ChristerN 2 515 Postad 2 Maj , 2024 5 minuter sedan skrev anuba: Den har en extra utgång för att ladda startbatteriet men spänningen lägger sig 0.2V under laddspänningen till LFP. Eftersom den laddspänningen inte går över 14V kommer inte startbatteriet laddas så mycket. Men som alla säger det behövs kanske inte om man kör båten ibland. Även vid 14,0 V laddas startbatteriet. Man kan väl grovt säga att alla bly/syra batterier blir fullt laddade om spänningen överstiger vilospänningen vid fullt batteri, vilken ligger på ca 12,72 - 12,90 V beroende på vilken sorts batteri det är. Även mellan olika fabrikat med samma kemi varierar denna spänning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 2 Maj , 2024 (redigerade) 34 minuter sedan skrev anuba: Den har en extra utgång för att ladda startbatteriet men spänningen lägger sig 0.2V under laddspänningen till LFP. Eftersom den laddspänningen inte går över 14V kommer inte startbatteriet laddas så mycket. Men som alla säger det behövs kanske inte om man kör båten ibland. Utgången till startbatteriet klarar max 3A laddström. Om den överstiger det är det troligt att laddaren sänker spänningen så balans uppstår. Det du ser är att spänningen är kanske 13,5-13,8V (?) till startbatteriet. Men det är strömmen du behöver kolla också, för det kan ju hända (t.o.m. vara väldigt troligt) att startbatteriet vid högre spänning skulle vilja sluka mer än de 3A som laddaren kan ge på denna utgång. Det kan vara därför spänningen hålls nere. Först när batteriet börjar bli mer fulladdat kommer spänningen kunna öka. Sedan är det ingen risk att startbatteriet inte kommer laddas om så ända ner till 13,5V över det. Men det tar väldigt mycket längre tid än vid t ex 13,8 eller drygt 14V. EDIT: @ChristerN var före Redigerad 2 Maj , 2024 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 2 Maj , 2024 1 timme sedan skrev IngemarE: Det du ser är att spänningen är kanske 13,5-13,8V (?) till startbatteriet. Men det är strömmen du behöver kolla också, för det kan ju hända (t.o.m. vara väldigt troligt) att startbatteriet vid högre spänning skulle vilja sluka mer än de 3A som laddaren kan ge på denna utgång. Det kan vara därför spänningen hålls nere. Först när batteriet börjar bli mer fulladdat kommer spänningen kunna öka. Så kan det naturligtvis vara men efter kontakt med Victrons support sade de att extrautgången inte har en egen reglering. Den följer den huvudutgångens spänning men med en begräsning till 3A. Även om startbatteriet skulle ladda vid 13.8V så ligger den bara där så länge LFP-batterierna absorberar på 14V. När den är klar så lägger sig LFP på float 13.5V. Då hamnar startbatteriet på 13.3V under en längre tid. Tror du blysyra laddar vid den nivån? Som jag skrivit förut försöker jag vara nöjd med det jag har. Just idag vill jag var säker på att det kräm i startbatteriet när skall startas i sjön snart. Om startbatterierna inte håller friska under säsonger får jag fundera på någon bättre stödladdning av starten senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 2 Maj , 2024 3 timmar sedan skrev ChristerN: Även vid 14,0 V laddas startbatteriet. Man kan väl grovt säga att alla bly/syra batterier blir fullt laddade om spänningen överstiger vilospänningen vid fullt batteri, vilken ligger på ca 12,72 - 12,90 V beroende på vilken sorts batteri det är. Även mellan olika fabrikat med samma kemi varierar denna spänning. Om det är som du skriver räcker 13.3V som jag frågade om. Jag får mäta och kolla helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 2 Maj , 2024 13 minuter sedan skrev anuba: Om det är som du skriver räcker 13.3V som jag frågade om. Jag får mäta och kolla helt enkelt. Jag är ofta och jobbar på båten, året runt. Oftast varje vecka. Jag kopplar då på landströmmen och har min laddare inställd på 13,3V (Power Supply-läget) vilket håller batterierna, såväl förbrukarbanken som startbatteriet laddade. Vill minnas att startbatteriet kommer upp i ca 12,80 V och ingen ström passerar till det efter några minuter. Mätt med en tångis med OK precision. Vid vila ligger startbatteriet på ca 12,76 V. Pga olika skäl har jag inte varit vid båten på ett par veckor och idag ligger startbatteriet på 12,76 V liksom det gjorde några timmar efter förra besöket. Förbrukarbatterierna ligger högre då de laddas av solpaneler som täcker upp för det min utrustning drar kontinuerligt (Victron GlobalLink 520, två regulatorer och lite annat). Optimalt vore att ha lite laddning från panelerna som också går till startbatteriet. Där funderar jag på att köra en variant på Load-utgången som matar på lite till startbatteriet. Det är nyttigt för batterierna att ha ett kontinuerligt "flöde" i laddningsriktning för att minska sulfatering och annat. Tror jag iaf. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 2 Maj , 2024 (redigerade) 3 timmar sedan skrev anuba: Så kan det naturligtvis vara men efter kontakt med Victrons support sade de att extrautgången inte har en egen reglering. Den följer den huvudutgångens spänning men med en begräsning till 3A. Precis. Och vad händer när strömmen begränsas ? Jo, den begränsas genom att spänningen sjunker tills jämvikt uppstår. Är lasten så tuff att det är kortslutning (extremfallet) kommer spänningen t.o.m. att bli mycket nära 0. Om du ägt/använt ett spänningsaggregat med strömbegränsning någon gång, så har det (minst) två rattar - en för att ställa önskad utspänning (maxspänningen) och en för att ställa önskad maximal utström som aggregatet skall kunna lämna. Så länge strömuttaget håller sig under max, så är det maxspänningen som är styrande och konstant. Om strömuttaget vid inställd spänning går över max så är det strömmen som istället hålls konstant och spänningen som sjunker tills grunkan på utgången helt enkelt inte drar mer ström än aggregatet är inställt att lämna, dvs ner till den spänning där jämvikt råder. Antingen har man konstantspänning eller konstantström. Båda kan inte vara "fasta" eftersom lasten ju varierar. Dvs om den ena av maxutspänning eller maxutström är fast måste den andra kunna få variera - som funktion av lasten. Ett exempel till: Likna batteriets slukande av laddström med ett motstånd/belastning. U = R x I sade Ohm en gång, eller I = U/R om man vill. Om R är 5 Ohm och U är 14V kommer I = 14V/5Ohm = 2,8A. Dvs under de 3A som är utgångens maxström. Fine. Men om lasten är tuffare, t ex 4 Ohm, kommer I vid 14V bli 14V/4Ohm = 3,5A. Det är för mycket, så då räknar vi på andra hållet istället: Vid 4 Ohm och 3A måste U vara U = R x I = 4Ohm x 3A = 12V. Dvs om utströmmen är konstant så ändras spänningen vid varierande last. Redigerad 2 Maj , 2024 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 2 Maj , 2024 3 timmar sedan skrev IngemarE: Precis. Och vad händer när strömmen begränsas ? Jo, den begränsas genom att spänningen sjunker tills jämvikt uppstår. Är lasten så tuff att det är kortslutning (extremfallet) kommer spänningen t.o.m. att bli mycket nära 0. Om du ägt/använt ett spänningsaggregat med strömbegränsning någon gång, så har det (minst) två rattar - en för att ställa önskad utspänning (maxspänningen) och en för att ställa önskad maximal utström som aggregatet skall kunna lämna. Så länge strömuttaget håller sig under max, så är det maxspänningen som är styrande och konstant. Om strömuttaget vid inställd spänning går över max så är det strömmen som istället hålls konstant och spänningen som sjunker tills grunkan på utgången helt enkelt inte drar mer ström än aggregatet är inställt att lämna, dvs ner till den spänning där jämvikt råder. Antingen har man konstantspänning eller konstantström. Båda kan inte vara "fasta" eftersom lasten ju varierar. Dvs om den ena av maxutspänning eller maxutström är fast måste den andra kunna få variera - som funktion av lasten. Ett exempel till: Likna batteriets slukande av laddström med ett motstånd/belastning. U = R x I sade Ohm en gång, eller I = U/R om man vill. Om R är 5 Ohm och U är 14V kommer I = 14V/5Ohm = 2,8A. Dvs under de 3A som är utgångens maxström. Fine. Men om lasten är tuffare, t ex 4 Ohm, kommer I vid 14V bli 14V/4Ohm = 3,5A. Det är för mycket, så då räknar vi på andra hållet istället: Vid 4 Ohm och 3A måste U vara U = R x I = 4Ohm x 3A = 12V. Dvs om utströmmen är konstant så ändras spänningen vid varierande last. Öhh! Det var ju det jag skrev "Den följer huvudutgångens spänning men är begränsad till 3A". Det är dock lite mer komplicerat än vad du försöker beskriva. Maxspänningen beror på var i laddcykeln LFP-batteriet befinner dig. Den kan ligga mellan 12V - 14V minus 0.2V MEN utgången kan max ge 3A. Det jag försöker förklara att denna laddare är mer optimal om jag hade blysyra i bägge bankarna. Supporten ringde specifikt upp mig för att förklara det för mig innan jag köpte laddaren. Då svamlade jag ihop ett liknande resonemang att det blir nog någon typ laddning av startbatteriet i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 3 Maj , 2024 Nej, jag är helt med på hur den laddaren funkar. Min poäng var att utspänningen till startbatteriet mycket väl även kan vara mycket lägre än 0,2V under den andra utgången, eftersom den är strömbegränsad. Men jag missuppfattade nog och läste in en fundersamhet kring dina spänningsmätningar som inte alls var oklar och inte ens en fråga egentligen. Oavsett så kommer startbatteriet att få laddning och så småningom bli fulladdat, och det är ju det viktigaste.🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser