Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Mats_Olsson_

Montering ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Jag skall montera ekolodsgivare(till Garmin echomap uhd2) på min snipa, Nidelv 26 1987 års modell. Undrar om ngn har monterat och isf vart den har fästs? 
//Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade inombordsgivare på min Rospigg, smidigt och fungerar helt ok, och är väll egentligen enda alternativet på en snipa.

Det eller genomskrovsgivare som har bättre precision, men betydligt mer arbete.

Placering, motorutrymmet. Där skrovet har som minst vinkel mot kölen (men ändå en bra bit från kölen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar fungera att sätta fast en utombordsgivare med marintätningsmassa inombords om skrovet är solitt och inte överdrivet tjockt.

Det är svårt att testa om det fungerar då båten står på land. Men man kan ju testa då den ligger i vattnet, men då är det ju å andra sidan knepigare att montera en genombordsgivare eller en utombordsgivare…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Mats_Olsson_:

Jag skall montera ekolodsgivare(till Garmin echomap uhd2) på min snipa, Nidelv 26 1987 års modell. Undrar om ngn har monterat och isf vart den har fästs? 
//Mats

8 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Jag monterade inombordsgivare på min Rospigg, smidigt och fungerar helt ok, och är väll egentligen enda alternativet på en snipa.

Det eller genomskrovsgivare som har bättre precision, men betydligt mer arbete.

Placering, motorutrymmet. Där skrovet har som minst vinkel mot kölen (men ändå en bra bit från kölen)

Finns det olika givare, du skriver inombordsgivare? I Georgs inlägg skriver han att han monterat utombordsgivare inombords. Grejorna ligger i båten men jag förmodar att min givare är tänkt att sitta utombords. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mats_Olsson_:

Finns det olika givare, du skriver inombordsgivare? I Georgs inlägg skriver han att han monterat utombordsgivare inombords. Grejorna ligger i båten men jag förmodar att min givare är tänkt att sitta utombords. 

Man sätter givaren så att signalerna går genom vätska eller tätningsmassa som har kontakt mot skrovet (inte sandwichskrov) så det inte finns luftbubblor mellan givare o skrov. Före slutlig montering kan man testa med en vattenfylld plastpåse mellan givare och skrov för att hitta en bra monteringsplats.

Monteringslösningen tar en del effekt så maximala djupet för ekolodet att mäta blir lite mindre men brukar vara tillräckligt.

Inombords givare finns nog inte. Modellerna är utombordsgivare där kabelingången är tätad så den kan monteras under vatten eller genomskrovsgivare som monteras genom ett hål i botten av båten och där kabeln kommer ut inne i båten. Båda typerna av givare kan monteras inombords med tätningsmedel eller vätska mellan givare o skrov.

I en tidigare båt hade jag en genomskrovsgivare som monterades inne i båten i ett rör som fylldes med glycerin. Det fungerade utmärkt, glycerinet fryser inte så röret behövde inte tömmas vintertid.

Redigerad av Lintott
Tipset om plastpåse med vatten för att hitta bra monteringsplats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Lintott:

Man sätter givaren så att signalerna går genom vätska eller tätningsmassa som har kontakt mot skrovet (inte sandwichskrov) så det inte finns luftbubblor mellan givare o skrov. Före slutlig montering kan man testa med en vattenfylld plastpåse mellan givare och skrov för att hitta en bra monteringsplats.

Monteringslösningen tar en del effekt så maximala djupet för ekolodet att mäta blir lite mindre men brukar vara tillräckligt.

Inombords givare finns nog inte. Modellerna är utombordsgivare där kabelingången är tätad så den kan monteras under vatten eller genomskrovsgivare som monteras genom ett hål i botten av båten och där kabeln kommer ut inne i båten. Båda typerna av givare kan monteras inombords med tätningsmedel eller vätska mellan givare o skrov.

I en tidigare båt hade jag en genomskrovsgivare som monterades inne i båten i ett rör som fylldes med glycerin. Det fungerade utmärkt, glycerinet fryser inte så röret behövde inte tömmas vintertid.

32 minuter sedan skrev Lintott:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Mats_Olsson_:

Okej, tackar för alla kommentarer och tips!

Föralldel.

I förra båten hade jag en utombordsgivare, som även kallas för akterspegelsgivare, som egentligen var avsedd att monteras på akterspegeln under vattenlinjen.

Den kladdade jag fast på insidan, lätt vinklad så att signalen gick rakt ned.

Som skrivits så var det känsligheten som blev lidande, det gick inte att med exakthet att mäta de djupaste hålorna i Kosterfjorden, där det är mer än 300 m djupt…. Det är väl egentligen bara extrema sportfiskare som värdesätter den den informationen. 
Om givaren även har en temperaturgivare, vilket många har, då säger en del forumdeltagare här att temperaturangivelsen blir fel, då givaren mäter på skrovets insida. Jag säger att skrovets insida merendels har samma temperatur som vattnet på utsidan av skrovet.

På nuvarande båt tvingades jag att montera akterspegelsgivaren på utsidan, då det inte fungerade att ha den på insidan, skrovet är homogent, men rätt så tjockt. Vid test så blev det inget mätvärde på någon av de båda frekvenserna som man kan be ekolodet att arbeta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2024-02-23 vid 21:43 skrev Lintott:

Det är genomskrovsgivare/inombordsgivare eller Shoot-thru -hull jag menar.

Har sett att genomskrovsgivare har använts som namn för "shoot-thru-hull" givare på butiker på nätet, men för mig blir det missvisande. 

Genomskrovsgivare för mig är = genomföring genom skrov

Inombordsgivare = Shoot-thru-hull 

image.png.fe4371d3394d2fd851760e6bd61662ac.png

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Det är genomskrovsgivare/inombordsgivare eller Shoot-thru -hull jag menar.

image.png.fe4371d3394d2fd851760e6bd61662ac.png

Inga konstigheter så länge skrovet inte har flera skikt där du ska montera den. Solitt trä, armerad plast eller metallplåt funkar, men inte konstruktioner där det är stabiliserande/isolerande mellanskikt.

I vår förra båt monterade jag en givare som egentligen var för akterspegelmontering inuti skrovet, i förpiken. Jag använde då ett tunt lager akrylfog, mest för att det var nåt jag snabbt fick tag i (skulle jag göra om det i dag hade jag valt en fogmassa som är gjord för att tåla fukt), och det funkade fint. Jag såg ingen uppenbar försämring av funktionen, och den såg botten klart och tydligt på drygt 60 m djup. Det var det djupaste vattnet jag var på med den båten, men ekolodet hade säkert klarat mer än så också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...