Zaphir 57 Postad 5 Mars , 2024 hej köpte en innerslang på biltema som jag gjorde ett skydd där masten går genom rufftaket. detta var 6 månader sen och fungerade väldigt bra tills jag såg att fanskapet fått torrsprickor. gissar att det inte var rätt miljö för en innerslang men hade i alla fall väntat mig mer än 6 månaders användning. har ni något förslag på vad man kan använda som är billigt att göra själv? ska tillägga att nuvarande mast är till för stödsegel och är mkt smalare än originalmasten så det skiljer upp till 2cm mellan mast och hålet. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 246 Postad 5 Mars , 2024 Dum idé kanske men jag har varit lite inne på att göra en av kapellväv. Med dragkedja så den går att dela också. Lite klurigt att få tätt mot masten men borde bli ganska snyggt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 5 Mars , 2024 (redigerade) Har samma problem kragarna är svindyra, hittade detta på nätet som ska testas i sommar.Ronnie https://www.praktisktbatagande.se/gor-det-sjalv/steg-for-steg-gor-din-egen-mastkrage Zaphir Om det var så här du gjorde tror jag bara att du haft otur.Har använt innerslang från lastbil innan inte så snyggt,Gick till lokala däcksverkstaden och fick en beg slang.Var lite väl tjock ,ska testa ovanstående förslag.Ronnie Redigerad 5 Mars , 2024 av Ronnienr10 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 5 Mars , 2024 När jag ägde segelbåt så använde jag silikon matta för genomföringarna. Något liknande det här https://www.amazon.se/Silikonmatta-hantverksunderlägg-målningsunderlägg-silikonunderlag-bordsunderlägg/dp/B0CHWBPWZ2/ref=asc_df_B0CHWBPWZ2/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=670406755872&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8507328448204935522&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012325&hvtargid=pla-2235089088453&mcid=cfd5f932a87a33e4a44992bd7a0ee9b9&th=1 Går säkert att hitta någon krona billigare på temu.com eller wish.com 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 5 Mars , 2024 När min orginalmastkrage (någon typ av galonväv) började läcka så förstärkte jag med en bit plastkasse under orginalkragen. Ursprungskragen skyddade mot sol o slitage och plastkassen tätade mot regn. Lite vulktejp hjälpte till att hålla plasten på plats. Metoden kan användas för att få tätt om TS tillverkar krage själv av kapellväv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 5 Mars , 2024 7 timmar sedan skrev Lintott: När min orginalmastkrage (någon typ av galonväv) började läcka så förstärkte jag med en bit plastkasse under orginalkragen. Ursprungskragen skyddade mot sol o slitage och plastkassen tätade mot regn. Lite vulktejp hjälpte till att hålla plasten på plats. Metoden kan användas för att få tätt om TS tillverkar krage själv av kapellväv. har använt sopsäckar i många år men det är ju så jädrans fult. kapellväv litar jag inte riktigt på då skutan ligger i året runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 5 Mars , 2024 10 timmar sedan skrev Ronnienr10: Har samma problem kragarna är svindyra, hittade detta på nätet som ska testas i sommar.Ronnie https://www.praktisktbatagande.se/gor-det-sjalv/steg-for-steg-gor-din-egen-mastkrage Zaphir Om det var så här du gjorde tror jag bara att du haft otur.Har använt innerslang från lastbil innan inte så snyggt,Gick till lokala däcksverkstaden och fick en beg slang.Var lite väl tjock ,ska testa ovanstående förslag.Ronnie ja jag var kanske lite snål på storleken på innerslangen. skulle nog valt en större storlek än till skottkärrehjul. ska ta o leta upp en annan så länge. länken ovan var precis den jag fick idén ifrån :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 5 Mars , 2024 8 timmar sedan skrev Wildeside: När jag ägde segelbåt så använde jag silikon matta för genomföringarna. Något liknande det här https://www.amazon.se/Silikonmatta-hantverksunderlägg-målningsunderlägg-silikonunderlag-bordsunderlägg/dp/B0CHWBPWZ2/ref=asc_df_B0CHWBPWZ2/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=670406755872&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8507328448204935522&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012325&hvtargid=pla-2235089088453&mcid=cfd5f932a87a33e4a44992bd7a0ee9b9&th=1 Går säkert att hitta någon krona billigare på temu.com eller wish.com funderade lite på silikonmatta också. ska kika på det :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 5 Mars , 2024 8 timmar sedan skrev Lintott: När min originalmastkrage (någon typ av galonväv) började läcka så förstärkte jag med en bit plastkasse under originalkragen. Ursprungskragen skyddade mot sol o slitage och plastkassen tätade mot regn. Lite vulktejp hjälpte till att hålla plasten på plats. Metoden kan användas för att få tätt om TS tillverkar krage själv av kapellväv. 1 timme sedan skrev Zaphir: har använt sopsäckar i många år men det är ju så jädrans fult. kapellväv litar jag inte riktigt på då skutan ligger i året runt. Jag var kanske otydlig i beskrivningen av min "nödtätning". Jag hade kvar den läckande mastkragen (Selden original) i armerad väv ytterst som fysiskt/mekaniskt skydd och plast under som tätning mot regnvattnet. Allt hölls på plats med slangklämma runt masten och slangklämma runt mastkragen. Det blev både prydligt och regntätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 7 Mars , 2024 (redigerade) lösningen blev som vanligt tillfällig hittade en halv tub tec7 som överlevt vintern. ska väl hålla ett par månader så hinner jag skaffa nån bättre kraftigare innerslang. och så kan jag titta efter nåt att täcka med som typ kappell med blixtlås kanske? ska ju ändå ta av det för målning av lyktstolpen, förlåt masten då ser det ju snyggare ut. tack för era tips guld värda Redigerad 7 Mars , 2024 av Zaphir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser