Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Searay270sundancer

Solceller! Hur mycket?

Rekommendera Poster

Tjenare! Jag har en Sea Ray 270 sundancer, 1996 års modell, så som läget är idag så dräneras batterierna (blysyra) på mindre än ett dygn när man har kylen igång.

jag skulle vilja ha solceller och bättre batterier så att man inte behöver oroa sig när man är på sjön att man ska stå strömlös om vädret skiftar eller om det sker en olycka (har med ett extra batteri på 100ah vid nödfall). Vad har ni för input och hur mycket solceller/batterier ska man sikta på? 
 

Tack på förhand

 

mvh Rasmus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är: så mycket du får plats och har råd med.

 

Men minst 100 W, skulle jag säga. Vad är det för kyl?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Searay270sundancer:

Tjenare! Jag har en Sea Ray 270 sundancer, 1996 års modell, så som läget är idag så dräneras batterierna (blysyra) på mindre än ett dygn när man har kylen igång.

jag skulle vilja ha solceller och bättre batterier så att man inte behöver oroa sig när man är på sjön att man ska stå strömlös om vädret skiftar eller om det sker en olycka (har med ett extra batteri på 100ah vid nödfall). Vad har ni för input och hur mycket solceller/batterier ska man sikta på? 
 

Tack på förhand

 

mvh Rasmus

För det första bör du se till att ha koll på laddning och urladdning. Det finns egentligen bara ett sätt och det är att använda en batteritankmätare med shunt. Det finns flera där väl Victrons BMV 712 och deras Smartshunt är de som köps mest i dagsläget. Först då ser du vad grejerna tar i ström och kan sedan lista ut hur stora batterier du behöver och hur mycket solpaneler du bör ha för att, med ditt användarmönster, gå jämnt upp med laddning/urladdning.

Förmodligen har dina batterier någon/några gånger varit under gränsen för vad ett batteri tål (50% laddstatus) och har då tappat det mesta av sin kapacitet och livslängd. Möjligen har du också en landströmsladdare som inte är optimal för dina batterier och därför gett dem ett kortare liv.

I övrigt håller jag med @raol att så mycket solpaneler som du har råd och plats med och så mycket batterier du har råd och plats med är det bästa. Bly/syra-batterier håller längst om de dras ur lite och de ska aldrig dras ur mer än till 50% av deras nuvarande kapacitet (vilken försämras med stigande ålder och större urladdningar).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Minst 100 W solcellspaneler, MPPT-regulator och omkring 200Ah i batteribanken så funkar det vid stillaliggande i några dagar, men det är även beroende på vad du har för slags kylskpåp/kylbox, det finns sådana som är mer strömslukande än andra.

 

Jag har 200W (+50w) solcellspaneler, (50 wattaren är till en annan funktion) sedan en bra MPPT-regulator med MT50 display. Därutöver 180Ah bly/syra traktionära golfbilsbatterier. En "Nasa BM1 Clipper" övervakar detta.

Kylskåpet är ett strömsnålt Isotherm med ASU på 42 liter. Vid normalt sommarväder (varannandag mulet) så brukar batterikapaciteten med solens hjälp även räcka till att hålla en 42 liters kylbox igång samtidigt, men då kan man få komplettera med omkring en timmas motorgång varje dag. Om det däremot är solsken varje dag är jag självförsörjande med solcellerna och då kan vi titta på TV några timmar varje dag och det räcker även till laddning av mobiltelefoner och surfplattor. Det räcker även till pumpar och belysning och det blir en del över.

 

Så minst 100 W solceller, och cirka 200Ah batterikapacitet, men då balanserar du nog på marginalerna, betänk att du aldrig skall ladda ur bly/syra batterier till mer än 50%! Så om du inte redan har en "batteritankmätare" så bör du skaffa en sådan för att hålla koll på in och utgående ström ur batteribanken, liksom återstående kapacitet, hur många timmar du kan förbruka under nuvarande belastning och hur länge du måste ladda under nuvarande förhållanden. Dessutom visar den spänningen i banken, samt då strömmen som flyter in eller ut.

Victrons BMV 712 har nämnts, jag föredrar Nasas BM-1 Clipper, den finns i två storlekar, den mindre heter "Compact" samma pris, jag tycker Clipper är tydligare att läsa av, men det är ju en smaksak. Sedan finns det fler sådana batteritankmätare, som egentligen heter "batterimonitor", "battery monitor"...

 

Men jag rekommenderar ju då minst 200W solcellspaneler.

Så svar på frågan, "hur mycket?" har @raol redan svarat... eller; du kan inte få nog.

 

Idag är solcellspanelerna väldig prisvärda, och sådana köper man inte i båttillbehörsbutiken, dom köper man i fysiska- eller nätbutiker som är specialiserade på alternativ energi, som i allmänhet har bättre priser, men det är värt att kolla runt.

Moderna paneler är monokristallina, dom är litet bättre, och missfärgas inte, dom behåller sin svarta färg.

Här är en sådan butik, Det brukar även finns två olika Traderabutiker som säljer solcellspaneler med tillbehör, jag handlade från en sådan 2016, och är fortfarande nöjd med dom panelerna jag köpte då (dock inte den butiken i länken).

Även Jula har numera prisvärda lösningar. I solcellspaketen från Jula är det oftast med en enklare PWM-regulator och polykristallina, den funkar ju, men en MPPT är effektivare, så mitt råd är att lägga till pengar för en MPPT och monokristallina celler.

Jag har sett att det finns tester av Julas solceller på Youtube, men jag tittade aldrig på det klippet. Det kan nog vara så att flera olika fabrikat av paneler och regulatorer tillverkas i samma fabrik, i samma världsdel, men säljs världen över till olika grossister och detaljister under olika namn.

Denna modellen av MPPT-regulator säljs då under flera olika namn, ofta dyrare än den hos Jula, kan kompletteras med en extern display, tycker jag, men det är inte nödvändigt. Batteritankmätaren är bra mycket bättre än en sådan display som inte känner av batteriets status.

 

Men du kan finna solcellspaneler på många ställen, till olika priser, men det är paneler och regulatorer för 12 volts elsystem du skall ha!

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, du kommer att ha samma problem som jag hade med min Bayliner, ingen yta att ha fasta solceller. Men jag sätta fast tunna på kapelltaket med Tenax tryckknappar. Fick sitta där oavsett hastighet. Gick mycket bra. 

I Baylinern hade jag 300ah i förbrukarbank och 200 watt solceller (2st 100w) och 2st 25 watt på targan.

 

Har gjort samma sak på vår nya men med 3st 100 watt och en vikbar som vi tar fram på 100 watt och monterat 5st 100ah som förbrukning.

 

Som sagt tidigare, så mycket solceller och batterier som du har råd med och plats.

IMG_20240113_111051125.jpg

IMG_20220728_074804806.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Minst 100 W solcellspaneler, MPPT-regulator och omkring 200Ah i batteribanken så funkar det vid stillaliggande i några dagar, men det är även beroende på vad du har för slags kylskpåp/kylbox, det finns sådana som är mer strömslukande än andra.

 

Jag har 200W (+50w) solcellspaneler, (50 wattaren är till en annan funktion) sedan en bra MPPT-regulator med MT50 display. Därutöver 180Ah bly/syra traktionära golfbilsbatterier. En "Nasa BM1 Clipper" övervakar detta.

Kylskåpet är ett strömsnålt Isotherm med ASU på 42 liter. Vid normalt sommarväder (varannandag mulet) så brukar batterikapaciteten med solens hjälp även räcka till att hålla en 42 liters kylbox igång samtidigt, men då kan man få komplettera med omkring en timmas motorgång varje dag. Om det däremot är solsken varje dag är jag självförsörjande med solcellerna och då kan vi titta på TV några timmar varje dag och det räcker även till laddning av mobiltelefoner och surfplattor. Det räcker även till pumpar och belysning och det blir en del över.

 

Så minst 100 W solceller, och cirka 200Ah batterikapacitet, men då balanserar du nog på marginalerna, betänk att du aldrig skall ladda ur bly/syra batterier till mer än 50%! Så om du inte redan har en "batteritankmätare" så bör du skaffa en sådan för att hålla koll på in och utgående ström ur batteribanken, liksom återstående kapacitet, hur många timmar du kan förbruka under nuvarande belastning och hur länge du måste ladda under nuvarande förhållanden. Dessutom visar den spänningen i banken, samt då strömmen som flyter in eller ut.

Victrons BMV 712 har nämnts, jag föredrar Nasas BM-1 Clipper, den finns i två storlekar, den mindre heter "Compact" samma pris, jag tycker Clipper är tydligare att läsa av, men det är ju en smaksak. Sedan finns det fler sådana batteritankmätare, som egentligen heter "batterimonitor", "battery monitor"...

 

Men jag rekommenderar ju då minst 200W solcellspaneler.

Så svar på frågan, "hur mycket?" har @raol redan svarat... eller; du kan inte få nog.

 

Idag är solcellspanelerna väldig prisvärda, och sådana köper man inte i båttillbehörsbutiken, dom köper man i fysiska- eller nätbutiker som är specialiserade på alternativ energi, som i allmänhet har bättre priser, men det är värt att kolla runt.

Moderna paneler är monokristallina, dom är litet bättre, och missfärgas inte, dom behåller sin svarta färg.

Här är en sådan butik, Det brukar även finns två olika Traderabutiker som säljer solcellspaneler med tillbehör, jag handlade från en sådan 2016, och är fortfarande nöjd med dom panelerna jag köpte då (dock inte den butiken i länken).

Även Jula har numera prisvärda lösningar. I solcellspaketen från Jula är det oftast med en enklare PWM-regulator och polykristallina, den funkar ju, men en MPPT är effektivare, så mitt råd är att lägga till pengar för en MPPT och monokristallina celler.

Jag har sett att det finns tester av Julas solceller på Youtube, men jag tittade aldrig på det klippet. Det kan nog vara så att flera olika fabrikat av paneler och regulatorer tillverkas i samma fabrik, i samma världsdel, men säljs världen över till olika grossister och detaljister under olika namn.

Denna modellen av MPPT-regulator säljs då under flera olika namn, ofta dyrare än den hos Jula, kan kompletteras med en extern display, tycker jag, men det är inte nödvändigt. Batteritankmätaren är bra mycket bättre än en sådan display som inte känner av batteriets status.

 

Men du kan finna solcellspaneler på många ställen, till olika priser, men det är paneler och regulatorer för 12 volts elsystem du skall ha!

 

Tack för ett extremt utförligt svar och på bra pedagogisk nivå! Finns ju hur mycket som helst att ta med sig från detta! 🙂 jag kollade på julas 160w panel med pwm regulator, men precis som du säger så är ju MPPT- regulatorn betydligt mer effektiv. Jag kollade även på blocket på ”riktiga” paneler (410w) och de kan man ju köpa för ynka 1000-lappen,  sen går de ju att få ytterligare kräm i det hela om man köper de absolut senaste på marknaden, men panelerna är ju stora (ca 1800x1200) vilket kan vara osmidigt att få plats med på min lille skuta. Men om man kanske skulle ha två paneler från jula och en MPPT-regulator, sen är ju frågan om man ska satsa stort och köpa LiFePO4 batterier eller om de skulle räcka med t.e.x 3 st 100ah AGM batterier? 
 

Mvh Rasmus 

2 timmar sedan skrev patrikflink:

Hmm, du kommer att ha samma problem som jag hade med min Bayliner, ingen yta att ha fasta solceller. Men jag sätta fast tunna på kapelltaket med Tenax tryckknappar. Fick sitta där oavsett hastighet. Gick mycket bra. 

I Baylinern hade jag 300ah i förbrukarbank och 200 watt solceller (2st 100w) och 2st 25 watt på targan.

 

Har gjort samma sak på vår nya men med 3st 100 watt och en vikbar som vi tar fram på 100 watt och monterat 5st 100ah som förbrukning.

 

Som sagt tidigare, så mycket solceller och batterier som du har råd med och plats.

IMG_20240113_111051125.jpg

IMG_20220728_074804806.jpg

det är ju det stora problemet man har tyvärr, platsbrist, men det är ju en väldigt praktisk lösning att lägga solcellerna på kapellet, hur kopplar du dom förr att dom inte ska ta ut varandra? 🙂 vad jag förstår så räcker det med att lite blir skuggat på en panel för att det ska minska effekten på alla paneler? 🙂

 

Mvh Rasmus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Searay270sundancer:

Tack för ett extremt utförligt svar och på bra pedagogisk nivå! Finns ju hur mycket som helst att ta med sig från detta! 🙂 jag kollade på julas 160w panel med pwm regulator, men precis som du säger så är ju MPPT- regulatorn betydligt mer effektiv. Jag kollade även på blocket på ”riktiga” paneler (410w) och de kan man ju köpa för ynka 1000-lappen,  sen går de ju att få ytterligare kräm i det hela om man köper de absolut senaste på marknaden, men panelerna är ju stora (ca 1800x1200) vilket kan vara osmidigt att få plats med på min lille skuta. Men om man kanske skulle ha två paneler från jula och en MPPT-regulator, sen är ju frågan om man ska satsa stort och köpa LiFePO4 batterier eller om de skulle räcka med t.e.x 3 st 100ah AGM batterier? 
 

