Robbn 3 Postad 24 Januari Hej på er! Tänkte montera bort min batteriväljare, som har 1,2 eller 1+2 samt off efter råd från er här! Någon som kan förklara på ett lagom pedagogiskt sätt hur jag bör gå till väga? 🙂 Har 1 start och 1 förbrukningsbatteri i båten, hur blir det när man ska starta maskin? Kommer den ta från bägge batterierna eller hur verkar det? Samt hur gör man med huvudström? Vill ju kunna bryta helt när man åker därifrån tex 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 24 Januari Ersätt din gamla brytare med två olika som bryter strömmen från de olika batteribankarna (start/förbrukning) till deras ”förbrukare”. Den ena kopplar du till det som idag ligger på batteri 1 och den andra till det som idag är batteri 2, eller tvärtom. Sätt ett spänningsavkännande relä (tex Biltemas som jag och många har haft länge) och koppla enligt instruktion. Det gör att förbrukarbatteriet kopplas ihop med startbatteriet när spänningen på startbatteriet överstiger ett visst värde (har för mig det är 13,2V), dvs när motorn laddar, och sedan kopplar isär batterierna när spänningen understiger ett annat värde (12,8V?). Lite överkurs. Jag har satt en Schottkydiod på sense-ledningen så att relät kopplar in något senare (motorn ger alltid en högre spänning när den går) och kopplar ifrån något tidigare då den sänker spänningen som relät känner av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 24 Januari 14 minuter sedan skrev Robbn: hur blir det när man ska starta maskin? Kommer den ta från bägge batterierna eller hur verkar det? Starten kommer bara ta ström från startbatteriet så länge relät har brutit sammankopplingen, dvs när spänningen är under dess bryt-spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 28 Januari Ett manuellt relä fungerar också. Lite knepigare att koppla in, för man måste tala om för reläet när startnyckeln har vridits sitt första snäpp, men kanske aningen enklare att förstå sig på. När startnyckel är i på-läge är batterierna ihopkopplade. Annars inte. Varför det undrar man: När startnyckel är på är också motor igång (99% av tiden). Då laddar generatorn båda batterierna. När starnyckeln är av, och batterierna skiljda kommer ungarnas paddor (I-paddor, inte hudjursditto) och din värmefilt m.m. att ta ström endast från förbrukarbatteriet. Skulle värmefilt, kyl och TV dra ur förbrukarbatteriet helt under natten finns el kvar i startbatteriet så att ni kan komma iväg eller bara köra motor på friläge en stund. Man undrar ju varför batterierna kopplas ihop inför start, kommer då inte strömmen att gå över till förbrukningen och ge värmetråd (diesel) och startmotor mindre kräm? Nej, det går tydligen inte så fort. Solceller och landström kan du då koppla in att bara ladda förbrukaren viket är lite enklare (subjektiv åsikt). Skulle startbatteriet vara tomt (legat i hamn i veckor eller av någon annan anledning) så kan man starta på förbrukningen, kanske inte så bra, men det är ju ett undantagsfall (här är jag inte 100% säker på vad jag dillar om, rätta mig gärna). Om du dragit ur förbrukarbanken, inte kan starta motor av annan anledning (soppatorsk, pirater, myndigheter) och absolut måste få igång VHF-radion så använd vanliga startkablar som ändå bör finnas i en båt. Det automatiska reläet som ChristerN föreslår fungerar också förstås, personligen är jag nöjd med denna lösning. Det går historier om att reläet olyckligt ligger och "vibrerar" mellan av och på och då svetsas ihop inuti. Men väldigt många har Biltemas variant så det är nog överdrivet att ängslas för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 29 Januari (redigerade) 11 timmar sedan skrev Dany_ms: Ett manuellt relä fungerar också. Lite knepigare att koppla in, för man måste tala om för reläet när startnyckeln har vridits sitt första snäpp, men kanske aningen enklare att förstå sig på. När startnyckel är i på-läge är batterierna ihopkopplade. Jag avråder starkt från denna inkoppling (alltså via tändningslåset), i synnerhet om reläet inte är extremt kraftigt. Anledningen är att reläet då är draget under startfasen, och då man ofta har flera batterier i parallell på förbrukarsidan är det dessa som har lägst inre resistans dvs en stor del av startströmmen kommer därifrån och passerar reläet. Det måste därför dimensioneras för motorns startström, inte laddström, om man inte vill riskera svetsade kontakter. I praktiken är relä dock väldigt tåliga och många har kört med reläet inkopplat så utan problem i många år. Men rent principiellt är det alltså en risk. Dessutom kommer en urladdad förbrukarbank att lasta ner motorbatteriet så snart nyckeln vrids om. Motorbatteriet får då inte bara nöjet att försörja starten när man försöker starta, utan samtidigt också skicka en massa ström till förbrukarbanken. Inte så bra koppling.... För att kunna starta på förbrukarbanken om motorbatteriet är urladdat - de få gånger det kommer behövas - kan man istället ha en kort bit startkabel som man lägger mellan motor- och förbrukarbatteriplus. Vill man inte ha ett spänningsavkännande relä är den klassiska inkopplingen att lägga ett vanligt relä på laddlampeutgången. Då drar reläet först när generatorn börjar ladda. Fungerar bra på äldre konventionella generatorer men ofta inte på en nyare då den kan ha elektronisk laddlampeutgång. Redigerad 29 Januari av IngemarE Kastade om meningarna 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Januari (redigerade) Du har fått bra svar! En ”batterifrånskiljare” är detsamma som ”huvudbrytare” båda orden används, men enligt en lärare på en fordonselektrisk gymnasielinje är det tydligen ordet ”batterifrånskiljare” som numera skall användas… Två batterifrånsklijare, skall du ha en till varje batterigrupp. Köp inte den billigaste modellen, den som är av plast med en röd nyckel. Köp en av god kvalitet. Den som är till startbatteriet bör ju tåla sisådär 200 ampere, en startmotor till en liten dieselmotor kan kräva bortåt 50-100 ampere vid start. Om du har tur räcker dom gamla kablarna till på längden fram till dom nya batterifrånskiljarna. När du kommer i hamn kan du om du vill koppla ifrån startbatteriet, och bara ha förbrukarbatteriet/batterierna inkopplade. När du lämnar båten i hemmahamnen slår du ifrån båda två. Om du har larm, en modern bilstereo med elektroniskt kanalminne eller automatisk länspump skall dessa saker kopplas innan förbrukningsbatteriets batterifrånskiljare. Radions minneskrets brukar ha en egen kabel. Om den kopplas bort ”glömmer” radion inställda kanaler när strömmen bryts. Larmet, radions minneskrets och en automatisk länspump skall ju naturligtvis ha adekvata säkringar så nära batteriet eller hellre en plusplint, som möjligt. Nej, du skall INTE koppla något relä till tändningslåset, det har redan skrivits men tål att upprepas. @IngemarE har gett dig förklaringen här ovan. Vad man skulle kunna göra är att koppla ett relä som tål sisådär 30-40 ampere till D+ på generatorn. Men det skall man inte ge sig på om man absolut inte vet vad man gör. Biltemas skiljerälä har nämnts även i denna tråden. Ja flera av oss har (minst) ett sådant, jag har två… På baksidan finns det två anslutningar, en med en röd prick på, den kopplas till startbatteriets +. Det är ju bra om det sitter en säkring på kanske 30A, beroende på hur mycket din generator laddar, på den kabeln. Den utan färgmarkering kopplas till förbrukarbankens +. Den lilla svarta sladden kopplas till minus någonstans, det spelar igen roll var, bara det är en bra minuspunkt. När motorn startats och generatorn(!) börjar att ladda känner relät av den ökade spänningen och sluter en kontakt som kopplar ihop batterierna. Tvärtom när motorn stannats och generatorn slutat att ladda. Hur enkelt som helst. Det finns en lysdiod på skiljereläts ovansida som lyser när det har kopplat ihop batterierna. Redigerad 29 Januari av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 30 Januari 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Köp inte den billigaste modellen, den som är av plast med en röd nyckel. Nja, det FINNS faktiskt riktigt bra modeller av huvudbrytare/batterifrånskiljare som även de "är av plast med en röd nyckel". Hade t ex fem sådana i den förra båten i nästan 20 år, och de fick under den tiden hantera mycket ström. Så man kan inte bara gå på färgen och materialet. Men de var däremot inte de billigaste, helt rätt 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 30 Januari 2024-01-29 vid 10:41 skrev IngemarE: Jag avråder starkt från denna inkoppling (alltså via tändningslåset), i synnerhet om reläet inte är extremt kraftigt. OK! 2024-01-29 vid 10:41 skrev IngemarE: Vill man inte ha ett spänningsavkännande relä är den klassiska inkopplingen att lägga ett vanligt relä på laddlampeutgången. Då drar reläet först när generatorn börjar ladda. Fungerar bra på äldre konventionella generatorer men ofta inte på en nyare då den kan ha elektronisk laddlampeutgång. Aha! Jag har än en gång lärt mig att jag ännu inte lärt mig tillräckligt. Nu ska jag ner där och kolla upp exakt hur detta är gjort på min båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 31 Januari 2024-01-30 vid 07:17 skrev IngemarE: Nja, det FINNS faktiskt riktigt bra modeller av huvudbrytare/batterifrånskiljare som även de "är av plast med en röd nyckel". Hade t ex fem sådana i den förra båten i nästan 20 år, och de fick under den tiden hantera mycket ström. Så man kan inte bara gå på färgen och materialet. Men de var däremot inte de billigaste, helt rätt 😉 Man skall kanske inte generalisera, men jag tänkte väl närmast på dom modellerna som kostar under hundralappen. Sedan kan det ju finnas dyra batterifrånskiljare som inte är så bra också. Som med allting annat man köper till båten måste man ju känna på kvaliteten i jämförelse med priset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser