Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Sebbe78

Råd inför lagning av hål i plast

Rekommendera Poster

Efter att ha lyft bort den yttre brädan av trädäcket från relingen hittade jag det här.

reling-oslipad.thumb.jpeg.c4ca8953f5ce6bc3f9196bfafbd7ecda.jpeg

reling-skada.thumb.jpeg.878059b8b81486a96b831bdb17895c46.jpeg

Förutom det ca 2 cm stora genomgående hålet från ett gammalt originalräcke är det helt klart att någon för länge sedan försökt sig på nån form av lagning här med tveksamt resultat.

Jag skulle vilja be er kunniga och erfarna människor här inne om råd för hur jag bäst tar mig an det här för att stärka upp och täta innan jag lägger på en ny teakbräda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Sebbe78:

Efter att ha lyft bort den yttre brädan av trädäcket från relingen hittade jag det här.

reling-oslipad.thumb.jpeg.c4ca8953f5ce6bc3f9196bfafbd7ecda.jpeg

reling-skada.thumb.jpeg.878059b8b81486a96b831bdb17895c46.jpeg

Förutom det ca 2 cm stora genomgående hålet från ett gammalt originalräcke är det helt klart att någon för länge sedan försökt sig på nån form av lagning här med tveksamt resultat.

Jag skulle vilja be er kunniga och erfarna människor här inne om råd för hur jag bäst tar mig an det här för att stärka upp och täta innan jag lägger på en ny teakbräda.

Enklaste är väl epoxi om nu det inte är direkt utsatt för solen. Lite dyrare än polyester men starkt. 

Så hade jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fyllt och spacklat med Biltemas glasfiberspackel med polyesterbas. Om är för mycker rörelse hade jag lagt några lager glasfiber med polyester för att hålla ihop ytan. Om du vill ha färgmatchning på toppen får du spara en mm för att bygga upp det sista med en topcoat som har samma färg som båten.

Om det inte skall synas kan låta glasfiberspacklet gå hela vägen till ytan.

Personligen gillar jag polyester bättre än epoxi för att den är lättare att slipa utan maskin. Men det är kanske en smaksak. Som @patrikflink skriver är den också starkare. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev anuba:

Jag hade fyllt och spacklat med Biltemas glasfiberspackel med polyesterbas. Om är för mycker rörelse hade jag lagt några lager glasfiber med polyester för att hålla ihop ytan.

Biltema har faktiskt  färdigt sådant spackel, något som jag tycker fungerar mycket bra som alternativ till att plasta och armera mindre skador och hål.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är osäker på vilket material som användes på dessa båtar (Coronet) som laminat men vanligast är väl just polyester har jag för mig. Det betyder isåfall att epoxi borde vara den bättre lösningen eftersom polyester när det har härdat, fäster sämre mot ny polyester på grund av dess kemiska sammansättning.

En annan sak att ta ställning till i det här fallet är fukthalten i sandwichens fyllnadsmaterial (balsaträ som original). Enligt Karl-Oskar på DE IJSSEL Coatings, har epoxi sämre tolerans mot just fukt än polyester. Har för mig att den övre smärtgränsen är 12% men är inte säker vilket gör att polyester ändå kan vara det bättre alternativet i just det här fallet.

Sen @anuba så skriver ju inte patrikflink att polyester är starkare än epoxi någonstans?

Ska ta en titt på Biltemas produkter i ämnet! Eftersom det ska ligga en teakbräda limmad över behöver jag inte bry mig om något UV-skydd i det här fallet.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Biltema har faktiskt  färdigt sådant spackel, något som jag tycker fungerar mycket bra som alternativ till att plasta och armera mindre skador och hål.

Ooh, direktlänk! Tack IngemarE!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag hoppas att det var det jag menade. 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Sebbe78:

Enligt Karl-Oskar på DE IJSSEL Coatings, har epoxi sämre tolerans mot just fukt än polyester.

Ehh va???

Polyester suger vatten till skillnad mot epoxi. Det är ju därför man epoxibehandlar botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev patrikflink:

Polyester suger vatten till skillnad mot epoxi. Det är ju därför man epoxibehandlar botten.

Nja, detta är ytterst, ytterst marginellt.

Och stället det handlar om här är över vattenlinjen, och har bara en bråkdel av den vattenbelastning som vore om den befann sig under ytan.

(Någon gjorde liknelsen att polyester (rätt uthärdad givetvis och ingen "plastpestkandidat") är ungefär lika lite vattensugande som glas är flytande. Jo, titta på riktigt, riktigt gamla fönsterglas.....)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev IngemarE:

Nja, detta är ytterst, ytterst marginellt.

Och stället det handlar om här är över vattenlinjen, och har bara en bråkdel av den vattenbelastning som vore om den befann sig under ytan.

(Någon gjorde liknelsen att polyester (rätt uthärdad givetvis och ingen "plastpestkandidat") är ungefär lika lite vattensugande som glas är flytande. Jo, titta på riktigt, riktigt gamla fönsterglas.....)

Följde testet här på forumet med stort intresse.

Men varför polyesterbehandlar man inte botten istället för epoxi (motverka osmos)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga är väl att glasfiberväven/mattan blir genomfuktad för att få styrka. Om det sker med polyester eller epoxi är inte det viktiga.Det verkar ju på bilderna som det inte har skett vid tidigare plastning. 

Jag skulle inte välja spackel utan se till att blöta både gammal och ny väv med "flytande" plast för att få ett starkt och bra resultat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Ehh va???

Nej vänta lite nu. Jag pratar inte om motståndskraft efter härdning. Jag pratar om hur mycket fukt som får finnas i materialet (här balsaträ) vid applicering 😊

Redigerad av Sebbe78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Rascal:

Det viktiga är väl att glasfiberväven/mattan blir genomfuktad för att få styrka. Om det sker med polyester eller epoxi är inte det viktiga.Det verkar ju på bilderna som det inte har skett vid tidigare plastning. 

Jag skulle inte välja spackel utan se till att blöta både gammal och ny väv med "flytande" plast för att få ett starkt och bra resultat.

Tack Rascal! Det var ett givande svar 👍🏼
Kanske att spackel kan funka för att fylla ut de större håligheterna och när det härdat fylla på ovanpå med lös epoxi? Ja eller polyester. 

Redigerad av Sebbe78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan skrev Sebbe78:

Tack Rascal! Det var ett givande svar 👍🏼
Kanske att spackel kan funka för att fylla ut de större håligheterna och när det härdat fylla på ovanpå med lös epoxi? Ja eller polyester. 

Det stora hålet skulle jag plugga med något om det är djupt. Ex träkloss eller liknande. Dom mindre hålen mår nog bara bra av att det rinner ner plast och förstärker det spruckna träet som skymtar fram.

Avsluta med ett lager topcoat om du vill ha färgmatchning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Sebbe78:

Nej vänta lite nu. Jag pratar inte om motståndskraft efter härdning. Jag pratar om hur mycket fukt som får finnas i materialet (här balsaträ) vid applicering 😊

Aha, då missförstod jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det ser styggt ut utifrån vad jag kan tolka av bilden, särskilt ut mot relingslisten blir det ett känsligt område eftersom det verkar vara balsakärnan man ser där. Så jag hade nog velat bygga upp med nytt laminat över däckshörnet där och inte enbart nöjt mig med spackel.

1. Jag hade nog börjat med att slipa ner skadan så all smuts/limrester  etc försvinner och för bättre bedömning av skadeläget.
2. Sannolikt slipat ner gelcoaten ett par cm runt om skadan.

3. Borrat upp hålen lite större för att få bort sämsta trät och för att se fukt status i trät.

4. Spacklat igen hålen med glasfiberspackel. Alt spackel med plugg i större hålet.

5. Slipat hyfsat jämnt (fin finish krävdes ju inte)

6. Laminerat något lager över hela skadan

7. Slipat

8. topcoat

9. Ny teak

På ett ungefär så tror jag.  

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...