Gå till innehåll
tisdag 01 april 2025
raol

VP S-drev med olika längd?

Rekommendera Poster

Vi har en Beason 311, och kompisarna har en Beason 31. Båtarna är identiska sett till motorplats och skrovform, även om inredning, överbyggnad och rigg är olika.

De har en VP D1-20 med 120S-drev och vi har en Lombardini LDW903 med 120S-drev. Avståndet från propelleraxeln till skrovet är ungefär 7-8 centimeter större för dem än för oss. De har en 16-tumspropeller som har gott om plats mellan bladspets och skrov. Vi har 14 tum och ganska lite plats kvar. Jag blev varse detta när det förra säsongen fortfarande var aktuellt med att skaffa en fällbar propeller. Det projektet ligger på is av ekonomiska skäl, men det hindrar inte att jag nystar lite i denna fråga.

Visst kan det tänkas att vår motor är monterad extremt högt, men det ser inte ut så. Jag har jämfört bilder på drevets "klack" på insidan och det ser inte ut att skilja mer än nån centimeter eller två.

Jag har försökt hitta informationen, men inte lyckats. Kanske vet nån här? Tillverkades 120S-drev med olika längder på "benet"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har en MD2040 med 120 (eller så) sail drive, med en 'expander' bit av ca. 10 cm med samma profil, bultad mellan nedre delen och gummitätningen. Bra lösning för en båt med djup V-bottenprofil.

Redigerad av jussi_h
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är ett 120S- drev de har? D1-20 levererades med 130S-drev. Du kan se skillnaden på att 130-dreven har delad anod. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2024-02-11 vid 16:31 skrev Rollen:

Är du säker på att det är ett 120S- drev de har? D1-20 levererades med 130S-drev. Du kan se skillnaden på att 130-dreven har delad anod. 

Du har rätt, det är visst 130S de har. Men det finns NOLL uppgifter på nätet om dimensioner. Jag har letat i en halvtimme nu, med olika sökmotorer och säkert närmare hundra söktermer, och det finns bara inte. VP publicerar inga mått alls nånstans. Inte i informationsbroschyrer, servicemanualer eller ägarmanualer. Däremot kan man få miljarder uppgifter om åtdragningsmoment och oljetyper...

Inte finns det heller några skisser med sidovy som man kan mäta på. Jag har försökt hitta bilder som är tillräckligt från sidan, men det finns inga. I alla fall inga som går att hitta med dagens sökmotorer. För 5-7 år sen hade jag garanterat hittat massvis, innan sökmotorerna gick över till att nästan helt ge sökresultat på kommersiella sajter.

Så kanske är 130S längre, även om inget talar för det, och det inte ser ut så på de skevperspektiviga bilderna som går att uppbringa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha funderat lite till tror jag nu att jag har en förklaring till den stora skillnaden. Jag tror att vår motor är längre, och/eller monterad lite längre bak, så drevet sitter högre upp i skrovets uppsvep.
Externt är underkanten av skrovet bakom kölen en rak, horisontell kant hela vägen bak till rodret. Men det egentliga skrovet sveper upp kraftigt ganska snabbt och når vattenlinjen ungefär i linje med roderbladets mitt. Resten är mer som en extra köl eller fena, som leder bak till rodret, och som blir högre och högre ju längre bak man kommer.

Med drevet längre bak måste det passera genom mer av "fenan".
Jag har inte jämfört eller mätt, för jag kom nyss på detta, men ju mer jag tänker på det så...
Det förklarar varför det inte ser ut att skilja nåt på insidan, för där ser man ju bara till skrovets insida, inte ner till skrovets utsidas nedre kant.

Skissade lite. Lila linje visar ungefär hur skrovet sveper upp. Gula prickarna visar ungefär hur jag tänker mig att drevet fortsätter inuti. Och sen en jämförande placering på en slumpvis vald plats längre fram och hur den då kommer längre ner.

Men, det kan fortfarande vara så att 130S är lite längre. Så möjligen en kombination av faktorer.

svep2.thumb.PNG.ebada5fe49445573dcd5f9596dd336f3.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2024-02-11 vid 16:31 skrev Rollen:

Drevet i min båt är en MS25SR, för att vara exakt. Motoren är en MD2040D från 2001.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu mätt på kompisarnas båt.

Det är faktiskt samma placering i längsled, så där fanns inte förklaringen till skillnaden. De har ca 250 mm mellan propelleraxelcentrum och underkant av skrovet. Vi har ca 192-193 mm.

Lite mindre än jag mindes, men ändå plats för 18 tum om de skulle vilja, när vi bara får plats med 14.

Då måste det vara så att 130S är ca 60 mm längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...