pcardin 0 Postad 23 Februari Tja. Finns ju en uppsjö av trådar på ämnet men har lite mer huvudbry än bara höjden på motorn Kort o gott, suzuki 15hk 4t på en 430. Hade svårigheter i fjol komma över 10 knop, gps mätt med plotter. Första felet hittat vid upptag i höstas, propellern har sett bättre dagar. Först tänkte jag direkt gå ner i stigning från 9 idag till 8 men en fråga där - hur mkt påverkar propellerns skick? Vill inte risker gå ner i stigning och få för höga varv. Det är bottenstött, något blad lite böjt i toppen, ngn saknar en bit osv. Den har sett bättre dagar.. Motorn sitter idag monterad så att kavitationsplattan är 4cm under lägsta punkten på kölen Nog borde väl en 3-4cm höjning + ny propeller med 8 stigning vara vad jag kan förändra för att (med oproportionen liten motor) få ut det där sista? Har inte mätt varvtal men hör att den har en bit kvar till att varva ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 24 Februari Vad jag har läst så kan varvtalet förändras ifall du hissar motorn så det är nog dumt att göra bägge sakerna samtidigt. Ofta behöver man gå upp i stigning. 15 hk, det är väl klämskruvar då? Börja med en trälist ovanpå akterspegeln så att du får upp motorn några centimeter och provkör innan du gör något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 24 Februari Skaffa en oskadad propeller till att börja med. En skadad propeller gör inte jobbet och skapar risk för följdskador som läckande axeltätning och lagerhaveri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pcardin 0 Postad 24 Februari Borde ja då gå ner till 8 stigning samtidigt? Har ingen problem plana ut men når inge toppfarstvarv med nuvarande (risig) 9 stigning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser