Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
adde9400

Bästa nybörjarbåt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Bor i en fin hamnstad och är väldigt sugen på en båt till sommaren. Har noll erfarenhet av båtar osv men har hittat tre kandidater.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/monterey_242_cruiser_99_vp_5_7gs_hostrea_/1000397534

 

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/sea_ray_270_sundancer_94_mercruiser_7_4l/111053610

 

https://www.blocket.se/annons/skane/seaco_780_ny_renoverad/1400333545

 

Nån som har tid och lust att kolla på dessa 3 och berätta vilken som skulle vara bäst för en nybörjare och varför? Eller kanske något märke man ska hålla sig borta från utav dessa 3? All information uppskattas.

Redigerad av adde9400

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några frågor som kan vara bra att ha koll på innan man svarar...

 

 - Hur ska båten användas? Är det korta turer till nästa hamn eller längre turer? Övernatta eller dagsturer?

 

- Hur många ska vara ombord? En vuxen? Ett vuxet par? En vuxen/vuxett par med barn, i så fall hur gamla? Husdjur?

 

- Ska båten skötas (service, vinterförberedelser, m m) av dig/er eller ska det lejas bort till verkstad/marina?

 

- Har du koll på hur stor båtplats du kan få tag i (framför allt handlar det om att det kan finnas en maxbredd att förhålla sig till)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Några frågor som kan vara bra att ha koll på innan man svarar...

 

 - Hur ska båten användas? Är det korta turer till nästa hamn eller längre turer? Övernatta eller dagsturer?

 

- Hur många ska vara ombord? En vuxen? Ett vuxet par? En vuxen/vuxett par med barn, i så fall hur gamla? Husdjur?

 

- Ska båten skötas (service, vinterförberedelser, m m) av dig/er eller ska det lejas bort till verkstad/marina?

 

- Har du koll på hur stor båtplats du kan få tag i (framför allt handlar det om att det kan finnas en maxbredd att förhålla sig till)?

Tack för svar,

 

Blir mest dagsturer, kanske någon övernattning 2-3 nätter med 2-4 vuxna. 1 barn på ca 3 år kommer att vara på båten då och då. Inga husdjur. Allt kring båten kommer att skötas hos närliggande marina. 

 

Båtplats är inga problem att hyra, bor 20m ifrån närmsta marina med båtplatser som tar båtar i denna storlek. 

 

Lutar mest åt denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/monterey_242_cruiser_99_vp_5_7gs_hostrea_/1000397534

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul och rimliga båtar alla tre. Men frågorna är många:

1. Vad ska ni göra ombord? Hur många ska ligga och sola - var? Ingen vill ligga på golvet. Hur bra går det att ligga på fördäck?

2. Hur långt ska det köras i vilken hastighet? Efter 5 minuter i 30 knop vill alla sitta i vindskydd vid föraren, kan man sitta 3 eller 4 i vindskydd?

3. Spelar bränsleförbrukningen en roll? Smallblockarna drar väl 1,5-2 liter per sjömil och bigblockaren 1,8-2,5 liter per sjömil. Jag kör 200-400 sjömil per år. FÖrgasarmotorer drar 10-15 % mer än insprutade motorer.

4. Ska ni åka vattenskidor eller "banan"? Med hur många i båten? Hur lång tid tar det att plana ut med 4 vuxna i båten? Hinner killen på vattenskidorna få gorillaarmar innan det tar fart?

5. Vill man verkligen ha pentryt i sovrummet? Nuförtiden har de flesta köket ute.

6. Skicket på interiören är viktig - har du en bra mögel/fuktnäsa? Luktar det parfym eller tvättmedel för att dölja mögel i stoppningen?

7. Skicket på drevet är viktigt, när servades vad senast? Låter det bra, testa gärna på land - då hör man kuggarna väl (i sjön är det tystare).

8. Skicket på motorn är viktigt. Hur många timmar har de gått, det finns "alltid" en mätare nånstans för detta? Är motorn bytt? Bensinmotorer äts upp i en båt, alternativt rostar bort.

9. 4 vuxna ombord med sitt bagage är mycket för denna båtstorlek, men en natt eller två går alltid.

10. Finns det gångvärme (motorvärme för att värma inuti)? Finns det en Webasto eller annan värmare? Finns det en varmvattenberedare?

11. Finns det ett ankarspel? Fram eller bak eller båda. Fram behövs för ankring på sandstrand och bak när man ligger mot klippor.

12. Skicket på kapellet, speciellt dragkedjor och plastfönster.

Alla är ganska gamla (därmed också lågt pris), detta betyder oftast att underhållet kostar en hel del. Kan man göra en del själv är det ok, men annars går det nog 15 000-20 000 kr per år hos lokala meken. Detta i genomsnitt. Vissa år bara olja, impeller, filter (3000-5000kr). Men andra år delas drevet och avgasdelar behöver bytas (10000-30000). Nytt kapell 35000-50000kr. Klä om dynor och stolar 20000-40000kr.

Men man har riktigt kul. Frågan är bara hur mycket tid man kommer njuta av i båten. Det är den tiden som ska balansera arbetet och kostnaderna. Båtar kräver omsorg på ett helt annat vis än en bil. Mer att jämföra med en trädgård eller hel sommarstuga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp så nytt som möjligt, motor med modern insprutning. Ofta strul med förgasarvarianterna med t.ex. att motorn kan dö vid växling fram/back och det är det sista man vill. Se till att limpor och knän är bytta i närtid, annars planera in det snarast.

Jag hade gått på Monterey av de du listar, dock skulle jag rekommendera att kolla på 26fot framför 24fot på de amerikanska modellerna. De är ofta nästan identiska men de 3dm gör stor skillnad i den storleksklassen och påverkar också andrahandsvärdet.

Jag har haft både 24 och 26fot av den typ du tittar på, både med förgasare och MPI (insprutning).

 

Modellerna är svårkörda. Stort vindfång, en motor och sällan bogpropeller kan orsaka stressiga moment och det är gaska tunga båtar. Men om du kollar Youtube för tips om hur man ska köra och sedan övar mycket när du köpt båten så lossnar det nog tillräckligt, men bra att vara medveten om.

Monterey och Sea Ray tycker jag nog har bästa kvaliteten/finishen och välj gärna en båt på andra sidan -00, då är det rätt hög nivå i mitt tycke.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev adde9400:

Båtplats är inga problem att hyra, bor 20m ifrån närmsta marina med båtplatser som tar båtar i denna storlek. 

Jag tog mig friheten att fetstila ett ord i citatet ovan.

 

Att det finns en marina som har passande båtplatser är en sak. Om de sedan är lediga för uthyrning är ofta en helt annan. Det är inte sällan många års kö för en förstahandsplats på nästan alla ställen i södra halvan av Sverige, men en andrahands eller tillfällig brukar vara lite mindre svårt (dock sällan lätt).

 

Nu kanske du har kollat och menade med det du skrev att det faktiskt finns lediga platser, och då är ju allt frid och fröjd. Men har du inte kollat - gör det, för inget kan tas för givet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till livet på sjön! Alla 3 båtar är bra båtar, det är skicket som avgör. Men det är stora båtar att börja med som första båt. Se till att du har lite erfaren hjälp med i början. Det är inte helt enkelt att manövrera en 2 tons båt i hamnar och bland andra båtar. När du köpt båt så är det första du ska göra är att gå in på denna länk och bli medlem: Sjöräddningssällskapet - www.sjoraddning.se. Det är den bästa liv- och sakförsäkring som finns! Alla båtägare bör vara med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Den bästa nybörjarbåten är väl egentligen en optimistjolle eller liknande, men en sådan har du säkerligen redan vuxit ur.

Jag brukar ju få en mildare anafylaktisk reaktion när jag ser och hör talas om amerikanska båtar... med all respekt för forumdeltagare som har en sådan. Sedan det där med bensinmotor... nej det gillar inte jag, men det finns ju flera olika åsikter även om detta.

Jag ser QTH i annonserna är ; i Sthlm-trakten, i Malmö och i Tranås, det är ganska dyrt att frakta båtar på land, jag betalade 20.000 kr 2015 för att få en båt från Dalarö till Göteborg, ingenting har ju blivit billigare sedan dess.

Jag tror inte att dom båtarna du länkat till kan tas på trailer ens efter en kraftigare SUV eller typ "Range Rover" annat än med C-kort... kanske... Omkring 2 ton... ja då blir det lastbilstransport men fela mig om jag har rätt.

 

Det finns ju många liknande nordiska båtar, norska om inte annat, som genomgående håller bättre kvalitét, och som kanske har en diesel under durken istället, men klart priserna är ju då högre.

Och försök att finna en båt som finns närmare din hemort, vilken det nu är.

Emellanåt kommer det upp frågor från nybörjare som frågar om hur det är eller kan bli om man fraktar en nyinköpt båt långa sträckor sjövägen, ibland på tidig vår eller sen höst. Det brukar vi ju avråda ifrån.

Som nybörjare med en båt som är nyinförskaffad skall man hålla sig nära hemmahamnen, men vet ju inte hur status är på motor och drivlina är, trots att säljaren garanterar att allt är bra.

 

Sedan brukar jag också vara så tråkig att jag säger att man först skall fixa sig en båtplats, sedan köpa båt, främst beroende på att det i mina hemtrakter är en brist på båtplatser, eller iallafall var det en brist för ett tag sedan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag brukar ju få en mildare anafylaktisk reaktion när jag ser och hör talas om amerikanska båtar... med all respekt för forumdeltagare som har en sådan. Sedan det där med bensinmotor... nej det gillar inte jag, men det finns ju flera olika åsikter om detta.

 

Respekterar din synpunkt, men undrar om du varit i amerikanska båtar nyare än -00 bortsett från Bayliner?

Vi har en Princess med dieslar och en del anser det vara bra båtar, men det finns flera saker som både är snyggare och bättre lösta i amerikanska båtar i mitt tycke och en insprutad V8 går trevligt och bra och är mycket billigare att äga än en diesel med motsvarande kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar hittills. Har kommit fram till att det nog är bättre att börja med en lite nyare båt som är mindre och enklare att lära sig ordentligt i. Vill inte lägga 15-20k om året bara på service och reparationer.

 

Har hittat denna båt 

https://www.blocket.se/annons/kalmar/uttern_d55_exclusive_mercruiser_3_0l_135hk/1000641720

 

Uttern bör väl vara bra? Denna är mindre och drar då mindre bränsle samt är lättare att manövrera. Denna finns även läskigt nära där jag bor.

 

Vi kommer inte åka vattenskidor och bakom. Kanske nån ring då och då. Mest dagsutflykter. Kanske nån övernattning ibland, vilket bör funka i denna båt? Då två vuxna och eventuellt ett barn på 3år. 

 

Kan man bada från denna? Eller måste man då köpa till en badstege?

 

Undrar också om man kan lägga till vid klippor med denna? Eller en Ö liksom.

 

Är detta på något sätt ett dåligt köp för en första båt? Vill ha så lite krångel som möjligt. Och lägger gärna 4-5k/året i service /reparation. 

Redigerad av adde9400

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D55 har ju en badbrygga med stege så det går utmärkt att bara från.

Motorn drar kring 1 liter/dM och är relativt enkel att själv göra enklare service på.

Funkar utmärkt att dra wakeboard eller vattenskidor efter.

Funkar att lägga vid klippor, men då skall man helst vara 2 i båten, en sköter ratten och ankaret, den andre hoppar i land och förtöjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev -PLM-:

Respekterar din synpunkt, men undrar om du varit i amerikanska båtar nyare än -00 bortsett från Bayliner?

Vi har en Princess med dieslar och en del anser det vara bra båtar, men det finns flera saker som både är snyggare och bättre lösta i amerikanska båtar i mitt tycke och en insprutad V8 går trevligt och bra och är mycket billigare att äga än en diesel med motsvarande kapacitet.

Japp!

Jag har (mot skälig ersättning) hjälpt några båtägare med diverse installationer i US-båtar som varit av senare årsmodell, bland annat har jag dragit fram kablar till nya godkända lanternor, helt och hållet tagit bort ett landströmssystem, dragit fram kablar till bogpropeller och ankarspel i en annan båt.

Så jag har krupit runt i diverse utrymmen. Men det finns ju många fabrikat av US-båtar, jag har inte sett alla, och lär väl inte få göra det heller....

Men det finns ju olika temeraturzoner även i helvetet, ibland kan det vara behagligt, ibland väldigt hett, men aldrig kallt.

 

Princess är väl brittisk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Och försök att finna en båt som finns närmare din hemort, vilken det nu är.

Emellanåt kommer det upp frågor från nybörjare som frågar om hur det är eller kan bli om man fraktar en nyinköpt båt långa sträckor sjövägen, ibland på tidig vår eller sen höst. Det brukar vi ju avråda ifrån.

Som nybörjare med en båt som är nyinförskaffad skall man hålla sig nära hemmahamnen, men vet ju inte hur status är på motor och drivlina är, trots att säljaren garanterar att allt är bra.

- - -

En "kvalitets och funktionskontroll" som man kan ställa som krav vid köpet kan vara att kräva att säljaren följer med på en sådan leveranskörning. Törs han ställa upp på det så bör det vara mindre risk för att han har farit med osanning om skick på båt o motor.

 

Dessutom kan det vara lärorikt att från tidigare ägaren få lite erfarenheter av båtens uppträdande o hantering under en längre tur än provkörning, speciellt om man är nybörjare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Lintott:

En "kvalitets och funktionskontroll" som man kan ställa som krav vid köpet kan vara att kräva att säljaren följer med på en sådan leveranskörning. Törs han ställa upp på det så bör det vara mindre risk för att han har farit med osanning om skick på båt o motor.

 

Dessutom kan det vara lärorikt att från tidigare ägaren få lite erfarenheter av båtens uppträdande o hantering under en längre tur än provkörning, speciellt om man är nybörjare.

Medhåll!

När jag köpte nuvarande båten 2025 hade jag ju haft diverse båtar sedan 1965(!) den första en optimistjolle... 

Och litet större motorbåtar som man kan bo i sedan 1988.

Säljaren hade utfärdat Blockets kontrakt, eftersom han lagt ut båten där.

Sedan ett dokument om två A4 sidor med en funktionskontroll med alltifrån motor och drev, ankarspel, bogpropeller ned till minsta glödlampa. Vilket jag godkände.

Stereon funkade inte, gav avdrag på priset. 

Vi gick också igenom en utrustningslista som innefattade lös utrustning såsom husgeråd, några verktyg, gardiner, madrsser och kuddar, fendrar och förtöjningsgods.

 

Säljaren följde med mig på en provtur som gick något varv i skärgården utanför Dalarö, till Karlslunds marina där båten skulle lyftas för hemtransport dagen därpå, här hjälptes vi åt att "masta av" båten inför transport, det tyckte jag var ett väldigt bra överlämnande.

 

Man kan tycka att jag redan skulle ha hunnit göra alla misstag till sjöss, men det fanns några sådana misstag som jag missat...  Det var litet spännande och ovant när det inte var någon friktion i det elektroniska reglaget och dessutom med 2 sekunders fördröjning. Det blev dock aldrig full fart rakt in i bryggan, men nästan...

 

Senare upptäckte jag att batteribanken var halvdålig, men jag tog aldrig upp det med säljaren.

batterier är ju förbrukningsvara och jag ville ha en annan typ av batterier än vad som fanns i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

När jag köpte nuvarande båten 2025 hade jag ju haft diverse båtar sedan 1965(!) den första en optimistjolle... 

- - -

Hur gick det till? Har du en tidsmaskin...  😎

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lintott:

Hur gick det till? Har du en tidsmaskin...  😎

Ja det ingick en sådan i köpet...

-2015 i augusti skall det vara.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...