Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Mastoman

Flytelement?? petflaskor eller skum?

Rekommendera Poster

Håller på att planera vad för sorts flytelement jag ska ha i båten. Ser ut som de flesta ratar skum? Varför då? Tänker att båten blir kompaktare och ljuddämpande? 🤔😅 Vad för skum hade rekommenderas isf?

Sen hur mycket flytkraft behöver man till båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? En öppen plastmotorbåt? En större bobåt? Segeljolle?

Själva idén med en båt är ju att skrovformen ska hålla båten flytande. Flytelement är som extra säkerhet om skrovet inte håller tätt. Hur mycket flytkraft som behövs beror förstås på hur båten är konstruerad, men om hela båtens vikt ska klaras behövs ungefär samma antal liter luft (om du skulle använda täta, luftfyllda flaskor) som båtens vikt i kg. Eller ca 1.2 liter flytskum per båtvikt i kg.

Skum riskerar väl att suga upp fukt med tiden och göra båten permanent tyngre och kanske mögla eller ruttna.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Vad är det för båt? En öppen plastmotorbåt? En större bobåt? Segeljolle?

Själva idén med en båt är ju att skrovformen ska hålla båten flytande. Flytelement är som extra säkerhet om skrovet inte håller tätt. Hur mycket flytkraft som behövs beror förstås på hur båten är konstruerad, men om hela båtens vikt ska klaras behövs ungefär samma antal liter luft (om du skulle använda täta, luftfyllda flaskor) som båtens vikt i kg. Eller ca 1.2 liter flytskum per båtvikt i kg.

Skum riskerar väl att suga upp fukt med tiden och göra båten permanent tyngre och kanske mögla eller ruttna.
 

Det är en crescent 425a, så en mindre båt på ca 220kg ish! Så jag skulle behöva lika mkt flytkraft som båtens vikt då? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mastoman:

Det är en crescent 425a, så en mindre båt på ca 220kg ish! Så jag skulle behöva lika mkt flytkraft som båtens vikt då? :)

Tja alltså, det beror ju på vad syftet är. Men om båten ska hålla sig flytande med hela skrovet vattenfyllt, så behövs lika mycket flytkraft som skrovet väger och lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Tja alltså, det beror ju på vad syftet är. Men om båten ska hålla sig flytande med hela skrovet vattenfyllt, så behövs lika mycket flytkraft som skrovet väger och lite till.

Tackar :) Då har jag mera koll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med PET-flaskor är att de inte kan suga åt sig vatten och ruttna (som raol nämnde).

Nackdelen är att de inte fyller ut ett utrymme så bra och att de därför blir volym ineffektiva, eller skrymmande kanske är bättre ord. Jämfört skum som fyller ut alla skrymslen och vrår så kanske PET- flaskor tar dubbelt så stor volym i anspråk för att få samma flytkraft. Det som i skadestabilitetssammanhang brukar kallas permeabilitet, dvs hur mycket av ett givet utrymme som kan fyllas med vatten. Ett helt tomt utrymme ligger på 1,0, ett helt skummfyllt utrymme kommer ligga på ca 0 medan ett utrymme fyllt med PET- flaskor kanske ligger på 0,5.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Boanjohan:

Fördelen med PET-flaskor är att de inte kan suga åt sig vatten och ruttna (som raol nämnde).

Nackdelen är att de inte fyller ut ett utrymme så bra och att de därför blir volym ineffektiva, eller skrymmande kanske är bättre ord. Jämfört skum som fyller ut alla skrymslen och vrår så kanske PET- flaskor tar dubbelt så stor volym i anspråk för att få samma flytkraft. Det som i skadestabilitetssammanhang brukar kallas permeabilitet, dvs hur mycket av ett givet utrymme som kan fyllas med vatten. Ett helt tomt utrymme ligger på 1,0, ett helt skummfyllt utrymme kommer ligga på ca 0 medan ett utrymme fyllt med PET- flaskor kanske ligger på 0,5.

 

Ja precis, tanken är ju att bygga in flytelementen i tomma utrymmen, så det är bättre att bygga in petflaskor etc eller skum i tomma utrymmen än att ha ingenting i? Ska bygga upp durken i mitt projekt så att jag bara har luft där under då jag inte vill ha skum där ifall det går hål i botten, tänkte mest bygga in skum/petflaskor i tofter/sidopaneler som är över vattenytan som sagt men risken finns ju alltid att de kan gå hål i över ^^ Låter det vettigt eller helt åt skogen? 

 

Känner generellt att det är viktigt med flytkraften även om jag kanske inte kommer upp i båtens vikt eller blir det skitsamma då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mastoman:

Ja precis, tanken är ju att bygga in flytelementen i tomma utrymmen, så det är bättre att bygga in petflaskor etc eller skum i tomma utrymmen än att ha ingenting i? Ska bygga upp durken i mitt projekt så att jag bara har luft där under då jag inte vill ha skum där ifall det går hål i botten, tänkte mest bygga in skum/petflaskor i tofter/sidopaneler som är över vattenytan som sagt men risken finns ju alltid att de kan gå hål i över ^^ Låter det vettigt eller helt åt skogen? 

 

Känner generellt att det är viktigt med flytkraften även om jag kanske inte kommer upp i båtens vikt eller blir det skitsamma då?

Om du har luftfyllda täta tofter och luftfylld tät durk så skulle jag säga det är onödigt att fundera på att även fylla dem med skum eller pet-flaskor. Du har då redan ett fullgott skydd mot vattenfyllnad av båten oavsett om det är genom hål i botten eller typ kapsejsning. 
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mastoman:

Håller på att planera vad för sorts flytelement jag ska ha i båten. Ser ut som de flesta ratar skum? Varför då? Tänker att båten blir kompaktare och ljuddämpande? 🤔😅 Vad för skum hade rekommenderas isf?

Sen hur mycket flytkraft behöver man till båten?

Ett annat alternativ till flytmaterial är skivor av divinycell eller liknande skummat material. De har låg vattenupptagning ( 1% ) och är enklare än PET-flaskor att fylla ett utrymme med.

 

Ett exempel på skiva är denna som finns i både 5mm o 25mm tjocka skivor.

https://www.dockyardcomposites.com/produkt/easycell75-pvc-skumskiva/

75 i produktnamnet anger att en kubikmeter väger 75 kg. d.v.s. över 90% lyftkraft/volymenhet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Ett annat alternativ till flytmaterial är skivor av divinycell eller liknande skummat material. De har låg vattenupptagning ( 1% ) och är enklare än PET-flaskor att fylla ett utrymme med.

 

Ett exempel på skiva är denna som finns i både 5mm o 25mm tjocka skivor.

https://www.dockyardcomposites.com/produkt/easycell75-pvc-skumskiva/

75 i produktnamnet anger att en kubikmeter väger 75 kg. d.v.s. över 90% lyftkraft/volymenhet.

Räknade lite på det med 25 mm tjocka skivor. Varje sån skiva har en lyftkraft på ca 6.3 kg, så ca 36 kr/kg. Det ger ca 8000 kr för runt 220 kg båt, om man ska matcha hela båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Markisolering från byggvaruhus är ett prisvärt alternativ istället för svindyr divynicell:

Screenshot_20240104-210233.thumb.png.df68eb07bca5280b40d087a55c555c15.png

 

Men jag förstår fortsatt inte varför du vill fylla tomterna med något om de är täta, eftersom du i och med det då redan har bra flytelement 

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Boanjohan:

Markisolering från byggvaruhus är ett prisvärt alternativ istället för svindyr divynicell:

Screenshot_20240104-210233.thumb.png.df68eb07bca5280b40d087a55c555c15.png

 

Men jag förstår fortsatt inte varför du vill fylla tomterna med något om de är täta, eftersom du i och med det då redan har bra flytelement 

 

I en tråd intill finns svaret på den frågan. Alla tofter och sånt verkar vara bortsågade... :D

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

6 timmar sedan skrev Boanjohan:

Om du har luftfyllda täta tofter och luftfylld tät durk så skulle jag säga det är onödigt att fundera på att även fylla dem med skum eller pet-flaskor. Du har då redan ett fullgott skydd mot vattenfyllnad av båten oavsett om det är genom hål i botten eller typ kapsejsning. 
 

 

 

19 minuter sedan skrev Boanjohan:

Markisolering från byggvaruhus är ett prisvärt alternativ istället för svindyr divynicell:

Screenshot_20240104-210233.thumb.png.df68eb07bca5280b40d087a55c555c15.png

 

Men jag förstår fortsatt inte varför du vill fylla tomterna med något om de är täta, eftersom du i och med det då redan har bra flytelement 

 

Hade bara inställningen på att utrymmena behövdes fylla upp med något då generellt de flesta gör så av vad man sätt. Därav frågade jag om just skum då de känns lättare att få heltätt :) Men som du säger så är det ju logiskt, har man ett tätt utrymme där inget kommer in så blir ju utrymmet som en flytboj ^^ Enda anledningen jag jag kan tänka mig är ifall om det skulle gå hål och det utrymmet fylls med vatten så blir det inte samma volym vatten om man ni skulle ha fyllt med petflaskor etc men jaa det känns lite onödigt 😅😇

 

11 minuter sedan skrev raol:

I en tråd intill finns svaret på den frågan. Alla tofter och sånt verkar vara bortsågade... :D

 

Ajamän, tar flera frågor där under byggets gång :D Hoppas vi ses där ;) 

 

 

Super tack för svaren, underlättar tankarna lite iaf :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du råkar få hål på skrovet så en av tofterna fylls så är det ändå inte mer vatten än vad en vuxen människa väger som kommer att komma in. D.v.s det kommer inte nämnvärt påverka båtens fortsatta flytförmåga eftersom resten av båten är intakt🙂

Och kapsejsar du så du fyller båten så har du fortsatt tre intakta tofter.

 

Lycka till med ditt projekt🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen gäller det också att fördela lyftelementen hyfsat jämnt i längsled, så båten håller sig mer eller mindre horisontell även om den skulle vara helt vattenfylld.

 

Ett alternativ som kanske är billigare är plastdunkar. Biltema säljer t ex 20-litersdunkar som kostar 90 kr/st. Då behövs det bara 11 för att matcha båtens vikt, och det blir runt 1000 kr.

 

Vattendunk, 20 liter - 88-421


image.thumb.png.1847a20ae8f0782d80bdd5a634744115.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

Tja alltså, det beror ju på vad syftet är. Men om båten ska hålla sig flytande med hela skrovet vattenfyllt, så behövs lika mycket flytkraft som skrovet väger och lite till.

 

2 timmar sedan skrev raol:

Räknade lite på det med 25 mm tjocka skivor. Varje sån skiva har en lyftkraft på ca 6.3 kg, så ca 36 kr/kg. Det ger ca 8000 kr för runt 220 kg båt, om man ska matcha hela båten.

 

 

Nu har jag inte kollat hur du räknat, men det är båtens vikt i vattnet som ska användas, inte båtens vikt på land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ABC:

 

 

Nu har jag inte kollat hur du räknat, men det är båtens vikt i vattnet som ska användas, inte båtens vikt på land.

Absolut, men viktuppgiften kanske är lite opålitlig och den faktiska densiteten för materialet båten är byggd av är inte känd, utan man kan gissa inom ett intervall. I bästa fall kanske så lite som 100 kg lyftkraft behövs.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För ett par år sedan hade jag en liten segeltrimaran på 4,5 x 3,2 meter. Sidoskroven vägde 7 kg och i dom satte jag in ett par runda skruvluckor. Innervolymen fylldes med 65 st (130 totalt) 0,5l petflaskor för att säkra att jollen inte skulle sjunka om sidoskroven skulle spricka då de var extremt tunna i laminatet. Jollen vägde 90 kg.

IMG_1207.jpeg

FullSizeRender.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du råd med detta?

1 kr st per petflaska.

 

😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev pseudonym:

För ett par år sedan hade jag en liten segeltrimaran på 4,5 x 3,2 meter. Sidoskroven vägde 7 kg och i dom satte jag in ett par runda skruvluckor. Innervolymen fylldes med 65 st (130 totalt) 0,5l petflaskor för att säkra att jollen inte skulle sjunka om sidoskroven skulle spricka då de var extremt tunna i laminatet. Jollen vägde 90 kg.

IMG_1207.jpeg

FullSizeRender.jpeg

Ja det var ju nåt sånt man tänkte att man skulle göra utifall om det skulle gå hål på sidorna, men fårse hur jag gör :)

18 minuter sedan skrev Hybro:

Har Du råd med detta?

1 kr st per petflaska.

 

😀

Tveksamt, kan du sponsra? :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mastoman:

Ja det var ju nåt sånt man tänkte att man skulle göra utifall om det skulle gå hål på sidorna, men fårse hur jag gör :)

Tveksamt, kan du sponsra? :D 

 

Att betala kanske går an. Värre blir är nog att behöva dricka upp 130 flaskor med läskeblask innan sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ABC:

 

Att betala kanske går an. Värre blir är nog att behöva dricka upp 130 flaskor med läskeblask innan sommaren.

Annars kan du ju ställa dig vid pantautomaterna i en större butik och be att få köpa flaskor av de som ska panta.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en stor innerslang som du pumpar upp inuti utrymmena som du förseglar ventilen på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Zaphir:

en stor innerslang som du pumpar upp inuti utrymmena som du förseglar ventilen på?

Gummi släpper igenom rätt mycket luft. En cykelslang tappar ungefär 5-10 % av trycket per vecka, så det dröjer inte mer än några månader innan det är mer eller mindre tryckutjämnat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ABC:

 

Att betala kanske går an. Värre blir är nog att behöva dricka upp 130 flaskor med läskeblask innan sommaren.

Man behöver ju inte dricka Colan rent, man kan ju blanda ut den med något annat gött och förena nytta med nöje.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...