Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
kossor

Vad håller vp på med?

Rekommendera Poster

Ibland undrar man hur företag beter sig mot sina kunder. Detta gäller ju det fantastiska Volvo penta, vill de sälja överhuvudtaget kan man fråga sig. Skulle beställa delar till drev idag, och se det går inte beställa på nätet längre, finns inte ens en hänvisning till närmaste vp gubbe. Alltså helt ärligt hur tänker man, vill man inte ha kunder på vp, vill man i framtiden inte sälja reservdelar eller motorer? Är inte länge sedan de gjorde om från att beställa delar direkt från Gbg, utan man fick via nätet kolla efter närmaste återförsäljare och beställa via nätet genom dem. Nu ska man tydligen gå 30 år tillbaka i tiden och hålla på att ringa någon stackare och där sedan beställa delar. Nej vp håller nog på att lämna in undrar undertecknad. Vad har ni för synpunkter och tänk om denna faktiskt grava försämring gentemot sina kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta har väl alltid behandlat kunder som skit och idioter? Inget nytt här, även om metoderna ändras.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev kossor:

Ibland undrar man hur företag beter sig mot sina kunder. Detta gäller ju det fantastiska Volvo penta, vill de sälja överhuvudtaget kan man fråga sig. Skulle beställa delar till drev idag, och se det går inte beställa på nätet längre, finns inte ens en hänvisning till närmaste vp gubbe. Alltså helt ärligt hur tänker man, vill man inte ha kunder på vp, vill man i framtiden inte sälja reservdelar eller motorer? Är inte länge sedan de gjorde om från att beställa delar direkt från Gbg, utan man fick via nätet kolla efter närmaste återförsäljare och beställa via nätet genom dem. Nu ska man tydligen gå 30 år tillbaka i tiden och hålla på att ringa någon stackare och där sedan beställa delar. Nej vp håller nog på att lämna in undrar undertecknad. Vad har ni för synpunkter och tänk om denna faktiskt grava försämring gentemot sina kunder.

Ser det som att jag inte tänker använda VP:s återförsäljare ( likt Kossor), så jag laddade ner KAD44-300 och DP-C/D/E reservdelslistor ifrån nätet men tyvärr så är dom inte uppdaterade sedan 2014.

Nu går det inte att själv lägga beställningar och jag tänker inte stödja eller ens besvära min närmaste VP dealer här nere i södra territoriet. Då blir det VP i Gbg på Ringön, dom är skärpta och serviceminded. Vissa delar funkar bara med VP:s  original, tyvärr.

Det blir mer piratdelar, som det senaste åren smugit sig in, såsom OIE ,SLP,  Drevdelar, Moory , Marinparts och mycket mer Orbitrade. Sen tar nog vårt båtliv slut tidigare än vi tänkt.

Har hållit VP högt i 30 år, men nu tröttnade jag också.

Någon som hört en förklaring ifrån VP om varför?

Är det för att återförsäljarna ska tjäna en hacka på samfrakterna?

Fast å andra sidan så arbetar jag för ett Schweiziskt företag som endast säljer reservdelar till sina egna serviceorganisationer och en gång i världen var jag på Atlas Copco som inte gärna sålde till andra än auktoriserade servicepartners, men det är inom industrin. Men VP är väl inte så mycket inom industrin som förr (reservkraft, kompressorer, vattenpumpar osv).

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev NW355:

 

Ser det som att jag inte tänker använda VP:s återförsäljare ( likt Kossor), så jag laddade ner KAD44-300 och DP-C/D/E reservdelslistor ifrån nätet men tyvärr så är dom inte uppdaterade sedan 2014.

Nu går det inte att själv lägga beställningar och jag tänker inte stödja eller ens besvära min närmaste VP dealer här nere i södra territoriet. Då blir det VP i Gbg på Ringön, dom är skärpta och serviceminded. Vissa delar funkar bara med VP:s  original, tyvärr.

Det blir mer piratdelar, som det senaste åren smugit sig in, såsom OIE ,SLP,  Drevdelar, Moory , Marinparts och mycket mer Orbitrade. Sen tar nog vårt båtliv slut tidigare än vi tänkt.

Har hållit VP högt i 30 år, men nu tröttnade jag också.

Någon som hört en förklaring ifrån VP om varför?

Är det för att återförsäljarna ska tjäna en hacka på samfrakterna?

Fast å andra sidan så arbetar jag för ett Schweiziskt företag som endast säljer reservdelar till sina egna serviceorganisationer och en gång i världen var jag på Atlas Copco som inte gärna sålde till andra än auktoriserade servicepartners, men det är inom industrin. Men VP är väl inte så mycket inom industrin som förr (reservkraft, kompressorer, vattenpumpar osv).

 

Då jag skruvar och servar en del har jag tyckt att det varit enkelt och bra att tillhandahålla vp originaldelar till kund i den mån det går beroende på prisbild. Att jag nu ska ta en bil och åka till en vp dealer och där beställa delar sedan åka dit och hämta dem kommer inte att ske. Inte nog med att man låst ute de som skruvar och inte är penta certifierade från mjukvara, nu stänger man ute dem från att få tag på reservdelar enkelt med !! Hur tänker ett företag 2024 som ämnar dra tillbaka klockan till 80 talet. Alla andra företag biltillverkare maskinproducenter går en annan väg och underlättar för kund att få tillgång till mjukvara samt original delar. Vad jag förstår så är det en del som nu väljer bort pentas drivlinor i sina nya båtar och väljer andra fabrikat, och det är inte konstigt. Hutlösa priser på nya motorer och drev, samt hutlösa priser på delar, och man stänger ute de som skruvar och hänvisar kunden till endast certifierade dealers. Sen när motorn är runt 10 - 15 år finns inga delar att tillgå. Folk har inte otur idag när de tänker, och i och med internets födelse är folk upplysta. Summa kardemumma är frågan man kan ställa sig är om vp VILL HA kunder eller om man vill köra ut från ett stup. Om jag är irriterad av detta så ja det är jag. Tycker det är ett svek från en tillverkare i ett svenskt land år 2024. Hoppas någon klok på vp vaknar och kanske läser inlägget, och kan komma med en rimlig förklaring, varför man motar bort sina kunder, från tillgång till reservdelar. Nästa båt eller nästa motorbyte lär inte bli en vp det är en sak som är säker.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara insatt i problematiken är jag ganska övertygad om att orsaken till stängningen är att deras hemsida används friskt för att finna artnr som sen driver konkurrerande företags försäljning.

 

Kossor skrev: "Alla andra företag biltillverkare maskinproducenter går en annan väg och underlättar för kund att få tillgång till mjukvara samt original delar."

Jo, men applikationerna som används för sprängskisser och artnr ligger bakom betalvägg. De som ännu inte börjat kommer göra det inom kort. Kostnaden för att låta konkurrenter sko sig på den egna utvecklingen blir för hög helt enkelt.

I det läget är det ingen som tänker på konsument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Janne_G:

Utan att vara insatt i problematiken är jag ganska övertygad om att orsaken till stängningen är att deras hemsida används friskt för att finna artnr som sen driver konkurrerande företags försäljning.

 

Kossor skrev: "Alla andra företag biltillverkare maskinproducenter går en annan väg och underlättar för kund att få tillgång till mjukvara samt original delar."

Jo, men applikationerna som används för sprängskisser och artnr ligger bakom betalvägg. De som ännu inte börjat kommer göra det inom kort. Kostnaden för att låta konkurrenter sko sig på den egna utvecklingen blir för hög helt enkelt.

I det läget är det ingen som tänker på konsument.

Där har du lite fel det går fortfarande att söka på artikelnummer och reservdels nummer. Och vill man inte sälja delar för höga summor utan försvinna från marknaden då gör man det omöjligt att beställa delar.  Vidare så börjar bilar traktorer maskiner i allt större utsträckning att försäljas via internet.  Man slipper då en kedja som ska ha del av kakan. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Janne_G:

Utan att vara insatt i problematiken är jag ganska övertygad om att orsaken till stängningen är att deras hemsida används friskt för att finna artnr som sen driver konkurrerande företags försäljning.

Men det ser fortfarande ut som man kan hitta sina delar till motorn. Man kan bara inte köpa dem.

Det går bar att ta ett nummer och sedan hitta en alternativ leverantör. 

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/powerhouse/category/marine drives %26 transmissions/product/dph-a/explodedview/54160958?catalog=7744790_SD2B&functiongroup=Styrning&img=49454.png&header=Styrcylinder. Enkelinstallation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kossor:

Ibland undrar man hur företag beter sig mot sina kunder. Detta gäller ju det fantastiska Volvo penta, vill de sälja överhuvudtaget kan man fråga sig. Skulle beställa delar till drev idag, och se det går inte beställa på nätet längre, finns inte ens en hänvisning till närmaste vp gubbe. Alltså helt ärligt hur tänker man, vill man inte ha kunder på vp, vill man i framtiden inte sälja reservdelar eller motorer? Är inte länge sedan de gjorde om från att beställa delar direkt från Gbg, utan man fick via nätet kolla efter närmaste återförsäljare och beställa via nätet genom dem. Nu ska man tydligen gå 30 år tillbaka i tiden och hålla på att ringa någon stackare och där sedan beställa delar. Nej vp håller nog på att lämna in undrar undertecknad. Vad har ni för synpunkter och tänk om denna faktiskt grava försämring gentemot sina kunder.

Jo, nog kan det i ett första skede tyckas galet, för att inte säga helt åt h-e.

 

Observera att detta inte är ett försvarstal, jag har sedan länge inget samarbete med företaget Volvo Penta. Jag har hört sägas att det fanns återförsäljare som inte gillade att Marine Parts Europe sålde VP produkter även till orter där det sedan länge fanns VP återförsäljare.

 

Men man kan fortfarande köpa VP-delar via VP:s nätverk.

- Gå in på sidan https://www.volvopenta.com/sv-se/ 

- Klicka på varukorgen uppe till höger så hamnar man på sidan https://www.volvopenta.com/shop/522325

- Där kan man välja mellan "Hitta reservdelar och tillbehör" https://www.volvopenta.com/shop/522325 och "Hitta återförsäljare" https://www.volvopenta.com/shop/522325/find-dealer

- På sidan "Hitta reservdelar och tillbehör" https://www.volvopenta.com/shop/522325 finns till höger funktionen "Filterinställningar". Om man vill söka delarna via sprängskisser väljer man "Endast sprängskisser".

- Om man på sidan "Hitta återförsäljare" https://www.volvopenta.com/shop/522325/find-dealer har valt en återförsäljare kan man lägga varorna i varukorgen.

- När man vill checka ut varukorgen behöver man logga in eller, om man inte redan är registrerad kund, registrera sig.

 

Att sedan prisbilden generellt och reservdelstillgång till lite äldre maskiner är totalt uppåt väggarna är en annan sak... 👎

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imatech som haft reservdelarna åt Penta har lagt ner sen årsskiftet och Penta ska tydligen lösa reservdelarna på annat sätt nu så det kan ju vara så att det haltar för tillfället eller i värsta fall på lång sikt?

Från deras Linked in sida:

 

Imatech Marin & Industri AB

Imatech upphör med sin verksamhet 31 december 2023 Volvo Penta har beslutat att förändra sin återförsäljarstruktur i Sverige och Norge från den 1 januari 2024. Detta medför att det tyvärr inte längre finns förutsättningar att driva bolagen Imatech Marin & Industri AB och Imatech Marin AS vidare. Imatech kommer därför att upphöra med försäljning den 31 december 2023. Imatech har fortsatt ansvar att driva affären som Volvo Penta Center fram till och med 31 december, och med löfte om att inneliggande order kommer levereras ut under hela 2024. Vi vill rikta ett enormt tack till alla våra kunder, samarbetspartners och inte minst våra medarbetare för denna tid - vi fick 10 goda, roliga, utmanande och spännande år tillsammans. Kanske möts våra vägar igen på något vis. Tills dess - tack för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jo, nog kan det i ett första skede tyckas galet, för att inte säga helt åt h-e.

 

Observera att detta inte är ett försvarstal, jag har sedan länge inget samarbete med företaget Volvo Penta. Jag har hört sägas att det fanns återförsäljare som inte gillade att Marine Parts Europe sålde VP produkter även till orter där det sedan länge fanns VP återförsäljare.

 

Men man kan fortfarande köpa VP-delar via VP:s nätverk.

- Gå in på sidan https://www.volvopenta.com/sv-se/ 

- Klicka på varukorgen uppe till höger så hamnar man på sidan https://www.volvopenta.com/shop/522325

- Där kan man välja mellan "Hitta reservdelar och tillbehör" https://www.volvopenta.com/shop/522325 och "Hitta återförsäljare" https://www.volvopenta.com/shop/522325/find-dealer

- På sidan "Hitta reservdelar och tillbehör" https://www.volvopenta.com/shop/522325 finns till höger funktionen "Filterinställningar". Om man vill söka delarna via sprängskisser väljer man "Endast sprängskisser".

- Om man på sidan "Hitta återförsäljare" https://www.volvopenta.com/shop/522325/find-dealer har valt en återförsäljare kan man lägga varorna i varukorgen.

- När man vill checka ut varukorgen behöver man logga in eller, om man inte redan är registrerad kund, registrera sig.

 

Att sedan prisbilden generellt och reservdelstillgång till lite äldre maskiner är totalt uppåt väggarna är en annan sak... 👎

 

Tack för tipset men mitt konto funkar inte på den platsen längre.

Går att lägga till varor men inte att checka ut utan att vara inloggad.

 

Har hört som Makro skriver att reservdelshållningen skulle ändras/flyttas men inte att privatpersoner ej skulle drabbas.

Blir det bra igen, vem vet. Undrar vad Penta i Lundby svarar.

Tidigare handlade jag ifrån UK och Holland men frakt blev dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev anuba:

Det ser ju mer lovande ut än väntat men jag lyckade dock inte få någon verifieringskod för att skapa ett konto, in om rimlig tid.

Vi får se om det kommer något ikväll.

Jag fick den slutligen verifieringskoden och kunde skapa ett konto. Jag fick ett konto men köpte ingen styrkolv då valde att köpa ett reparationskit istället. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapade ett nytt konto med samma uppgifter och fick verifieringskod, men då har min närmaste återförsäljare trillat ur, JF  i Limhamn.

Märkligt.

Har mailat VP marinparts, men tror inte dom svarar.

Ska ring JF imorgon och se vad dom vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar ifrån Marinparts som påpekade det som Volvo Penta tog upp tidigare i tråden.

Jag la upp en  motor nr och fick då fram , drev, sköld och motor  nr på övrigt VP utrustning samt monterings datum.

Den kände jag inte till. 

Då kan man pusta ut denna gången, fick beställt lite till termostathuset.

Mail ifrån Imatech.png

VP Shop uppgifter om mina motorer.png

Volvo Penta uppgifter kring motorer 20240106.png

Volvo orderbekräftelse 20240106.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...