raol 2 365 Postad 6 Mars (redigerade) Bomkapellet vi har är förmodligen relativt gammalt, men det är hur fräscht som helst. Det är inte gjort av typisk kapellväv, i alla fall inte såna som förekommer i dag, utan det är ett mycket tjockt, vävt tyg utan nån uppenbar integrerad beläggning (däremot verkar det vara behandlat med nåt medel för att göra det ganska vattenavstötande). Det är samtidigt mycket mjukt och följsamt, jämförbart med tjockt jeanstyg, och inte styvt och stelt som kapellväv. Vad kan det tänkas vara för material? Jag är nämligen på jakt efter mer för att tillverka andra saker, men vet inte vad jag ska söka efter. Kapellväv är dyrt och stelt, så jag använder mycket hellre nåt som detta, om det går att få tag i. Tyvärr är bomkapellet 13 mil bort, så jag kan inte fixa bilder eller så just nu, men nån kanske har en bra känsla för vad jag menar ändå? Redigerad 6 Mars av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 Mars Bomkapell brukar bli mjuka med tiden. Jag har ett som jag köpte hos Hjertmans för tio år sedan, och det blev väldigt mjukt med tiden men håller fortfarande tätt. Det är lika mörkblått som när jag köpte det. https://www.hjertmans.se/sv/produkt/segling/forvaring-segelkapell/segelkapell/segelkapell-250cm-morkbla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 6 Mars 9 minuter sedan skrev Peter_K: Bomkapell brukar bli mjuka med tiden. Jag har ett som jag köpte hos Hjertmans för tio år sedan, och det blev väldigt mjukt med tiden men håller fortfarande tätt. Det är lika mörkblått som när jag köpte det. https://www.hjertmans.se/sv/produkt/segling/forvaring-segelkapell/segelkapell/segelkapell-250cm-morkbla Hmm, så du tror att det kanske varit stel kapellväv ursprungligen? Jag upplever det som mycket tjockare, alltså kanske 2-3 gånger tjockare, än kapellväv. Jag hade hoppats på att kunna hitta nåt likadant. Sprayhooden är förmodligen minst lika gammal, och materialet i det har en helt annan karaktär och är väldigt likt ny kapellväv, fast lite mjukare, dessutom med en tydlig "utsida" och "insida" där insidan är slätare, ljusare och mer "plastig". Bomkapellets tyg är likadant på båda sidor, som jag minns det. Får kanske vänta tills jag får ner det i slutet av månaden och kan undersöka det närmare, men det fördröjer mitt sökande ganska mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 Mars 5 minuter sedan skrev raol: Hmm, så du tror att det kanske varit stel kapellväv ursprungligen? Jag upplever det som mycket tjockare, alltså kanske 2-3 gånger tjockare, än kapellväv. Jättesvårt att svara på, men jag GISSAR att det är så. Kapellväv finns ju i olika tjocklekar och kvaliteter, och jag har svårt att se skillnad mellan fram- och baksidan efter några år i solen, och det är numer väldigt mjukt tycker jag. (…och bomkapellet tycke jag var prisvärt…) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 6 Mars (redigerade) Tittade på mitt gamla bomkapell, över 35 år gammalt ser likadant ut på insidan som utsidan.grått inga svartprickar luktar fräscht,vikta kanter där det sitter öljeter är sytt med enkel rak sömn.Jämförde med ny kapellduk som jag hade liggande,inte i närheten av varandra.Bomkapelett käns nästan som bomull,helt felfritt. orsaken att det byttes ut var att jag monterade Lazybag.Tror det är samma som du har,tyvärr inga etiketter eller någon märkning.Ronnie Hittade lite gamla uppgifter,segel och förmodligen även bomkapell levererades 29/3/1974 av Kanonsegel Galärparken box 24027 Stockholm.08 605505 / Tänk på att detta är uppgifter från 1974. Men du kanske har fått en liten tråd att dra i.Lycka till. Ronnie Redigerad 6 Mars av Ronnienr10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 6 Mars Japp, det låter ju som det är så som ni beskriver, att det är kapellväv, fast åldrad och av äldre typ. Hmm, då får jag tänka om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 6 Mars Här är i alla fall en bild som kan ge lite känsla för det, även om man inte kan se hur mjukt det är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 6 Mars Det ser exakt ut som mitt även samma färg titta på min bild.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser