Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
RM1

Våtslipa teknik

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte slipa bort gammal VC17 bottenfärg på min båt

Våtslipa har de rekomenderat. Men är osäker på vilken våtslipnings teknik som är bäst.

Jag har aldrig slipat med våtslipspapper och vet inte om den tål vatten. Tänkte på 1 och 2 nedan

1. Snabbfästa våtslipspapperet på en slipkloss

sedan blöttlägga det i en hink med vatten, slipa en bit av ytan och

sedan ta våtslipspapperet ur slipklossen kramma ur vattnet och upprepa proccessen

Eller använda slipsvamp utan slipkloss och bara blöttlägga och kramma ur vattent då och då.

2. Alternativet kan vara att bara spreya vatten på ytan som ska slipas

och slippa utan att blöttlägga och kramma ur vattent

Är det någon som har en bra teknik (kankse en videolänk på youtube eller google)

Tack på förhand / Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på området men först skulle jag testa att skrapa bort färgen. Kanske med någon sorts färgborttagning på först och låta den verka. Isf skulle jag slipa av hörnen på skrapan så att de inte ger grova revor i gelcoaten under bottenfärgen. Lätt hänt annars.

Sen avsluta med våtslipning på de områden där det finns färg kvar.

Vad gäller våtslipning så brukar jag blöta ytan liksom pappret och slipa tills det kleggar för mycket. Då torka av ytan med en svamp och skölja pappret, och jag brukar INTE krama ur det. Förstör pappret.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev RM1:

Hej

Tänkte slipa bort gammal VC17 bottenfärg på min båt

Våtslipa har de rekomenderat. Men är osäker på vilken våtslipnings teknik som är bäst.

Jag har aldrig slipat med våtslipspapper och vet inte om den tål vatten. Tänkte på 1 och 2 nedan

1. Snabbfästa våtslipspapperet på en slipkloss

sedan blöttlägga det i en hink med vatten, slipa en bit av ytan och

sedan ta våtslipspapperet ur slipklossen kramma ur vattnet och upprepa proccessen

Eller använda slipsvamp utan slipkloss och bara blöttlägga och kramma ur vattent då och då.

2. Alternativet kan vara att bara spreya vatten på ytan som ska slipas

och slippa utan att blöttlägga och kramma ur vattent

Är det någon som har en bra teknik (kankse en videolänk på youtube eller google)

Tack på förhand / Roland

För att hantera våtslippapper så brukar jag dela arket i lagom stora remsor så det går att vika runt en slipkloss av kork. Sedan fäster jag slippapperet med häftstift på korkklossen. Lägger korken i en hink vatten så papperet blir blött. Våtslippapper tål blötläggning utan att lösas upp. Sen är det bara att slipa - skölja - slipa...

ChristerN:s tips om blomsterspruta att duscha slipytan med gör att papperet inte geggar igen så fort.

Börja med ett grovt slippapper så går jobbet fortare. Du ska ju i alla fall måla efteråt o då fäster färgen bättre.

Glöm inte att lägga presenning under båten när du skrapar o slipar. VC17-resterna är miljöfarligt avfall som ska samlas ihop och lämnas för destruktion på återvinningsanläggning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev touchwood:

Varför ska du slipa bort den ?

"Den klassiska kopparbaserade båtbottenfärgen VC17m från International har förlorat sitt godkännande från Kemikalieinspektionen. Från och med 7 maj 2024 är färgen belagd med försäljningsförbud och den 8 november samma år blir det helt förbjudet att måla på färgen." enligt

https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/vc17-stoppas-saljforbud-efter-eu-beslut

Färgen är så hal att det inte går att måla annan färg utanpå VC17 utan den måste tas bort först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...