Slingshot 0 Postad 28 Januari , 2024 Jag tänkte höra om någon har någon koll på möjliga autopiloter till en Linjett 32, med rorkult. Jag tänker på sådana som kan integreras via NMEA etc. Har sett att det finns enklare modeller som man sätter på rorkulten, men går det även att montera autopilot mot roderstocken (linear)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 962 Postad 28 Januari , 2024 14 minuter sedan skrev Slingshot: Jag tänkte höra om någon har någon koll på möjliga autopiloter till en Linjett 32, med rorkult. Jag tänker på sådana som kan integreras via NMEA etc. Har sett att det finns enklare modeller som man sätter på rorkulten, men går det även att montera autopilot mot roderstocken (linear)? Jag köpte en Linjett 32 i början av 90-talet. En ganska tidig komplettering var en Autohelm, jag tror det var modellen "1000", som hängdes på rorkulten. På den tiden var det inte N2K i båtelektronik så den användes med den inbyggda kompassen som styrreferens. Det går inte att montera mot hjärtstocken. Den sitter i ett rör genom skrovet som slutar i stuvfacket bakom sittbrunn och där finns ingen plats att montera en kvadrant (vattennivån ligger ganska nära under sittbrunnsdurken). Idag finns det modernare linjära autopiloter som har N2K så det går ju att få även en sådan att styra efter plotter eller vindinstrument. En linjär autopilot ska ju ha strömförsörjning och då kombineras ofta elförsörjningen med NMEA-kommunikationen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 28 Januari , 2024 Det går även att använda t ex en Raymarine ST2000+, med lite extra elektronik. Den kan bara "lyssna" på NMEA0183 och första generationens SeaTalk, men det finns elektronik man kan koppla in som omvandlar från N2K till valfritt av de två äldre, så man kan få in både styrdata och vinddata i autopiloten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser