Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Mellgard

TBT - rättsfrågor

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Mellgard:

Ett av mina rättsärenden slutade i Högsta domstolen.

Det slutade väl ändå i tingsrätten, eftersom varken hovrätten eller HD beviljade dig prövningstillstånd enligt bifogat dokument..?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Ett av mina rättsärenden slutade i Högsta domstolen.

Fick inte prövningstillstånd.

HögstaDomstol.pdf 5 MB · 4 downloads

Bara pinsam läsning tycker jag, @Mellgard.....

Som du aldrig verkar förstå så är det ingen rättighet att vara med i en förening (båtklubb). Och tycker man att de har "rättsvidrig praxis" eller bestämmer saker man inte gillar så är man fri att byta båtklubb. Spelar ingen roll om de refererar till och grundar beslutet på en missuppfattning av vad någon annan sagt.

Har klubben vissa regler från tid till annan, oavsett om de så är sprungna ur en skum uppenbarelse, så får de ha det. Även om de kan verka hur konstiga som helst. Gilla läget eller byt båtklubb !

Men eftersom du inte själv begrep att detta inte var en båtklubb för dig, så löste båtklubben det genom att - på årsmötet (!) -  besluta att utesluta dig och din båt. Något en förening faktiskt får göra, på olika grunder som föreningen själv bestämmer. T ex om en medlem motverkar föreningens syften och mål.

Och här var det tydligen inte styrelsen själva som tog beslutet, utan det var t.o.m. majoriteten av båtklubbens  medlemmar som ville detta.  Är inte det en tämligen tydlig signal om att man nog valt att bråka på fel plats eller är helt ute och cyklar med sitt agerande ?

Inte tydlig nog, verkar det som. Pinsamt, som sagt.

EDIT: Du skriver också "Tack vare högskoleutbildning i kemi och kunskaper i toxikologi....". Men på den tiden du förvärvade dessa kunskaper trodde man ju och lärde ut att både DDT och annat "spännande" inte bara var helt ok utan också lösningen på mycket.....😵

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns något otillåtet på bottnen av min privatägda fritidsbåt så ska det handläggas av rättsväsendet (polis/åklagare). Inte av båtklubbens styrelse.

Ansökte om medlemskap i båtklubben år 1991. Svårt att förutse att klubben 30 år senare skulle förbjuda sjösättning av min båt. Grundat på indikation (ej bevis) om att tidigare ägare använt en före 1990 tillåten bottenfärg.    

Regeringen fann det vara helt i sin ordning att Transportstyrelsen krävde mig på 100 tkr i vite om jag inte lät ta bort all ny och gammal bottenfärg.    

När blev Sverige en bananrepublik? 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Mellgard:

Svårt att förutse att klubben 30 år senare skulle förbjuda sjösättning av min båt. Grundat på indikation (ej bevis) om att tidigare ägare använt en före 1990 tillåten bottenfärg

Inte alls svårt att förutse att saker och syn på saker kommer ändras. Det har det alltid gjort rent historiskt och kommer (förhoppningsvis) alltid att göra. "Utveckling" kallas det.

Du, liksom många i din generation, hade säkert lika svårt att, när du utbildade dig, inse att t ex DDT och annat som ju då ansågs "rätt ofarligt" skulle komma att bli förbjudet och skytt som pesten.

18 minuter sedan skrev Mellgard:

Om det finns något otillåtet på bottnen av min privatägda fritidsbåt så ska det handläggas av rättsväsendet (polis/åklagare). Inte av båtklubbens styrelse

Ja. Men bara så länge du har din båt i din egen lilla sjö och sköter den själv.

Men om du är med i en båtklubb så får man rätta sig efter vad den tycker och säger. Gillar man det inte eller inte vill ställa upp på det så skall man inte vara med där.

Är det så otroligt svårt att förstå, att båtklubben får ha vilka regler de vill från tid till annan, och det är styrelsens uppgift - på uppdrag av årsstämman - som styr och ställer med detta mellan årsmötena ?  Behöver inte ens vara "otillåtet" ur lagens mening, det kan vara att de bestämmer att du inte får ha svart bottenfärg, inte får ha längre båt än 9m o.s.v. Om det inte passar dig så är du fri att byta båtklubb.

Sedan skyller du på styrelsen, men betänk att det tydligen var årsstämman, dvs en medlemsmajoritet som valde att utesluta dig. Det är inte bara små antydningar till signaler till dig, det är ju rena mistluren ! 

Hör du inte den ?  Den hörs ända hit, ur min dator.... 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ansökte om medlemskap i båtklubben år 1991. Svårt att förutse att klubben 30 år senare skulle förbjuda sjösättning av min båt.

När du tog körkort körde man på vänster sida. Svårt att förutse att den elaka staten ändrade det till höger sida 1967. 
Hur löste du detta?

Anpassade dig till de nya reglerna, eller fortsatte köra på vänster sida och försökte ändra detta genom osammanhängande skrivelser till alla tänkbara och otänkbara inblandade i detta fasansfulla beslut?

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemister kan ha egenintresse av att hålla sig informerade om kemiska ämnens skadlighet för människor. De vet att finna korrekt information. Kunskap som allmänheten saknar.  

Geschäftet med XRF-mätning på fritidsbåtar beskrev jag för fyra år sedan. Det är och förblir ett geschäft.

Hade det inte varit ett geschäft hade det kunnat få efterföljd utomlands.  

Patentansökningar utomlands blev inte fullföljda. Marknad saknades.

Bilaga_15.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Mellgard:

Kemister kan ha egenintresse av att hålla sig informerade om kemiska ämnens skadlighet för människor. De vet att finna korrekt information. Kunskap som allmänheten saknar.  

Geschäftet med XRF-mätning på fritidsbåtar beskrev jag för fyra år sedan. Det är och förblir ett geschäft.

Hade det inte varit ett geschäft hade det kunnat få efterföljd utomlands.  

Patentansökningar utomlands blev inte fullföljda. Marknad saknades.

Bilaga_15.pdf 5 MB · 2 downloads

Dina Hermodskurser i kemi till trots verkar förmågan att förstå korrekt information begränsad.

Som skattebetalare kan jag inte annat än bedrövas över att behöva vara med och finansiera din förvirrade lekstuga.

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ArneRadar:

Dina Hermodskurser i kemi till trots verkar förmågan att förstå korrekt information begränsad.

Mina betyg från Chalmers år 1971 är allmän handling. Examensarbetet utfördes på institutionen för kärnkemi. Jan Rydberg (professor) var handledare.

Under 1970 var jag anställd på institutionen för fysikalisk kemi, Göteborgs universitet. 

Båtbottenfärger faller inom fysikalisk kemi och biokemi.

Var hittar jag dina betyg? 😅

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Inget varar särskilt länge. Allt förändras, om än i olika takt. Vissa saker kan verka etablerade, men de rör sig bara långsammare. Allt är i ofrånkomlig förändring." (David Bowie)

Tänkte jag inte skulle skriva något mer här, men jag vet ju att du verkar gilla citat Mellgard🙂

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Mina betyg från Chalmers år 1971 är allmän handling. Examensarbetet utfördes på institutionen för kärnkemi. Jan Rydberg (professor) var handledare.

Under 1970 var jag anställd på institutionen för fysikalisk kemi, Göteborgs universitet. 

TBT-frågan är ju organisk kemi, så vad ditt betyg i kärnkemi och att du arbetat med fysikalisk kemi för över 50 år sedan har med saken att göra får du nog utveckla lite… jag har svårt att se relevansen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Mellgard:

Båtbottenfärger faller inom fysikalisk kemi och biokemi.

Var hittar jag dina betyg? 😅

Jag finner det faktiskt lite festligt att du gick rakt i den fällan. 😉

Redigerad av ArneRadar
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Den som för andra bakom ljuset, famlar snart själv i mörkret"  (japanskt ordspråk)

"En lögn är som en snöboll, ju längre man rullar den desto större blir den"  (Martin Luther)

Lögnen började storslaget. Den växte genom att de som visste teg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-ska-varldens-giftigaste-amne-bort-fran-baten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Mellgard:

"Den som för andra bakom ljuset, famlar snart själv i mörkret"  (japanskt ordspråk)

"En lögn är som en snöboll, ju längre man rullar den desto större blir den"  (Martin Luther)

Lögnen började storslaget. Den växte genom att de som visste teg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-ska-varldens-giftigaste-amne-bort-fran-baten 

Britta är ju disputerad, så med din egen logik slår hon dig med hästlängder i både kunnande och trovärdighet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev ArneRadar:

Britta är ju disputerad, så med din egen logik slår hon dig med hästlängder i både kunnande och trovärdighet.

Min logik ger besked om att marinbiologer inte behöver ha några kunskaper om syntetiskt framställda kemiska substansers skadlighet för människor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Min logik ger besked om att marinbiologer inte behöver ha några kunskaper om syntetiskt framställda kemiska substansers skadlighet för människor. 

En subjektiv logik som inte bevisar ett smack. 🙂

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev anuba:

image.png.46b8d57b7f0102cd7b862a6000bb460c.png

I sak har du givetvis rätt men när det ändå bara visas sport eller realitysmörja på TV är det lite kul att tjöta med muppen. 🙂

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2024-04-09 vid 12:49 skrev Mellgard:

Har för övrigt erhållit förtydligande från Transportstyrelsen gällande hur länge meningen "Gamla färglager läcker fortfarande ut giftet 20 år och längre efter att det målats på" stod att läsa på Transportstyrelsens webbplats.  

Enligt besked från XXX fanns meningen med så tidigt som 2016-02-25 och var borttagen före 2023-03-07. Se bilaga Korrespondens.

Meningen fanns kvar i september 2021. Den togs bort diskret någon gång mellan då och 7 mars 2023.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Mellgard:

Meningen fanns kvar i september 2021. Den togs bort diskret någon gång mellan då och 7 mars 2023.

Tipsa redaktionen på Uppdrag Granskning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Folk lägger ut foton på sina båtbottnar i facebookgruppen Segelbåtsfix.

Foton som visar hur det ser ut efter många timmars arbete med en liten skrapa. 

De tror att de uträttat något av värde för miljön.

Stackars människor.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Folk lägger ut foton på sina båtbottnar i facebookgruppen Segelbåtsfix.

Foton som visar hur det ser ut efter många timmars arbete med en liten skrapa. 

De tror att de uträttat något av värde för miljön.

Stackars människor.

Är det någon det är synd om i denna historia så är det din hustru som får spendera ålderdomen med en person som driver meningslösa processer, håller båten på land i flera år och beställer viten åt sig själv. Till ingen nytta alls.

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev ArneRadar:

Är det någon det är synd om i denna historia så är det din hustru som får spendera ålderdomen med en person som driver meningslösa processer, håller båten på land i flera år och beställer viten åt sig själv.

Min fru har tappat intresset för segling ... det var inte min fru på fotot.

Lilla frun ger värdefull hjälp genom redigering av text i några viktiga inlagor i de meningslösa processerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Mellgard:

Min fru har tappat intresset för segling

Inte undra på när båten ligger på land, men skämt å sido, påminner om min klient som drev processer mot (till en början) en koloniförening vilket slutade illa då han förlorade i alla instanser så klienten förlorade allt inkl. fru och bostad. Så illa ska det säkert inte gå gör dig Mellgard för du inser väl vid det här laget att du kommit till vägs ände och livet är för kort för att gräva ner sig när man redan befinner sig djupt ner i gropen? Såg en nässelfjäril idag och vet att sommaren är på väg så passa på att njuta för precis som Gustav Hellström skriver " I morgon är en skälm".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2024-04-12 vid 13:16 skrev Peter_K:

TBT-frågan är ju organisk kemi, så vad ditt betyg i kärnkemi och att du arbetat med fysikalisk kemi för över 50 år sedan har med saken att göra får du nog utveckla lite… jag har svårt att se relevansen. 

Det skulle väl innebära att koppar-frågan är oorganisk kemi? Föga upplysande.

Vad gäller bottenfärger så är det processer i gränsskiktet mellan sjövatten (vätskefas) och det yttersta färgskiktet (fast fas) som är bestämmande. Det är fysikalisk kemi.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Mellgard:

Det skulle väl innebära att koppar-frågan är oorganisk kemi? Föga upplysande.

Nu var det TBT som var frågan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-13 vid 07:16 skrev ArneRadar:

Tipsa redaktionen på Uppdrag Granskning!

Riksåklagare ska få tips.

Transportstyrelsen har vilselett regeringar genom att utelämna information om Resolution MEPC.104(49). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riksåklagare ska få tips.

Transportstyrelsen har vilselett regeringar genom att utelämna information om Resolution MEPC.104(49). 

Jag har ingen lust att mata trollet idag. Beklagar, men du är inte tillräckligt intressant.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-12 vid 21:43 skrev ArneRadar:

I sak har du givetvis rätt men när det ändå bara visas sport eller realitysmörja på TV är det lite kul att tjöta med muppen. 🙂

Är man intresserad av vad som visas på TV gör man sig ointressant.

Föreslår förkovran genom läsning. Tidskrifterna Axess, Kvartal, Fokus och tidningen Epoch Times kan rekommenderas. 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu var det TBT som var frågan. 

Yes, det är TBT det handlar om.

En annan fråga i ämnet.

Det ligger en hel del övergivna mindre båtar upp & ner och på rätt köl längs stränder på land vid vissa marinor och klubbar. Gäller också längs Gotlands kuster. Är det någon som har koll på hur mycket TBT dessa släpper, bottnar med helt "blottad" TBT-färg, många har legat i flera årtionden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-20 vid 21:14 skrev Thorberg:

Yes, det är TBT det handlar om.

En annan fråga i ämnet.

Det ligger en hel del övergivna mindre båtar upp & ner och på rätt köl längs stränder på land vid vissa marinor och klubbar. Gäller också längs Gotlands kuster. Är det någon som har koll på hur mycket TBT dessa släpper, bottnar med helt "blottad" TBT-färg, många har legat i flera årtionden.

Hej Thorberg ser att du skrivit totalt 10 inlägg här på maringuiden varav 10 handlar om TBT, hur kommer det sig att du har så stort intresse i frågan om TBT ?  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...