Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Makro

LiFePO4 batteri med dubbelmontage

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev Makro:

Vad är största kabeldimension på Orion 50?

Den skall klara 25mm men har problem att få plats med finkardelig kabel. Då får man klippa bort några trådar.

Jag skrev lite om det här,

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag fick jag pengarna tillbaka på min order på Orion XS på grund av att det tog så lång tid.
Ingen leveransdatum fanns det heller men hos Digital Skipper kan man läsa detta:
"OBS! Som det ser ut just nu ligger leverans för nya orders planerad till 240608. OBS!"

Så det låter ju inte så upplyftande. Victron måste ju ha stora problem?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu ändå skulle gå på 2x Orion 30A istället för XS 50 så går alltså möjligheten att ställa max ström samt max spänning bort om jag tolkar tidigare inlägg rätt?
Så två 30A kommer att göra jobbet mer eller mindre lika väl fast men lite begränsningar i inställningarna plus att jag nog får betala mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Om jag nu ändå skulle gå på 2x Orion 30A istället för XS 50 så går alltså möjligheten att ställa max ström samt max spänning bort om jag tolkar tidigare inlägg rätt?

Du kan inte justera maxströmmen, nej. Däremot kan spänningarna justeras.

 

Jag har dock löst det där med maxströmmen lite annorlunda med mina två 30A (vilket jag väl skrivit om redan): De kickar in/ut vid två olika spänningar i "laddområdet" 13,2-14,0V. Det innebär att om generatorn har det tufft så går ingen eller bara den ena in (30A), om det laddar på ok så går båda (60A).

 

1 timme sedan skrev Makro:

Så två 30A kommer att göra jobbet mer eller mindre lika väl fast men lite begränsningar i inställningarna plus att jag nog får betala mer.

Ungefär så, ja. De blir också lite varmare beroende på lite lägre effektivitet, men eftersom de är två och delar på effekten/större kylyta så är nog den skillnaden inte så påtaglig.

 

Jag skulle gissa att Victron har någon form av utfall/produktionsproblem eller ev. inkörningsproblem i underlevarantörskedjan som gör att de inte kan möta efterfrågan på XS50 just nu. Bara en sådan sak som den bristfälligt lödda kontakten som en del råkat ut för kan orsaka stopp som dessa, då det kan innebära ändrad produktionsprocess/rutin som tar ett tag att få på plats. I allvarligare fall är det ett mer grundläggande designfel som orsakar produktionsstoppen, men då Victron har många liknande produkter och mycket erfarenhet av just omvandlare känns det som mer "puts av produktionsprocessen" nu i början som är orsaken. Får man hoppas i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har dock löst det där med maxströmmen lite annorlunda med mina två 30A (vilket jag väl skrivit om redan): De kickar in/ut vid två olika spänningar i "laddområdet" 13,2-14,0V. Det innebär att om generatorn har det tufft så går ingen eller bara den ena in (30A), om det laddar på ok så går båda (60A).

Det intressant att du ser en varierande spänning på generatorn. Det är kanske självklart. Kan du vara säker på att inte spänning blir hög redan vid låga varvtal och att du överbelastar generatorn?

Jag och @ChristerN hade en diskussion i en annan tråd.
Jag gjorde ju en upptäckt på min Orion XS att lastade proportionellt mot inspänningen in intervallet Vstart och Vshuttdown. 
Om din inställning fungerar för högt och lågt varvtal på generatorn, så borde den mjuka inkopplingen på XS lösa samma problem.
Eftersom jag inte har fått i båten än så detta bara rena nöjesspekulationer.
Om letar i diagram på hur generatorer beter sig för olika varvtal så är det bara säkert att maxeffekten och verkningsgraden är sämre för låga varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev anuba:

Det intressant att du ser en varierande spänning på generatorn. Det är kanske självklart. Kan du vara säker på att inte spänning blir hög redan vid låga varvtal och att du överbelastar generatorn?

Nej, jag ser normalt ingen större variation på spänningen från generatorn. Inte mer än att den tillsynes säckar lite i spänning vid hög last, men det beror nog mest på spänningsfall i kablage m.m.

Var väl lite illa formulerat/motiverat, de olika spänningarna är egentligen mest satta för att inte kicka in med 60A last direkt och samtidigt utan med en liten tidsförskjutning så det blir stegvis, 0-30-60A.

 

Detta sker t ex i samband med att jag släppt bogpropellern (som går på motorbatterierna), och generatorn kommer då ha säckat och när batterierna snabbt rampas upp efter detta och motorbatterierna återfylls av generatorn så blir det i alla fall ett par sekunder mellan inkickningarna 0-30-60A.

 

Tror mycket riktigt som du säger att den mjukare upprampningen som XS har ger lite av samma sak som jag åstadkommit. Fast att XS gör det snyggare och mer steglöst 😉. Men i brist på XS, så....

 

Eftersom jag har 120A generator har jag lagt mig på c:a 50% för att just inte överbelasta även vid låga varv, då - mycket riktigt - generatorn sannolikt orkar hålla spänningen uppe vid mycket högre ström än vad som är hälsosamt för den.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas också även om jag tycker mer att det lutar åt allvarligare fel, jag la en order den 11 februari, exakt två månader sen och ingen verkar kunna lova leverans förrän i början av juni, det är fyra månader och innan dess lovades leverans nu i mitten av april så man har skjutit fram det ytterligare två månader.
Det känns lång tid för ett problem på en liten elgrunka 😜
Jag var bara tvungen att gnälla lite, de våta blybatterierna som ska bytas ut är mer eller mindre tvärslut (trots rekondförsök) så det är inget alternativ att stoppa tillbaka dem, men jag har några skapliga AGM i garaget som kanske kan duga i en månad och så får jag göra eljobbet med båten i havet, om jag inte går på någon annan lösning som funkar.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja under inträffar än idag så här långt efter Jesus återuppståndelse 😄

IMG_4773.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling som tack för alla råd.
Allt funkar som förväntat, jag ligger på lite lägre spänning på solcellsregulatorn för att inte ligga på 100% SOC mellan gångerna vi använder båten och sen får generatorerna dra upp det sista när vi kör till hamn.
Kylen står och går och landströmmen har inte behövt användas så nu är det bara invertern kvar att installera så jag får espresso naturhamnen. Efter 10 dagar utan landström med kylen på och några mulna dagar så låg batteriet fortfarande på 66% och då är max spänning satt till 13,80 på solcells regulatorn så 100% SOC nås ju inte. Kanske onödigt lågt? Batteriet är på 280Ah.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Makro:

- - -

max spänning satt till 13,80 på solcells regulatorn så 100% SOC nås ju inte. Kanske onödigt lågt? Batteriet är på 280Ah.

Du kan utan risk öka ett par tiondelar. En del BMS börjar inte balansera förrän 3,50 o är din sådan så ska du nog ladda med 14,00. Sen löser det kanske sig när du laddar från generatorn...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Makro:

Lite återkoppling som tack för alla råd.
Allt funkar som förväntat, jag ligger på lite lägre spänning på solcellsregulatorn för att inte ligga på 100% SOC mellan gångerna vi använder båten och sen får generatorerna dra upp det sista när vi kör till hamn.
Kylen står och går och landströmmen har inte behövt användas så nu är det bara invertern kvar att installera så jag får espresso naturhamnen. Efter 10 dagar utan landström med kylen på och några mulna dagar så låg batteriet fortfarande på 66% och då är max spänning satt till 13,80 på solcells regulatorn så 100% SOC nås ju inte. Kanske onödigt lågt? Batteriet är på 280Ah.

Kul att det fungerar. Jag har bara provkört min 300Ah några dagar då jag inte vari båten. Jag har bara varit nere på 90% efter fyra molniga dagar och två kylskåp på. Ser lovande ut.
Det blir hårdtest nästa veckan. 

Jag valde 14.0V för att cellerna skall hinna balansera vid 3.45V/cell. Andy förslår ju 13.8V och en timmes absorption. Men jag känner att det är lite brutalt att trycka på absorption i en hel timme för varje gång jag startar motorn. Så jag har lagt till ett svansström på 1A. 
Då går den bara upp kort på 14V när batterierna var full från start. 
Får se om det blir en inverter till nästa år. 

Hur stor inverter har du?

 

Har du märkt av några störningar i VHFen, om du har någon?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då kanske jag ska öka på spänningen lite grann till som ni säger.
Är det störningar från Orion XS du tänker på, vid generatorladdning? Inga störningar  i VHF, har en Simrad RS-40b. Invertern som jag hittade på Amazon, ska lämna 3000w på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Ja då kanske jag ska öka på spänningen lite grann till som ni säger.
Är det störningar från Orion XS du tänker på, vid generatorladdning? Inga störningar  i VHF, har en Simrad RS-40b. Invertern som jag hittade på Amazon, ska lämna 3000w på topp.

3000W är lagom men räcker strömmen till för att att driva den invertern? Min BMS klara dock bara 200A så väntar med detta till nästa år. Jag tänkte att jag stoppar ytterligare ett batteri.

 

Som jag skrev här https://www.maringuiden.se/forum/topic/108941-victron-orion-xs-50a-stör-min-vhf/

 

så hör jag ett störande ljud när motorn går och Orion laddar med ca 40A och uppåt. Efter monteringen av ferriter så har problemet minskat så att det går att hantera med squelchen. Ljudet går dock igenom ibland. Kommer nog plocka in några fler ferriter.

 

Om du inte hör ljudet så har jag kanske otur eller så har du en nyare modell. Det ser i alla fall ut som du har fått en märkning till på lådan. Den hänvisas till detta certifikatet,

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Certificate-Automotive-ECE-R10-6-Orion-XS.pdf

 

Min låda:

image.png.56cd847971eabe2041713e6b75b24131.png

 

Din låda:

image.png.448bea2948b1dfabc5c4bbfa5f653af9.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev anuba:

så hör jag ett störande ljud när motorn går och Orion laddar med ca 40A och uppåt. Efter monteringen av ferriter så har problemet minskat så att det går att hantera med squelchen. Ljudet går dock igenom ibland. Kommer nog plocka in några fler ferriter.

Ser att du hittat andra som har samma problem, https://community.victronenergy.com/questions/276162/orion-xs-safe-vhf-antenna-distance.html

 

Att det går att squelcha bort oljud och störningar är visserligen skönt för då blir det tyst, men är inte bra. En åtdragen squelch försämrar känsligheten och man riskerar att missa en del som man borde hört.

 

Intressant är att E-godkännandet (som baseras bl a på en del EMC-tester)är utfärdat så sent som i mars i år, dvs många som har köpt denna har nog enheter som är av en förserie. Dvs serietillverkade utan att enheten hunnit testas. Frågan är om det bara är dessa "förserieexemplar" som har problem ?  Att man levererat ut på marknaden innan den godkänts är ju heller inte snyggt, men kan också tyda på att man haft problem som gjort att man tvingats till sena modifieringar.

Sedan har vi ju CE, och en del EMC-tester där är tuffare än de för E-märkning. Men det är ju självcertifiering för CE (företaget behöver inte bevisa något förrän en myndighet kräver att få se mätprotokollen, något förenklat), därför mycket lättare att fuska med än E-märkningen.

 

Oavsett så skall den inte störa, och avstörningsferriter/filter skall vara inbyggda på samtliga ledningar. Det är inget kunderna skall behöva bekymra sig om.

Kollat med Victron om det är ett känt "fel" på tidiga exemplar och om de är villiga att byta ut den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Oavsett så skall den inte störa, och avstörningsferriter/filter skall vara inbyggda på samtliga ledningar. Det är inget kunderna skall behöva bekymra sig om.

Kollat med Victron om det är ett känt "fel" på tidiga exemplar och om de är villiga att byta ut den ?

Jag har informerat butiken. De kände inte till problemet och det visste inte om det fanns något utbytesprogram. Så det blir de långa vägen  med att först göra en ordentlig felbeskrivning och troligen skicka in den. Beskrivningen kan jag göra nu men jag plockar inte ur den förrän efter säsongen såvida jag inte får en ersättare innan.

Jag skall testa Victron direkt också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev anuba:

3000W är lagom men räcker strömmen till för att att driva den invertern? Min BMS klara dock bara 200A så väntar med detta till nästa år. Jag tänkte att jag stoppar ytterligare ett batteri.

 

 

Max ström ut från batteriet ska vara 200A och kaffemaskinen ligger på ca 1500w så det ska finnas marginal och i övrigt får jag tänka på vad jag belastar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...