Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Ruskpricken

Stavningskontroll

Rekommendera Poster

Tack, då är vi tillbaka till min fråga.

Jo, tack Peter_K, jag kan min Firefox utan å innan, var med på den tiden det fanns Netscape... å jag växlar språk när jag använder den samt email program, båda hämtar rättstavning från en separat fil som jag bygger på genom åren. Viktigt att ta med den vid uppdateringar å sånt.

Men, frågan är att det är BARA just på MG sen en tid tillbaka som detta har uppstått å jag kan inte hitta något på MG sidan om att ställa in/ändra eller annat i den vägen. Inga som helst problem på andra platser, svenska, engelskspråkiga eller tyska eller flera andra.

För några dagar sedan har jag även uppgraderat Firefoxen å felet kvarstår. Bara på MG.

Så.......nån som kan klura ut detta för jag kan det inte?  Var har vi Admin?

Kan det va så att MG har en egen ordlista, det är ju annan leverantör som ni har märkt, å att den ordlistan vill lära sig mina "konstifika" ord? Testade nu, klickade på konstifika... för att rätta stavfelet, då fick jag upp "pontifical" vad det nu betyder men efter det så försvann röda våg-linjen för att varna för felstavning.

Hmmmm.........

kliahuvet.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Tack, då är vi tillbaka till min fråga.

Jo, tack Peter_K, jag kan min Firefox utan å innan, var med på den tiden det fanns Netscape... å jag växlar språk när jag använder den samt email program, båda hämtar rättstavning från en separat fil som jag bygger på genom åren. Viktigt att ta med den vid uppdateringar å sånt.

Men, frågan är att det är BARA just på MG sen en tid tillbaka som detta har uppstått å jag kan inte hitta något på MG sidan om att ställa in/ändra eller annat i den vägen. Inga som helst problem på andra platser, svenska, engelskspråkiga eller tyska eller flera andra.

För några dagar sedan har jag även uppgraderat Firefoxen å felet kvarstår. Bara på MG.

Så.......nån som kan klura ut detta för jag kan det inte?  Var har vi Admin?

Kan det va så att MG har en egen ordlista, det är ju annan leverantör som ni har märkt, å att den ordlistan vill lära sig mina "konstifika" ord? Testade nu, klickade på konstifika... för att rätta stavfelet, då fick jag upp "pontifical" vad det nu betyder men efter det så försvann röda våg-linjen för att varna för felstavning.

Hmmmm.........

kliahuvet.gif

Men allvarligt talat Ruskpricken, är det inte en gudi behaglig gärning att stavningsprogrammet eller vad det nu är bråkar med dig som avsiktligt och konsekvent skriver så dålig svenska?

😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Ruskpricken:

- - -

Hmmmm.........

kliahuvet.gif

För att testa om det är specifikt för dig eller generellt för MG-användare så testade jag att skriva "konstifika" och fick ingen konstig reaktion från rättstavningen. Däremot så blev "pontificial" markerat som felstavat....

Det tyder på att det är din kombo av programvaror och inställningar snarare än MG som är problemet.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, vi säger det, men vafför dök det upp först efter man ändra själva MG leverantören för ett tag sedan? Min Firefox står på "svenska"

Å oavsett vicket, hur fabian stänger jag av det?

(I detta korta stycke ovan fick jag alla ord markerade utom "man, MG tag sedan, Firefox")

Suck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Visst, vi säger det, men vafför dök det upp först efter man ändra själva MG leverantören för ett tag sedan? Min Firefox står på "svenska"

Å oavsett vicket, hur fabian stänger jag av det?

(I detta korta stycke ovan fick jag alla ord markerade utom "man, MG tag sedan, Firefox")

Suck.

Jag har alltid stavningskontroll avstängd överallt på allt jag använder. Det har aldrig varit några problem. Men kan behöva kolla på flera olika ställen för att täcka in allt. Operativsystemets inställningar, webbläsarens inställningar och sajtens inställningar. Så klart i den mån det finns några. Eftersom ingen annan här verkar ha fått nån stavningskontroll när det började för dig, så är det enda rimliga att det är nånstans i din mjukvara som det är fel. Bara att fortsätta leta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...