Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Seara

HVO 100

Rekommendera Poster

I år har jag på försök övergått till att bara tanka HVO 100 till mina VolvoPenta TAMD63P från år 2000. Det enda skillnaden som jag hittills märkt är att det tar mycket längre tid att komma upp i plan och att motorerna varvar upp som de ska. Båda motorerna beter sig lika. Jag tänkte först att jag behöver kalibrera EC boxarna men det hjälpte inte. Så det kanske kan bero på att HVO 100 har lägre densitet och energiinnehåll än blank diesel. Är det någon mer som noterat denna effekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BSR har gjort tester på personbilsmotorer och jämför olika "dieselbränsletyper".

De ligger på Youtube och på bsr's hemsida. Tror det va 4 delar.

Resultatet är inte riktigt vad man förväntar.

https://www.youtube.com/watch?v=f3_ruwpWl_g

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seara:

 Det enda skillnaden som jag hittills märkt är att det tar mycket längre tid att komma upp i plan och att motorerna varvar upp som de ska.

Varvade de tidigare inte upp som de ska? Misstänker felsyftning i texten men vill bara dubbelkolla! 

 

Själv har jag kört HVO100 nu 3 säsonger utan att märka någon skillnad alls förutom att det luktar betydligt mindre i motorrummet och från avgaserna. Bara positivt alltså. Men så har jag bara en snipa och kör som mest på 2200 rpm i 7 knop. Så plockar inte ut så mycket effekt🙂

 

Filmen (4 delar) det länkades till var riktigt intressant. HVO bör alltså vara energitätare (eller vad det heter) eftersom det har samma energiinnehåll vid lägre densitet. Så HVO bör väl alltså vara ett effektivare bränsle.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Boanjohan:

 

Eller effektiviteten hänger väl ihop med förbrukningen och den nämnde de inget om.🤔

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde på B0 (blankdiesel) så varvade de upp mycket snabbare. Bytte alla bränslefilter nu i höst och de var inte igensatta. Det ska de ju inte bli med HVO 100.  
Jag tittade igenom föreslagna BSR filmer på youtube och det är ju väldigt lite skillnad på B0 och HVO vad gäller effekt. Blir inte klok på varför då mina motorer inte varvar upp lika snabbt med HVO 100…? Båda motorerna beter sig lika. Så det borde bero på min övergång till HVO 100. Inget annat är ändrat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju märkligt. Har inte hört någon som fått problem vid övergång till HVO (har bara hört rykten om "kompis kompis som är mek" etc, men inga förstahandsuppgifter).

 

Har du mycket HVO kvar i tankarna? Lättast felsökning  är att gå tillbaka till B0 och se om det blir skillnad igen. Har du två tankar så kanske det går att pumpa över till den ena och köra bägge maskinerna på den andra fylld med B0.

 

Jag har hört att vissa gummislangar ev inte "tål" HVO och sväller upp innåt så att säga, dvs stryper flöde. Samma diskussioner som säkert fördes vid övergång till 95 oktan blyfri på sin tid och etanol i senare tid. Inget som min gamla kärra från 1979 råkat ut för ännu i alla fall. Har inte snappat upp något sånt problem på bilfronten heller, men inte sökt info explicit om landbacken.

 

Har också läst spekulationer här på forumet om att bränslepumpar inte klarar den lägre densiteten på så sätt att de läcker igenom membranet och rinner ner i smörjoljetråget. Men även det spekulationer från mekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det låter ju märkligt. Har inte hört någon som fått problem vid övergång till HVO (har bara hört rykten om "kompis kompis som är mek" etc, men inga förstahandsuppgifter).

 

Har du mycket HVO kvar i tankarna? Lättast felsökning  är att gå tillbaka till B0 och se om det blir skillnad igen. Har du två tankar så kanske det går att pumpa över till den ena och köra bägge maskinerna på den andra fylld med B0.

 

Jag har hört att vissa gummislangar ev inte "tål" HVO och sväller upp innåt så att säga, dvs stryper flöde. Samma diskussioner som säkert fördes vid övergång till 95 oktan blyfri på sin tid och etanol i senare tid. Inget som min gamla kärra från 1979 råkat ut för ännu i alla fall. Har inte snappat upp något sånt problem på bilfronten heller, men inte sökt info explicit om landbacken.

 

Har också läst spekulationer här på forumet om att bränslepumpar inte klarar den lägre densiteten på så sätt att de läcker igenom membranet och rinner ner i smörjoljetråget. Men även det spekulationer från mekar.

Jag har fullt i tankarna nu i vinter. Men jag kommer övergå till B0 nästa säsong och se om det hjälper. Annars vet jag inte vad det skulle kunna bero på. Volvo Penta godkänner HVO100 i alla sina motorer och omfattande tester är gjorda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Seara:

Volvo Penta godkänner HVO100 i alla sina motorer och omfattande tester är gjorda.

Inte riktigt alla motorer. Jag sällde frågan till VP om min MD21 från 1979 och fick svaret att godkännandet/testerna enbart gällde nyare motorer🙁 Fullt förståeligt.  Minns inte var åldersgränsen gick. 

 

Men den tuffar och går ändå🙂 ......än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Janne_G:

BSR har gjort tester på personbilsmotorer och jämför olika "dieselbränsletyper".

De ligger på Youtube och på bsr's hemsida. Tror det va 4 delar.

Resultatet är inte riktigt vad man förväntar.

https://www.youtube.com/watch?v=f3_ruwpWl_g

Det likvärdiga resultatet i effekt mellan de olika dieselkvaliteterna är bara ett bevis på att moderna motorers styrsystem klarar av att kompensera för skillnader i bränslet så länge som skillnaderna ligger inom motorns styrsystems gränsvärden.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat köra med HVO i tjänstebilen och utifrån bilens förbrukningsdata i färddatorn så kan jag inte utläsa någon ökad förbrukning. Så även om där finns någon mätbar skillnad i energiinnehåll så är den inte så stor att den är märkbar....i alla fall inte i en personbil.....och inte i en snipa heller.

 

Skulle varit intressant om BSR även mätt förbrukning skillnader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Volvo Penta ändrat sin uppfattning kring paraffiner som HVO och destillat av CNG daterad 2016?

Gummiprodukter kan ta skada eller?

image.png.27d0acee932f82d6399cb6b9ff2cd77f.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar tro att mina problem beror på att bränsleslangarna svällt. Undrar om de går tillbaka om jag återgår till B0…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev NW355:

Har Volvo Penta ändrat sin uppfattning kring paraffiner som HVO och destillat av CNG daterad 2016?

Gummiprodukter kan ta skada eller?

image.png.27d0acee932f82d6399cb6b9ff2cd77f.png

 

Vet inte vad som står i den Bulletinen, men det finns en från 2018 där man godkänner HVO som bränsle. 

Där står bl.a. följande om den typen bränsle, vilket knyter an till diskussionerna start: 

"The use of all paraffinic fuels will give decreased hydrocarbon and soot emissions but also marginally higher fuel consumption and lower power compared to diesel fuels."

 

Låter dock märkligt att marginellt lägre effekt skulle få den effekten på TS båt.

 

https://bavariayacht.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=2229.0;attach=3486

 

 

Screenshot_20231230-100937.thumb.png.a2d7528777760ed4da8014c0894b944f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men godkännandet gäller alltså t.ex. inte utgångna motorer som min från 1979, enligt svar från VP på fråga från mig.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Seara:

Jag börjar tro att mina problem beror på att bränsleslangarna svällt. Undrar om de går tillbaka om jag återgår till B0…

Jag bytte bränsleslangar, men köpte vanliga bränsleslangar. Bytte även alla vinkelkopplingar till raka kopplingar eftersom de hade mindre tvärsnitt i kröken (hade alg-problem i bajonettkopplingar).

Jag har kört 1000 lite HVO de senaste 4 åren - inga problem all. Bara att njut av lukt och rökfri gång.

Bränslet har 3% lägre densitet, så en mekaniskt styrd motor som min KAD42 tappar 2-3% toppeffekt och drar 3 % mer.

En elektroniskt styrd motor kommer att kompensera för detta. Därför är BSR testerna meningslösa - om man inte tar med bränsleförbrukningen.

Men enstaka procent kommer inte enkelt att märkas.

Bytte tillbaka till blankdiesel i somras, men märker ingen skillnad mer än lukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag pratade jag med en expert på bränsleslangar. Han trodde absolut inte att det är slangarna som krympt pga HVO100. Gamla fossildieselslangar klarar även HVO100. Mera troligt är att pumpen inte klarar HVO100 lika bra som blankdiesel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt,nya lastbilar som vi levererade med kylaggregat,var vi tvungna att byta bränsleslangar.Om dessa skulle gå på HVO.Nu vet inte jag vad expert innebär,jag går på erfarenhet och mina egna misstag.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Det låter konstigt,nya lastbilar som vi levererade med kylaggregat,var vi tvungna att byta bränsleslangar.Om dessa skulle gå på HVO.Nu vet inte jag vad expert innebär,jag går på erfarenhet och mina egna misstag.Ronnie

Behövde man byta slangar för att det kunde läcka eller att slangarna krympte?

Jag har också fått förklarat för mig att det är vanligt att tillverkarna sätter i något överdimension på bränsleslangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seara:

Behövde man byta slangar för att det kunde läcka eller att slangarna krympte?

Jag har också fått förklarat för mig att det är vanligt att tillverkarna sätter i något överdimension på bränsleslangar.

Det är så länge sedan så jag kommer inte ihåg vad för problem som uppstod. Överdimension har jag aldrig hört talas om på bränsleslang,svårt att tro fabrikanter sätter dit dyrare saker än vad som behövs.Ronnie 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...