Rolle85 69 Postad 19 December , 2023 Har en liten yamaha från 1998 2-takt på 8hk. köpte den med dålig kylstråle. Bytt termostat, impeller och blåst med högtrycksluft i kanalerna. Ena sekunden kan den vara jättestark för att sen bara droppa, för jag in en ståltråd inhålet så kommer strålen igång igen. Stänger jag av motorn och startar igen kan den vara svag igen och rör jag runt med ståltråd i hålet blir de stark stråle igen. Finns de mer man kan kolla? Ser inget salt i kanalerna när jag hade ner växelhuset eller i vattenmanteln. Vad mer kan jag göra för att slippa röra runt med ståltråd för att få igång kylningen varje gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 19 December , 2023 Är du säker på att det är fel? Vår senaste utombordare var en Mercury, och där är det normalt beteende att strålen gradvis går mellan att bara sprutta ut lite droppar till att ha en stark stråle. Det står till och med i manualen att det är korrekt, just för att folk lätt tror att det är fel. Sen är skvallerstrålen just en skvallerstråle. Bara en mycket liten del av kylvattenflödet går den vägen. Det allra mesta går ner runt avgasröret och ut vid propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 December , 2023 Var det en 9,9 Mercury du hade? I övrigt ska väl alla ha kylstråle direkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 19 December , 2023 14 minuter sedan skrev Rolle85: Var det en 9,9 Mercury du hade? I övrigt ska väl alla ha kylstråle direkt 6 hk, men 6, 8, 9.9 och 15 hk hade de i samma serie med bara mindre skillnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 December , 2023 Mercury/Mariner har flera motorer med termostaten/erna sist i kedjan och därmed pulserande stråle. Det gäller bla 2.5 v6orna och 20/25 2cyl. Utöver att strålen pulserar så blir den också varm, så en rykande skvallerstråle på tomgång är normalt. På Yamaha tas däremot skvallerstrålen normalt i botten av powerhead vilket betyder att har man ingen stråle är den antingen blockerad eller så saknas vatten. Placeringen gör också att strålen är kall/ljummen. Blir motorn överhettad? Att du kan ”peta” igång strålen tyder mer på att det är en blockering kring utloppet. Termostaten ska inte påverka oavsett läge. En varm skvallerstråle indikerar otillräckligt vattenflöde. Att börja riva i en så pass gammal motor kan vara lite riskabelt. Risken finns att man drar av bultar mm och får lägga tid/pengar och det blir ev vettigare att köpa en annan maskin istället. Det finns medel och huskurer för att avsalta och göra rent kanalerna på kemisk väg. Det kanske är värt att prova? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 19 December , 2023 1 timme sedan skrev Rolle85: Stänger jag av motorn och startar igen kan den vara svag igen och rör jag runt med ståltråd i hålet blir de stark stråle igen. Tycker det beter sig som om du har skräp i ledningen till munstycket som täpper till, men som du tillfälligt kan peta undan med din ståltråd.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 20 December , 2023 Jag hade en sådan motor på gummibåten för några års sedan och då hade man alltid en liten hårnål i flytvästen ifall att man behövde rensa utgående hål för skvallerstrålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 December , 2023 Jo men det är detta jag vill lösa. Vad ska man köra den i för att lossa på avlagringarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jumbo555 7 Postad 20 December , 2023 Jag har en likadan motor med samma symtom. Den korta rörstumpen där skvallestrålen kommer ut sitter i som en liten försänkning (ungefär som en liten kopp) och täcks av packningen mellan motorblock och rigg. Packningen har bara ett litet hål ner i "försänkningen" så att om det kommer ner en flaga eller dyligt så kommer den täppa till hålet för strålen, när man sedan gör rent så petar man bara skräpet åt sidan så det täpper snart till hålet igen. Min lösning har varit att lossa motorblocket och förstora hålet i den så att skräpet spolas vidare och förhoppningsvis genom och ut ur motorn MEN det botar egentligen bara symtomet, sjukdomen på min motor var galvanisk korrosion, som minskade när jag bytte anod och gjorde rent alla jordpunkter. Min erfarenhet är att vissa märken är mer drabbade av skruvar som sitter fast än andra och att Yamaha är ett av de bättre men risken finns alltid där! Skvallerstrålen är bara en liten del av kylvattnet, det är ingen fara att köra motorn utan den MEN då vet man inte om kylningen fungerar överhuvudtaget.... Om man har motorn igång när man rensar skvallerröret och det är samma temperatur på kylvattnet med "nästan täppt" skvallerstråle och fullt flöde så är det ingen fara. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 December , 2023 4 timmar sedan skrev Jumbo555: Jag har en likadan motor med samma symtom. Den korta rörstumpen där skvallestrålen kommer ut sitter i som en liten försänkning (ungefär som en liten kopp) och täcks av packningen mellan motorblock och rigg. Packningen har bara ett litet hål ner i "försänkningen" så att om det kommer ner en flaga eller dyligt så kommer den täppa till hålet för strålen, när man sedan gör rent så petar man bara skräpet åt sidan så det täpper snart till hålet igen. Min lösning har varit att lossa motorblocket och förstora hålet i den så att skräpet spolas vidare och förhoppningsvis genom och ut ur motorn MEN det botar egentligen bara symtomet, sjukdomen på min motor var galvanisk korrosion, som minskade när jag bytte anod och gjorde rent alla jordpunkter. Min erfarenhet är att vissa märken är mer drabbade av skruvar som sitter fast än andra och att Yamaha är ett av de bättre men risken finns alltid där! Skvallerstrålen är bara en liten del av kylvattnet, det är ingen fara att köra motorn utan den MEN då vet man inte om kylningen fungerar överhuvudtaget.... Om man har motorn igång när man rensar skvallerröret och det är samma temperatur på kylvattnet med "nästan täppt" skvallerstråle och fullt flöde så är det ingen fara. Kan du visa vad du lossade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 December , 2023 13 minuter sedan skrev Rolle85: Kan du visa vad du lossade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 20 December , 2023 Ser ut att sitta Helicoil i skruvhålen. Är detta original? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 December , 2023 (redigerade) Inget jag bytt till iaf. vad är det mer jag måste plocka bort för att nå den koppen jag ska rensa? Redigerad 20 December , 2023 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jumbo555 7 Postad 20 December , 2023 Du måste lyfta "hela" motorblocket från riggen. Det sitter med 6 st skruvar från undersidan. Det är direkt ovanför skvallerröret. Packningen är "part 25" på sprängskiss: https://yamaha-motor.com/parts/diagram/9687226/216818781 Riggen syns på sprängskiss: https://yamaha-motor.com/parts/diagram/9687226/216773533 Jag har lite svårt att bifoga bilder där jag är just nu men kan lägga upp några som förklarar bättre imorgon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jumbo555 7 Postad 21 December , 2023 Det är givetvis fler saker som måste demonteras innan det går att lyfta motorn från riggen tex Växelförarstag, chokereglage, förgasare(?) mm och det kan kanske vara bra att byta packningen när du ändå demonterat allt? Skiss på rigg Skiss på motorblock Bild på packning 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 December , 2023 Hej Om motorn ej går varm så lägg ner funderingarna på skvallerstrålen och vidare demontering av motorn. Den är så pass gammal så risken är att du gör någon större skada på motorn vid en eventuell demontering. Bult av, gängpaj eller något aluminiumöra som går av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 December , 2023 Men vad kan jag köra motorn i för att kunna lösa upp partiklar? Ättika eller något kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 December , 2023 Gör ingenting låt det vara som det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 December , 2023 Fast något måste man kunna köra den i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 December , 2023 Läste att vinäger kan vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 23 December , 2023 Sprutar det bättre en längre tid då du petar i hålet? Du kanske hämmar flödet med "nålen" (eller vad du petar med) så att vatten hinner lagras för ett bättre sprut en kort tid? (Jag vet ej). I en tidigare tråd, där det länge var helt stopp för skvallerstrålen, så visade det sig efter många om och men att o-rings-packningen till själva pumphuset (botten i pumphuset) var utplattad och tätade ur-dåligt. Kan det vara det felet i ditt fall? (Det var ett väldigt svårfunnet fel). God jul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 27 December , 2023 Körde motorn i en tunna med 5L vinäger i 45 minuter. Nu sprutar de. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 28 December , 2023 2023-12-18 vid 21:28 skrev Rolle85: För er som fått vatten i oljan på växelhuset. Messa privat så kan detta fixas Göteborg En följdfråga, ska bränslefiltret inte fyllas med mer bensin än detta? Motorn är igång på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 28 December , 2023 Luftläcka i filtret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 28 December , 2023 3 timmar sedan skrev raol: Luftläcka i filtret? Bytte filtret och det fyllde sig, thx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser