Sedan en tid är jag delägare till en Bombardier Lynx Ranger, eller någonting sådant. Ett delägarskap kan ju se olika ut.

Idag, i väglöst land utanför pistade leder, tio cm skare och omkring en meter lössnö, snö med samma densitet som strösocker.

Man får muskler av att skotta snö, man får kraft av att klamra sig fast på ett vilt krängande fordon. Om nu någon tror att det är lika lätt att köra medeltung snöskoter i lössnö som att köra motorcykel på asfalt tar fel.

Känslan idag var ju som att köra en tre meters gummibåt med trettiohästars utombordare över tjurpannan, men där riskerar man inte att köra fast i dyningarna, det gör man i fjällen när det är lössnö.

Dagens erfarenhet är den att man inte skall köra något slags fordon utan någon form av utbildning.

Nu var det ju inte direkt väglöst land var litet överdrivet, det var en genväg mellan två pistade leder på en äng vid Ljusnans strand där det sommartid går betande boskap. Idag finns där en större grop tillräckligt att fånga en myskoxe i, om man nu vill fånga en sådan, och det vill man ju i allmänhet inte göra.


Upprinnelsen var ju annars hämtningen av fordonet i fråga. Det skedde med min lilla framhjulsdrivna bil med odubbade däck och en alldeles för liten släpvagn, men det var en baggis även om det innebar start i backe med hårt packad snö, jämfört med dagens äventyr.

Men den transporten kan väl kanske nämast jämföras med att traila en något för tung båt med en för liten bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtliv på sommaren och snöskoterliv på vintern. Likheterna mellan dessa är många. Jag vill inte undvara något av de nämnda alternativen... ☺️

 

Gropen för myskoxe presterades av Dig, eller snöskotern? 😉 Btw, välkommen till snöskoterlivet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Båtliv på sommaren och snöskoterliv på vintern. Likheterna mellan dessa är många. Jag vill inte undvara något av de nämnda alternativen... ☺️

 

Gropen för myskoxe presterades av Dig, eller snöskotern? 😉 Btw, välkommen till snöskoterlivet.

Tack!

Denna gången medgav föret inga större snöskoterutflykter, det blev lärdomsfull tur tur på grannens åker.

Vart tog vägen vägen? Vi är ute på en åker och åker.

Men, det jag egentligen skulle skriva om var det där med att ta ut kompasskurs och navigera med död räkning. Det funkar rätt bra i fjällen också.

 

Jo det började med att ”en familjemedlem” skulle provköra skotern på en myr på andra sidan fjället, där säljaren bodde, säljaren var inte hemma. Då gick den ner sig i den lösa snön. Den gick sedan inte att starta, batteriet var kasst. Dagen därpå var jag där med snöskyfflar, barnbarn och en hjälpstartare, vi skottade rent runt och under skotern, när vi sedan skulle starta så kunde inte hjälpstartarens grova krokodilklämmor greppa om de små teminalerna på batteriet, och vid det förmodade startreläet var det samma sak, dessutom räckte inte kablarna dit. Dagen därpå följde grannen med, och vi tog med en annan hjälpstartare och två mindre krokodilklämmor. Då gick det bättre. Sedan då färd hem runt hela fjället på en för kort släpvagn som inte har någon tippfunktion. Men en snövall fick utgöra pålastningsramp.

Väl hemma backades skotern helt sonika av utan ramp eller utan att tippa kärran, det gick bra.

 

Sedan fick jag köpa det dyraste batteriet som jag någonsin inhandlat, ett bly/gelebatteri på 18,9 Ah, det kostade 2230 kr…. Det finns inget Batterilagret eller Batteriexperten, inte ens någon Biltemabutik i hela Jämntland… Förra året köpte jag ett vanligt MC- batteri, till fyrhjulingen, av ungefär samma storlek på Biltema i Partille för cirka 750 kr.

 

Ja och då provkörning på grannens åker, där grannen och någon mer redan hade kört upp ett spår, men det höll inte iallafall.

Vi fångade för övrigt varesig  myskoxar eller andra djur i gropen, som då uppstod då vi grävde fram skotern för andra gången…

Ja det finns roliga leksaker där, som en 500cc fyrhjuling med kroniska startproblem, jag trodde jag hade åtgärdat den i höstas, men nu startade den inte, trots flera startförsök med generös choke luktar det inte bensin i avgasröret, tändstiftet hittade jag inte.. men såg sedan en instruktion på Youtube, och tändstiftet satt på cylindern där tändstift vanligtvis inte brukar sitta… Tändstiftet var torrt. Det kommer fram bensin till bränslefiltret och lika så rinner det ut bensin ur det, så det är väl förgasaren,  bara det att den sitter under tanken, som sitter under en stor plastpanel… Så det hanns inte med, det blev skidåkning och litet skoteråkning istället. Så fick nya vovven också agera draghund i skidspåret.

Det finns en hyfsat stor 4wd traktor också, en IH, med skopa och plogblad, den är också svårstartad… man måste ha motorvärmaren i några några timmar innan man får igång den…

 

Nog om det, nu skall jag greja med båten… 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...