Mvh Rasmus 

det är ju det stora problemet man har tyvärr, platsbrist, men det är ju en väldigt praktisk lösning att lägga solcellerna på kapellet, hur kopplar du dom förr att dom inte ska ta ut varandra? 🙂 vad jag förstår så räcker det med att lite blir skuggat på en panel för att det ska minska effekten på alla paneler? 🙂

 

Mvh Rasmus 

Beror på om man kör parallellt eller serie. Jag kör inte serie, så skuggning blir inte mitt problem.

Har även full övervakning med Victrons prylar (shunt, temp och regulator).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med både serie och parallellt. 
Jag har inte direkt upplevt någon större skillnad. 
Teoretisk skulle ju en seriekoppling vara sämre om en av panelerna skuggades.

Mina 100 wattare ligger ju helt platt på taket, fram på eftermiddagen blir det bättre laddning med seriekoppling då spänningen blir litet högre och det tvärs emot någon slags grundläggande elektrisk lag blir det även mer ström till batterierna vilket det då inte borde bli. Men det finns en subjektivitet i detta då det varit olika förutsättningar med hur solstrålarna träffade panelerna.

Den allmänna uppfattningen här är ju att en parallellkoppling är bättre.

Mest optimalt hade det varit om varje panel hade var sin regulator. Och då ännu mer optimalt om panelerna kan vridas och vinklas mot solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har testat med både serie och parallellt. 
Jag har inte direkt upplevt någon större skillnad. 
Teoretisk skulle ju en seriekoppling vara sämre om en av panelerna skuggades.

Mina 100 wattare ligger ju helt platt på taket, fram på eftermiddagen blir det bättre laddning med seriekoppling då spänningen blir litet högre och det tvärs emot någon slags grundläggande elektrisk lag blir det även mer ström till batterierna vilket det då inte borde bli. Men det finns en subjektivitet i detta då det varit olika förutsättningar med hur solstrålarna träffade panelerna.

Den allmänna uppfattningen här är ju att en parallellkoppling är bättre.

Mest optimalt hade det varit om varje panel hade var sin regulator. Och då ännu mer optimalt om panelerna kan vridas och vinklas mot solen.

Nu har ju du rätt optimala förutsättningar, med ett stort, platt tak. Inte många tillfällen för nåt att skugga panelerna. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Mina 100 wattare ligger ju helt platt på taket, fram på eftermiddagen blir det bättre laddning med seriekoppling då spänningen blir litet högre och det tvärs emot någon slags grundläggande elektrisk lag blir det även mer ström till batterierna vilket det då inte borde bli.

Blir det inte det? Regulatorns jobb är att omvandla, man får väl ut mera ah vid högre spänning via en regulator. Det är väl därför man kan mosa in 100V i min Victron regulator och få ut max 30ah vid serie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Nu har ju du rätt optimala förutsättningar, med ett stort, platt tak. Inte många tillfällen för nåt att skugga panelerna. :)

Tja, kanske det. Jag har ju en targabåge med diverse antenner, lanternor och en radarburk som skuggar om båten ligger mad aktern mot söder, vilket den sällan gör.

Men det kan hända att höga och smala strukturer, ofta av aluminium,  på närliggande båtar kan skugga, liksom geologiska formationer som mestadels består av granit.

Det händer även rätt ofta att hela flottiljer bestående av havets skärgårdens smrönande viltfågelbestånd bombar hela båten i allmänhet och solceller (och kapellväv) i synnerhet med sina exkrimenter, det är hämmande för solcellernas laddningskapacitet.

 

Men det som är väldigt bra är att batteribanken, alltså förbrukningsbanken alltid är fulladdad när man äntrar båten på fredag eftermiddag inför helgturerna.


Jo, klart det är inte alla förundrat med ett flera kvadratmeter platt tak. Det är väl Targor, Nordstarar, Minosar/Sargosar och liknande hyttbåtar, som min, som har dom förutsättningarna.

 

För att fortsätta erfarenhetsdelningen, så hade jag på förra båten endast en 50 wattspanel, som kunde riktas litet, jag hade samma kylskåp, liksom ungefär samma förbrukning i övrigt.

Det fungerade nästan, eller det funkade om generatorn fick ladda minst en timma varje dag, eller om man tog landström i hamnen under varannan natt ungefär. Då hade jag 260Ah batteribank.

Av dessa erfarenheter drar jag då slutsatsen att en 100 wattspanel teoretiskt borde räcka, men om man har ett större kylskåp/kylbox eller en sådan som drar mer ström än Isotherms gör kan även 100 watt bli snålt tilltaget.

 

Man kan ju upprätta en strömbudget, räkna på utgifter och inkomster. Men det är svårt då alla parametrarna varierar hela tiden. Ju varmare det är i luften, desto mer får kylskåpet jobba, varje gång man öppnar kylskåpsdörren får man ett kallras, även molnfria dagar kan solljusets intensitet variera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev patrikflink:

Blir det inte det? Regulatorns jobb är att omvandla, man får väl ut mera ah vid högre spänning via en regulator. Det är väl därför man kan mosa in 100V i min Victron regulator och få ut max 30ah vid serie.

Javisst, ohms lag och förnuftet säger att det skall vara på det viset. I verkligheten kan det vara annorlunda. Jag har bara fört enkla noteringar om hur U och I varierat, inga som helst vetenskapliga mätningar i laboratoriemiljö. Det är ju så många saker som kan påverka, som temperaturen på solcellspanelen exempelvis. Det är ju även så att batteriet som har kvar hälften av sin kapacitet suger i sig bra mycket mer ström än när det börjar bli fulladdat.

Kontentan var ju den att jag inte kunde utvärdera om det var någon signifikant skillnad vid serie eller parallellkoppling, måhända har någon annan solcellsladdande båtmänniska gjort andra erfarenheter?

 

Ah, amperetimmar får du ju ut över tid, i stunden lämnar ju regulatorn x antal A, ampere

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni sitter alla på ovärderlig kunskap för en som mig, må hända att jag kan greja och skruva (är underhållsledare till yrket) men jag har så oändligt mycket att lära mig 😅 vad jag kan tyda från bilder från i somras så har jag en Norcold kyl, troligtvis original från att båten var ny -96, men jag hittar inget om vad den kräver effektmässigt. Jag har ju ganska fina ytor på kapellet, sen har jag ju fören på båten att lägga solceller på, men jag har också två öppningsbara fönster där (enligt bifogad bild).

mina batterier är slut, dom har laddats ur och blivit väldigt dåliga, och det är parallellkopplat olika batterier med olika styrka (ah) vilket jag har förstått är fel att göra? Men jag ska försöka sammanställa all information jag har fått från er och se hur långt jag kommer till sommarn (läs hur mycket jag har råd med) 

 

Hjärtligt tack! 
 

Mvh Rasmus 

IMG_1895.jpeg

IMG_1862.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då låter det som att prio ett är att fixa helt nya batterier.

 

Med en gammal kyl kan det vara så att gasen som cirkulerar i kylslingan har läckt ut delvis. Då måste kompressorn jobba mycket mer för att hålla tempen, och drar mer ström. Men det är nog svårt att kolla upp, mer än att mäta förbrukningen och jämföra med ett referensvärde för modellen, vilket kanske inte finns...

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Searay270sundancer:

- - -

...sen är ju frågan om man ska satsa stort och köpa LiFePO4 batterier eller om de skulle räcka med t.e.x 3 st 100ah AGM batterier?

- - -

Blybatterier är dyra - LFP-batterier är ännu dyrare.

Blybatterier försämras i förtid om de missköts (t.ex. laddas ur för mycket eller överladdas) - LFP-batterier stendör om de missköts.

 

Är du rädd om ekonomin så installera inte LFP innan du har koll på ditt elsystems förbrukning och laddningsförmåga. Annars kan det bli dyrt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar info om olika Norcold-kylar men de jag slumpmässigt tittade på av de mindre så hittar jag ingen spec på vad de drar. Fanns ju en hel del info om att luftflödet bakom ska vara fritt osv vilket gäller för de flesta kylar men kan vara bra att tänka på. Sen återstår det bara att mäta vad den verkligen drar, förslagsvis genom att installera en Batterimonitor. Installera gärna det i samband med att du monterar in nya batterier. Du kan behöva några ytterligare kablar antagligen någon polplint. Har du tillgång till båten under vintern/våren hade iaf jag åkt för att kolla hur man kan installera en batterimonitor i god tid före sjösättningen.

 

Nu kanske du tycker att det blir dyrt med en batterimonitor men jag brukar tänka på att den där fina dagen på sjön som man inte kunde få för att sk_ten inte fungerade kostar mer. Sen brukar jag fundera på varför tillverkare och ägare av bobara båtar inte tycker det är viktigt att veta hur mycket ström som är kvar när så gott som alla har en mätare för hur mycket som är kvar av bränslet? 

 

Har du landströmsladdare? Vilken sort? Vissa märken har en tendens att ladda sönder batterierna med det som de kallar "smarta lägen". Ett batteri mår bäst av att laddas inom specarna som tillverkarna sätter och de smarta lösningar som laddartillverkarna hittar på handlar ofta om att ladda med högre spänning - vilket dödar batterierna.

 

Det har skrivits väldigt mycket bra om dessa områden här på MG. Ägna gärna lite tid åt att kolla runt.

 

Mina rekommendationer:

  • AGM-batterier från känd tillverkare som tex Varta Excide eller liknande. Det kommer extrapriser i vår så mät i båten hur stora batterier det finns plats för.
  • Victrons BMV712 eller SmartShunt eller denna
  • Smart laddare från Victron, beroende på hur stor batteribank du landar i. Tex denna
  • Solpaneler som passar i storlek
  • En MPPT-regulator tex från Victron tex denna, beroende av hur mycket solpaneler du kommer satsa på
  • (det "smarta" med Victrons produkter som heter något med smart är att de kan ställas in och läsas av via bluetooth liksom BMV712 och SmartShunten)

Nu kan det ju låta som om jag var delägare i Victron så som jag tjatar men det är jag inte. Har inget alls att göra med dem mer än att jag lite för sent märkt hur bra produkter de har.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Searay270sundancer:

jag en Norcold kyl, troligtvis original från att båten var ny -96

Har den verkligen en kompressor? Vill minnas att många körde med termoelektriska kylar och dom drar.

 

Enkelt att ta reda på, har du ett frysfack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Då låter det som att prio ett är att fixa helt nya batterier.

 

Med en gammal kyl kan det vara så att gasen som cirkulerar i kylslingan har läckt ut delvis. Då måste kompressorn jobba mycket mer för att hålla tempen, och drar mer ström. Men det är nog svårt att kolla upp, mer än att mäta förbrukningen och jämföra med ett referensvärde för modellen, vilket kanske inte finns...

 

 

Om man behöver köpa nya och större batterier för att få en gammal kyl att fungera, ett tag, så måste det vara som att kissa på sig när det är kallt och man fryser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Har den verkligen en kompressor? Vill minnas att många körde med termoelektriska kylar och dom drar.

 

Enkelt att ta reda på, har du ett frysfack?

Många, t.ex Nordcold, använde/använder absorptionsprincipen i kylskåpen och då finns det möjlighet till frysfack också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Om man behöver köpa nya och större batterier för att få en gammal kyl att fungera, ett tag, så måste det vara som att kissa på sig när det är kallt och man fryser.

Läs du TS inlägg i stället. TS skriver att batterierna är gamla och slutkörda.

 

Citat

mina batterier är slut, dom har laddats ur och blivit väldigt dåliga

 

Det var därför jag svarade som jag gjorde.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Om man behöver köpa nya och större batterier för att få en gammal kyl att fungera, ett tag, så måste det vara som att kissa på sig när det är kallt och man fryser.

 

1 timme sedan skrev raol:

Läs du TS inlägg i stället. TS skriver att batterierna är gamla och slutkörda.

 

Det var därför jag svarade som jag gjorde.

Nej! TS har inte skrivit någonstans att batterierna är gamla. Däremot har det tydligt framgått att de har misshandlats genom för stor förbrukning vilket gjort att kapaciteten nu är väldigt liten. Batterier som misshandlas blir aldrig gamla. TS har insett att han måste ordna återuppladdningen på ett bättre sätt men har bortsett från att han nog även behöver se över förbrukningen för att få balans i batterifrågan vilket har kommenterats i tråden.

 

Att TS behöver skaffa nya batterier är tydligt. Att skaffa nya batterier utan att se över förbrukningen är som @excel319 skriver "rätt dumt", det kommer bara att resultera i att TS snart står inför att köpa nya batterier igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, så tröttsamma människor det finns då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Lintott:

Att TS behöver skaffa nya batterier är tydligt. Att skaffa nya batterier utan att se över förbrukningen är som @excel319 skriver "rätt dumt", det kommer bara att resultera i att TS snart står inför att köpa nya batterier igen.

Liksom laddningen - vill jag påstå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om Nordcoldkylskåp vet jag ingenting.

Man skiljer på kompressorkylskåp och termoelektroska.

Kompressorkylar har en stor svart grej, som är kompressorn, monterad baktill på skåpet eller i dess närhet. Det termoelektriska har en större kylfläns med en fläkt.

 

Batterier…

Först skall du ha en separat batterikrets till startmotorn, ja ett batteri som försörjer motorns interna elsystem, som enbart laddas av generatorn.

Sedan skall du ha en batteribank till allting annat, de flesta kallar den för ”förbrukningsbank” den skall bestå av x antal batterier som kan lämna en relativt liten ström under lång tid, tvärtemot startbatteriet som kan lämna stora strömmar under kort tid.

Båda batteribankerna skall vara kopplade med någon typ av laddningsfördelare, eller bäst ett skiljerelä som ser till att båda laddas av generatorn, men därutöver skall dom vara helt avskiljda på plussidan, minus skall sitta ihop.

 

Jag har en hel del gammaldags teknik ombord, som förbrukarbank har jag två golfbilsbatterier på 6 volt och 280Ah, dessa är seriekopplade för att få 12 volt och vid seriekoppling blir kapaciteten 280Ah.

Detta är vanliga öppna syra/blybatterier som skall underhållas, jag brukar kolla dem varannan vecka ungefär på sommaren och då fyller jag på dest.vatten vid behov. Om vintern ser jag över dessa några gånger och underhållsladdar över en timer några timmar varje natt.

 

 

Det vanligaste är ju då annars att man parallellkopplar likadana batterier som helst skall vara tillverkade samtidigt, och då ha samma ursprungskondition.

Solcellerna laddar bara förbrukarbanken. Startbatterierna behöver sällan laddas av annat än generatorn, om du ändå måste ladda startbatteriet med solcellerna kan man sätta en omkopplare efter regulatorn, där man kan välja vilken batterigrupp man skall ladda.

Annars, vilket kan vara bättre, tag med en startkabel ombord, med vilken man het tillfälligt kan koppla ihop förbrukarbanken med startbatteriet för att kunna nödstarta motorn om nu startbatteriet är dåligt.

 

Varje gång jag köpt en ”ny” begagnad båt har jag fått köpa nya batterier nästan med en gång, eller iallafall till andra säsongen, trots att säljaren försäkrar att batterierna minsann var nya förra året…. Och jag ser att flera här på forumet gjort samma erfarenhet.

 

Batterier mäter man under belastning. Att bara mäta på ett obelastat batteri med en voltmeter/multimeter ger inte hela sanningen. Klart man kan ju se en del men inte allt.

Det finns två olika sådana batteritestare en rätt så brutal men rättvis mätare, påminner närmast om en brödrost med voltmeter och krokodilklämmor, man mäter då över ett lågohmigt motstånd under fem eller tio sekunder. Så finns det en elektronisk testare där man skriver in batteriets kapacitet och dess cca-värde och sedan säger det instrumentet; good, poor eller replace.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Batterier…

Först skall du ha en separat batterikrets till startmotorn, ja ett batteri som försörjer motorns interna elsystem, som enbart laddas av generatorn.

Sedan skall du ha en batteribank till allting annat, de flesta kallar den för ”förbrukningsbank” den skall bestå av x antal batterier som kan lämna en relativt liten ström under lång tid, tvårtemot startbatteriet som kan lämna stora strömmar under lång tid.

- - -

Det finns andra lösningar som fungerar lika bra!

 

Jag har haft en enbankslösning med lågspänningsbrytare som kopplade bort förbrukarna om spänningen sjönk för mycket i batterierna, så det fanns kvar effekt att kunna starta motorn (under de 11 säsonger jag haft den lösningen har lågspänningsbrytaren aldrig utlöst, inte ens i höstas när ett batteri började krångla).

 

Tre st 100Ah AGM-batterier fungerade klanderfritt i 10,8 säsonger. Sedan blev det kortis i en cell i ett av batterierna så det fick kopplas bort från batteribanken. De kvarvarande två strömförsörjde båten säsongen ut.

 

Förutom generatorladdning och sällsynt laddning från 240V-laddaren så har jag 200W solpaneler liggande plant på rufftaket. Kylboxen startas vid sjösättning och slås av vid upptagning (är igång och "laddad med kylvaror" även när vi lämnar båten i hamnen).

 

Jag har en vattenkyld kompressorkyl med rätt stor box. Kylen drar 3A vid drift men anständigt korta driftperioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

3 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns andra lösningar som fungerar lika bra!

 

Jag har haft en enbankslösning med lågspänningsbrytare som kopplade bort förbrukarna om spänningen sjönk för mycket i batterierna, så det fanns kvar effekt att kunna starta motorn (under de 11 säsonger jag haft den lösningen har lågspänningsbrytaren aldrig utlöst, inte ens i höstas när ett batteri började krångla).

 

Tre st 100Ah AGM-batterier fungerade klanderfritt i 10,8 säsonger. Sedan blev det kortis i en cell i ett av batterierna så det fick kopplas bort från batteribanken. De kvarvarande två strömförsörjde båten säsongen ut.

 

Förutom generatorladdning och sällsynt laddning från 240V-laddaren så har jag 200W solpaneler liggande plant på rufftaket. Kylboxen startas vid sjösättning och slås av vid upptagning (är igång och "laddad med kylvaror" även när vi lämnar båten i hamnen).

 

Jag har en vattenkyld kompressorkyl med rätt stor box. Kylen drar 3A vid drift men anständigt korta driftperioder.

Ja var och en är ju salig i sin tro.

Min fösta bobara båt hade enbart två 75Ah batterier, start och förbrukning, men med en sådan där vridströmbrytare, off, 1, 2 eller 1+2.

Oförstående lämnades den i 1+2 varvid båda batterierna laddades ur i hamn.

Det har hänt fyra-fem gånger att jag lånat ut batteriladdare och förlängningssladd i några olika hamnar då olika besättningar laddat ur båtens enda batteribank, eller inte förstått sig på nämnda vridströmbrytare. Jag anser att man skall ha två separata betteribanker, om man har dubbla motorer kan det ju vara bra att även ha dubbla startbatterier.

 

Sedan håller jag med om resten i @Lintotts inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en sak till.

Jag har också en sådan där elektronisk ”battery sawer” som bryter om spänningen blir för låg. Men den är kopplad såå så att den bara bryter strömmen till kylskåp och kylbox. Det kan ju vara bra att ha litet belysning mitt i natten även om batterivakten slagit ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-27 vid 13:37 skrev Lintott:

Det finns andra lösningar som fungerar lika bra!

 

Jag har haft en enbankslösning med lågspänningsbrytare som kopplade bort förbrukarna om spänningen sjönk för mycket i batterierna, så det fanns kvar effekt att kunna starta motorn (under de 11 säsonger jag haft den lösningen har lågspänningsbrytaren aldrig utlöst, inte ens i höstas när ett batteri började krångla).

 

Tre st 100Ah AGM-batterier fungerade klanderfritt i 10,8 säsonger. Sedan blev det kortis i en cell i ett av batterierna så det fick kopplas bort från batteribanken. De kvarvarande två strömförsörjde båten säsongen ut.

 

Förutom generatorladdning och sällsynt laddning från 240V-laddaren så har jag 200W solpaneler liggande plant på rufftaket. Kylboxen startas vid sjösättning och slås av vid upptagning (är igång och "laddad med kylvaror" även när vi lämnar båten i hamnen).

 

Jag har en vattenkyld kompressorkyl med rätt stor box. Kylen drar 3A vid drift men anständigt korta driftperioder.

Jag har samma lösning och min är också 11 säsonger. Vilket sammanträffande. Jag har aldrig haft några problem med den setupen. Jag har dock bara en 130W solpanel och ASU funktion på kylboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja var och en är ju salig i sin tro.

- - -

Nej, jag är inte troende eller salig.

 

Jag har haft min beskrivna lösning i praktisk drift under många år utan att ha några problem med den. Fördelen som jag värderat är att jag har sluppit åka runt med ett extra startbatteri som barlast, utan kunnat använda samtlig batterikapacitet för förbrukning (visst det finns en gräns för hur långt ner jag kunnat ladda ur batterierna men jag har aldrig nått den gränsen).

 

Man måste inte alltid göra på samma sätt som man alltid gjort. Det kommer ny teknik och med den nya sätt att lösa de behov man har.

2024-01-27 vid 13:37 skrev Lintott:

- - -

Jag har haft en enbankslösning med lågspänningsbrytare som kopplade bort förbrukarna om spänningen sjönk för mycket i batterierna, så det fanns kvar effekt att kunna starta motorn (under de 11 säsonger jag haft den lösningen har lågspänningsbrytaren aldrig utlöst, inte ens i höstas när ett batteri började krångla).

- - -

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-01-27 vid 12:58 skrev Georg_Ohm:

Om Nordcoldkylskåp vet jag ingenting.

Man skiljer på kompressorkylskåp och termoelektroska.

Kompressorkylar har en stor svart grej, som är kompressorn, monterad baktill på skåpet eller i dess närhet. Det termoelektriska har en större kylfläns med en fläkt.

Kompressor, termoelektriskt samt absorptionsskåp/box är det som finns, vad jag kommer ihåg. Absorptionsskåp var det som gjorde Elektrolux stora på kylmarknaden.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...