Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
johan_sjobjorn

Alu rib erfarenheter ?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag överväger att sälja "stora" båten och istället bara ha en "stugbåt" på sommarstället för kortare resor i närområdet, dra lite ring o.s.v. Möjligen görs vissa längre turer (10nm) där man får korsa en fjärd eller så men i regel kommer åkningen ske i skyddade vatten vid fint väder.

Mina kriterier är att det skall vara något som billigt att äga (låg fast kostnad), minimalt med arbete / enkelt att ställa undan för vintern. Vidare skall det vara något som är relativt lätt för sin storlek och får gärna vara lite rolig att köra, det kommer mest vara s.k. nöjeskörning som det handlar om.

Jag har spanat lite på s.k Rib båtar med Alu skorv som verkar bli allt mer populära, dessa säljs under varumärken såsom Highfeild, Great White, ZarMini o.s.v. Fördelen med alu skorv sägs vara att de blir lättare än motsvarande i glasfiber. Jag tänker att det är lite mer robust också.

Jag undrar om det finns några erfarneheter kring dessa flytetyg här på forumet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-12 vid 14:45 skrev johan_sjobjorn:

Hejsan,

Jag överväger att sälja "stora" båten och istället bara ha en "stugbåt" på sommarstället för kortare resor i närområdet, dra lite ring o.s.v. Möjligen görs vissa längre turer (10nm) där man får korsa en fjärd eller så men i regel kommer åkningen ske i skyddade vatten vid fint väder.

Mina kriterier är att det skall vara något som billigt att äga (låg fast kostnad), minimalt med arbete / enkelt att ställa undan för vintern. Vidare skall det vara något som är relativt lätt för sin storlek och får gärna vara lite rolig att köra, det kommer mest vara s.k. nöjeskörning som det handlar om.

Jag har spanat lite på s.k Rib båtar med Alu skorv som verkar bli allt mer populära, dessa säljs under varumärken såsom Highfeild, Great White, ZarMini o.s.v. Fördelen med alu skorv sägs vara att de blir lättare än motsvarande i glasfiber. Jag tänker att det är lite mer robust också.

Jag undrar om det finns några erfarneheter kring dessa flytetyg här på forumet ?

Har en rib Great White 300 som utforskarbåt. Har nog gjort över 100 distans med den 2023. Köpte jockeysäte och har en uppskrämd 9.9hk. Går med bara mig 25.8 knop. Är glasfiber, stod mellan den och aluminium, men aluminium är tyngre, därför blev det denna (har den på badplattformen). Stora båten går vi lungt med och ligger oftast vid samma holme, bunkrar med riben och utflykter.

Kanske liten för en större familj, men med mig och frun är den perfekt.

Kan varmt rekommendera Great, bra kvalitet och mycket grym service från återförsäljare i Jönköping. Hade innan en Talamex 270 med uppblåsbar köl från Seasea, rena skiten jämfört med Great White!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Har en rib Great White 300 som utforskarbåt. Har nog gjort över 100 distans med den 2023. Köpte jockeysäte och har en uppskrämd 9.9hk. Går med bara mig 25.8 knop. Är glasfiber, stod mellan den och aluminium, men aluminium är tyngre, därför blev det denna (har den på badplattformen). Stora båten går vi lungt med och ligger oftast vid samma holme, bunkrar med riben och utflykter.

Kanske liten för en större familj, men med mig och frun är den perfekt.

Kan varmt rekommendera Great, bra kvalitet och mycket grym service från återförsäljare i Jönköping. Hade innan en Talamex 270 med uppblåsbar köl från Seasea, rena skiten jämfört med Great White!

Ja har faktiskt en talamex 270 också med en 4 hp tvåtakt på stugan. Det var mest för barnen och kommer inte duga som stugbåt tyvärr om stora båten försvinner, räknar med att akterspegeln i spånskiva kommer ruttna bort förr eller senare.

Great verkar bra, funderar på nått mellan 360 -420 i längd med sådär 25-50 hp beroende på storlek.

Går det att köra din 300 när det är lite krabb sjö utan att ”studsa bort” eller är det plattvatten som gäller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja har faktiskt en talamex 270 också med en 4 hp tvåtakt på stugan. Det var mest för barnen och kommer inte duga som stugbåt tyvärr om stora båten försvinner, räknar med att akterspegeln i spånskiva kommer ruttna bort förr eller senare.

Great verkar bra, funderar på nått mellan 360 -420 i längd med sådär 25-50 hp beroende på storlek.

Går det att köra din 300 när det är lite krabb sjö utan att ”studsa bort” eller är det plattvatten som gäller ?

Går mycket bra i alla väder. Har varit ute vid grov sjö, mycket hjälp av jockeysätet, hade rorkult innan, höll på fara i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda bilden jag har, motor står i förrådet.

Screenshot_20240114-185045.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sitter och ströläser lite i forumet såhär innan säsongen :) Om du är ute efter något relativt underhållsfritt och oömt, har du då spanat på Steady? Hade en kompis som hade en sån förut, och den var ju en perfekt mix av rib och gelcoatbåt. Inget att putsa, inget som det går hål på. Lätt vikt och enkel att hantera. Skulle själv gärna köpa en sån 290 som jolle, men 400 passar säkert dig bättre, som kan ta 40hk. Hade tidigare en Brig plastrib 330 med 20hk rorkult som busbåt, gjorde 30 knop, men var ju inte direkt något för familjen.

https://pionerboat.com/models/400-steady-by-pioner/

Redigerad av seb_m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sett på båtklubben att någon har en liten ribb i sjön, även på vintern. Den har tagit in vatten på däcket av någon oklar anledning och motorn ligger strax ovanför vattenytan. Men den sjunker aldrig. Underhållsfritt :)

Skämt åsido. Men man bör kolla att det är Hypalon tuber, då det sägs vara beständigare mot UV ljus, då PVC är desto känsligare för solens UV-strålning.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...