Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Sebbe78

Är detta tidernas sämsta idé eller kan det faktiskt funka?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Just nu pågår renovering av vårt fördäck (sandwichdäck) som är delaminerat. Trädäcket som ligger på är traditionellt skruvat och på sina håll även limmat.

Jag har sågat upp det inre laminatet i fördäcket och stämt bort allt ruttet balsaträ. Skruvar från trädäcket ovanpå tittar ut lite varstans så dessa ska jag skruva ur. Nästa steg blirr att limma upp Divinycellskivor med förtjockad epoxi.

 

Men när jag låg och grubblade på delen med att återmontera nya skruv till trädäcket fick jag en idé... och jag skulle vilja ha era tankar om detta!

Tänk om det fanns ett sätt att ersätta skruvarna med något annat? Något som blir mer homogent med träet? Jag tänker så här:

 

Skulle det funka att istället för att bara dra i skruvar i däcket igen, injicera antingen epoxi eller något annat riktigt starkt polyuretanlim (typ 3M 5200FC). Jag tänker i så fall applicera det på ett sätt som gör att det "pluggar" igen från båda håll - alltså både uppifrån och nerifrån. Kolla mina bilder här under.

 

Alternativ 1 - traditionellt sätt:

Alt1.thumb.png.88bf54f7e975a3abbc5b815c70ff86f0.png

 

Alternativ 2 - epoxiplugg:

Alt2.thumb.png.ab5f4437515bcc3b10893c326f3ccac5.png

 

Med "epoxiplugg" menar jag alltså att jag:

 

  1. först borrar ett litet hål ovanifrån i det gamla skruvhålet ca 3-4 mm - tillräckligt stort för att kunna spruta ned flytande lim - rakt igenom den nya divinycellskivan
  2. med hålsåg borrar ett större hål inifrån ända upp till originallaminatet som trädäcket ligger mot
  3. täcker för det stora hålet på insidan med typ glapackad 5mm board som fästs med små skruv
  4. ovanifrån igen - fyller jag med något av de föreslagna limmen - alltså förtjockad(?) epoxi alternativt 3M 5200FC som jag råkar ha ett gäng tuber liggandes av
  5. När alla hål är fyllda och hyfsat härdade, limmar jag upp det nya epoxilaminatet med 3 lager glasfiber / 3lager epoxi för att nå en total laminattjocklek om 3 mm

 

Vad tror ni kära forummedborgare? Kan detta funka eller är det bland det dummaste ni någonsin hört? Innebär det bara merarbete utan någon större vinst? Någon som provat något liknande? Jag vill höra era tankar!!

 

Redigerad av Sebbe78
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att hellimma däcket med epoxy eller PU-lim? Det lär hålla bättre än enstaka punkter, plus att du slipper hål i däcket. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det inte enklare att hellimma däcket med epoxy eller PU-lim? Det lär hålla bättre än enstaka punkter, plus att du slipper hål i däcket. 

Då måste jag först få bort däcket i sin helhet. Ingen lätt uppgift då det är såväl limmat som skruvat tyvärr. Jag har redan tagit bort de yttersta brädorna vid relingen och det var bara kaffeved kvar när jag var färdig så dessa kommer jag behöva tillverka nya.

 

Jag håller med om att enstaka punkter innebär inbyggda svagheter men å andra sidan så sitter de med 20-30 cm avstånd så det blir ganska många fästpunkter.

Redigerad av Sebbe78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om däcket är limmat (sitter väl i tätningsmassa) så lär det sitta kvar där det sitter. Skruvarna monterades förr för att trycka ner teakribborna medan tätningsmassan "härdade" (eller vad man kallar processen). När de sitter fast så gör skruvarna ingen större nytta (möjligtvis om det kommer in fukt som vill lyfta loss en ribba..) Idag åstadkommer man "limpressen" med vacumpress. Där finns inga skruvar så du klarar dig nog utan skruvar när ditt däck limmat fast.

 

Ren epoxi är rätt sprött. Den kommer inte sin rätt som "starkt material" förrän den armerats med glasfiber eller kolfiber. Att försöka göra förbindningspluggar enligt ditt förslag är nog som du själv skriver "tidernas sämsta idé". Att däremot ta bort skruvarna och plugga hålen mot ytterligare fuktinträngning genom injektion av epoxi går utmärkt. Du kan även åstadkomma samma funktion med tätningsmassa som sprutas upp i skruvhålen. Jag vet inte vilken metod som är bäst, båda kommer att fungera.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Lintott, en ren epoxiklump kommer inte hålla. Den blir typ som oarmerad betong......näst intill värdelös.

Så tyvärr en bra tsnke som är en dålig idé🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla mycket kloka ord!

 

Jag är dock en enveten jä*el och har inte kastat in handduken riktigt än. Så vad tror ni om att jag istället angriper problemet som om jag skulle göra en däcksgenomföring?

 

Jag tänker mig ett av dessa två scenarion:

  1. Borra uppifrån och ner rakt igenom skruvhålet i brädan och det nya distansmaterialet med litet borr (3-4 mm) så det går att se inifrån sen vart skruvhålen är nånstans.
  2. Med ett större borr (minst 20 mm) borra upp alla skruvhål i distansmaterialet inifrån
  3. Fylla 20 mm-hålet underifrån med 3M Marine Sealant 5200FC och låta härda
  4. Limma upp det innersta lagret laminat av epoxi och glasfiber
  5. Dra i nya fina skruv i däcket och känna mig lugn över att inget vatten kommer kunna ta sig in någonstans

Alternativt

  1. samma som ovan
  2. samma som ovan
  3. Limma upp det innersta lagret laminat av epoxi och glasfiber och låta härda
  4. Ovanifrån med spruta injicera ett lågvisköst epoxi typ NM Infusion 665 och låta härda
  5. Dra i nya fina skruv i däcket och känna mig lugn över att inget vatten kommer kunna ta sig in någonstans

Om man bortser från allt slavjobb detta skulle innebära känns det ändå som om jag är nåt på spåren här, eller? Det rör sig om ett knappt hundratal skruvhål…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Sebbe78:

Tack för alla mycket kloka ord!

 

Jag är dock en enveten jä*el och har inte kastat in handduken riktigt än. Så vad tror ni om att jag istället angriper problemet som om jag skulle göra en däcksgenomföring?

 

Jag tänker mig ett av dessa två scenarion:

  1. Borra uppifrån och ner rakt igenom skruvhålet i brädan och det nya distansmaterialet med litet borr (3-4 mm) så det går att se inifrån sen vart skruvhålen är nånstans.
  2. Med ett större borr (minst 20 mm) borra upp alla skruvhål i distansmaterialet inifrån
  3. Fylla 20 mm-hålet underifrån med 3M Marine Sealant 5200FC och låta härda
  4. Limma upp det innersta lagret laminat av epoxi och glasfiber
  5. Dra i nya fina skruv i däcket och känna mig lugn över att inget vatten kommer kunna ta sig in någonstans

Alternativt

  1. samma som ovan
  2. samma som ovan
  3. Limma upp det innersta lagret laminat av epoxi och glasfiber och låta härda
  4. Ovanifrån med spruta injicera ett lågvisköst epoxi typ NM Infusion 665 och låta härda
  5. Dra i nya fina skruv i däcket och känna mig lugn över att inget vatten kommer kunna ta sig in någonstans

Om man bortser från allt slavjobb detta skulle innebära känns det ändå som om jag är nåt på spåren här, eller? Det rör sig om ett knappt hundratal skruvhål…

Varför envisas du med att vilja återmontera skruvarna. Det innebär bara att bibehålla läckagerisken. Modernt monterade däck har inte en enda skruv å de sitter i alla fall fast. Skruvarna gjorde nytta vid montering av däcket men har ingen funktion längre.

 

Din arbetsmetod att dra ur skruvarna, och täta hålen är oundviklig, men sen rekommenderar jag att du bara slår i en ny teakplugg för att täcka skruvhålet. Enklaste sättet att få ur de gamla pluggen är att dra i en skruv så lyfter de upp ur hålet med minsta skada på kanterna. Du kan fylla antingen uppifrån eller underifrån, det viktiga är att hålet blir "pluggat". Om du fyller uppifrån med tunn epoxy så kan du täta undertill med en bit tape så fyllningen stannar i hålet.

 

Underifrån är du på rätt väg med att limma divinycell (stötta skivorna med reglar mot durk/skrov/... under tiden det härdar). Sen plasta ny matta under divinycellen. Lägg mattan på en skiva som är täckt med plastfolie, blöt mattan o lyft den sedan på plats och rolla fast den (o ev komplettering med polyester/epoxy). Det är enklare att väta mattan när den ligger ner än när den hänger i taket.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar av alla de slag skall vara utrustade med så få (skruv-)hål som möjligt!

Det har hänt att jag har avrått vänner från att köpa äldre och begagnade båtar med ”jättesnygga teakdäck”. Jag behöver ju här inte förklara varför.

Så nu när du fått goda råd hur du skall gå vidare så följ dessa och limma fast teakplankorna med rekommenderat lim.

Man kan köpa kattsand, akvariegrus och blästersand i behändiga plastpåsar av god kvalitet, dessa lämpar sig väldigt bra som tyngder att lägga på nylimmade ytor av exemplevis teakdäck, det funkar jättebra och blir inte så himla dyrt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Man kan köpa kattsand, akvariegrus och blästersand i behändiga plastpåsar av god kvalitet, dessa lämpar sig väldigt bra som tyngder att lägga på nylimmade ytor av exemplevis teakdäck, det funkar jättebra och blir inte så himla dyrt.

Jag brukar "låna" skrotbatterier ur miljöboden eller använda plasthink fylld med vatten som limpress. Det finns alltid tillgängligt i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Lintott:

Jag brukar "låna" skrotbatterier ur miljöboden eller använda plasthink fylld med vatten som limpress. Det finns alltid tillgängligt i hamnen.

Jo, det går ju bra. Men påsar med någonting i anpassar ju sig efter underlaget. Ett båtdäck är ju sällan helt rakt eller plant.

Vatten skall man akta sig för tycker jag, då det gäller nylimmade grejer.  Man kan ju söla.

”Vatten är ett farligt gift som omger Visby stift”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med er båda två @Lintott och @Georg_Ohm om att skruv i trädäck är ett jädra otyg på en båt. 
Men, problemet med vårt däck som är, eller varit både limmat och skruvat, är just att det redan ligger där. Helt fast. Eller tillräckligt fast för att det ska gå sönder om jag försöker lyfta på det iaf. Ett annat problem är att limmet sitter bättre på vissa ställen än andra så jag behöver bättra på här o där men för att kunna göra det behöver jag komma åt och rengöra underlaget. Svårt när man bara kan lyfta nån cm!

 

Jag hör (ser) vad ni säger och tänker satsa på att inte köra i nya skruv. Ersättaren till den yttersta teakrelingen som alltså är bortplockad hade jag redan planerat att enbart limma på plats. 
Oron ligger som sagt i andra delar av däcket som mittfisk med flera som alltså suttit både skruvade och limmade tidigare. Skruvarna är borttagna och ska inte tillbaka.

 

Tack för era svar allihop!! Väldigt givande och lärorikt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...