ChristerN 2 531 Postad 22 Januari Älvsjömässan ska ju stänga helt och det ska byggas bostäder där. När vet jag inte. Blir väl att åka till Düsseldorf i framtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Januari 1 timme sedan skrev ChristerN: Älvsjömässan ska ju stänga helt och det ska byggas bostäder där. När vet jag inte. Blir väl att åka till Düsseldorf i framtiden? Eller Gustavsberg, som har en flytande mässa..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 22 Januari 26 minuter sedan skrev Peter_K: Eller Gustavsberg, som har en flytande mässa..? Ja, till "Gurra" åker jag ibland men utrymmet är inte så stort där. Fördel Gurra: Båtarna är i sitt rätta element Nackdel Gurra: Mindre område, ofta regnar det, lite fel säsong då man gärna vill längta till sommaren under våren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 2 Postad 22 Januari Kollat tv4 nyheter och detta är sista gången båtmässan går i Göteborg Mässan går i förlust de senaste åren ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Januari (redigerade) 3 timmar sedan skrev Kane: Får se vad som händer med Stockholmsversionen nästa år då. ”The Swedish mess”. Det var väntat. I år blir det tydligen sista gången. Svenska mässan blir för dyr för båtbranschen, priserna har successivt höjts och utställarna har uteblivit i samma takt. Senaste åren har det blivit färre båtar, färre tillbehör och mer ”övrigt”, alltså sådant som; delikatessostar, lakritssnören, vitlöksoliver, glasögonputsmedel, barnböcker och annat som inte är direkt fritidsbåtsrelaterat. Jag fann endast tre Garmin- navigatorer på båtmässan förra året, och dom var väl dolda. Stadens (och landets) båttillbehörsbutiker lockade kunderna till sina butiker istället då dom själva inte deltog på mässan. Sedan har ju ”någon” grävt ett himla stort och djupt hål mitt i X-vägen så att det varit svårt att navigera in båtar på lastbilstrailer in i mässbyggnaden, vissa tider även svårt att komma dit med personbil och släpvagn. Även om vi inte har någonting att dölja, så skall fjärr- och regionaltågen ner under jorden. Så även det lär ha påverkat utställarna, ävensom utställningspriserna kontra allmänhetens intresse är det avgörande enligt GPs ekonomibilagor de senaste åren. Redigerad 22 Januari av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 22 Januari Jaha, det var ju nästan väntat. Nu har jag bara varit i Älvsjö pga geografiska skäl. Å jag har nog bidragit till olönsamheten där för jag har inte besökt mässan på kanske 5 år. Varför? Tja, båtar i miljonklassen intresserar mig inte. "Äkta" vitlökskorv från "havet" kan jag köpa på annat håll. Ev tillbehör nästan dyrare än annars i butiken. Å sen små roliga saker hittar man inte längre, bara dyra grejer som "vissa" båtfolk bara måste ha. Inte jag. Lite som med Classe i Insjön, de hade allt möjligt speciellt men sen öppnade de butiker lite överallt å säljer samma "skitt" som Ö&B å Rusta med flera. Vid seglatser utomlands tittade jag på såna små men viktiga detaljer som vantskruv å beslag på båtar å förvånades över den stereotypa varianten hemma hos oss i Svedala. Försök att köpa en pelikanhake! I Amsterdam såg jag minst 5 olika typer å fabrikat. I Älvsjö har jag aldrig sett nått sånt. Inte i butikerna heller. Klart man inte kan hålla igång en utställning på sälja pelikanhakar...... så det blir som det blir. Men man skall se positivt, jag slipper köpa bijlett å åka hem besviken. 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Januari 2024-02-04 vid 16:25 skrev raol: Är det så att butikerna har så små marginaler, plus förväntingar på bra mässpriser, att det inte går ihop ekonomiskt med avgifterna för att ha en plats på mässan? Ja, och uppfinningen Internet som gjort hela företeelsen mässa lika obsolet som en telefonkatalog. Idag behöver du inte glida runt på en mässa för att se ett utbud, du kan börja med att googla och grovsålla för att sedan besöka de 2-3 leverantörer som säljer det du är intresserad av. Har en bekant som säljer stora och fina båtar, de har svårt att få täckning för kostnaderna de har för mässor, för få handlar helt enkelt, de flesta går mest runt och kollar för det är kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 23 Januari (redigerade) 21 timmar sedan skrev Peter_K: Idag behöver du inte glida runt på en mässa för att se ett utbud Det finns ju inget utbud! För länge, länge, länge, längesen var det faktiskt roligt att glida runt på mässan och se diverse smarta båttillbehör som man inte viste att man behövde samlade på ett ställe. Det är inte jättelätt, tror jag, att hitta och få se dessa tillbehör i funktion på nätet och framför allt kan man ju inte peta på dem och pröva själv. De som höll ut längst var väl men jag tror inte ens de ids delta på båtmässorna längre. Frågan är om inte intresset för en båttillbehörsmässa i lite mindre och billigare format skulle dra mera köpande båtmänniskor än jätte(dyra)mässan i Älvsjö. Sedan har jag uppskattat mässan flera ggr, bla. när vi skulle köpa segel och ny motor. Då är det perfekt att ha massor av olika leverantörer samlade på ett ställe. Det kändes även bra att prata med turismrepresentanter från kommuner längs norrlandskusten eller från Estland innan vi gjorde våra lite längre seglingar i Östersjön. Jag vill slå ett slag för en båtmässa utan båtar helt enkelt! Redigerad 23 Januari av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 23 Januari 2 timmar sedan skrev Mackey: Det finns ju inget utbud! Jag vill slå ett slag för en båtmässa utan båtar helt enkelt! Håller med dej! En båttillbehörsmässa värt namnet skulle kanske kunna få upp mitt intresse igen. Har inte besökt nån båt mässa sen sent nittital eller om det va början av 2000 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 24 Januari Jag kommer att sakna BÅT-mässan, men jag kommer inte att sakna knallemarknaden med skokräm, oliver, olika sorters ost och korvar... Vill jag se sånt så går jag hellre på typ Rabbalshede marknad, inte nån BÅT-mässa 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad tisdag kl 19:19 Ang Båtmässan Göteborg,Har pratat med några som är där och monterar.Det verkar som det bara är mässa på bottenplan.Ingenting på våning två,En sa om du tyckte det var dåligt förra året,så är detta sämre.Vi var ett gäng som tänkt gå,förmodligen skippar vi det.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 103 Postad igår kl 09:25 2025-01-24 vid 09:05 skrev Kenneth_S: Jag kommer att sakna BÅT-mässan, men jag kommer inte att sakna knallemarknaden med skokräm, oliver, olika sorters ost och korvar... Vill jag se sånt så går jag hellre på typ Rabbalshede marknad, inte nån BÅT-mässa Tack för tipset 🙂 29 maj 9-16. Vi syns där 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser