Sebbe78 30 Postad 20 December , 2023 Jag ska nu äntligen få spolat igenom motorerna med sötvatten och sen glykolblandning. För att inte skicka ut vattnet genom avgasröret (står inomhus) har jag tänkt ”tjuvkoppla” mig förbi innan avgasslangen med vattenslang. Problemet är att jag inte vet vilken av slangarna på backslaget jag ska koppla till? Har plockat bort slangen på det övre röret (se bild) men jag kan inte få ihop hur det är tänkt att funka. Är det den eller den andra? Vill inte starta upp motorn och upptäcka att det var fel. Motor: TAMD40B Backslag: MS5 (tror jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 21 December , 2023 Tänk på att även vattenlåsen/ljuddämparna behöver frostskyddas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 21 December , 2023 5 timmar sedan skrev excel319: Tänk på att även vattenlåsen/ljuddämparna behöver frostskyddas. Jaa det är väl dom som sitter efter turbon? Avgasslangen tänker jag plocka av efteråt, om det går för den sitter som berget. Har hört att saltvattnet som ligger där i kan gå upp och in i turbon. Sen är tanken att tömma ljuddämpare med mera med hjälp av en grovdammsugare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 21 December , 2023 38 minuter sedan skrev Sebbe78: - - - Sen är tanken att tömma ljuddämpare med mera med hjälp av en grovdammsugare. Om du kört glykolblandning genom kylsystemet så behöver du inte tömma ljuddämparen av frostskyddsskäl. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 21 December , 2023 3 timmar sedan skrev Lintott: Om du kört glykolblandning genom kylsystemet så behöver du inte tömma ljuddämparen av frostskyddsskäl. Jag har inte gjort det än. Tanken är att slippa kladda ned hela lokalen med kylvatten. Det är därför jag undrar om vilket rör/vilken slang som vattnet ska kopplas till 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 21 December , 2023 30 minuter sedan skrev Sebbe78: Jag har inte gjort det än. Tanken är att slippa kladda ned hela lokalen med kylvatten. Det är därför jag undrar om vilket rör/vilken slang som vattnet ska kopplas till 😊 Jag vet inte hur dina avgasutsläpp ser ut men är det görligt så är det bästa att samla upp vätskan i en tunna eller liknande med hjälp av en slang eller något annat passande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 21 December , 2023 (redigerade) På min Cumulus med en Yanmar YSB12, sjövattenkyld, skulle jag aldrig våga hinka i glykol i motor och avgassystem tills det kommer ut ur avgasröret. För då har jag även fyllt cylindern. Nä detta gör jag på enda rätta sättet, enligt mig. - Lossar slangen på kylpumpen som kommer från sjövattenintaget i skrovet. Kopplar en längre slang till pumpen. Andra änden ned i en 20 liters dunk med glykolblandat vatten. Startar motorn och låter den gå tills glykolblandat kommer ut ur avgasröret. Samlas upp i en hink. När motorn går, så puttar avgaserna hela tiden ut glykolblandningen genom avgassystemet inklusive vattensamlaren (ljuddämparen som vissa tror). Inget kommer in i motorn. Typ som normalt. För att kunna köra motorn mer, typ tills avgaskröken blir handvarm, så lossar jag slangen vid termostathuset som går till avgaskröken. Pluggar denna. Sätter än en ny slang på stosen vid termostathuset och leder den ned i 20 liters hinken. Nu hade du visst turbo mm. Men principen bör vara samma. Startar motorn en gång i månaden och kör som sagt till avgaskröken blir ordentligt varm. Jag brukar även plocka ur termostaten, för då vet jag att det inte blir sjövatten stående i nån kanal i blocket. Gjort detta i 15 år. Vid sjösättningen, med alla original slangar kopplade, är det vettigt att samla upp den glykol som kommer ut innan sjövattnet spolat igenom, i en hink under avgasröret. Inget kommer i sjön. Återanvänds. Miljötänk vettu. Redigerad 21 December , 2023 av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 22 December , 2023 2023-12-20 vid 20:20 skrev Sebbe78: Jag ska nu äntligen få spolat igenom motorerna med sötvatten och sen glykolblandning. För att inte skicka ut vattnet genom avgasröret (står inomhus) har jag tänkt ”tjuvkoppla” mig förbi innan avgasslangen med vattenslang. Problemet är att jag inte vet vilken av slangarna på backslaget jag ska koppla till? Har plockat bort slangen på det övre röret (se bild) men jag kan inte få ihop hur det är tänkt att funka. Är det den eller den andra? Vill inte starta upp motorn och upptäcka att det var fel. Motor: TAMD40B Backslag: MS5 (tror jag) Jag förstår nu i efterhand att min frågeställning saknar en hel del grundläggande information så här kommer den. Utfört/bytt: motorolja/filter Luftfilter Bränslefilter (ej förfilter än) Filter vevhusventilation Impellerbyte rengöring sjövattenfilter Inte utfört: Konservering med glykolvatten Mitt tänkta arbetssätt är följande, jag har aldrig tidigare gjort det här så säg gärna till om jag tänker fel. Renspolning - Koppla slang till insug på sjövattenpump. Denna slang drar jag till en stor bytta som hela tiden fylls med färskvatten så att motorn själv får suga in vatten. Utkast på backslaget (röret som är lossat på bilden) kopplar jag också en slang på och leder bort till en annan bytta. När motorn är färdigsköljd stoppas den. Tillsättning av glykol till färskvattenbyttan så att koncentrationen blir 50/50. Motorn startas igen och när slangen från backslaget (genomskinlig) skiftar färg till glykolvatten stängs motorn av igen. Därav min fråga: Vilket av rören på backslaget för kylvatten är det som är utkast (mot turbon/avgasslang)? Det är väldigt svårt att se utifrån - på turbon ser det ut som ett homogent rör med två T-kopplingar på. Nere på backslaget är det ett rör på undersidan och ett på ovansidan. Motorerna är alltså tamd40 b och backslaget kan vara ms5 (men här killgissar jag bara för jag vet inte hur man identifierar ett backslag) Jag hoppas min frågeställning är tydligare nu 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 50 Postad 22 December , 2023 Även om du kopplar ifrån slangen som tillför kylvattnet på utloppet så kommer du när motorn startas att spola ut det vatten som står i avgassystemet/ljuddämparen vilket gör att du ändå får vatten i lokalen. Varför inte göra på det enklaste sättet och ansluta en slang till avgasutblåset på utsidan av båten och leda ner det i ett lämpligt kärl för att samla upp vattnet som kommer ut där? Det känns enklare än att hålla på och kladda med att samla upp glykolvattnet inne i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 22 December , 2023 3 timmar sedan skrev Tristan_301: Även om du kopplar ifrån slangen som tillför kylvattnet på utloppet så kommer du när motorn startas att spola ut det vatten som står i avgassystemet/ljuddämparen vilket gör att du ändå får vatten i lokalen. Varför inte göra på det enklaste sättet och ansluta en slang till avgasutblåset på utsidan av båten och leda ner det i ett lämpligt kärl för att samla upp vattnet som kommer ut där? Det känns enklare än att hålla på och kladda med att samla upp glykolvattnet inne i båten. Det är lugnt! 😊 Eftersom båten står i en lokal har jag byggt ihop en 15 m lång slang/rör för att leda ut avgaserna utanför. Förhoppningsvis kommer även den förhållandevis lilla mängd vatten som finns i motorn att rinna ut via den. Dock skulle inte några större mängder gå att ta ut den vägen. Det är lite för många skarvar på vägen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser