Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Ruskpricken

Gammal Garmin GPSMAP 2010 Color

Rekommendera Poster

Hej alla ni som vet mer än jag i detta ämne!

Kan köpa en gammal Garmin GPSMAP 2010  Color till nästan gratis. Frågan är funkar den med alla sateliter som går idag? Att sjökorten är gamla gör inte så mycket men går det överhuvudtaget få tag på nyare? Då menar jag inte SjöfartsvÄrkets allra senase som det är tjafs om?

Å så.....dum fråga kanske?, kommer den sluta funka? Jag menar en del såna här "kort" måste förnyas med vissa års intervaller. Kanske bara de i Ipaden å Isail å motsv?

Annars kör jag med min laptop å OpenCPN å det funkar helt ok. Men Garmin tål ju va "utomhus".

Hälsar å tackar en inte så Ruskigt insatt Prick i detta ämne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så funkar de äldre GPSerna fortfarande men de kan i vissa fall visa fel på datum (tror jag). Gamla kort ska fungera i eviga tider.

Se till att du får sjökort med till aktuellt område då dessa är svåra att få tag i idag. Antingen får man hitta något pirat-kopierat kort eller så har man turen att hitta ett riktigt.

Har för mig att i dessa generationer av plottrar så hårdkodades plotterns serienummer in på kortet och sedan går det bara att använda den plottern med kortet.

Men jag kan vara helt fel ute. Detta med plottrars kopieringsskydd har varierat genom åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack Christer, det  är ungefär det jag vet.

Det lilla kortet man sticker in i själva apparaten, bif bild, med alla sjökorten på, hur kan man läsa av den? Finns det nån "adapter" så man kan läsa den i laptopen tex?

Man måste ju kunna ta "säkerhetskopia" på den eller hur?

Annars finns ju det området jag behöver på just det lilla instickskortet, så så långt äre okey.

Skulle ev behöva Åland samt Södra Norge å Danmark ner till Tyskland Norra kusten.

Det jag är alltså lite orolig för är att det slutar fungera pga just gamla kort. Vet att vissa iSail funkar så. Måste förnyas nästan varje  el vartannat år.

Redigerad av Ruskpricken
Stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

- - -

Det lilla kortet man sticker in i själva apparaten, bif bild, med alla sjökorten på, hur kan man läsa av den? Finns det nån "adapter" så man kan läsa den i laptopen tex?

Man måste ju kunna ta "säkerhetskopia" på den eller hur?

Annars finns ju det området jag behöver på just det lilla instickskortet, så så långt äre okey.

Skulle ev behöva Åland samt Södra Norge å Danmark ner till Tyskland Norra kusten.

Det jag är alltså lite orolig för är att det slutar fungera pga just gamla kort. Vet att vissa iSail funkar så. Måste förnyas nästan varje  el vartannat år.

Det finns en speciell "laddare" där kortet stoppas in så det kan anslutas till en dator (krävs även en drivrutin till kortladdaren och en PC med serieport eller usb-serieportsadapter).

Sjökorten såldes antingen färdigladdade på Garminminnet och var då knutna till det specifika minneskortet. Dessa minneskort går att använda i alla plottrar som har rätt kortanslutning.

Sjökorten såldes även på CD (en cd för hela Europa, en för Amerika osv.). Då fick man köpa en aktiveringskod för det/de områden man ville ha. Sedan stoppades cd´n in i en dator som anslöts till internet och minneskortsadaptern. Aktiveringen låstes till gpsens serienummer och så fick man en kod för att låsa upp sjökorten som därefter kunde användas på datorn. Sjökorten laddades sedan över till minneskortet där de bara kunde användas till den gps de låsts upp till.

Så ska du komplettera med ytterligare sjökort som köps från nätet så måste du kolla att det är ett "generellt kort" annars kan du inte använda det i din gps.

Sjökorten kommer aldrig att sluta fungera så länge minneskortet är helt.

Du kan inte ta en säkerhetskopia av minneskortet och ladda in på ett annat minneskort eftersom säkerhetskopian är låst till ditt minneskort. Dessutom behöver du kortadaptern för att kunna kopiera.

Jag använde i plottrarnas begynnelse varianten med CD och egen laddning. Jag valde det för att kunna ha sjökorten i datorn och göra planering där.

Senaste versionen av cd med sjökorten över Europa är 2007. Därefter övergick Garmin till BlueChart generation2 som bara såldes färdigladdade på microsd-kort. En orsak att Garmin övergav generation 1 tror jag var att programmet för att skapa koderna kom ut på internet så det gick att låsa upp hela cd-skivan och kopiera över valfria delar till ett minneskort.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns en speciell "laddare" där kortet stoppas in så det kan anslutas till en dator (krävs även en drivrutin till kortladdaren och en PC med serieport eller usb-serieportsadapter).

Sjökorten såldes antingen färdigladdade på Garminminnet och var då knutna till det specifika minneskortet. Dessa minneskort går att använda i alla plottrar som har rätt kortanslutning.

Sjökorten såldes även på CD (en cd för hela Europa, en för Amerika osv.). Då fick man köpa en aktiveringskod för det/de områden man ville ha. Sedan stoppades cd´n in i en dator som anslöts till internet och minneskortsadaptern. Aktiveringen låstes till gpsens serienummer och så fick man en kod för att låsa upp sjökorten som därefter kunde användas på datorn. Sjökorten laddades sedan över till minneskortet där de bara kunde användas till den gps de låsts upp till.

Så ska du komplettera med ytterligare sjökort som köps från nätet så måste du kolla att det är ett "generellt kort" annars kan du inte använda det i din gps.

Sjökorten kommer aldrig att sluta fungera så länge minneskortet är helt.

Du kan inte ta en säkerhetskopia av minneskortet och ladda in på ett annat minneskort eftersom säkerhetskopian är låst till ditt minneskort. Dessutom behöver du kortadaptern för att kunna kopiera.

Jag använde i plottrarnas begynnelse varianten med CD och egen laddning. Jag valde det för att kunna ha sjökorten i datorn och göra planering där.

Senaste versionen av cd med sjökorten över Europa är 2007. Därefter övergick Garmin till BlueChart generation2 som bara såldes färdigladdade på microsd-kort. En orsak att Garmin övergav generation 1 tror jag var att programmet för att skapa koderna kom ut på internet så det gick att låsa upp hela cd-skivan och kopiera över valfria delar till ett minneskort.

Senaste/sista sjökorten som finns olåsta på nätet är från 2012 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Lintott:

- - -

33 minuter sedan skrev excel319:

Senaste/sista sjökorten som finns olåsta på nätet är från 2012 

Det är möjligt. De jag skrev om var BlueChart (version ett) uppdatering från cd-skivan med Europasjökorten.

Sen kan det ha kopierats från microsdkort senare som lagts ut på nätet. Var det G1?

2012 hade jag nyare gps och då var det med BlueChart G2. Den versionen har vad jag vet aldrig sålts på cd med uppdateringskoder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lintott å Excell319.

Då känner jag mig lugn. Nästa följdfråga då, var kan jag få tag på en sådan "adapter". Serieport har jag på äldre laptop.

Olåst kort från 20112 på nätet? Törs man fråga om tips om var? Å hur får jag in det i så fall på mitt "minneskort" Hmmm.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Lintott:

Det är möjligt. De jag skrev om var BlueChart (version ett) uppdatering från cd-skivan med Europasjökorten.

Sen kan det ha kopierats från microsdkort senare som lagts ut på nätet. Var det G1?

2012 hade jag nyare gps och då var det med BlueChart G2. Den versionen har vad jag vet aldrig sålts på cd med uppdateringskoder.

Det som vid tidpunkten fanns på TPB och var intressant för mig var: Garmin BlueChart g2 Vision VEU710L - Skagerrak-Denmark-Germany v2013 och HEU800X. Jag hade fel på årtalet. Det är 2013 på VEU och 2014 på HEU-kortet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPSMAP 2010 Color är nog så gammal att BlueChart G2 inte går att använda i den. Senaste elektroniska sjökortsutgåvan som kan vara aktuell är nog BlueChart (generation 1) från 2007.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är första generationens data cards som gäller, dom nyare G2 tar den inte.

Bild från senaste bruksanvisningen på Garmins hemsida, tryckt 2002:

image.png.02977352b7487cdac600155b940c4d69.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tack, bra å allt...men var kan jag få tag på en"adapter" så jag kan ansluta till laptop respektive var kan jag hitta ev minneskort med data på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Jo, tack, bra å allt...men var kan jag få tag på en"adapter" så jag kan ansluta till laptop respektive var kan jag hitta ev minneskort med data på?

Så här har en del gjort för att köpa/sälja minneskort.

https://www.maringuiden.se/forum/search/?q=bluechart&quick=1&type=classifieds_advert

Det finns ju fler ställen som Blocket, Tradera o kanske fler där det annonseras efter begagnade grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutsaten är att de tär kört. Går inte få tag på "original" mineskort med sjökort på.

Skulle någon ha en sådan å inte använder den så köper jg gärna det för en billig slant.

Jag har ju nu två lptop som jaag kan använda ombord så det är inte viktigt.

Så jg tackar alla som hört av sig å tyckt till å avslutar tråden för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...