Barmeister 4 Postad 18 Februari Hej! Någon som har synpunkter/erfarenheter av Raymarine Element 12 S? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 342 Postad 18 Februari 1 minut sedan skrev Barmeister: Hej! Någon som har synpunkter/erfarenheter av Raymarine Element 12 S? Jag har en Element 7 HV. Frågan är om det du vill veta är så specifikt att det måste vara exakt samma modell, eller om jag kanske kan svara på en del? Nåt särskilt du undrar? Jag skaffade den när det visade sig att en Element 7 HV plus avancerad ekolodsgivare (HV-300) kostade mer eller mindre samma som enbart motsvarande ekolodsgivare för den Axiom 9 RV vi redan hade. En extra komplett plotter för ekolod, som också kan agera vanlig plotter som reserv, kändes bättre än att samla allt i en Axiom. Jag är nöjd med den på alla vis förutom att den inte har möjlighet till att skicka skärmbilden till en annan enhet, som mobil eller surfplatta. Det går från Axiom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 18 Februari Har en äldre plotter och vill nu uppgradera mig och det är just som navigeringsinstrument jag vill använda den för. Vad ”missar” man om man inte kan koppla upp/spegla plottern? Vidare så tycker jag mig vilja gå lite mer från touch till knappar men är kanske en smaksak…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 342 Postad 18 Februari 19 minuter sedan skrev Barmeister: Har en äldre plotter och vill nu uppgradera mig och det är just som navigeringsinstrument jag vill använda den för. Vad ”missar” man om man inte kan koppla upp/spegla plottern? Vidare så tycker jag mig vilja gå lite mer från touch till knappar men är kanske en smaksak…. Eftersom jag ju har en Axiom också, med enbart pekskärm, så har jag god erfarenhet av båda. Jag föredrar pekskärm i de flesta fall. Inga problem att använda den som jag märkt av. Men det kanske är annorlunda om man åker snabbt i en skumpig motorbåt. I segelbåt är det sällan särskilt skumpigt, utan mer sävligt. Element-knapparna kan man nog manövrera samtidigt som man stöttar handen mot nåt för att stabilisera, och på så vis använda även när det är stökigt. Men allt tar längre tid att göra med knappar, det går inte att komma ifrån. Lägga ut en rutt tar några sekunder i Axiom, men flera minuter för samma sak i Element. Eftersom vår användning av Element egentligen bara är för ekolodet så spelar det ingen större roll, men har man Element som primär/enda plotter kanske man lessnar på vissa moment snabbt. Ett par prisklasser upp finns Axiom Pro, som har pekskärm och separat knappsats så man kan göra båda, men det kostar ju... Att inte kunna spegla är nåt jag framför allt saknar eftersom det hade varit kul att kunna spela in video av ekolodsbilden. Har man den som plotter primärt kanske man vill kunna se sjökort och annat när man sitter inne i båten och inte är vid styrplatsen, men där får man ta sig en funderare på hur stort det behovet är... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 18 Februari Vad skall du använda den till - plotter, radarskärm o.s.v. ? Vill man kombinera visning dvs köra delat fönster mellan två saker (ganska rimligt om man har en 12"-skärm), så är det nämligen inte alla kombinationer som går att få eller definiera upp. På min Element ville jag t ex se radarskärmen och ekolodet samtidigt, men det gick inte. Radarbild gick f.ö. inte kombinera med speciellt många andra källor överhuvudtaget. Visning av instrument och t ex tankinnehållsinfo som kommer via NMEA 2000 är också rätt enkelt med sina spartanska staplar och vinner inga designpris. Om du har tänkt använda den som radarskärm eller andra Ethernetanslutna saker ("Raynet") så tänk på att den bara har WiFi och ingen trådad anslutningsmöjlighet. Eftersom Raymarines radar Q24 har bedrövlig kvalitet och räckvidd på sin WiFi (jag är inne på min tredje på 50h, WiFi tappar uteffekt/räckvidd) så rekommenderas det att köra dessa med trådat nätverk. Och det klarar inte Element. Personligen så tycker jag HMI:t är ganska ologiskt och för att vara ett företag som Raymarine som ligger bakom är det riktigt dåligt (läs: omständligt). Exempel: För att stänga av skall man trycka på strömbrytarknappen, men i menyn som sedan dyker upp måste man först stega sig ner med piltangenterna till alternativet med samma symbol som strömbrytarknappen och där trycka ok. Trycker man istället på strömbrytarknappen igen (dvs den som känns mest logisk då den har samma symbol som det man vill göra) ändras istället ljusstyrkan.... Känns sammantaget som en gammal produkt jämfört med mycket annat. I alla fall enligt mig. Har nu bytt ut den mot en Axiom efter tre somrar med Element för att få trådad anslutning till radarn, även om den inte är perfekt den heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 26 Februari Stort tack för era svar! Har ingen brådska och ska se mig runt lite, lär väl komma lite erbjudanden vid mässtider….! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 13 Mars Nu börjar jag snegla lite på Garmin och undrar hur de står sig mot Raymarine? Ex: https://erlandsonsbrygga.se/garmin-echomap-ultra-102sv-exkl-givare/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 13 Mars Vi bytte ut vår äldre Raymarine plotter i somras och var inne på en ny Axiom då autopilot och radar redan är Raymarine. Blev inte nöjd efter att ha klämt i butik och pratade med en bryggranne som har nyare Raymarine som befäste det jag upplevde. Jag bytte till Garmin GPSmap och är nöjd med det undantaget de nya sjökorten som innehåller "sjökortslyftet" och är mindre detaljerade på grunda vatten än tidigare Garmin i föregående båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 13 Mars Ok! Har en äldre Garmin (720s) med ett Bluechart-kort i. Bara att plocka över tänker jag och ”allt blir bra” s.a.s? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 13 Mars 3 timmar sedan skrev Barmeister: Ok! Har en äldre Garmin (720s) med ett Bluechart-kort i. Bara att plocka över tänker jag och ”allt blir bra” s.a.s? Om du inte vill ha just större plotter eller nyttja nya funktioner så hade jag behållit 720s. Det är inte så himla stor skillnad mot nyare enligt min uppfattning. Jag hade behållit det äldre kortet också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 13 Mars 6 timmar sedan skrev -PLM-: Vi bytte ut vår äldre Raymarine plotter i somras och var inne på en ny Axiom då autopilot och radar redan är Raymarine. Blev inte nöjd efter att ha klämt i butik och pratade med en bryggranne som har nyare Raymarine som befäste det jag upplevde. Jag bytte till Garmin GPSmap och är nöjd med det undantaget de nya sjökorten som innehåller "sjökortslyftet" och är mindre detaljerade på grunda vatten än tidigare Garmin i föregående båt. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser