Gäst Lars Karlsson Postad 11 Augusti , 2005 Fråga. Om man har två solceller på 45 W då kan man serie koppla dessa om man har en regulator Max Power 120 W som gör om spänningen till 12 volt igen efter regulatorn. Men vad kännar man på detta?? Just nu har jag sollcellerna parallel kopplade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus Postad 12 Augusti , 2005 Hej jag känner ej till just den stabilisatorn men om du skall stabilisera 24v (2st serielkopplade 12v källor) till 12v igen så kommer du att tappa effekten från en socellspanel efterssom allt över 12v stabiliseras bort. Fortsätt och kör dem parallellkopplade om du har ett 12v elsystem. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Augusti , 2005 En fördel kanske kan vara att solpanelerna kan ge tillräcklig laddspänning även om de delvis skuggas vilket ofta blir fallet på en båt. Hela effekten från en panel behöver inte försvinna om laddregulatorn är lite fiffigt kontruerad. Man kan t.ex hacka upp likspänningen och transformera den till lämplig laddspänning. Men visst försvinner en hel del effekt. Troligen omkring 10-20 % gissar jag. Bäst är nog att ha oskuggade paneler och parallellkoppla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 4 Februari , 2006 parallellkoppla solcellspanelerna! Skuggas en cell på någon panel så reduceras strömmen från den panelen med c:a 90%. Den oskuggade panelen däremot ger full ström. Om du seriekopplar panelerna reduceras strömmen från båda panelerna med 90%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser