Seglamera 14 Postad 27 Februari Hej! Vi ska låta båten stå på land i sommar. Tanken är fylld med 50%HVO och resten diesel från en sjömack. Det blir alltså nästan två år med samma diesel. Hur skulle ni göra för att slippa problem nästa sommar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 27 Februari Beroende på, är det en stor tank och mycket diesel toppa upp och fyll på med "Dieselstabilisator som används vid varje tankning av alla typer av diesel inklusive alla typer av bio/miljö/tallolja/raps-diesl. Skyddar mot oxidation, vattenrelaterade problem (alger mm) och thermal breakdown samt smörjer och rengör bränslesystem. Kan även användas vid långtidsförvaring och vinterkonservering av diesel i båt, bild, tank mm." Mindre tank, töm helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 27 Februari 1 timme sedan skrev Seglamera: Hej! Vi ska låta båten stå på land i sommar. Tanken är fylld med 50%HVO och resten diesel från en sjömack. Det blir alltså nästan två år med samma diesel. Hur skulle ni göra för att slippa problem nästa sommar? Jag vill påstå att det beror mer på hur ren tanken är invändigt än på två år gammal HVO/blankdiesel. HVO resp. blankdiesel är ju inte de mest problematiska bränslena... Är bränsletanken i gott skick invändigt skulle jag inte grubbla en sekund över det hela. Är bränsletankens status osäker skulle jag spetsa bränsleblandningen med någon alg-dödare och nästa sommar eventuellt byta förfilter till bränslet en gång extra. Men det är jag det... 😉 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 27 Februari Jag har så stora tankar och kör inte så mycket (eller så bränsleslukande) att jag haft behov av att tanka ens varje sommar alla gånger. Skulle misstänka att det även är fallet för många seglare som mest seglar och bara använder motorn en kort stund i närheten av hamnen. Precis som nämnts ovan är det inget problem med några år gammalt bränsle om det är blankdiesel (utan miljötillsatser, rapsolja o.s.v.) eller HVO samt om man i förebyggande syfte haft i något mot alg- och bakterietillväxt. Och naturligtvis under förutsättning att båtens bräsnelsystem är försett med vettiga filter och en fungerande vattenavskiljare. Och givetvis öppna manluckan och titta ner i tanken innan man kör igång för säsongen 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 27 Februari 1 minut sedan skrev IngemarE: Jag har så stora tankar och kör inte så mycket (eller så bränsleslukande) att jag haft behov av att tanka ens varje sommar alla gånger. Skulle misstänka att det även är fallet för många seglare som mest seglar och bara använder motorn en kort stund i närheten av hamnen. Precis som nämnts ovan är det inget problem med några år gammalt bränsle om det är blankdiesel (utan miljötillsatser, rapsolja o.s.v.) eller HVO samt om man i förebyggande syfte haft i något mot alg- och bakterietillväxt. Och naturligtvis under förutsättning att båtens bränslesystem är försett med vettiga filter och en fungerande vattenavskiljare. Och givetvis öppna manluckan och titta ner i tanken innan man kör igång för säsongen 😉 Instämmer och vill tillägga: Det är viktigare att hålla koll i botten av tanken och dränera filtret på vatten än att byta filter stup i kvarten. Å glöm inte att ha koll så packningen i tanklocket är hel annars kan det bli mycket vatten i tanken Är det ren diesel i filterkoppen så blir det inga rostskador i insprutningen. Filter blir inte sämre, snarare tvärtom, av att de blivit lite igensatta. Sen finns det självklart en gräns för när igensättningen blir så stor att det hindrar flödet och det är dags att byta filtret. Min motor har passerat 1000 tim och jag har inte bytt några filter (förutom oljefiltret som byts årligen). Det finns reservfilter och verktyg ombord till den dag som motorn inte kan prestera på maxvarv. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 28 Februari Tack för alla tips, det blir nog att dieseln får vara kvar. Ska hälla i någon kemikalie (Dieselstabilisator) i tanken så det håller algtillväxten i schack. Jag har ett Racorfilter som ska ta hand både smuts och vatten före motorns bränslefilter. Tanken har en vattenavskiljare som jag ska testa (om jag kommer åt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser