Julla 1 Postad 20 Februari 😢 Har en VP MD7B som är en total rökbomb vid gaspådrag. På tomgång går den fint och när den kommit upp i varv. Någon ide? Bytte insprutningspump för 5 år sedan. Skickade en Bosch och fick tillbaka en CAV. Kanske inte spelar någon roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Februari Färg på röken? Vit? Blå? Grå? Svart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 20 Februari Och hur är skicket på spridaren, när renoverades den senast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julla 1 Postad 20 Februari Spridarna renoverades för 1 år sedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 20 Februari Har precis samma problem, dock en annan motor. Spridaren kollad, börjar misstänka regulatorn så den ska jag ge mig på när det blir vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julla 1 Postad 21 Februari Tror du i mitt fall att det är insprutningspumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 21 Februari När jag tittar på olika klipp på nätet där man visar dieslar där man ställt på pumpen ordentligt, så brukar röken bli svart. Bara en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 881 Postad 21 Februari 4 timmar sedan skrev excel319: När jag tittar på olika klipp på nätet där man visar dieslar där man ställt på pumpen ordentligt, så brukar röken bli svart. Bara en tanke. Ja, som när man kom bakom en gammal öststatslastbil... (fast idag har även de börjat köra nyare modeller från väst) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 21 Februari Om det inte är vit kondensrök kan det ju vara grårök som ts också säger att set ser ut som, och detta skulle kunna vara ofullständigt förbränd diesel men om det skulle vara pågrund av felaktig/ felställd pump eller felaktigt ställda eller läckande ventiler vet jag inte? Svart rök brukar ju betyda luftunderskott Är toppen och ventiler i kontrollerade och pumpen korrekt inställd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 Februari 22 timmar sedan skrev Julla: 😢 Har en VP MD7B som är en total rökbomb vid gaspådrag. På tomgång går den fint och när den kommit upp i varv. Någon ide? Bytte insprutningspump för 5 år sedan. Skickade en Bosch och fick tillbaka en CAV. Kanske inte spelar någon roll. Grå rök tyder på ofullständig förbränning. Brukar bero på bränslebrist eller dålig kompression. Har den varit så ända sedan insprutningspumpen byttes? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Februari (redigerade) 33 minuter sedan skrev Rollen: Grå rök tyder på ofullständig förbränning. Brukar bero på bränslebrist eller dålig kompression. Har den varit så ända sedan insprutningspumpen byttes? Sån rök skulle jag då kalla svart. För att den ska bli grå krävs dimma av helt oförbränt bränsle eller olja. Läste fel, och tänkte det stod syrebrist... Så naturligtvis blir det inte svart rök av för lite bränsle. Men jag låter det felaktiga stå kvar. Redigerad 21 Februari av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 21 Februari 24 minuter sedan skrev Rollen: Grå rök tyder på ofullständig förbränning. Brukar bero på bränslebrist eller dålig kompression. Har den varit så ända sedan insprutningspumpen byttes? Ursäkta min okunskap, men hur kan en diesel som går lida av bränslebrist? En diesel går ju oftast med luftöverskott och behöver inte rätt bränsle/luft-förhållande för att gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Februari Ställ pumpen med klocka, så får du rätt förbränning. #Egen erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Februari 1 minut sedan skrev Kenneth_S: Ställ pumpen med klocka, så får du rätt förbränning. #Egen erfarenhet En sån här klocka: https://www.forsage.se/products/installningsverktyg-for-dieselpump-10-delar?variant=46458055491920¤cy=SEK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA29auBhBxEiwAnKcSqjbKesdhZ23H-JPd9D9L-6NT6wB5XBAusuOAjxCZ05RaSZJXtRpBWRoClUEQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Februari 3 minuter sedan skrev Kenneth_S: Ställ pumpen med klocka, så får du rätt förbränning. #Egen erfarenhet Film på hur man gör: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Februari (redigerade) 7 minuter sedan skrev Kenneth_S: Ställ pumpen med klocka, så får du rätt förbränning. #Egen erfarenhet Den här kanske kan funka oxå: Redigerad 22 Februari av Kenneth_S Glömde lägga in länken till videon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julla 1 Postad 22 Februari Tack för alla svar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser