Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
IngemarE

Elbil är dyrt !

Rekommendera Poster

Helt rätt, PLM, att man måste jämföra äpplen med äpplen då man tittar på elbilar kontra fossildrivna bilar.

Nu har det, i alla fall fram tills nu, varit så att elbilar varit ett snäpp dyrare än fossildrivna bilar om man jämför bilar av ungefär samma storlek och klass. Just nämna Tesla har varit den elbilen med den bäst utvecklade eltekniken men också bland de dyrast prissatta. Därmed har också andrahandsvärdet blivit en faktor som man inte kan bortse från då man räknar milkostnad. Servicekostnaden är heller inte försumbar, Tesla kräver visserligen ingen service vid bestämda intervaller men bilarna är långtifrån problemfria och reparationskostnaderna kan dra iväg en  bra bit.

Det jag vill peka på är att man inte kan se det så enkelt som att en elbil bara kostar ett par kronor per mil att köra, man måste se kostnaden utslagen från köp till försäljning av sitt fordon.

 

Sedan har vi förstås det här med miljönyttan och då blir det en annan femma. En elbil har, då den används, ett förhållandevis lågt klimatavtryck och bilar som drivs med fossila bränslen skräpar ned mera. Ser man det så enkelt så kanske det är värt att betala mera för att bidra till en renare miljö.

I mina tankar finns dock ett tvivel om hur elen ska räcka till! I vårt land och i resten av världen. (ja, jag vet att många kloka människor i denna tråd har bra argument för att elförsörjningen inte är något problem). Bara se hur vår regering har svårt att pussla ihop möjligheten att nå klimatmålen. Och visst kanske det kan produceras el men betänk att 90% av all global el skapas med hjälp av fossila bränslen idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-01-15 vid 13:27 skrev raol:

Men det är ju det den gör. Vi exporterar massvis till Tyskland. Men de importerar inte för att minska sin egen produktion, utan för att komplettera, så det funkar inte så att det blir en minskning...

 

@raolskriver i ett senare inlägg "Fördelen med en större elmarknad är att det stora överskottet vi har i Sverige kan säljas för en bra förtjänst utomlands, och dessutom som bonus minska koleldningen där, för det är Polen och Tyskland vi i första hand säljer till. Det finns nästan bara fördelar med det upplägget."

Inte lätt att hänga med i svängarna.

Redigerad av excel319
Stavfel rättat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske en för konservativ åsikt för att bidra i den här tråden. När jag köpte en Tesla LR för 3.5 år sedan så var förvisso miljöargumenten inte helt oväsentliga. Det finns dock många andra orsaker till att lägga mer än 100ksek på en bil.
På min tid så mätte man en bil i snabbast till 100k/tim. Ju kortare tid desto högre värde på en bil. För att en fossilare skall skapa en kortare tid till 100 kräver det rätt stora tekniska uppgraderingar på motor och chassi. Vilket också höjer priset. Inte sällan över 1Msek.
Men en elbil kan både vara snabb och snål på samma gång. 
Därför ser jag en Tesla LR för 600kkr, som en billig bil jämfört med tex en BMW M3. Den är kul varje gång jag kör den.
Resten är bara en bonus. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, jo... Det var ett alternativt sätt att se på bonus.

 

Hittade felet på min 10 kkr bil, som nyss rullat 0.015 Mmil.

 

Kostnad en begagnad bromskloss.

En liten sten hade kliat sig emellan.

 

Vare sig kvarvarande värde, eller kostnad på akrediterad verkstad för åtgärd på elbil går någonsin att jämföra med motsvarande på min 15 år gamla härk, som funkar helt ok. Säkert 10 år till.

I dag värd ca 100 Hkr.

 

 

Så jag kan inte förstå vitsen med att köpa en elbil i stället för nån trotjänare.

 

Har annat att lägga kosing på. Har inga pengar i överflöd, men lever gott utan lån. Och så är det en också tänk resten av jordelivet.

 

OT. Kan tänka mig att en uppsättning med nya sommardäck på t ex en Tesla kostar betydligt mer än motsvarande vad min bil kostar, inklusive nya däck.

BT.

 

- Så visst, det beror på vad man måste lägga pengarna på, om man har begränsat med kosing att spendera.

 

-Är nog många som dansar bara en sommar, eller två.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-02-24 vid 22:10 skrev Hybro:

 

"Så jag kan inte förstå vitsen med att köpa en elbil i stället för nån trotjänare.

 

Har annat att lägga kosing på. Har inga pengar i överflöd, men lever gott utan lån. Och så är det en också tänk resten av jordelivet."

 

Jag förstår hur Hybro resonerar och håller med om att det blir en mycket lägre milkostnad att äga en äldre bil än att ha en ny elbil.

Men, som någon annan sa här i tråden, man måste jämföra äpplen med äpplen. Det är sällan som en bilköpare står och funderar mellan en billig gammal bil och en ny dyr elbil.

En äldre bil har sämre säkerhetssystem, kräver fler reparationer/byten av slitagedelar, har (kanske) sämre komfort, sämre acceleration(som någon annan här tyckte var viktigt), slurpar i sig dyr diesel/bensin och släpper ut mera avgaser. Men blir oftast billigare att äga genom t.ex låg värdeminskning.

En ny elbil är motsatsen till det mesta av ovanstående, möjligtvis kanske den inte är så miljövänlig under tillverkningsprocessen (men det struntar våra svenska politiker i eftersom det sker utanför Sverige).

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte ett bromsbelägg på min trotjänare. En sten hade kilat ut belägget mot skivan. Så jag satte i ett bra begagnat.

Tid 30 minuter i garaget med std verktyg.

O kronor i kostnad. Ingen kalibrering, återställning e t c.

Behövde inte ens ha bilen uppkopplad.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa alla sidor...

 

Men några här kommer spy på mig när jag skriver att jag åker en Ford Expedition (stor suv) från 2005 med 5.4L V8 som kostade mig 30000kr och en uppsättning av MS däck på 10000kr, det var 4 år sedan.

 

Har inte lagt ett öre på den i utom olja och filter som man måste göra på alla bilar utom elbilar.

 

Just nu åker jag min brors elbil då han har lånat min upp till Åre, varför då kan man undra... han kommer inte upp (enkel väg) utan att ladda minst 2 gånger och packning, takbox tjej samt 3 ungar får inte plats, min bil har 7 säten och har dragit enligt han 1.1 liter på denna sträcka.

 

Vi har jämfört hans månadskostnad med min, oavsett om jag tankar bensin i min varje månad så är min billigare att äga i månaden med alla omkostnader (skatt/försäkring/service/bensin).

 

Men i år måste jag väl lägga lite mera pengar på belägg och växellådsolja, kanske 1500kr och min tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det är dyyyyrt med dessa utlägg för att hålla maskineriet i gång🤣 En hundring i månaden.

Om 10 år får Du lika mycket för den, så som du gav.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Ja, det är dyyyyrt med dessa utlägg🤣

Japp, med det finns belägg för detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...